تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۲۳۴۸۲۰

بحث داغ بر سر ساخت و سازهای غیرمجاز در یاسوج / نظام مهندسی را تعطیل کنید / یاسوج رتبه اول تخلف در ساخت و سازها را دارد / موسوی: آمارهایم را قبول دارم

۱
۰
کبنا ؛نشست شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست سید موسی خادمی و با حضور اعضای این شورا برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، صبح امروز به ریاست سید موسی خادمی استاندار که گیلویه و بویراحمد و با حضور مدیران، نشست شورای فنی استان برگزار شد و بحث ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر یاسوج و استان با واکنش‌های تندی روبرو شد.
به گزارش کبنا، نوید موسوی معاون راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست اظهار کرد: ۸۴۰ مورد ساخت و ساز را در استان مورد بررسی قرار دادیم که از این تعداد در بیش از ۹۰ درصد از آنها تخلف صورت گرفت.
این مسئول اضافه کرذ: در شهر یاسوج ۹۷ درصد از ساخت و سازهای که مورد بررسی قرار گرفتند، به شکل غیرمجاز احداث شدند و یاسوج در بحث ساخت و سازها در سطح کشور رتبه اول را دارد.
موسوی در ادامه با بیان اینکه ۱۹ درصد از این ساخت‌‍ و سازها بدون نظارت نظام مهندسی انجام گرفته است، گفت: ۸۶ درصد از نقشه‌های اجرایی در این ساخت و سازها با نقشه‌های مصوب شده در سازمان نظام مهندسی مغایرت داشتند و تنها ۱۴ درصد از آنها مطابق نقشه‌های مورد نظر ساخت و ساز شدند.
موسوی اضافه کرد: در سال‌های ۹۲، ۹۳، ۹۴ و ۹۵، ۴۵ درصد ساخت و سازها در استان کهگیلویه و بویراحمد متناسب با اصول نظام مهندسی و شهرسازی پروانه ساخت دریافت کردند و ۱۶ درصد از ساختمان‌های مورد بازدید فاقد پروانه هستند.
وی افزود: متأسفانه فقط ۴۲ درصد از نقشه‌های اجرا شده در ساخت و سازهای مورد بازدید با نقشه‌های تأیید شده سازمان نظام مهندسی ساختمان مطابقت دارد.
به گزارش کبنا، در ادامه محمد علی جاوید شهردار یاسوج در واکنش‌ به اظهارات نوید موسوی معاون راه و شهرسازی، اظهار کرد: این قضیه در سطح ملی رسانه‌ای شد که انتظار داشتیم در این زمینه با برگزاری جلساتی در درون استان جهت شفاف‌سازی برگزار می‌شد، رسانه‌ای کردن این مسئله همزمان با حادثه پلاسکو هیچ آورده‌ای برای استان در برنداشت، جمعیت ۱۳۰ هزارنفری شهر یاسوج جامعه آماری این طرح نیستند بلکه مجوزهایی که در سال‌های ۹۲ تا کنون برای ساختمان‌ها صادر شده باید در این تحقیق و مستندات بیان می‌شد.

جاوید تصریح کرد: متولی اینگونه ساخت و سازها در شهر یاسوج فقط شهرداری نیست بلکه سایر دستگاه‌ها هم نقش دارند و تخلفات در ساخت و سازهای غیرمجاز متوجه همه دستگاه‌های است.
وی اضافه کرد: در سازمان نظام مهندسی و شهرداری اینقدر بر مردم سخت گرفتیم که مردم نیز بدون مراجعه به آنها مستقیماً به ساخت و سازهای غیرمجاز اقدام کردند، کجای قانون آمده که برای ساخت و ساز یک ساختمان دو طبقه باید نظام مهندسی نظارت کند.
شهردار یاسوج ادامه داد: برای سهولت کار و تسهیل در امور مردم در شهرداری قانون را معیار قرار دادیم که همین امر به مذاق خیلی از افراد خوش نیامد.
وی با اشاره به گزارشی که در باره ساخت و سازهای غیرمجاز در شبکه خبر پخش شد، افزود: معیارها مطرح شده باید قانونی باشد چرا با اعضای شورای شهر یاسوج که صراحتاً با من مخالف هستند، مصاحبه می‌گیرند.
جاوید بیان کرد: هر پرونده‌ای که در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری به عنوان متخلف جریمه می‌شود از سوی دیگر توسط نظام مهندسی نیز جریمه می‌شود و این مسئله سبب بی‌اعتمادی مردم و یکی از دلایل بروز این تخلفات در حوزه ساخت و ساز است.
وی با بیان اینکه بیمه‌های ساختمانی در گذشته در این زمینه ایراداتی داشتند که در دولت یازدهم اصلاح شد، ابراز کرد: کلیپ پخش شده توسط مسکن و شهرسازی و مصاحبه با افراد مخالف بنده در اعضای شورای شهر پسندیده نیست.
جاوید تصریح کرد: براساس قانون اعضای شورای شهر باید هر ساله ارزش معاملاتی را تعیین کنند ولی در طول این چند سال این آمار تغییر نکرده و ساختمان‌هایی در مرکز شهر با کمترین قیمت در حال ساخت و سازهستند.
وی با بیان اینکه بیش‌ترین پرونده‌های ارجاع شده به ماده ۱۰۰ مربوط به تراکم اضافی است، عنوان کرد: به جز نماینده شهرداری، نماینده وزارت کشور و دادگستری نیز در کمیسوین ماده ۱۰۰ حق رای دارند.
جاوید گفت: شهرداری منبع درآمدی به جز کمیسیون ماده ۱۰۰ ندارد و به تبعیت از سایر شهرداری‌های کشور یک نگاه درآمدی به این کمیسیون دارد اگر این مسئله اشتباه است پس قانون کشوری مشکل دارد و باید اطلاح شود.
وی با انتقاد از طرح‌های توسعه شهری ارائه شده از سوی اداره کل راه و شهرسازی ، اظهار داشت: پس از سال ۱۹۴۰ این طرح برچیده شد و طرح ۱۰ سال پیش هنوز در استان ما اجرا می‌شود و این مسئله اشتباه است.
شهردار یاسوج تصریح کرد: از سال ۹۲ تا دی ماه ۹۵ حتی یک مورد پروانه ساختمان در شهر یاسوج صادر نشد و تازه از دهه فجر امسال تعدادی مجوز صادر شد.
وی بیان کرد: در منطقه سروک تعاونی با نام «عمده فروشی» از سوی بنیاد مسکن احداث شده که باید پیگیری شود که چه کسانی در این قضیه دخیل هستند.
سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست، گفت: جای تأسف دارد که راه و شهرسازی مسئول نظارت بر ساخت و سازها است و از طرفی در باره ساخت و سازها باید از اعضای شورای یاسوج در این باره مصاحبه می‌گیرند.
خادمی خطاب به نماینده راه و شهرسازی گفت: نباید در این خصوص فرافکنی شود و به این شکل حرف می‌زنید که کسی شماها را مواخذه نکند، راه و شهرسازی باید به صورت دقیق و درست بگوید که چگونه ۹۷ درصد از ساخت و سازها در شهر یاسوج غیرمجاز است اگر آمار ۹۷ درصد ساخت و ساز خلاف در شهر یاسوج صحیح باشد پس نظام مهندسی ساختمان باید تعطیل شود.

نوید موسوی معاون راه و شهرسازی در پاسخ به اظهارات استاندار، گفت: این آمار به صورت شش ماهه و بر اساس جمعیت‌ شهرها و جامعه آماری مشخص گرفته می‌شود که آمارهای ارائه شده قابل دفاع است.
وی افزود: در ارائه این آمار قانون را رعایت کردم.
خادمی افزود: اینکه شما می‌گوید شهر یاسوج به لحاظ ساخت و ساز غیرمجاز رتبه اول را دارد، در واقع مدیران و نظام مهندسی و حتی خود مردم را زیر سئوال می‌برید و اگر این آماری که شما ارائه دادید، پس درب نظام مهندسی را ببندید.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: اگر ۹۷ درصد ساخت و سازها غیرمجاز است پس چرا اینقدر از مردم پول دریافت می‌کنید.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشجو
Iran, Islamic Republic of
مگه یاسوج شهرداری دارد
هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد +عکس

هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد +عکس

هیولای دریای خزر نامی بود که ماموران سازمان سیا بر هواپیمای دوزیست عظیم الجثه ساخت روسیه ...
سرنوشت ترامپ

سرنوشت ترامپ

حتی اگر ترامپ و میلیون‌ها طرفدار وی در برهه کنونی نخواهند بپذیرند، با این حال باید بدانند ...
( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
1