تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۲۳۴۸۰۳

آژیر خطر برای سلامت و محیط زیست یاسوج

۰
کبنا ؛
 
شهر یاسوج گردشگرپذیر است و سالانه شاهد ورود گردشگران زیادی از جای جای کشور و جهان به این شهر هستیم که به نظر می رسد مسئولان استان باید برای تحقق نام گرفتن این شهر به عنوان پایتخت طبیعت ایران در زمینه زباله های آن چاره های اساسی بیندیشند.
آنقدر درباره زباله، دفع غیربهداشتی و رهاسازی آن در طبیعت، کوچه و پس کوچه‌ها، خیابان‌ها و روستاها نوشته و هشدار داده شد که شاید دیگر نتوان واژه و جمله جدیدی در این باره پیدا کرد و به این معضل قدیمی پرداخت.
دفع غیربهداشتی و غیراصولی زباله‌ها به یکی از دغدغه‌های مهم در زندگی امروزی بشر تبدیل شده است این امر که با توجه به تنوع تولیدات غذایی و صنعتی موجب افزایش تولید و تنوع زباله‌ها شده که به همان میزان نیز خطرات زیست محیطی و تهدید بروز انواع بیماری‌ها در انسان را به دنبال دارد و لزوم صیانت بیشتر در دفع بهداشتی زباله ها بیش از پیش احساس می‌شود.
معمولا مسافران و کسانی که از مسیر بابامیدان به یاسوج وارد می شوند، متوجه بوی بد و نامطبوع ناشی از آتش زدن زباله های این شهر و همچنین دود غلیظی که منطقه و چند روستای اطراف محل دپو زباله های یاسوج را در بر گرفته است، خواهند شد که این مسئله در ورودی مرکز استان، آلودگی هوا و جلوه ای ناخوشایند را ایجاد کرده است، سلامت و محیط زیست مردم و مسافران را تهدید می کند و مخل آرامش و آسایش مردم می شود که متولیان امر و مسئولان استانی باید با توجه به شعار امسال اقدام و عمل جدی در این خصوص انجام دهند.
بیش از دو برابر میانگین جهانی زباله تولید می کنیم
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: روزانه به ازای هر شهروند در شهر یاسوج ۱۳۰۰گرم زباله تولید می شود.
اسدالله هاشمی با بیان اینکه میزان تولید زباله در رنج جهانی به ازای هر نفر ۵۰۰گرم است، افزود: میزان تولید زباله در شهر یاسوج ۸۰۰گرم از رنج جهانی بیشتر است که حتی بیش از دو برابر میانگین جهانی تولید زباله داریم.
وی بیان کرد: متاسفانه جمع آوری زباله های شهر یاسوج به صورت غیر اصولی صورت می گیرد به طوری که در منطقه "دوپشته دشتروم" جمع آوری می شوند و سپس آتش زده می شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: جمع آوری زباله های شهر یاسوج در منطقه "دوپشته دشتروم" و بالطبع آن آتش زدن آنها خطرات جدی و مشکلات اساسی برای محیط زیست به وجود می آورد که می توان از جمله این خطرات به نفوذ شیرابه های خطرناک به عمق زمین و تاثیر آن بر منابع آبهای زیرزمینی، آلودگی هوا و مشکلات جدی پرندگان و جانورانی که در آن مناطق وجود دارند، اشاره کرد.
شهرداری یاسوج به قول خود عمل نکرد
هاشمی تصریح کرد: متأسفانه شهرداری یاسوج نسبت به قول خود در زمینه احداث کارخانه کمپوست عمل نکرد و با وجود اینکه ۱۸هکتار زمین برای احداث این کارخانه در اختیارش قرار گرفت اما باز اقدام و عملی انجام نداد.
وی ادامه داد: محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به جدی بودن مسئله زباله ها پس از انجام مکاتبات و اقدامات زیاد که به جایی نرسیده اند، از شهرداری یاسوج شکایت کرده که موضوع در حال طی کردن مسیر قضایی و قانونی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: هرچه مصرف بیشتر باشد تولید زباله نیز بیشتر است که بر این اساس از شهروندان عزیز می خواهیم تا در مصرف خود صرفه جویی کنند اما باز شهرداری باید در این زمینه چاره ای اساسی بیندیشد.
هاشمی تاکید کرد: همچنین یکی دیگر از تعهدات شهرداری تفکیک از مبداء زباله ها بوده است که در این زمینه نیز به تعهد خود عمل نکرد و در این راستا از مردم می خواهیم تا زباله های خود را در منزل تفکیک کنند.
وی گفت: فرهنگ سازی نشدن در زمینه زباله و تولید آن یکی از علت های بالا بودن تولید زباله در شهر یاسوج است که شهرداری باید در این زمینه فرهنگ سازی کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با وجود اینکه شورای هر شهر نماینده مردم آن شهر است اما شورای شهر یاسوج برای مسئله بسیار مهم محیط زیست، زباله ها و پسماندها هیچ برنامه ای ندارد.
هاشمی اضافه کرد: محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد برای ترویج فرهنگ صحیح و مسائل مربوط به زباله و پسماند اقداماتی را در مدارس و مهدهای کودک استان شروع کرده است اما محیط زیست به تنهایی کافی نیست و برای حل کردن این مشکل جدی همکاری و هماهنگی همه دستگاههای ذی ربط لازم است.
سید کرامت الله فرج زاده، معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: دفن زباله ها در شهر یاسوج بهداشتی و اصولی نیست و تنها در حد رهاسازی و دپو کردن است.
وی با بیان قطعا دفن غیربهداشتی زباله ها مشکلات جدی برای محیط زیست ایجاد می کند، افزود: قرار بود شهرداری یاسوج برای احداث کارخانه بازیافت زباله اقداماتی انجام دهد اما متاسفانه ظاهرا موضوع به این مهمی که با سلامت مردم در ارتباط است، فعلا جزء اولویت های این نهاد نیست.
شهرداری متولی جمع آوری و دفن زباله های مردم است
وی بیان کرد: شهردار یاسوج وضعیت پسماند شهر یاسوج را به اعتبارات استانی گره زده در حالی که شهرداری متولی جمع آوری و دفن زباله های مردم است.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار بویراحمد خاطرنشان کرد: قسمتی از کارهای مربوط به ایجاد کارخانه بازیافت در شهر یاسوج از جمله پیگیری زمین به عهده فرمانداری شهرستان بویراحمد بود که زمین موردنظر در محدوده دشت روم پیگیری و اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفت.
فرج زاده تصریح کرد: تا زمانی که سایت محل دفن زباله های شهر یاسوج به صورت اصولی و بهداشتی ساماندهی نشود، فرمانداری بویراحمد از سال ۹۶ در این زمینه با شهرداری یاسوج همکاری نخواهد کرد چرا که سلامت مردم خط قرمز مسئولان است و این مسئله قابل معامله با هیچ چیز دیگری نیست.
وی ادامه داد: متاسفانه ورودی های شهر یاسوج به محلی برای دپوی زباله ها تبدیل شده است و این امر علاوه بر اینکه چهره شهر را زشت جلوه می دهد، برای ساکنین روستاهای اطراف این مناطق، پرندگان و سایر موجوداتی که در این مناطق هستند نیز مشکلات فراوانی را به وجود می آورد.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار بویراحمد عنوان کرد: دفن زباله ها در منطقه "دوپشته دشتروم" اکنون در مرحله ای قرار دارد که می توان آن را کنترل کرد اما طی یکی دو سال آِینده کنترل آن سخت و در بعضی موارد غیر قابل کنترل خواهد شد. شهرداری یاسوج باید برای ساماندهی سایت زباله اقدام جدی و عاجل کند چرا که این مسئله سلامت مردم و محیط زیست را به خطر می اندازد.
فرج زاده تاکید کرد: اگر دفن زباله ها در منطقه "دوپشته دشتروم" ساماندهی نشود، با توجه به تعهدی که در این زمینه به مردم داده ایم، ممکن است از اوایل سال آینده مردم جلوی دفن زباله ها در این منطقه را بگیرند و دفن زباله ها با مشکل مواجه شود.
وی ادامه داد: ماهانه ۷۲۰۰تن زباله به منطقه "دوپشته دشتروم" انتقال داده می شود که با دو دستگاه لودر به صورت سنتی و غیر اصولی دفن می شوند.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار بویراحمد اضافه کرد: چیزی مهمتر از سلامت مردم نیست و از آنجایی که دفن غیر اصولی و غیر بهداشتی زباله های شهر یاسوج مشکلات زیست محیطی زیادی را به وجود می آورد، مسئولان مربوطه باید در این زمینه اقدامات لازم انجام دهند.
همچنین نصرالله کرمی، مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: جمع آوری و دفن زباله های شهر یاسوج اصولی و بهداشتی نیست.
وی افزود: در خصوص جمع آوری و دفن زباله های شهر یاسوج کارهای غیر اصولی و غیربهداشتی رعایت انجام می شود به عنوان مثال در برخی موارد زباله ها را برای کاهش حجم در محیط باز آتش می زنند که این کار اصولی نیست.
وی بیان کرد: جایگاه زباله های شهر یاسوج انتخاب شده است که قرار بود شهرداری کارخانه بازیافت و کمپوست زباله ایجاد و راه اندازی کند.
مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تفکیک از مبداء و کمینه سازی در شهر یاسوج نداریم.
تحویل زباله های عفونی همراه زبالبه های معمولی
کرمی در خصوص زباله های عفونی مطب های پزشکان تصریح کرد: جمع آوری زباله های عفونی مطب ها در حال پیگیری است اما هم اکنون مطب های خصوصی زباله های خود را همراه زباله های معمولی تحویل شهرداری می دهند.
وی اضافه کرد: مطب های پزشکان باید زباله های خود را بی خطر سازی کنند چرا که بی خطرسازی زباله های عفونی وظیفه تولید کننده است و مرکز بهداشت استان برای حفظ بهداشت محیط در حال پیگیری این مسأله با بخش خصوصی است.
حوزه آبریز شهر یاسوج به محل دفن غیر بهداشتی زباله تبدیل شده است
قاسم قلندری، مدیر امور آب و فاضلاب شهر یاسوج گفت: متاسفانه حوزه آبریز شهر یاسوج به محل دفن غیر اصولی و بهداشتی زباله تبدیل شده است.
وی افزود: حوزه آبریز سد مخزنی "شاه قاسم" یاسوج که برای چاههای آب شرب شهر و کشاورزی مردم استفاده می شود متاسفانه نه تنها به محلی برای زباله تبدیل شده است بلکه زباله های عفونی را نیز در این منطقه بدون بی خطر سازی رها می کنند که شیرآبه این زباله ها به این سد نفوذ و در آینده مشکلاتی را برای مردم ایجاد خواهد کرد.
زباله های عفونی یاسوج همراه زباله های خانگی تحویل کارگران شهرداری می شوند
همچنین شهریار فرزانه، سرپرست مدیریت پسماند شهرداری یاسوج نیز گفت: شیوه دفن زباله های شهر یاسوج به صورت سنتی است.
وی با بیان اینکه مدیریت پسماند شهرداری حدود یک ماه است که تشکیل و اساس نامه آن تبیین شده است، افزود: زباله های شهر یاسوج در زمینی به مساحت ۱۶٫۵هکتار به صورت سنتی دفن می شوند که این میزان زمین در آستانه واگذاری رسمی به شهرداری است و شهرداری نیز برای واگذاری این محل به بخش خصوصی فراخوان کرده است.
سرپرست مدیریت پسماند شهرداری یاسوج با اشاره به اینکه به ازای هر تن زباله ۱۰هزار تومان از دهیاران این روستاها دریافت می کنیم، بیان کرد: به جزء زباله های شهر یاسوج زباله های ۵۰درصد روستاهای بخش مرکزی شهرستان بویراحمد نیز به این مکان انتقال داده می شود به طوری که روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ تن زباله دفن می شود.
فرزانه خاطرنشان کرد: شیوه دفن زباله های شهر یاسوج در این منطقه اصولی و بهداشتی نیست و هنوز مکان سایت محصور نمی باشد.
وی اضافه کرد: زباله های عفونی مطب های پزشکان و بیمارستانهای شهر یاسوج بدون اینکه بی خطر سازی شوند همراه زباله های معمولی و خانگی تحویل کارگران خدماتی و خودروهای جمع آوری زباله می شوند و در این محل به صورت غیر بهداشتی و غیر اصولی دفن می شوند که شهرداری در زمینه بی خطرسازی آنها مسئولیتی ندارد.
در منطقه "دوپشته دشتروم" محل دفن زباله های شهر یاسوج، زباله ها بصورت سنتی و غیر بهداشتی یا با لودر دفن و خاک روی آنها ریخته می شود و یا آتش زده می شوند که مشکلات زیست محیطی و بهداشتی را برای منطقه، مردم، آب شرب، کشاورزی شهر یاسوج و روستاها بوجود آورده است .
بعلت محصور نبودن این منطقه حیوانات وحشی و اهلی در آن وجود دارند و در برخی موارد بدلیل مسمومیت تلف می شوند.
انتظار می رود که مسئولان و متولیان امر برای حفظ سلامت مردم، جامعه و محیط زیست در این زمینه اقدام جدی و اساسی انجام دهند./ایسنا
 
نام شما

آدرس ايميل شما

شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

دومین و آخرین مناظره انتخاباتی میان دونالد ترامپ و جو بایدن در مقایسه با مناظره پیشین،...
فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

همه زنان و مردانی که در این ویدئو دیده می‌شوند دیشب بازداشت شده‌اند.
ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
1