تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۲۳۳۷۵۴

بررسی بودجه؛ آزمونی بزرگ برای نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد

۰
کبنا ؛
 همت الله دانش
 استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استانهای ثروتمند کشور می باشد که بخشی از درآمدهای کشور را طریق تولید نفت و گاز تامین می نماید. این دو ماده استراتژیک و اقتصادی در حالی در این استان  تولید و صادر می شوند و منبع درآمد بالایی برای کشور هستند که ساکنان این استان هنوز در پایین ترین رده شاخص های توسعه ای کشور قرار دارند و استانی که بر سفره زیرزمینی عظیم نفت و گاز نشسته، عنوان بیکارترین استان کشور را به خود اختصاص داده است، به طوری که درصد بیکاری این استان در ردیف های اول و دوم کشوری در نوسان است.



این در حالی است که وجود منابع عظیم نفت و گاز می توانند فرصت بزرگی برای توسعه و اشتغال زایی در استان باشد که این مهم نیازمند همت و توجه مسوولان ارشد کشوری و استانی است. وضعیت نامناسب استان کهگیلویه و بویراحمد از جهات مختلف باعث شده است تا رشد شاخص های توسعه ای کند و لاک پشتی به نظر برسد. از آنجا که این روزها قانون بودجه در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب می باشد و هر کدام از نمایندگان به عنوان وکیل منطقه و استان خویش، چانه زنی را برای اختصاص بودجه آغازکرده اند به نظر می رسد نمایندگان استان نیز باید بیش از پیش به همفکری و همکاری با یکدیگر پرداخته و از ظرفیت های هر سه نماینده در جهت اختصاص بودجه برای توسعه یافتگی استان استفاده نمایند.
نماینده گچساران و باشت که به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی است در این میان نقشی مهم و تاثیر گذار خواهد داشت چرا که رسالت اصلی کمیسیون برنامه و بودجه توجه به نقاط توسعه نیافته، شناخت مشکلات،  مسائل مختلف جامعه و تجویز مناسب ترین راهکار به دولت برای کمک به توسعه این مناطق است. از سوی دیگر یکی از اهداف مجلس شورای اسلامی تقسیم بخشی از اعتبارات بین مناطق توسعه نیافته و دائمی شدن این طرح ها است که این هدف در راستای تعادل منطقه ای می باشد.
دو نماینده دیگر استان که عضو کمیسیون های  انرژی و صنایع ومعادن می باشند نیز وظیفه ای سنگین را بر عهده دارند چرا که این استان در هر دو زمینه پتانسیل ها و ظرفیت های بالایی را در خود جای داده است. این در حالی است که کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر دارا بودن منابع عظیم نفت و گاز از پتانسیل بالای گردشگری نیز برخوردار است که تا کنون نتوانسته است از مزایای این ظرفیت مهم و عظیم بهره مند شود، ظرفیت هایی که اگر با تدبیر و برنامه علمی و عملی مورد توجه قرار می گرفت امروزه می توانست در خدمت رشد و توسعه این استان باشد و غبار محرومیت را از چهره استان پاک نماید. اما به نظر می رسد یکی از مهمترین علل توسعه نیافتگی استان توزیع ناعادلانه بودجه در کشور است که باعث شده است تا فاصله توسعه یافتگی میان کهگیلویه و بویراحمد با سایر استانهای کشور افزایش یافته و شکاف توسعه ای میان این استان با سایر استانها حتی همجوار خویش عمیق تر شود.
 
از این روست که وظیفه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بیش از پیش سنگین شده و باید به دور از تمام اختلافات سلیقه ای، فکری و سیاسی در راستای کمک به توسعه استان و سهم خواهی در بودجه سالیانه کشور دست دردست هم نهند و با هم فکری و تعامل، زمینه اختصاص بودجه بیشتر با توجه به عمق محرومیت به استان را فراهم نمایند تا گامی در راه  توسعه یافتگی استان برداشته شود. چرا که تجربه مناطق توسعه یافته و نقش آفرینی نمایندگان آنها نشان می دهد که تسلط نمایندگان در حوزه توسعه و برنامه ریزی و داشتن نگرش سیستمی و استراتژیک و قدرت رایزنی و مذاکره است که می تواند به عنوان عامل مهم در موفقیت برای توسعه یافتگی مناطق محروم باشد.

هر چند که به نظر می رسد نپرداختن به وظایف ذاتی نمایندگی، فعالیت های جزیره ای و تلاش های انفرادی نمایندگان استان تا کنون باعث شده است تا وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی کمتر بتوانند کارنامه ای موفق از عملکرد  خویش را به موکلان خود ارایه نمایند اما به نظر می رسد جدی گرفتن مجمع نمایندگان استان به صورت عملی و به دور از شعار می تواند زمینه موفقیت نمایندگان استان را فراهم نماید. آنچه که تا کنون مردم استان از نمایندگان خود درمجلس شورای اسلامی دیده اند غفلت از وظایف نمایندگی و پرداختن به امور اجرایی است که جزو وظایف ذاتی نمایندگان نبوده و نیست و صرفا کار دولت و قوه مجریه است چرا که سرکشی های مکرر و غیر مفید نمایندگان از شهرها و روستاها و دخالت های مستمر و روزانه در امور اجرایی مدیران و سازمان های دولتی، هیچکدام جزء وظایف ذاتی نمایندگان نیست و نمی توان این فعالیت ها را به عنوان وظیفه نظارتی نمایندگان دانست  چرا که نظارت خود نیز دارای مکانیسم های خاصی است که از مجرای قانونی اعمال می شود. حال که بودجه سالیانه کشور در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است مردم انتظار دارند تا نمایندگان خود را موظف به  گرفتن حق موکلین خود در صحن مجلس شورای اسلامی ببینند و این میدان می تواند آزمونی بزرگ برای نمایندگان استان باشد و گرنه سوار بر ماشین های شاسی بلند و راه انداختن کاروان های فاتحه خوانی و کلنگ زنی و وعده های سرخرمنی نمی تواند دردی از دردهای این مردم را دوا نماید.

نام شما

آدرس ايميل شما

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
رویای ناتمام نامزد حزبی

رویای ناتمام نامزد حزبی

در انتخابات ۱۴۰۰ «کاندیدای اختصاصی» داریم؛ این جمله ای است که این روزها از سوی برخی احزاب ...
1