تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۲۳۳۴۶۶

پرده‌برداری از تبعیضی آشکار در بانک سینا / دست چه کسانی پشت پرده است؟

۹
۰
کبنا ؛تفاهم‌نامه سینا که قرار بود با اختصاص ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت گرهی از کار واحدهای تولیدی و اقتصادی مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد بگشاید، با اختصاص بیشتر این تسهیلات به یک منطقه، تبعیضی تاریخی را در این استان به ثبت رساند.

تسنیم نوشت؛  اواخر اردیبهشت ماه امسال بود که بانک سینا و ۱۶ استانداری کشور در راستای حمایت از طرح‎های اشتغالزا، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند، این تفاهم‌نامه در راستای سیاست‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی، رفع محرومیت و کمک به توسعه اشتغال در مناطق کمتر توسعه یافته کشور و کمک به توانمندسازی مناطق در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» بین «بانک سینا»، «بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی»، «بنیاد علوی»، «معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری» و «استانداری‌ها» به امضا رسید.


کهگیلویه و بویراحمد هم از استان‌هایی بود که این تفاهم‌نامه را امضا کرد، تا بلکه گرهی از کار در هم فرورفته واحدهای تولیدی و اقتصادی‌اش گشوده شود. در این راستا، مبلغ ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات طی تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای بین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، استانداری، بنیاد علوی و بانک سینا برای ایجاد، تکمیل و توسعه انواع فعالیت‌های اقتصادی در مناطق روستایی این استان اختصاص یافت.

اما این روزها و با گذشت ۹ ماه از انعقاد تفاهم‌نامه سینا، از تخلفی بزرگ صحبت می‌شود، تخلفی که نخستین بار رئیس‌ جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در تاریخ ۳۰ بهمن امسال در نشست شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت از گوشه‌های کوچکی از آن پرده برداشت، تا اعتراض جعفر گوهرگانی، زوایای جدیدی از این ماجرای پنهان نیز بگشاید، موضوعی که پس از خودداری مسئولان بانک سینا از پاسخگویی، شائبه وجود دست‌های پشت پرده‌ در این تفاهم‌نامه را بیش از پیش نمایان ساخت.

پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به نورچشمی‌ها

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از پرداخت میلیاردها تومان تسهیلات ارزان قیمت به نورچشمی‌ها در یکی از معاونت‌های استانداری خبر داد و گفت: باید شفاف این موضوع را به مردم و مقامات ارشد بگویم که در یک معاونت غیرتخصصی با فعالیت‌های کشاورزی، افرادی دارای نفوذ و نورچشمی را برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه در بخش گلخانه معرفی کردند که به معنای واقعی هدر دادن پول بیت‌المال است.

جعفر گوهرگانی افزود: این افراد تسهیلاتی میلیاردی را با بهره کم باید می‌گرفتند که با هر قیمتی جلوی آن را می‌گیریم چرا که این حق تولیدکنندگانی است که به علت نبود سرمایه در گردش، مشکلات زیادی را تحمل می‌کنند.

گوهرگانی گفت: این تسهیلات از محل دفتر روستایی استانداری باید به گلخانه‌داران دارای شرایط داده می‌شد که متأسفانه بدون هماهنگی با جهاد کشاورزی افراد خاصی را معرفی کردند.

وی تصریح کرد: افراد معرفی شده نه تنها اهلیت ندارند، بلکه پیش از این تسهیلات میلیاردی ارزان قیمت دریافت کرده بودند و با فرض اینکه افراد گلخانه‌دار و دارای اهلیت هم بوده باشند چون یک بار تسهیلات کم بهره از محل صندوق توسعه ملی دریافت کرده بودند دیگر نمی‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

گوهرگانی گفت: با این کار مخالفت کردم و پای مخالفت خود نیز می‌مانم چرا که بنای ما توزیع عادلانه امکانات و اعتبارات است.

وی تصریح کرد: چگونه است یک معاونت غیرتخصصی تشخیص می‌دهد که این تسهیلات بسیار مناسب را به چه کسانی بدهد، اما نه از اتحادیه گلخانه‌داران و نه از سازمان متولی آن سؤالی نمی‌پرسند.

این اظهارات گوهرگانی اگرچه در دفاع از تمامی تولیدکنندگان مستحق بخش کشاورزی نبوده و تنها در دفاع از واحدهای خاصی انجام شد، اما نکته حائز اهمیت، افشاگری این مدیر اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با یک تخلف بزرگ در دستگاه ارشد اجرایی استان است.

هرچند اظهارات گوهرگانی «نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب است»، اما نشان از ضعف مدیریت در استانی می‌دهد که بی‌اغراق از محروم‌ترین مناطق کشور است و تولیدکنندگان آن در منجلاب رکود و نبود نقدینگی یا ورکشسته شده‌اند یا روانه زندان و یا هنوز هم در انتظار وعده‌های تحقق نیافته‌اند.

مسأله دیگری که بعد از ماجرای افشارگری جعفر گوهرگانی نقل محافل شد، این بود که بیش از ۹۰ درصد طرح‌هایی که به بانک سینا برای دریافت تسهیلات معرفی شد، مربوط به یک منطقه از استان کهگیلویه و بویراحمد بود و سایر مناطق یا سهمی از این تسهیلات نداشته و یا سهم بسیار ناچیزی داشتند، موضوعی که اعتراض بسیاری از تولیدکنندگان این استان را برانگیخت.

با این حال مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد این مسأله را نیز به مانند حرف‌های جعفر گوهرگانی انکار کرده و می‌گوید: تنها ۵۰ درصد این طرح‌ها از یک شهرستان بوده و ۵۰ درصد باقیمانده مربوط به سایر مناطق است.

این در حالی است که اگر حتی ۵۰ درصد طرح‎های تولیدی و اقتصادی معرفی شده از یک شهرستان باشد، باز هم نوعی بی‎عدالتی در توزیع اعتبارات است، زیرا کهگیلویه و بویراحمد هشت شهرستان مختلف با محرومیت‌های بی‌شمار دارد و معرفی ۵۰ درصد طرح‌ها از یک شهرستان، کاملا با منویات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم برخورد با تبعیض در توزیع اعتبارات در تضاد است.

خودداری از ارائه لیست طرح‌های معرفی شده به بانک سینا

داریوش مظفر از انتشار لیست طرح‌های معرفی شده به منظور شفاف‌سازی، خودداری کرده و می‎گوید: از ۴۲ طرح معرفی شده به بانک سینا، ۳۳ طرح با اعتبار بالغ بر ۳۸۹ میلیارد ریال توسط مدیریت بانک تأیید شده و از این تعداد تاکنون به دو طرح تسهیلات پرداخت شده است.

 وی با بیان اینکه حاضر به ارائه اسامی طرح‌های معرفی شده نیست، توپ را به زمین معاون عمرانی استاندار انداخته و می‌افزاید: مسأله‌‌ای که وجود دارد این است که این طرح‌ها با امضای من به عنوان مدیرکل دفتر امور روستایی به بانک سینا معرفی نشده، بلکه پس از یک فرآیند کاری، در نهایت به امضا و تأیید معاون عمرانی استاندار رسیده‌اند.

شایعه دیگری که در این آشفته بازار به گوش می‌رسد این است که بانک سینا خود از استانداری کهگیلویه و بویراحمد خواسته بود تنها طرح‌های مربوط به شهرستان‌های گچساران و باشت را به این بانک معرفی کرده و تأکید کرده بود که ما هیچ طرحی از مناطق دیگر نمی‌پذیریم. مسأله‌ای که با وجود تلاش فراوان خبرنگار تسنیم برای مصاحبه با مسئولان این بانک و اطلاع از صحت مطلب، بی‌جواب ماند.

در نهایت، با استناد به این گفته مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد که در جوابیه خود به رئیس جهاد کشاورزی نوشته بود: «این دفتر آمادگی دارد بر اساس اسناد و مدارک موجود، کذب بودن اخبار منتشره توسط رئیس جهاد کشاورزی استان را اثبات کند»، مردم و واحدهای تولیدی و اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد خواهان انتشار لیست طرح‌هایی هستند که به واسطه این تفاهم‌نامه به بانک سینا معرفی شده‌اند.

نام شما

آدرس ايميل شما

هموطن
Iran, Islamic Republic of
درود بر جعفر گوهرگانی.نترس مثل حاج بهرام تاجگردون
مرغدار
Iran, Islamic Republic of
چرا به مرغداران ورشکسته استان تسهیلات نمیدهید که این همه سرمایه راکد را و این طرهای بزرگ تولیدی و اشتغالزایی دوباره جان بگیرند و به اقتصاد بیمار و بازار کسب و کار و تولید استانرونقی دوباره ببخشد. آیا استاندارمحترم و معاونین محترمشان و مدیرکل محترم جهاد کشاورزی و مدیرکل برنامه و بودجه یکبار هم هم به مشکلات مرغداران استان اندیشده اند؟
رحمان جلیلی
Iran, Islamic Republic of
زنده باد دکتر جعفر گوهر گانی عزیز هم چنان پیگیر این موضوع باشید تا حداقل این رویه های غلط که از گذشته دور همیشه در حق شهرستانها ی دیگر خصوصا گچساران و باشت میشده جلو گیر ی شود
موفق باشید
جانفدا
Europe
آقای گوهرگانى تو را به قرآن شما حرف از تبعیض و کم کاری و...... نزن که دل کشاورزان و مردم خونه
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
تمام این اتفاقات زیر سر محنایی معاون استاندار است که تسهیلات را روانه منطقه طیبی و اقوام خود کرده و بازدهی در کار نیست!
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
فقط بی عدالتی شده اگر نشده استا ندار بیاید در صدا سیما تو ضیح دهد
گچساران
Iran, Islamic Republic of
درودبرگوهرگانی وهرغیورمردی که بی عدالتی راافشا می کند این ظلمها چندین سال است که به مردم استان بخصوص گچساران ودهدشت ودیگرشهرستانهای تازه تاسیس شده ومیشود
اگاه
Iran, Islamic Republic of
والله اگر دو نا از این طرحها را هم برای اقای ایکس می دادند کسی حرف نمی زد / هل هله ی چس از بویگ این است
عبداله
Iran, Islamic Republic of
این تسهیلات کم بهره واستثنایی سهم ازمابهترانی است که
دمشان بندکسانی است که درحال حاضرموج سواری میکنن
جناب عادل امینی
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1