تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۲۳۳۲۷۵

فاجعه زیست محیطی در جنگل‌های زاگرس / مدیران به جای پاسخ به انتقادات به فکر مشکلات باشند / توقیف ۲خودروی حامل چوب بلوط در یاسوج / یادواره شهدای بویراحمد / یک بویراحمدی خانم گل مسابقات جهانی رول بال

۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد /
 
نابودی ۶ میلیون هکتار از جنگل های حوزه زاگرس فاجعه زیست محیطی است
زاگرس رشته کوهی در غرب و جنوب ایران است که از کرانه های دریاچه وان در کشور ترکیه آغاز و پس از عبور از استانهای آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان تا فارس، کرمان و هرمزگان ادامه می یابد.
دامنه رشته کوه زاگرس به شمال کشور عراق نیز امتداد دارد.
ناحیه رویشی حوزه زاگرس شامل سلسه جبال زاگرس وسیع ترین و اصلی ترین رویشگاه گونه های مختلف بلوط در ایران است.
جنگل های بلوط حوزه زاگرس از منتهی الیه شمال غربی ایران در استان آذربایجان غربی آغاز و تا جنوب غرب ایران (استانهای کهگیلویه و بویراحمد و فارس) را شامل می شود.
۱۱ استان کشور در ناحیه رویشی حوزه زاگرس واقع شده اند.
شیرین ابوالقاسمی در یاسوج اظهار داشت: مهمترین عوامل تخریب جنگل ‌های حوزه زاگرس شامل بهره‌ برداری ناپایدار، تغییر کاربری زمین ها و چرای بی‌ رویه دام بوده و روند تخریب نیز در سال‌ های اخیر بیش از گذشته شده است.
وی افزود که حوزه زاگرس در گذشته ۱۲ میلیون هکتار جنگل داشت که هم اینک حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار آن باقی مانده است.
ابوالقاسمی بدون ارائه آمار، بیان کرد: بالاترین نرخ فرسایش جنگل ها در حوزه زاگرس اتفاق می افتد.
وی عنوان کرد که به منظور حفاظت و احیای جنگل های حوزه زاگرس برنامه بلند مدت تدوین شده و در برنامه ششم توسعه کشور نیز این امر مورد توجه قرار گرفته است.
ابوالقاسمی ابراز داشت: صیانت از جنگل ها مستلزم همکاری تمامی دستگاه های اجرایی و کاهش بخشی نگری است.
مدیر طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس گفت که حفاظت جنگل ها و مراتع با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و توسعه پایدار در بخش هایی از جمله کشاورزی، مرتعداری، جنگلداری و آب انجام می شود.
ابوالقاسمی اظهار داشت: ناحیه رویش در حوزه زاگرس افزون بر ۳۲ میلیون هکتار بوده و حدود ۵۰ درصد آب شیرین کشور نیز در این حوزه تولید می شود.
وی گفت که حدود نیمی از عشایر ایران در حوزه زاگرس زندگی می کنند که این امر لزوم توجه ویژه به آن را چند برابر کرده است.

بهره‌برداری ناپایدار از جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بهره‌برداری ناپایدار از جنگل‌ها و مراتع این استان زیاد است و باید برنامه‌ریزی مناسب در راستای حفاظت از این عرصه‌های ملی اندیشیده شود.
پژمان نیک‌اقبالی اظهار داشت: به دلیل فرسایش خاک و از بین رفتن جنگل امروز با یک بارش دو روزه استان با مشکل رو به رو می‌شود در حالی که در گذشته بارش زیاد سبب بروز سیلاب نمی‌شد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بهره‌برداری ناپایدار از آب سبب کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی و مشکلات زیست محیطی در استان شده که نیازمند توجه ویژه مسئولان در این حوزه است.
وی با بیان اینکه کشاورزی در این استان به صورت ناپایدار انجام می‌شود، بیان کرد: در حالی که بیش از ۹۰ درصد منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود ولی متاسفانه راندمان و بهره‌وری این حوزه بسیار پایین است.
نیک اقبالی به ظرفیت استان در بخش شیلات اشاره کرد و گفت: آبزی‌پروی در استان ناپایدار است و باید در استای پایدار و هدفمند کردن این موضوع تلاش کرد.
وی تصریح کرد: در بعضی از شهرستان‌های استان حتی یک محل دفع پسماند وجود ندارد و با توجه به ضرورت دفع پسماندها در استان باید یک برنامه اصولی در این زمینه اندیشیده شود.
۶ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس نابود شده است
مدیر ملی طرح همسوسازی حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس گفت: شش میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در ۷۰ سال گذشته نابود شده است.
شیرین ابوالقاسمی با بیان اینکه سیمای زاگرس یعنی مردم و طبیعت اظهار داشت: برای حفاظت از زاگرس ۵ برنامه بلندمدت تدوین شده است.
مدیر ملی طرح همسوسازی حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس با بیان اینکه آغاز این طرح با همکاری حفاظت از محیط زیست و برنامه عمران ملل متحد در ایران بود، عنوان کرد: خروجی این طرح در آخر سال ۹۴ به یک برنامه بلند مدت تبدیل شد.
وی افزود: سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز این طرح را به عنوان یک سند توسعه و حفاظت از منابع ملی پدیرفت و اکنون در این راستا با ما همکاری لازم را انجام می‌دهد.
ابوالقاسمی ابراز کرد: برای حفاظت از این زیست بوم حساس و شکننده در سطح ملی و بین‌المللی نیازمند همکاری و همدلی مسئولان استان به ویژه در حوزه‌های جهاد کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی، راه و شهرسازی و سازمان برنامه وبودجه هستیم.
وی تصریح کرد: در راستای حفاظت و احیای جنگل‌های زاگرس برنامه‌ای بلند مدت تدوین شده و در برنامه ششم توسعه نیز در فصل محیط زیست و منابع طبیعی این مسئله پیش بینی شده است.
ابوالقاسمی با بیان اینکه در حال حاضر پنج میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار جنگل در زاگرس وجود دارد، گفت: بالاترین نرخ فرسایش جنگل‌ها در زاگرس اتفاق می‌افتد.
وی حمایت از جنگل‌ها را نیازمند حمایت همه دستگاه‌ها و کاهش بخشی نگری عنوان کرد و گفت: حفاظت و احیای جنگل‌ها و مراتع با هدف جلوگیری از فرسایش و توسعه پایدار در بخش‌هایی همچون کشاورزی، مرتعداری، جنگلداری و آب انجام می‌شود.
ابوالقاسمی با بیان اینکه ناحیه رویش در زاگرس بیش از ۳۲ میلیون هکتار است و ۵۰ درصد آب شیرین کشور در زاگرس تولید می‌شود، گفت: باتوجه به اینکه ۵۰ درصد عشایر ایران در ناحیه زاگرس زندگی می‌کنند ضرورت توجه ویژه به زاگرس امری حیاتی است.
وی تصریح کرد: در ۷ دهه اخیر از میزان ۱۲ میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس تا کنون ۶ میلیون هکتار از بین رفته است و تنها ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از جنگل‌ها باقی مانده که نیازمند حفاظت و توجه ویژه است.
ابوالقاسمی تاکید کرد: تجربه ثابت کرده با مشارکت و همدلی مسئولان می‌توان به صورت پایلوت به احیا و بازسازی طبیعت پرداخت و باتوجه به اینکه ۹۰ درصد منابع آب کشور در حوزه کشاورزی و تنها ۸ درصد در صنایع و شرب مصرف می‌شود می‌توان با مدیریت پایدار کشاورزی این زیستگاه را حفظ کرد.
مدیران کهگیلویه و بویراحمد به جای پاسخ به انتقادات به فکر رفع مشکلات باشند
امام جمعه گچساران گفت: انتظار می‌رود مدیران کهگیلویه و بویراحمد به جای پاسخ به طرح مشکلات به فکر رفع معضلات و کاستی‌ها باشند.
حجت الاسلام سید امین الله حجازی اظهار داشت: ائمه جمعه مشکلات شهر و منطقه را با هدف رفع و چاره اندیشی توسط مسئولان طرح می‌کنند و هدفی جز این ندارند.
وی با بیان اینکه با طرح مشکلات توسط ائمه جمعه برخی از مسئولان نگران می‌شوند عنوان کرد: هدف از طرح مشکلات مردم توسط ائمه جمعه تضعیف، تحقیر و بی احترامی به مدیران نیست بلکه با هدف تلاش مسئولان برای رفع مشکلات است.
امام جمعه گچساران با تاکید بر اینکه یکی از وظایف ائمه جمعه طرح مشکلات مردم است افزود: برخی از مدیران به محض طرح مشکلات در خطبه‌های نماز جمعه دنبال پاسخ هستند در حالی که باید دنبال چاره اندیشی برای رفع مشکلات باشند.
حجازی ادامه دارد: در برخی مواقع مدیران این مسائل را تبدیل به یک جنجال تبلیغاتی می‌کنند و دنبال توجیه هستند در حالی این موراد صلاح و صحیح نیست و هیچ کمکی به توسعه نمی‌کند.
وی تصریح کرد: ائمه جمعه به هیچ گروه سیاسی تعلق خاطر ندارند و برای دولت و مسئولان حرمت و احترام قائل هستند ولی مدیران اختیارات و امکانات برای رفع مشکلات مردم را دارند و نباید در این زمینه کوتاهی کنند.
حجازی بیان کرد: امام جمعه وقتی در خطبه نماز جمعه موضوعی را مطرح می کند مدیران تلاش کنند برای رفع آن‌ها نه اینکه موضوع را سیاسی کنند بعد بگویند امام جمعه سیاسی حرف می‌زند.
امام جمعه گچساران اظهار داشت: مسیر از روز اول مشخص بوده و وابسته به هیچ جناح، باند یا گروه سیاسی نیستم بلکه پیرو اصل دین، تقوا، قران و عترت و در امور سیاسی پیرو خط ولایت هستم.
 
ایجاد هرگونه حفاری در کهگیلویه و بویراحمد از ۲۵ اسفندماه ممنوع شد
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نزدیک بودن به ایام عید، گفت: هرگونه حفاری در استان از ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه ۹۶ ممنوع است.
پژمان نیک اقبالی با بیان اینکه در آستانه عید نوروز قرار داریم، اظهار داشت: قبل از پایان سال یک نشست ستاد خدمات سفر با حضور متولیان این حوزه برگزار می‌شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تمام ابلاغ‌های روسای کمیته‌های ستاد سفر توسط استاندار ابلاغ شده است، عنوان کرد: کمیته‌ها فعالیت خود را آغاز کردند و ۲۵ اسفندماه نیز در این رابطه همایشی در سطح شهر یاسوج برگزار می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه از ۱۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه هرگونه عملیات حفاری در سطح شهرها و جاده‌های استان ممنوع است، افزود: هرگونه جاده‌سازی در محورهای اصلی در ایام تعطیلات نیز ممنوع است و انتظار می‌رود راه و شهرسازی نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای داشته باشد.
وی با اشاره به استقرار بالگرد اورژانس در استان، بیان کرد: برای نخستین بار در استان چند نقطه را به صورت آزمایشی برای پد بالگرد انتخاب کردیم و در صورت بروز مشکل جاده‌ای در استان این بالگرد به مسافران خدمات ارائه می‌دهد.
نیک اقبالی تصریح کرد: هیچ محدودیتی به جز محدودیت‌های آب و هوایی یا انجام عملیات در شب یا روز برای پرواز این بالگرد وجود ندارد.
وی خواستار ساماندهی فضای شهری در این فرصت باقی مانده از سوی شهردای‌های استان شد و گفت: انتظار می‌رود دهیاران به ویژه روستاهایی که ظرفیت بومی‌گردی دارند نیز در این مدت برای ارائه خدمات به مسافران آماده باش باشند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: باتوجه به اینکه احتمال بارندگی در ایام نوروز وجود دارد باید از فضاهای سرپوشیده استان برای اسکان اضطراری استفاده شود.
وی با بیان اینکه در سفر اخیر هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:  مبلغ ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به میراث فرهنگی برای فراهم ساختن زیرساخت‌های گردشگری ابلاغ شد که  بخشی از آن  برای ایجاد پارک اسکان اضطراری با مشارکت شهرداری‌ها انجام می‌شود.
 
 
رئیس دامپزشکی کهگیلویه: مردم مواظب سودجوها باشند
رئیس دامپزشکی کهگیلویه گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان واکسن و درمان ندارد و باید شهروندان دهدشتی مواظب افراد سودجو باشند.
کرم الله کیانی با اشاره به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چند منطقه از شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه افزود: بعضی افراد سودجو در روستاها با مراجعه به درب خانه‌های مردم هزینه‌هایی برای واکسن دریافت می‌کنند.
وی بیان کرد: هنوز هیچ واکسنی برای درمان این بیماری تولید نشده و افرادی که اقدام به تزریق واکسن می‌کنند باید از سوی مردم به دامپزشکی و پلیس معرفی شوند.
کیانی بیان کرد: نیاز است مردم در صورت مشاهده این افراد گزارش‌های خود را با ۱۱۰ و شماره ۱۵۱۲ دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.
وی با اشاره به تلاش شبانه روزی نیروهای دامپزشکی و شبکه بهداشت برای معدوم سازی مرغ‌های آلوده اظهار کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر شیوع این بیماری در روستاهای شهرستان گزارش نشده است.
کیانی افزود: علاوه بر معدوم سازی پرندگان آلوده تا شعاع یک کیلومتری محیط‌های آلوده نیز سم‌پاشی می‌شود.
شهرستان ۱۳۲ هزارنفری کهگیلویه دارای چهاربخش، چهار شهر و ۱۰ دهستان است.
تاکنون افزون بر ۲ هزار پرنده و مرغ محلی در کانون های آلوده به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح استان با همکاری مردم معدوم شده اند.
افزون بر۱۰ روز از ورود بیماری خطرناک آنفلوانزای پرندگان به استان کهگیلویه وبویراحمد می گذرد.
روستای بن زرد شهرستان دنا نخستین کانون و مکان آلوده به این بیماری در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد.
این بیماری در رزوهای گذشته در شهرستان کهگیلویه نیز مشاهده شد.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد: تلفات رانندگی در ایام نوروز به حداقل برسد
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که تلفات و خسارت‌های رانندگی در ایام تعطیلات نوروز سال ۱۳۹۶ در این استان به حداقل ممکن برسد.
پژمان نیک اقبالی در نشست شورای ترافیک کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج با اشاره به کاهش ۷٫۶ درصدی تلفات رانندگی این استان در ۱۰ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال، اظهار داشت: تمامی توان و ظرفیت استان برای کاهش تلفات و خسارت‌های رانندگی در ایام نوروز پیش رو به کار گرفته شود.
وی افزود که ۴۷ میلیارد ریال از محل جرائم راهنمایی و رانندگی سال جاری بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های کهگیلویه و بویراحمد توزیع شده که سهم شهرداری‌ها ۷۰ درصد و سهم دهیاری‌ها نیز ۳۰ درصد بوده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بدون اشاره به میزان، بیان کرد: اعتبار اختصاص یافته به شهرداری یاسوج از محل جرائم راهنمایی و رانندگی برای نصب دوربین‌های پایش تصویری هزینه خواهد شد و دیگر شهرداری‌های استان نیز آن را صرف انجام اموری شامل خط کشی خیابان‌ها و نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی می‌کنند.
نیک اقبالی عنوان کرد که با توجه به نزدیک بودن ایام نوروز باید دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد خدمات سفر کهگیلویه و بویراحمد آماده استقبال از گردشگران و ارائه خدمات مطلوب به آنان باشند.
وی ابراز داشت: برخی دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد از جمله پلیس راه، راهنمایی و رانندگی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، جمعیت هلال احمر، اورژانس ۱۱۵، شهرداری‌ها و اتاق اصناف دارای رسالت سنگین‌تری در زمینه خدمات رسانی به مسافران نوروزی این استان به ویژه در زمینه مسائل ترافیکی و رفت و آمد هستند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که یاسوج ۲۵ اسفند سال جاری میزبان همایش آماده سازی دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد خدمات سفر این استان برای خدمات رسانی لازم و به موقع به گردشگران استان است.
نیک اقبالی اظهار داشت: ۱۵ اسفند سال جاری تا ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۶ هرگونه حفاری در شهرها و جاده‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد ممنوع بوده و در ایام تعطیلات نوروز نیز از انجام عملیات راهسازی در جاده‌های اصلی استان که سبب اختلال در رفت و آمد مردم و مسافران شود جلوگیری خواهد شد و اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بر این امر نظارت کنند.
وی افزود که ارائه هرگونه خدمات به مردم کهگیلویه و بویراحمد تا قبل از ایام نوروز که نیازمند حفاری است از جمله گازرسانی، آب‌رسانی و یا برق‌رسانی باید با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مربوطه باشد.
نیک اقبالی بیان کرد: یک فروند بالگرد اورژانس هوایی برای خدمات رسانی لازم در طول سال به بیماران و حادثه دیدگان در شهرها و جاده‌های ارتباطی نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد در فرودگاه یاسوج مستقر شده است.
وی عنوان کرد که یک تیم درمانی از اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد نیز با تمامی امکانات آماده ارائه خدمات مورد نیاز به بیماران و آسیب دیدگان استان توسط این بالگرد هستند و هیچ‌گونه محدودیتی نیز برای تعداد پروازهای آن وجود ندارد.
نیک اقبالی ابراز داشت: شهرداری‌های ۱۷ گانه کهگیلویه و بویراحمد نسبت به پاکسازی نخاله‌های ساختمانی، بهبود وضعیت مبلمان شهری، فضای سبز، گل‌کاری پارک‌ها، خط کشی خیابان‌ها، نصب تابلوهای راهنمای گردشگران و رنگ آمیزی بلوارها و جدول شهرهای استان تا قبل از ایام نوروز سال ۱۳۹۶ اقدام کنند.
وی گفت که دهیاران کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در روستاهای دارای ظرفیت گردشگری و بوم گردی این استان آماده استقبال مطلوب از مسافران نوروزی باشند.
نیک اقبالی اظهار داشت: احتمال بارندگی در ایام تعطیلات نوروز سال ۱۳۹۶ در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و باید مکان‌هایی از جمله سالن‌های ورزشی، مساجد، حسینیه‌ها و میهمان سرای دستگاه‌های اجرایی این استان برای اسکان اضطراری گردشگران نوروزی آماده باشند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز بر لزوم ایجاد پارکینگ برای استقرار تاکسی‌های بی سیم شهرهای مختلف استان به ویژه یاسوج تاکید کرد.
سید حسین کاظمی با اشاره به گرفتن ماهانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال حق ورودی از رانندگان مشغول به کار در تاکسی‌های بی سیم کهگیلویه و بویراحمد توسط صاحبان آنها، اظهار داشت: تاکسی‌های بی سیم استان باید هر چه سریعتر ساماندهی شوند.
وی افزود که بسیاری از صاحبان تاکسی‌های بی سیم فعال در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد تنها به فکر کسب سود و درآمد هستند در حالی که باید سطح خدمات دهی آنها به مردم نیز ارتقا داده شود.
کاظمی خواستار برخورد قاطع با آن عده از صاحبان تاکسی‌های بی سیم شهرهای کهگیلویه و بویراحمد شد که نسبت به ساماندهی اقدام نکنند.
۴۱ نقطه حادثه خیز در راه‌های ارتباطی شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت شناسایی شده که از این تعداد ۱۷ مورد مربوط به یاسوج بوده و در هر کدام از شهرهای گچساران و دهدشت نیز ۱۲ مورد وجود دارد.
۲خودروی حامل چوب درختان بلوط در یاسوج توقیف شد
روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیرداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که ۲ خودروی حامل چوب درخت جنگلی بلوط در شهرستان بویراحمد توقیف شد.
شهرستان بویراحمد ۴۹۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۴۳۵ هزار هکتار آن جنگل و حدود ۴۰ هزار هکتار مرتع و بقیه آن مسکونی است.
کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۸۷۰ هزار هکتار جنگل بلوط دارد که ۱۵۰هزار هکتار از جنگل های آن بدلیل تغییر اقلیم در معرض خطر خشکیدگی است و با این وجود قطع درختان با اره برقی معضل دیگری است که دوستداران طبیعت از آن ابراز نگرانی دارند.
براساس گزارش روز شنبه روابط عمومی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، سودجویان این چوب ها را با اره برقی از درختان بلوط بریده و در حال حمل و فروش به استان فارس بودند که توسط یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد توقیف شد.
شخم شیار، آتش سوزی، قطع درختان جنگلی و افت های برگخوار از جمله عوامل تهدیدکننده جنگل های زیبای بویراحمد است.
 
۴۱۰ واحد صنفی متخلف در گچساران شناسایی شد
رئیس امور صنفی گچساران گفت: ۴۱۰ واحد صنفی متخلف سال جاری در این شهرستان شناسایی شد.
سید ناصر حسینی افزود: ۱۵ هزار و ۴۰۰ واحد صنفی در این شهرستان سال جاری مورد بازرسی قرار گرفت.
وی بیان کرد: امسال ۵۲۰ مورد گزارش مردمی از تخلفات اصناف این شهرستان از طریق مراجعه حضوری و ثبت در سامانه ۱۲۴ به این اداره رسید که تمام آنها در کمتر از ۲۴ ساعت بازرسی شد.
حسینی بیشترین تخلف اصناف گچساران را گران فروشی و درج نشدن قیمت بر روی کالا ذکر کرد.
وی گفت: ۶۰ درصد از اجناسی که در بازار این شهرستان عرضه می‌شود تولیدات داخلی است.
حسینی افزود: در راستای اجرای طرح ویژه بازرسی و با هدف برخورد با متخلفان اقتصادی و تنظیم بازار گچساران بازرسان اداره امور صنفی این شهرستان طی چند روز اخیر با ایجاد گشت‌های مشترک با متخلفان اقتصادی برخورد قانونی کردند.
حسینی با بیان اینکه ۲۰ درصد از اجناسی که با برند خارجی در بازار این شهرستان عرضه می‌شود تولید داخل است افزود: به اتحادیه‌های این شهرستان اعلام شده که تا پایان سال نسبت به تعیین تکلیف اجناس با برندهای خارجی اقدام کنند.
رئیس امور صنفی گچساران تعداد اتحادیه‌های این شهرستان را ۲۶ مورد اعلام کرد.
وی تعداد تماس‌های مردمی با تلفن ۱۲۴ این شهرستان در سال جاری را ۲۷۱ مورد اعلام کرد و گفت: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی از جمله گران‌فروشی و درج نکردن قیمت مراتب را با تلفن ۱۲۴ به اداره بازرسی مستقر در مرکز شهرستان گزارش دهند.
بیش از پنج هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب فعال در گچساران وجود دارد و ۵۰۰ واحد صنفی در این شهرستان به دلیل رکود حاکم بر فضای کسب و کار غیرفعال است.
 
یادواره شهدای شهرستان بویراحمد در یاسوج برگزار می‌شود
فرمانده ناحیه مقاومت شهرستان بویراحمد گفت: با حضور پیکر پاک ۲ شهید گمنام یادواره شهدای این شهرستان در یاسوج برگزار می‌شود.
داریوش مثنوی  اظهار داشت: فردا ۱۰ اسفندماه بعد از نماز مغرب و عشاء یادواره ۷۰۰ شهید شهرستان بویراحمد با حضور پیکر پاک دو شهید گمنام دفاع مقدس در حسینیه ثارالله سپاه ناحیه یاسوج برگزار می‌شود.
فرمانده ناحیه مقاومت بویراحمد با بیان اینکه "سید ناصر حسینی" رزمنده ۸ سال دفاع مقدس، نویسنده کتاب "پایی که جاماند" در این یادواره به سخنرانی می‌پردازد، گفت: مداحی مداح اهل‌بیت از دیگر برنامه‌های این یادواره است.
وی امنیت و آسایش امروز کشور را در سایه ایثارگری‌ها و فداکاری‌های شهدا دانست و گفت: شهدا به جامعه اسلامی حیات دوباره بخشیده اند و یاد و نام آنها تا همیشه جاوید است.
مثنوی بیان کرد: انقلاب اسلامی برای حفظ نهضت و مکتب و فرهنگ عاشورایی هزینه‌های معنوی زیادی خرج کرده است که یکی از این هزینه‌های معنوی شهدا هستند.
وی با اشاره به اینکه امروز زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست، تصریح کرد: برگزاری مراسم یادواره شهدا نه‌ تنها هزینهکردن نیست بلکه سرمایه‌گذاری است؛ بنابراین با برگزاری این مراسم آنان را به نسل‌های جوان معرفی می‌کنیم.

۶۶ کارگاه تولیدی صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی می‌شود‌
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از راه‌اندازی ۶۶ کارگاه جدید صنایع دستی در استان تا نیمه نخست سال ۹۶ خبر داد.
محمود باقری در نشست هم‎اندیشی بین بانک انصار و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: آمادگی داریم با همه بانک‌‌هایی که زمینه حضور سرمایه گذاران را در استان فراهم کنند همکاری کنیم.
وی افزود: تا سال ۹۲ تنها هفت کارگاه تولیدی صنایع دستی در استان داشتیم، که با همکاری صندوق کار آفرینی امید و ارائه تسهیلات ارزان قیمت به هنرمندان صنایع دستی، تعداد این کارگاه‌ها هم‌اکنون به ۵۷ مورد افزایش یافته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از راه‌اندازی ۶۶ کارگاه جدید صنایع دستی تا نیمه نخست سال ۹۶ خبر داد و گفت: اعطای تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به طرح‌های بومگردی در حوزه گردشگری از دیگر اقدامات انجام شده است.
باقری عنوان کرد: آمادگی داریم با بانک انصار در زمینه معرفی سرمایه‌گذاران و هنرمندان صنایع دستی جهت ایجاد اشتغال، درآمدزایی و تولید ملی در استان همکاری داشته باشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: همچنین توانستیم از محل صندوق توسعه ملی دو میلیارد تومان تسهیلات برای مجتمع تفریحی شهرک‌های صنعتی یاسوج، ۱۱٫۵ میلیارد تومان برای پارک آبی و هتل چهارستاره یاسوج، هشت میلیارد تومان برای احداث هتل در شهر سی‌سخت و ۵۰۰ میلیون تومان برای مجتمع تفریحی گردشگری سرای سبز دنا در آبشار یاسوج اعتبار جذب کنیم.
مدیر شعب بانک انصار کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست گفت: بانک انصار به‌دنبال ترویج بانکداری اسلامی در استان بوده و تنها بانکی است که نماینده ولی‌فقیه در امور شعب آن مستقر است و بر امورات بانکداری اسلامی نظارت مستقیم دارد.
مهدی رئوفی پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات صنایع دستی به مددجویان کمیته امداد را از مهم‌ترین اقدامات این بانک در سال گذشته عنوان و بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن طبیعت بکر می‌تواند صنعت گردشگری خود را رونق دهد و بانک انصار آمادگی لازم را برای پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران مشتاقل به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در استان دارد.
ایجاد هرگونه حفاری در کهگیلویه و بویراحمد از ۲۵ اسفندماه ممنوع شد
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نزدیک بودن به ایام عید، گفت: هرگونه حفاری در استان از ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه ۹۶ ممنوع است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، پژمان نیک اقبالی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در آستانه عید نوروز قرار داریم، اظهار داشت: قبل از پایان سال یک نشست ستاد خدمات سفر با حضور متولیان این حوزه برگزار می‌شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تمام ابلاغ‌های روسای کمیته‌های ستاد سفر توسط استاندار ابلاغ شده است، عنوان کرد: کمیته‌ها فعالیت خود را آغاز کردند و ۲۵ اسفندماه نیز در این رابطه همایشی در سطح شهر یاسوج برگزار می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه از ۱۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه هرگونه عملیات حفاری در سطح شهرها و جاده‌های استان ممنوع است، افزود: هرگونه جاده‌سازی در محورهای اصلی در ایام تعطیلات نیز ممنوع است و انتظار می‌رود راه و شهرسازی نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای داشته باشد.
وی با اشاره به استقرار بالگرد اورژانس در استان، بیان کرد: برای نخستین بار در استان چند نقطه را به صورت آزمایشی برای پد بالگرد انتخاب کردیم و در صورت بروز مشکل جاده‌ای در استان این بالگرد به مسافران خدمات ارائه می‌دهد.
نیک اقبالی تصریح کرد: هیچ محدودیتی به جز محدودیت‌های آب و هوایی یا انجام عملیات در شب یا روز برای پرواز این بالگرد وجود ندارد.
وی خواستار ساماندهی فضای شهری در این فرصت باقی مانده از سوی شهردای‌های استان شد و گفت: انتظار می‌رود دهیاران به ویژه روستاهایی که ظرفیت بومی‌گردی دارند نیز در این مدت برای ارائه خدمات به مسافران آماده باش باشند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: باتوجه به اینکه احتمال بارندگی در ایام نوروز وجود دارد باید از فضاهای سرپوشیده استان برای اسکان اضطراری استفاده شود.
وی با بیان اینکه در سفر اخیر هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:  مبلغ ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به میراث فرهنگی برای فراهم ساختن زیرساخت‌های گردشگری ابلاغ شد که  بخشی از آن  برای ایجاد پارک اسکان اضطراری با مشارکت شهرداری‌ها انجام می‌شود.


مهناز آشتیانی، "خانم گل" مسابقات جهانی رول بال
بانوی کهگیلویه و بویراحمدی عنوان "خانم گل" مسابقات جهانی رول بال بنگلادش را کسب کرد.
مسابقات جهانی اسکیت رول بال در بخش بانوان و آقایان در حالی در درخشش بانوی هم استانی در مسابقات رول بال بنگلادشکشور بنگلادش برگزار شد که مهناز آشتیانی بازیکن کهگیلویه و بویراحمدی تیم ملی رول بال ایران توانست عنوان خانم گلی این مسابقات را از آن خود کند.
تیم اسکیت روبال بانوان و آقایان کشور ۲۸ بهمن به مسابقات جهانی اسکیت رول بال در کشور بنگلادش اعزام شدند و دیروز در این مسابقات با نائب قهرمانی بانوان و آقایان ایرانی به پایان رسید.
مهناز آشتیانی بازیکن ملی پوش کهگیلویه و بویراحمدی در این مسابقات توانست با ۱۶ گل زده به عنوان خانم گل این مسابقات شناخته شود.
آشتیانی سال گذشته نیز در مسابقات اسکیت رول بال توانست خانم گل شود.
مهناز آشتیانی گفت: رقابت های جهانی اسکیت رول بال به میزبانی بنگلادش در شرایطی به پایان رسید که تیم های ملی مردان و زنان ایران در دیدار فینال با قبول شکست برابر هند به مدال نقره و عنوان نایب قهرمانی این دوره از مسابقات بسنده کردند.
وی افزود: تیم ملی مردان ایران در شرایطی که تا آخرین دقایق بازی از هند پیش بود در پایان با نتیجه ۸ به ۷ بازی را واگذار کرد و به مدال نقره جهان رضایت داد.
آشتیانی عنوان کرد: تیم ملی اسکیت رول بال بانوان ایران نیز در بازی فینال با نتیجه ۶ - ۴ نتیجه را به تیم هند واگذار کرده و به مقام دومی و عنوان نایب قهرمانی این رقابت ها دست یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1