تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب : ۲۳۱۶۰۳

زمان و مکان تشییع چهره‌ ماندگار فرهنگ کهگیلویه و بویراحمد + واکنش شخصیت‌ها

۸
۰
کبنا ؛مرحوم «سلامی» پس از یک سال بیماری در بیمارستان «ام. آر. آی» شیراز دارفانی را وداع گفت و امروز مراسم تشییع آن مرحوم از میدان معلم یاسوج انجام می‌گیرد.

به گزارش کبنا نیوز، نورالله سلامی به عنوان یکی از چهره‌های فرهنگی و ماندگار استان کهگیلویه و بویراحمد  دار فانی را وداع گفت و امروز ساعت ۱۴ مراسم تشییع و خاکسپاری آن مرحوم از میدان معلم یاسوج انجام می‌گیرد.
بنا بر این گزارش، استاد «نورالله سلامی» چهره‌ی ماندگار فرهنگ و ادب استان کهگیلویه و بویراحمد، قریب به یکسال با بیماری مبارزه می‌کرد و در حدود چهل روز پیش، به منظور ادامه‌ی مداوا، در بیمارستان «ام.آر.آی» شیراز بستری شد.
به گزارش کبنا، استاد نورالله سلامی، در مهرماه ۱۳۱۷ در خانواده ی عشایری، در منطقه ی بویراحمد,متولد شد.ایشان دو سال اول مقطع ابتدایی را در دبستان سعدی روستای نره گاه , به علم آموزی سپری کرده و برای ادامه ی تحصیل به شهر بهبهان عزیمت نمود و مقطع ابتدایی را با نمره ی عالی به پایان رسانید.
استاد سلامی به سال ۱۳۳۷،در دانشسرای عشایری بهبهان با نمره ی ممتاز پذیرفته شد و به تاریخ ۱۳۳۸،به استخدام اداره ی فرهنگ درآمد. ایشان , برای نخستین بار در بخش سرفاریاب شهرستان چرام , اولین مدرسه و کلاس درس را در روستای تلوندی دایر کرد.
استاد همچنین برای مدتی در روستای اسپر شهرستان گچساران و قریب به ۲۰سال در شهر چرام، برای فرزندان میهنش، خالصانه و صادقانه معلمی نمود و بعد از سال‌ها، برای ادامه ی خدمت معلمی خویش , به زادگاهش بویراحمد بازگشت  و در سال ۱۳۷۳ بعد از ۳۶سال خدمت معلمی، که همه‌اش را از جان و دل مایه گذاشت، به افتخار بازنشستگی نایل گردید.
به گزارش کبنا، برخی از شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی و فرهنگی استان نسبت به درگذشت مرحوم سلامی با ارسال پیام‌های جداگانه واکنش نشان دادند.
محمدعلی وکیلی نماینده مجلس تهران
انالله و انا الیه راجعون
خبر درگذشت مرحوم نورالله سلامی موجب تالم و تاثر شدید گردید. آن فقید سعید از مفاخر فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد و معلمی دلسوز برای عشایر بود.
او مانند شمعی سوخت تا چراغ فرهنگ را برافروخت. امید دارم در پناه حضرت باری، دل مغموم بازماندگان را تسلیت افتد و علو درجات نصیب آن مرحوم گردد. این را به دعا خواستارم.
 
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پیامی درگذشت فرهنگی  فرهیخته مرحوم نورالله سلامی را تسلیت گفت.
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
با کمال تأسف و تأثر باخبر شدیم، جامعه فرهنگیان استان داغدار از دست دادن معلمی گرانقدر، فرهنگی فرهیخته واستاد دلسوز مرحوم نورالله سلامی هستند.
فرهنگیان قشر فرهیخته و منادیان آگاهی و دانایی و پیش قراول و سنگربان عرصه تعلیم و تربیت هستند که همچون شمعی می سوزند و با تشعشع نور بصیرت و روشنگری ،علاوه بر زدودن تاریکی ها جامعه را به سمت ترقی و تعالی سوق می دهند.
آموزگاران در سنگر روشنگری فکر و عرصه دانایی می کوشند تا همچون پیامبران ،همان مربیان بزرگ مبارزه با جهل و خرافات قیام کنند و جامعه را با نور حقیقت و عدالت آشنا سازند.
اینجانب با ابراز تاسف درگذشت جانکاه وغم‌انگیز آن معلم و فرهنگی فرهیخته  را به خانواده محترم و داغدار ایشان و فرهنگیان  سخت کوش و دلسوز استان کهگیلویه و بویراحمد تسلیت و تعزیت عرض می کنم و برای بازماندگان آن فرهنگی فقید صبر و شکیبایی مسئلت دارم.
سید موسی خادمی استاندار

اکبر جهان‌فکر از چهره‌های فرهنگی شهرستان دنا
«کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ»
و هرگاه در گذر زمان در گذر بی صدای ثانیه های دنیای فانی، جرس کاروان از رحیل مسافری خبر می‌دهد که در سکونی، آغازی بی پایان را می سراید.
خبر رحلت جانسوز و جانگداز استاد عزیزم، بزرگ خاندان ایل مشایخ، خلد آشیان جنت مکان زنده یاد شادروان جناب آقای حاج نورالله سلامی واصل و موجب تالم و تاثر فراوان گردید.
این استاد بزرگوار و فرهیخته سالیان طولانی از عمر پر برکت خویش را در کسوت معلمی سپری کرد.بدون تردید اقدامات این شخصیت خدوم منشاء خدمات فرهنگی ، علمی و اجتماعی ارزنده ای بوده است که ثمرات آن ماندگار و در آخرت ذخیره ای پربار خواهد بود.
حقیقتا مصیبت ارتحال این عالم برجسته و این معلم اخلاق و خاموش شدن این شمع نورانی خدمت و استاد فقید فضیلت و تقوا بسی سخت و جبران ناپذیر است.اینجانب با قلبی آکنده از غم و اندوه فراوان جبهه سپاس را در پیشگاه باریتعالی به خاک می سایم و ضمن عرض تسلیت به بیت مکرم و کانون به سوگ نشسته سلامی ، جمیع منسوبین ، ایل بزرگ مشایخ ، آحاد مردم شریف استان کهگیلویه و بویراحمد و جامعه خدوم فرهنگیان کشور ، رحمت و مغفرت واسعه الهی را برای آن رحیل کوی معبود و برای جمیع بازماندگان شکیبایی و صبری مضاعف را دعا و مسئلت می نمایم.روحش شاد و یادش گرامی.
با احترام
اکبر جهان فکر
سپهدار مجلسی نژاد؛ مدیر آموزش و پرورش شهرستان دنا
و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه
قالو انا لله و انا الیه راجعون
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز
مرده آن است که نامش به نکویی نبرند
خبر درگذشت استاد فرزانه و معلم فقید زنده یاد نورالله سلامی که عمر گران و بابرکت خود را صرف پرورش و آموزش دانش جویان و علاقمندان علم و فرهنگ کرد، مایه تاثر شد و همگان از جمله جامعه بزرگ فرهنگیان و فرهنگ دوستان  را در غم و اندوه فرو برد.
تلاش های مستمر و حضور عالمانه و خالصانه زنده یاد سلامی بزرگ مرد عرصه های دانش و معرفت ، در نظام تعلیم و تربیت و  تاثیر روشن گر و بیدار گر ایشان در یاد و خاطره ی فرهیختگان و فرهنگیان این دیار  جاودان خواهد ماند و در روح و جان جویندگان معرفت و علم آموزان روشن بین آتش اشتیاق علم و دانش را زنده نگاه خواهد داشت و چراغ راه خواهد بود.
مرحوم نورالله سلامی همچون معلم جاودان و چهره ماندگار  زنده یاد بهمن بیگی ، در خاطر روزگار ، قلب های مهربان و ذهن های پاک مردمان قدرشناس این سرزمین جاوید خواهد ماند هر چند بارها «کل نفس ذائقه الموت ثم الینا ترجعون» را در قلب شاگردان حک کرده باشد.
تاریخ پرافتخار و قهرمان ساز بویراحمد با وجود ناملایمات و سختی ها مردان نیک اندیش و تاثیر گزاری در خود پرورش داد تا به همت بلند و تلاش های خستگی ناپذیر همین فرزندان راست بایستد و تاریخ را به ما بسپارد.
سلامی ها و بهمن بیگی ها در یادها ماندگارند چون حقیقت ماندگار است چون نور علم و دانش تا عمق جان ها نفوذ می کند و بیداری و روشنایی بخش جهل و تاریکی می شود.
بدین وسیله به نمایندگی از فرهنگیان شهرستان دنا ، مراتب تاثر و اندوه قلبی خویش را از سفر بی بازگشت معلم  فقید ارزشمند و چهره ماندگار شادروان استاد زنده یاد نورالله سلامی ابراز  می دارم  و از آستان حضرت دوست  ،برای روح بزرگ آن عزیز سفر کرده، علو درجات و برای  فرزندان ، بازماندگان و همه بستگان ، شکیبایی توأم با سربلندی مسئلت می نمایم.
سپهدار مجلسی نژاد
مدیر آموزش و پرورش شهرستان دنا
 
پیام تسلیت عضوء نهاد ریاست جمهوری در پی درگذشت نورالله سلامی

*”کل نفس ذائقه الموت”*خدا داند که حالی خوش نداریم
زفقدانش  روانی  خوش نداریم
شنیدن پرواز بلند و جاودانه اش رویا  نبود، پرواز آموزگاری نکونام و نیک مرام که بی باک در پی زندگی پاک  بود  و  میدان دارِ   پیکارِ با ظلمتکده هایِ  پُر  از خاشاک.
او باغبانی بود که درختان تشنه را در کویر سوزان سیراب کرد  و  اصله به اصله تنومندشان ساخت، تا آیندگان نمایشگر نامِ نیکویش، بر  پیشانی بندِ  خویش باشند.
*اکنون آن ” نورالله” که خورشیدی*
تابان و چلچراغی درخشان  در، وجب به وجبِِ  دیارمان بود،  خاموش گشت اما  ما همچنان بهره ورِ زبان گویا و فریاد رسا  و  چشمانِ  بینایش هستیم.
به راستی چه دشوار است تحمّلِ، فقدان آن بزرگمرد آزادمنش، و چه جانکاه است و دلخراش، برایِ  ما در این روزهای غم افزا، که سالهایِ متمادی  را  با  او مانوس بودیم.
خدایش بیامرزاد و  روانش شاد بادا
 
خدا داند  که حالم  زار  زار  است
هوایم سوی فرمان دار  دار  است
چه خوش میداشتیم آن روزگاران
چرا  اینک هوا  گرد و غبار  است
 
حسین اخلاقی نسب

پیام تسلیت مهندس سعید رودشتیان فعال اجتماعی

بنام خداوند زیبایی ها
وبدانیم اگر مرگ نبود
دست مادرپی چیزی میگشت
سپهری
استاد سلامی دارفانی را وداع کرد؛مردی از نسل مهربانی و قلم ؛روشنفکری و رازدانی؛
جناب سلامی که از افتخارات عشایر و مردم عزیز لر زبان میباشد ؛عمر گرانبهایش را در راه ارتقاء فرهنگ این این مرز وبوم در طبق اخلاص گذاشت ؛مهربانی و صداقت این بزرگوار انقدرزبانزد عام وخاص بود که کلام از گفتنش عاجز است -
ازشماردوچشم یک تن کم
وازشمارخردهزاران بیش
هرکس که اگاه تر باشد بقول مولوی باجان تر هست و وجودش بیشتر احساس میگردد و نبودش نیز ازهمه بیشتر لمس میگردد
جان چه باشد؟جز خبر در ازمون
هرکه را افزون خبر؛جانش فزون ...
اری مردی از دست رفته است که زبان از فراقش عاجز است و برای مردم استان و بالاخص بویراحمد ضایع اسفناکی است ؛
مرحوم سلامی آزاده بود و آزاد اندیش؛راوی صدای کبک های عشایر بود؛انچه که کبک ها و قوچ ها نمیتوانستند بگویند ؛سلامی انها را بازبان شعر میسرود؛کلمات را با مهربانی اش ادغام میکرد ؛و مظلومیت کوهستان و بی پناهی اهوها و پازن ها را در اشعارش میگفت ؛سلامی رفت وبه بهشت سلامی دوباره اغاز کرد؛کوهستان خاموش است و شاید اخرین بازمانده های کبک ها و پازن ها برای سلامی فاتحه میخوانند ؛سلامی مهربان و صمیمی بود و دل هیچ کس را نرنجاند ؛روحت قرین بهشت باشد و یادت تا ابد جاودانه باد.
مهندس سعید رودشتیان
نام شما

آدرس ايميل شما

محمدرضا هرمزدوکیل دادگستری
Iran, Islamic Republic of
سعدیا مرد نکونام نمیر هرگز مرده آن است که نامش به نکویی نبرند .بنده هم درگذشت ان استاد گرانقدر رابه تمام مردم شریف استان فرهنگیان عزیز و خاندان مکرم آن مرحوم تسلیت عرض نموده از درگاه باریتعالی غفران الهی واسعه آن سفر کرده و شکیبایی برای بیت داغدار راخواستارم
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتشون کنه ذکر خیرش رو از والدینم بسیار شنیده ام می گفتند زمانی که تحصیل اهمیتی نداشته همواره سفارش می کرده اجازه بدین بچه هاتون درس بخوانند جایی برسند که هیچ چیز بهتر از تحصیل نیست . و در مورد رفتارهای انسانی و دلسوزانه اش در زمانی که تنبیه بدنی مرسوم بود صحبت های زیادی شنیده ام . روحش شاد. (معلمی از چرام)
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
انگار فقط تسلیت اقای زارع رو نزدین. اقای .. انتخابات تموم شد قدری انسان باشید
ظهرابی صداوسیمای البرز
Iran, Islamic Republic of
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز
مرده آن است که نامش به نکویی نبرند
مهربانی و صداقت این بزرگوار انقدرزبانزد عام وخاص بود که کلام از گفتنش عاجز است مرحوم نورالله سلامی همچون چهره های ماندگار ، در خاطر روزگار ، قلب های مهربان و ذهن های پاک مردمان قدرشناس این سرزمین جاوید خواهد ماند
روحش قرین بهشت باشد و یادش تا ابد جاودانه باد.
هیچ وقت یادم نمی رود در دوران دانشجویی از صحبت با آن مرد بزرگ خسته نمی شدم وسخنانش حکیمانه بود .
سید داریوش موسوی
Iran, Islamic Republic of
آنکه نگاهم را به بیکرانها دوخت
خود،عاشقانه سوخت
عشق ومحبت وایثاررا
چه بی ریا آموخت

بی انتظارازتجلیل
باشوقی بی تقلیل
چه دلسوزانه می آموخت
حتی به رنگ تحمیل

به عشق آغشته بود
فداکاربود وایثارگر
گویی ازجان گذشته بود
مهربان ،عاشق
دلسوز،صادق
شایداو،یک فرشته بود

راه نشان می داد، بادستانی از فانوس
امّاافسوس
من فقط معلم میخواندمش
افسوس، افسوس... عرض تسلیت دارم خدمت خانواده معظم ومعزز سلامی وتلاشگران عرصه فرهنگ وفرهنگیان گرانقدر استان ومی بوسم دست همه عاشقان قلم ومهد علم وادب را آنچنان که بوسه میزدیم بر دستان معلم شفیق ومهربان که اکنون در میان ما نیست وزنده است تاابد چرا که نور وجودش را همچون خالقی در کالبد ما دمید واین نور معرفت همیشگی وجاویدان است معلم عزیزم ای شمع فروزان انشا ا... با نبی اکرم (ص)محشور شوی
کریم
Iran, Islamic Republic of
تشکر از کبنای عزیز حرف وسخنم با آقای اصلاحات است این حرف ها چه ربطی به زارع دارد نکنه رحمت شدگان هم چپی وراستی دارند اینجا دیگه دارید شما بی احترامی میکنید این انسانهای بزرگ را با این گروهای..عجین نکنید نمی دانم آخرتتان را چطور جبران کنید این معلمان دلسوز از جنس نورند نه دروغ وسیاست پست
هوشیاری
Iran, Islamic Republic of
خداوند رحمتشون کند مردان بزرگ در خاطر همه می مانند
عرب پور
Iran, Islamic Republic of
انالله وانا الیه راجعون

درگذشت مردی بنام ازفرهنگیان و شیفتگان طریقت علم ودانش رابه خانواده محترم وهمه بستگان تسلیت عرض نموده وازخداوند غفران الهی رابرای آن عزیز وصبر الهی رابرای بازماندگان خواهانیم . روحش شاد.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1