تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب : ۲۳۱۵۱۵

مدرسه‌ای که همه رجل سیاسی گچساران در آن درس خوانده‌اند؛ از «حاج بهرام» تا «نبی‌زاده»

۳۳
۱
کبنا ؛ 
سیدابوالحسن حسینی‌نیک

در مقاله‌­ای تحت عنوان آشنایی با نسل اول و دوم فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره‌­ای به تاریخچه آموزش و پروش نوین استان و همچنین به اولین مدارسی از قبیل: حافظ سی‌­سخت، سعدی تل‌خسرو، اسدی باشت، اردبیهشت لنده، رودکی چرام، محمدی سوق، قاآنی بهمئی، منوچهری آبشرین گچساران و … شد.

اما در نوشتار حاضر سعی بر آن است به نقش مدرسه کورش کبیر (ولایت) در تربیت و پرورش نخبگان علمی، سیاسی و اجرایی شهرستان گچساران پرداخته­ شود.

البته قبل از اینکه به این مهم بپردازیم باید به این موضوع اشاره شود که بنا به تحقیقات و روایت‌های محلی و تاریخی ظاهراً اولین مدرسه بین سال‌های ۱۳۰۴ تا ۱۳۰۶ در روستای آرو از توابع شهرستان گچساران راه‌اندازی شد. قضایا از این قرار بود که خان آرو در آبادان پیش فرد متنفذی به نام “کی غلامحسین” می‌رود و از وی درخواست معلم می‌نماید و نهایتاً ایشان با خان آرو موافقت می­‌کند و فردی با سواد به نام “ملا درویش بلوطی” که در آن زمان کارگر شرکت نفت آبادان بود را به همراه وی فرستاد.

 بعد از مدرسه آرو، مکتب‌خانه روستای گناوه لری و مدرسه شش کلاسه منوچهری (مهر) آبشرین گچساران قدیم را می­توان نام برد. البته گچساران قدیم حدود ۱۳ کیلومتر آن طرف‌تر آبشرین در نزدیکی تپه‌های کوراغلو (گچی) واقع شده و حدود ۲۵ کیلومتر از گچساران فعلی فاصله داشت.

به هر حال با  توجه به اینکه تولید نفت از میدان نفتی گچساران، از سال ۱۳۱۸ شمسی با چاه شماره ۱۳ آغاز شد. این تاریخچه تولید از مخزن نشان می‌دهد انگلیسی‌ها برای اکتشاف و استخراج نفت، نیازمند به مکانی برای استراحتگاه و رفاهیات خود و خانواده‌هاشان بودند که منطقه (لین‌های) شرکت نفت فعلی گچساران را نهایتاً انتخاب و زیر ساخت‌های اولیه را برای استقرارشان راه‌اندازی کردند.

از این رو، اولین فروشگاه به نام “رشن” در بازار شرکت نفت (پارکینک فعلی ) گچساران، اولین درمانگاه و بهداری، اولین سینما و نهایتاً سه مدرسه ابتدایی نظامی، دیبرستان دخترانه پروین اعتصامی و دبیرستان پسرانه کورش کبیر در حدود سال ۱۳۳۳ همزمان راه‌اندازی شد.



         مدرسه ابتدایی نظامی گچساران    ۱۳۴۹                                        مدرسه ابتدایی نظامی گچساران ۴۸-۱۳۴۷ 



دختران پیشاهنگ دبیرستان پروین اعتصامی گچساران- ۱۳۴۵       دبیرستان  پروین اعتصامی گچساران- ۱۶ آذر ۱۳۴۶                                                                    

به عنوان مثال، در سال ۱۳۳۸ فرمانداری کهگیلویه در چرام راه‌اندازی گردید و اولین شهرستان که در استان دایر گردید چرام بود که بعد از غائله ۱۳۴۲ به دهدشت منتقل شد، لیکن مدت اندکی از انتقال فرمانداری نگذشته بود که جهت تاسیس و دایر نمودن اولین ادارات (مسکن – عمران – فرهنگ و آموزش و پرورش) نیاز به ساختمان دولتی بود.

بر این اساس به گچساران که از نظر شهری پیشرفته‌تر بود و شرکت نفت در آنجا ساختمان‌هایی بنا نموده بود منتقل شد. در همین سال آقای ابوالحسن نخعی به عنوان اولین رئیس اداره فرهنگ در گچساران انتخاب شد. بعد از مدت زمان کمی در همین سال به اداره کل فرهنگ تبدیل شد و آقای ابوالحسن عاملی به عنوان اولین مدیرکل آموزش و پرورش منصوب و شروع به کار نمود.

این روند تا ۱۲/۱/۱۳۵۳ ادامه داشت و آقایان مصطفی لواسانی، حشمتی، عظیمی سجادی و رحیم شیوخ عنوان مدیرکل را در گچساران یدک کشیدند و از این تاریخ به بعد اداره کل آموزش و پرورش به یاسوج منتقل گردید .

بنابراین با توجه به مطالب مذکور می­ توان گفت: همان­ گونه که دبیرستان البرز، علوی، فیروز بهرام و … تهران نقش مهمی در پرورش رجل سیاسی، اجرایی و نخبگان علمی کشور در قرن معاصر داشتند، دبیرستان کورش کبیر هم این نقش را حداقل در نیم قرن اخیر شهرستان گچساران ایفا کرده است به گونه­‌ای که تعداد زیادی از پزشکان، سیاسیون و مدیران اجرایی شهرستان گچساران که به مناصبات استانی و حتی کشوری رسیدند، فارغ‌التحصیل دبیرستان کورش کبیر (ولایت) می‌باشند.



دبیرستان کوروش کبیر گچساران

به عنوان مثال: بهرام تاجگردون، غلام‌رضا تاجگردون، مرحوم محمدعلی نبی‌زاده، سید قدرت‌الله حسینی، علیمراد جعفری، دکتر بهادر غضنفری، دکتر زینل‌زاده، شهید خلبان ابراهیم امیدبخش و …  را می‌توان نام برد. کارنامه شهید امیدبخش توسط فردی به نام جوکار رئیس وقت دبیرستان کورش کبیر در سال۱۳۵۲  امضاء شده است.



  حاج علی مراد جعفری           حاج محمدعلی نبی زاده                  خلبان شهید امیدبخش



      شهید حسین امینی                                                                حاج بهرام تاجگردون



 دکتر بهادر غضنفری       سید قدرت الله حسینی             غلامرضا  تاجگرون

اولین انجمن اسلامی در این مدرسه تشکیل شد که شهید امینی یکی از اعضای این انجمن بود. همچنین معلمین و دانش‌­آموزان این مدرسه که به دو گروه مذهبی و غیر مذهبی تقسیم شده بودند نقش بسیار پر رنگی در تظاهرات و فعالیت‌­های سیاسی و انقلابی داشتند که اوج آن  به رهبری حاج بهرام تاجگردون در قیام خونین ۱۹ آبان سال ۱۳۵۷ به عنوان نقطه عطفی در تاریخ گچساران رقم خورد.

پس ثبت ملی بعضی از مدارس استان به خصوص مدرسه کورش کبیر گچساران به عنوان یکی از مدارس ماندگار لازم است و چه خوب می‌شد اگر مسئولین استان چنین موضوعی را پیگیری می­ کردند.

دبیرستان کورش کبیر دارای معماری خاص و منحصربفردی بود که مسئولین دبیرستان از اتاق مدیریت دبیرستان قادر بودند تا همه کلاس‌ها و فضای دبیرستان را رصد نموده و تحت نظارت خود داشته باشند. این دبیرستان را می‌توان اولین مدرسه‌ای دانست که سالن آمفی‌تئاتر(نمایش) داشته است.

در ضمن مدرسه کورش کبیر در اویل انقلاب به مدرسه شریعتی و بعد از مدتی در نوبت صبح به مدرسه امام خمینی (ره) و بعدازظهر آیت‌الله خامنه‌­ای تغییر کرد. سرانجام در سال ۱۳۹۱ با تصمیم مسوولین وقت آموزش و پرورش شهرستان گچساران با توجه به کاهش دانش‌آموز و ادغام این دو دبیرستان به اسم مدرسه ولایت نامگذاری شد
نام شما

آدرس ايميل شما

حسین علی پور
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تشکر از زحمات اقای حسینی نیک بابت ورق زدن تاریخ منطقه کهن و عزیزمان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
احسن برشما
آشنا
Iran, Islamic Republic of
دکتر غلامرضا تاجگردون دبیرستان مطهری درس خوندن
Iran, Islamic Republic of
سلام دبیرستان یاد شده در سال ۶۲ دکتر شریعتی بوده تا سال ها بعد امام خمینی و یک شیفت بوده است من دانش آموز همان دبیرستان از ۶۳ تا ۶۷ بوده ام بنام اما خمینی و یک شیفت بوده بعدا را نمد دانم یادش بخیر دانش آموزان همکلاسی من دکتر همتی دکتر نوری دکتر صادق جلیلی دکتر نوری نزاد دکتر ابدالی دکتر مسیحی و ...همیشه این دبیرستان درصد بالایی پزشکی می داد مدیرش هم حسن سینای بود درود به همه شان می فرستم ممنون از کبنا
دآنش آموزديروز
مدرسه ابتدایی ۱۲محرم تنگ هیگون شهرستان کهگیلویه قدمت آن بیشترازهمه مدارس مذبورمی باشدونمای ساختمان آن قدیمی ومنحصربه فردهست وازسنگهای سیقلی وچهارگوش بنا گردیده که مرکزثقل حومه مرکزی دهدشت وروستاهای اطراف بوده ومحل تحصیل خیل عظیمی ازنخبگان وسیاسیون امروزمی باشد
علی
Iran, Islamic Republic of
چه تحفه هایی از این دبیرستان خارج شده .یه شهر رو نابود کردن
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
احسنت احسنت احسنت
گوروابیده
Iran, Islamic Republic of
آخ و جونوم. همین که معلماشون خانمای باکلاس بودن یچیزی شدن
خدایی برید نگاه قیافه معلمای امروزی بکنید
و بعد مقایسه کنید
رهرو
Iran, Islamic Republic of
مطلب خوبی بود.سپاس
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب آقای حسینی نیک بیش از ۹۰ درصد مسئولین فعلی وقدیم شهرستان گچساران فارغ التحصیل همین دبیرستان هستند.
انصاري
Iran, Islamic Republic of
ملا درویش بلوطی،پدر کیامرث بلوطی بازنشسته نفت و عضو دوره دوم شورای شهر گچساران و پدربزرگ مهندس کیانوش بلوطی ریاست فعلی شورای شهر گچساران است
کیامرث بلوطی
Iran, Islamic Republic of
با تشکر ویژه از جناب حسینی نیک جا داشت از مهندس صفی خانی که الحق در تعلیم علوم مختلف در این دوره
و بخصوص در دبیرستان کورش کبیر نقش بارزی داشت یادی کرد . حضرت عالی میتوانید اصلاحات لازم را در تاریخ ها
مد نظر قرار دهید . آقای خلیفه مبصری از معلمین سالهای دور میتواند مورد مشورت قرار گیرد . با سپاس
Iran, Islamic Republic of
حاج بهرام تاجگردون بزرگمردی که قیام اول انقلاب راازاین دبیرستان شروع کردمهر۵۷این دبیرستان راتعطیل کردکه خیلی جاهاکلاسهادایربودندبعددرشبکه دنااقای یدالله مرادی چنان درمورداول انقلاب حرف میزدکه متاسفانه کوچکترین اشاره ای به حاج بهرام نشدوحا حاج بهرام ۰۰۰۰
گچساران
Iran, Islamic Republic of
مطلب خوبی بود.سپاس
کیامرث بلوطی
Iran, Islamic Republic of
با تشکر ویژه از جناب حسینی نیک جا داشت از مهندس صفی خانی که الحق در تعلیم علوم مختلف در این دوره
و بخصوص در دبیرستان کورش کبیر نقش بارزی داشت یادی کرد . حضرت عالی میتوانید اصلاحات لازم را در تاریخ ها
مد نظر قرار دهید . آقای خلیفه مبصری از معلمین سالهای دور میتواند مورد مشورت قرار گیرد . با سپاس
گچساران
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از مطلب خوب جناب حسینی نیک.خدمت خوانندگان عزیز عرض کنم که دوستان به اصل مطلب بپردازید و فرعیات رو رها کنید.جناب حسینی نیک نقبی به تاریخ زدند و شاید راضی نباشند که بحث سیاسی شود.متاسفانه ما عادت کرده ایم که هر بحثی را سیاسی کنیم.ارادت قلبی خود را در آوردگاه!!!خلوت خود با حاج بهرام و یدالله و ... به نمایش بگذارید. انتظار میرود دوستان به اصل مطلب بپردازند.اگر جماعت رسانه خوان ما اینچنین است که وای به حال عوام ما...
در هر صورت امیدواریم در این راه کوشا باشیم.به شخصه نمیدانستم که ملا درویش بلوطی(پدربزرگ مهندس بلوطی که رییس شورای شهر فعلی گچساران است)جز اولین معلمان بوده و اولین مدرسه در گناوه لری بوده و با حمایت خان آرو(البته جای سوال است که اگر خان آرو اینکار نیک را کرده چگونه است که مدرسه در گناوه لری برپا شده است) که انشاالله از مهندس بلوطی سوال خواهم پرسید.امیدوارم در مسیر ثبت ملی این مدرسه که بسیاری از نخبه های این دیار در ان تحصیل کرده اند کم گذاشته نشود و راه را هموار نماییم.
دبیرستان کورش کبیر نوستالژی بسیار از پا به سن گذاشته های شهر است
حاج مهدی
Iran, Islamic Republic of
همه باهم در انتخابات سال ۱۳۹۶ شورای اسلامی شهر دوگنبدان، یکصدا حاج سعید اکبری
Iran, Islamic Republic of
سلام بالای سر در دبیرستان کورش کبیر نام مدرسه منوجهری است
بهزادی دیل
Iran, Islamic Republic of
اولین مکتبخانه در سال ۱۳۰۵در روستای دیل با مدیریت مرحوم ملارمضان مبارکی بوده است
حمیدزمانی گچساران
Iran, Islamic Republic of
سلام برعزیزان اگربزرگی به پست ومقام است درست فرموده اید امااگربه سوادومعلومات ونگارش ونویسندگی ووووباشداینقدرانسانهای فرهیخته دیگری هست که دراین آمزسگاه کسب علم کرده اند وسما ازقلم انداخته اید متاسفانه نگارنده عزیزفقط به پست داران اشاره کرده است
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
برادر جان غلامرضا تاجگردون فارغ التحصیل دبیرستان شهید مطهری در رشته اقتصاد می باشند
Iran, Islamic Republic of
غلام تاج گردون علوم انسانی خوانده دبیرستان امام خمینی یا کورش سابق طبیعی و تجربی ریاضی بوده عزیزان همه چیز را سیاسی نکنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوستان من سال ۵۹دردبیرستان کوروش کبیردرس میخواندم اون موقع رشته های علوم انسانی وتجربی همه همین دبرستان بودندوهرکدام چندکلاس بهشون اختصاص داشت اقای راهی مدیردبیرستان بودازایشان سوال بفرمایید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
به نظربنده اسم شخص خاصی به عنوان بهترین دانش اموزان این دبیرستان اشتباه است اگه ازاین دوستانی که شمانام اوردیدسوال بفرماییدنابغه این مدرسه شخصی به نام بهمنی بودکه الان من خبرندارم پیشرفتش تاکجابوده ولی تاحدوددودهه قبل درشهرمان متخصص چشم پزشکی بودومطب داشت خیلی های دیگه هم مطمئنا هستن که درمقاطع مختلف زبانزدهستن
غلامرضاشکوهی
Iran, Islamic Republic of
سلام قدیمیترین مدرسه ابتدایی بنام مدرسه دولتی بابائیان درروستای سرآب ننیز بوده بابائیان شخصی بود که خود را درزمان ترور رصا پهلوی خود را فدای شاه کرد (شکوهیدرسالهای ۵۲و۵۳و۵۴ درهمین دبیرستان درس خواندم
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
ای کاش نگارنده عجله نمی کرد و اسامی نیروهای تحصیل کرده پزشک و مهندس و دکتر این دبیرستان را تهیه و می زد . دکتر نوری نژاد دکتر صادق جلیلی دکتر ناصر مسیحی دکتر نوری دکتر همتی دکتر باقری دکتر انبازپور دکتر رضاپور دکتر روشن قیاس . دکتر ساسان مرادی دکتر گرامی زاده ....ودهها پزشک و دندانپزشک و مهندس و دکتر در رشته های شیمی فیزیک ریاضی و.....
حق
Iran, Islamic Republic of
باسلام ای کاش نگارنده به شهدا وجانبازان و آزادگانی که دیروز مردانه وشجاعانه از ایران اسلامی و انقاب دفاع نمودند تا امروز ما در شهر وخانه هایمان با آرامش وامنیت زندگی میکنیم ودرآن مدرسه ودبیرستان درس خواندند ومدرک قبولی خودر را با خون خود وهمرا ه داشتن ترکش وشیمیایی و تحمل شکنجه های زندان های دشمن مهر نمودندندیاد می کرد
بختیاررضوانی
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب حسینی نیک مثل همیشه عالی وجذاب
Iran, Islamic Republic of
اصلا غلام تاجگردون دراین مدرسه درس نخوانده
موعظه حسنه
Iran, Islamic Republic of
نمراتشون ورشته شون رابزن تابدونیم سیاسیون جزباهوش های شهربودن یارانت واقبال کمکشون کرده
موعظه حسنه
Iran, Islamic Republic of
لطفا نمراتشون راهم پزن تاببینیم استعدادشون باعث پیشرفتشون شده یارانت فامیلی وشانس واقبال
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
با سلام ، دوستان حالا ما صحت سقم موضوع شک وتردید داریم ،کاش نگارنده زحمت میکشید تحقیقات بیشتری میکرد ، در ضمن اگر نمرات این عزیزان »»سیاسیون ««« میزدید خیلی خوب بود ، البته معلوم ه با این بیکاری بیکسی ،معضلات امروزی ک همه ما با اون گرفتار یم ،،، ا لله اعلم ..
Iran, Islamic Republic of
بیشتر دانش اموزان دبیرستان کورش کبیر در خارج از کشور زندگی میکنن من خودم به شخصه با چندین نفر از انها هم صحبت شدم و یاد و خاطرات گذشته دبیزستان رو بازگو میکردن با اشک و گریه
بزرگداشت بیهقی زمانه

بزرگداشت بیهقی زمانه

محمود دولت‌آبادی یکی از بنام‌ترین نویسندگان ایرانی است که با سبک منحصر به فردش، آثار ...
گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

یک قوچ طلایی رنگ در حراجی گوسفندان در ایرلند رکورد گران‌ترین گوسفند را شکست و ۵۲ هزار ...
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
1