تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : ۲۳۰۹۱۶

راه‌‌‌اندازی رصدخانه هلال ماه در کهگیلویه و بویراحمد

۱
۰
کبنا ؛ستاد استهلال ماه در کهگیلویه و بویراحمد با هدف راه‌اندازی رصدخانه هلال ماه در ماه‌های مختلف سال تشکیل می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: فکر اساسی برای جریان رصد علمی و فنی استهلال ماه در استان به ویژه در ماه مبارک رمضان یک ضرورت است.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، سید موسی خادمی در نشستی با حضور آیت الله ملک حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه وبویراحمد و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و حجت الا سلام و المسلمین موحد نژاد دبیر و سخنگوی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و هیات همراه، حجت‌الاسلام حسینی امام جمعه یاسوج و برخی از مدیران حوزه علمیه و دانشگاه‌ها حضور داشتند، گفت: چون مناسبت های دینی مبنای قمری دارد، اگر مشخصات هلال ماه دقیق نباشد، احتمال خطا بسیار بوده و همین امر برنامه‌ریزی‌ها را سخت می‌کند.
خادمی اظهار داشت: رصد علمی و فنی و استهلال از جمله اقدامات شایسته‌ای است که به رصد دقیق و مشاهده کامل هلال ماه به خصوص در ماه مبارک رمضان به ما کمک می‌کند.
استاندار، تشکیل و راه‌اندازی کارگروهی برای رصد هلال ماه در استان کهگیلویه و بویراحمد را لازم و ضروری دانست و افزود: با توجه به هوای پاک، آسمان صاف و ارتفاعات مناسب در کهگیلویه وبویراحمد، این استان می‌تواند، یکی از استان های اصلی برای رصد هلال ماه باشد.
استاندار، شناسائی و تعیین چند نقطه خاص با توجه به داده‌ها و تجارب کشور در این موضوع را خواستار شد و گفت: با شناسائی این نقاط می‌توان با بسیج امکانات و دستگاه‌های فنی و تخصصی استهلال و رصد هلال ماه را آسان تر و دقیق تر انجام داد.
خادمی از آمادگی دستگاه های اجرائی استان و مراکز علمی و دانشگاهی برای همکاری و تشکیل کارگروه‌های استهلال در استان خبر داد و افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل‌های موجود، آماده فعالیت گروه های مختلف در سطح استان است.
استاندار، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای راه اندازی رصد خانه ها را یکی دیگر از راهکارهای توسعه این موضوع برشمرد.

دبیر علمی و سخنگوی ستاد استهلال ماه دفتر رهبر معظم انقلاب در تشکیل ستاد استهلال ماه در استانیاسوج با بیان اینکه تاکنون برای استهلال ماه گروه های رصدی از استان های همجوار به استان کهگیلویه و بویراحمد اعزام و مستقر می‌شدند، گفت: در این استان به علت داشتن موقعیت جغرافیایی و ارتفاعات مناسب و نیز داشتن هوایی پاک ستاد استهلال ماه و رصدخانه های هلال ماه متشکل از ۵ نفر در هریک از شهرستان های مختلف راه‌اندازی می‌شود.
حجت‌الاسلام موحدنژاد شکل‌گیری و فعالیت این ستاد و راه‌اندازی رصدخانه‌ها در استان را نیازمند عزم جدی و همه جانبه مسئولان و مردم دانست و از آنان خواست در تامین تجهیزات، ابزارهای مورد نیاز، مالی، تدارک وسایل نقلیه و همچنین تامین امنیت گروه های رصد بیش از پیش تلاش کنند.
وی با بیان اینکه تنها در ۴ استان کشور ستاد استهلال ماه و رصدخانه وجود ندارد، افزود: در کشور ۷۰۰ نفر در قالب ۱۵۰ گروه رصد در این زمینه فعالیت دارند که عمده آنها اساتید و دانشجویان دانشگاه ها و طلاب هستند.
حجت‌الاسلام موحدنژاد با اشاره به اینکه کار رصد ماه در همه ماه‌های سال انجام می‌شود، گفت: تنها در دو ماه مبارک رمضان و شوال ۱۵۰گروه رصد هلال ماه فعالیت دارند و در بقیه ماه ها ۵۰ گروه این کار را انجام می دهند.
وی افزود: مسئولان این ستاد باید در کنار استفاده از ظرفیت‌های اساتید دانشگاه ها، دانشجویان، طلاب، افراد با تجربه و با سابقه کار رصد، از توانمندی افراد علاقمند عادی هم استفاده کنند.
نماینده ولی فقیه در استان نیز با تاکید بر استفاده از ظرفیت ها و تجربه های سایر استان های پیشرو در این کار گفت:برای پیشبرد هرچه بهتر این ستاد در استان از تجربیات آنها استفاده شود.
آیت‌الله ملک‌حسینی تشکیل این ستاد و راه اندازی رصدخانه های استهلال ماه در استان را کاری ارزشمند در پاسخگویی به نیازمندی ها و سوالات شرعی مخاطبان خاص و عام دانست و افزود: باید از ظرفیت های افراد مطلع، جامع و آگاه به مسائل شرعی و با داشتن خصوصیات فیزیکی مناسب استفاده کرد.
فراهم بودن زمینه ایجاد رصدخانه و دفتر استهلال ماه در کهگیلویه و بویراحمد
امام جمعه یاسوج گفت: زمینه ایجاد رصدخانه و دفتر استهلال ماه در کهگیلویه و بویراحمد فراهم است.
آیت‌الله سید علی‌اصغر حسینی در این دیدار گفت: مردم این استان علاقمند به این موضوع هستند و مشکلی برای ایجاد رصدخانه وجود ندارد.
امام جمعه شهر یاسوج با اشاره به حساسیت مردم کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مسائل دینی خطاب به رئیس کمیته استهلال افزود: برای ایجاد رصدخانه و دفتر استهلال دغدغه خاطر نداشته باشید چرا که مردم این استان ۱۰۰ درصد شیعه هستند و از این موضوع استقبال می‌کنند.
وی با اشاره به فراهم بودن زمینه برای ایجاد دفتر استهلال در استان گفت: با همکاری صدا و سیما، دانشگاه‌ها، تبلیغات اسلامی استان و حوزه علمیه این دفتر ایجاد و کارهای لازم انجام شود که اگر حس شود این دستگاه‌ها نمی‌توانند در این زمینه‌ها مشارکت کنند باید به حال آنها گریست.
خطیب جمعه یاسوج بیان کرد: زمینه فراهم است و باید استارت اولیه کار در این استان زده شود که امیدواریم این خواسته مقام معظم رهبری در استان انجام شود و همه از این آزمایش و امتحان بزرگ موفق و سربلند باشیم.
در ادامه محمودرضا رحیمی رئیس دانشگاه یاسوج بیان کرد: دانشگاه یاسوج از معدود دانشگاه‌هایی است که رشته نجوم در این دانشگاه تدریس نمی‌شود و اگر در این رشته فعالیتی صورت می‌گیرد به صورت خودجوش است.
وی اضافه کرد: رصدخانه و تلسکوپ از سال‌های گذشته در این دانشگاه وجود داشته اما مورد استفاده قرار نگرفتند که دانشگاه آمادگی کارهای علمی در این زمینه را دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

فرهنگیان بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
بخور بخور داره یا نه
جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

با رفتن ترامپ و جايگزين شدن بايدن اين فرصت در اختيار ماست تا نتيجه سي ماه زحمت و رنج ...
واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

مذاکره کننده سابق هسته ای در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در یکی از این پیام های ...
رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

غلامحسین دوانی معتقد است: در ایران با وجود تصویب قانون سوت‌زنی اما هنوز عدم اعتماد افراد ...
1