تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۴۲
کد مطلب : ۲۳۰۸۴۶

اندر حکایت یک پل و هزاران سودا؛ پلی که هیچ مسئولی خبری از آن ندارد (+تصاویر)

۱
۰
کبنا ؛






پل حلقه‌ای روستای مهریان که قرار بود در فرجه‌ای سه ساله از سال ۹۰ تا ۹۳ توسط شهرداری یاسوج در زمان نگین تاجی شهردار این شهر در منطقه مهریان احداث شود، بعد از ۶ سال نیز همچنان راکد مانده است.









استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط محیطی و کوهستانی بودن، از نعمت جاده های استاندارد و ایمن بی بهره است از طرفی دیگرشهر نوپای یاسوج مرکز استان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و وجود جاده های ناامن در آن مشهود است.

توسعه گردشگری پایتخت طبیعت در کما؟

شهر  یاسوج یا همان پایتخت طبیعت ایران که یکی از قطب های گردشگری جنوب ایران محسوب می شود و به دلیل قرار داشتن در مرکز راه های ارتباطی میان استان های اصفهان، یزد و شیراز به کریدور شمال به جنوب معروف است امروز از برخی زیر ساختهای مهم از جمله توسعه راههای مواصلاتی مهم محروم بوده  که این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از احتیاجات اساسی محسوب می شود.

عمده مشکلات جاده های مواصلاتی یاسوج در مناطق پرتردد و گردشگری، عرض کم، پیچ های تند، وجود چاله های متعدد و دست اندازهای غیر استاندارد است.

یاسوج، شهری زیبا در دامنه های سترگ و بلند آوازه دنا، شهری که امروز نام پایتخت طبیعت را برای خود یدک می کشد و هر روز برای رسیدن به اوج؛ راههای پر پیچ و خم زیادی را طی می کند.

شهر یاسوج که شهری جوان در جنوب خاوری ایران است ۵۰سال از عمر مرکز شدنش می گذرد؛شهری جوان در اقلیم ایران که آوازه طبیعت زیبا با درختان بلوط و صخره های استوار دنا در این منطقه را  کسی نیست که نشنیده  باشدو حتی یکبار هم از آن دیدن نکرده باشد.

معظلی به نام زیرساختها

هرچند که در توسعه گردشگری که امروز به عنوان صنعت اول استان کهگیلویه وبویراحمد از آن یاد می شود نیاز مبرهن زیادی به جاده سازی ، خطوط ریلی و هوایی است، اما این شهر زیبا و رویایی در جنوبی غربی ایران و در فلات قله های دنا از این زیرساخت های مهم به دور است .

یاسوج به دلیل قرار گرفتن در یک پهنه کوهستانی و سردسیری دارای موقعیتی خاص از لحاظ توپوگرافی بوده و از طرف دیگر قرار گرفتن این شهر در بین دو رودخانه بزرگ بشار از سمت شمال غربی و رودخانه مهریان در شمال خاوری این شهر باعث شده که یاسوج همانند جزیره ای در میان این دو رودخانه پر آب باشد.

جزیره ای بدون پل ارتباطی...

اما نکته ای که باعث ضعف در  زیر ساختهای مهم این شهر در حال توسعه است ایمنی نبودن برخی از زیر ساختهای مهم  همچون پل های ایمن در ورودی این شهر جزیره ای در جنوب ایران بوده که مسافران آنرا را با خطرات زیادی روبه روی کرده است.

هرچند که نا ایمن بودن جاده های دسترسی به این شهر زیبا در چند سال اخیر باعث تصادفات بیشماری در ایام تعطیل می شد،اما توسعه ایجاد بزرگراه در برخی از متاطق آن از این تلفات تا حدودی کاسته است.

ورودیهای زخمت و پلشت پایتخت طبیعت

همین پلشتی ها در ورودی های مرکز استان باعث شده است بیشتر مسئولین این استان و حتی شهر یاسوج  ورودیهای مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد را زیبنده یک شهر در حال توسعه ندانند که همین نا زیباییها خود مزیدی بر علت شده که این شهر همچنان در غبار و غم به سر ببرد.

کدام پل؟!

از طرفی دیگر نبود پل های ایمن در دو طرف این شهر  همچون پل های اول و دوم بشار که عمری طولانی را سپرده کرده اند و به بهره برداری نرسیدن پل سوم و چهارم در ضلع جنوبی این شهر بر خطرات احتمالی آن افزوده است.

هرچند که پل های جدیدی همچون پل سوم بشار خودش نیز در خطر ریزش بوده، اما لاعقل می تواند بار سنگین و کمر شکن ترافیک ورودی شهر را کنترل کند، اما ناگفته نماند که نبود همین زیرساختها باعث شده که خطری جبران ناپذیر پایتخت طبیعت ایران را تهدید کند.

اما مشکلاتی فراتر از پل سوم و چهارم بشار امروز گریبانگیر پایتخت طبیعت است، ورودیهای شهر یاسوج از سمت شمال غربی باعث شده که به جزء چهره نازیبا در این منطقه خطرات زیادی نیز مردم و شهروندان را تهدید کند.

نبود ایمنی مناسب در پل ورودی به شهر یاسوج از منطقه مهریان باعث شده است که یکی از پر حادثه خیز ترین مناطق پایتخت طبیعت پل طاق کسری یا همان پل جدید در جاده پایین یاسوج به مهریان یا همان جاده اصفهان باشد.

این پل که شاید عمری ۱۵ ساله را داشته باشد اما از آن ایمنی لازم برخودار نبوده و وجود بیش از ۸۰تصادف که بیشتر آنها منجر به فوت مسافران شده است مزید بر این علت است.

پلی که باران زیرش را خالی کرد

پل جاده پایین( اصفهان) مهریان یاسوج وضعیت بغرنجی را در چند سال اخیر طی کرده که می توان خالی شدن زیر پل بر اثر بارندگی های زیادی در سال ۸۹و حتی تصادفات بیشمار بر روی این پل و نبود ایمنی کافی را از آن جمله آنها نامید.

کلنگی حیاتی اما بی ثمر؟!

هرچند که با کش و قوس های فراوان و در زمان تصدی اکبر نیکزاد استاندار سابق استان کهگیلویه طرح احداث یک پل حلقه ای با زیر گذر و روگذار و با اعتباری بالغ بر ۱۰میلیارد ریال با مدیریت امانی شهرداری یاسوج در این منطقه به زمین زده شد، اما باز هم این موضوع در طول زمان بر زمین ماند.

این پل که قرار بود در فرجه ای سه ساله از سال ۹۰تا ۹۳توسط شهرداری یاسوج در زمان نگین تاجی دراین منطقه احداث شود و پل قدیمی نیز برای ایجاد تفرجگاه مورد استفاده قرار گیرد، اما کلنگ آن بعد از ۶سال نیز همچنان راکد مانده است.

هرچند که در اویل کار این پروژه که با حضور برخی از رسانه های استان کلنگ آن بر زمین زده شد مبلغی به پیمانکار برای احداث کارگاه تعلق گرفت و پیمانکار قول تکمیل این پل را در فرجه مورد نظر داد،اما به یکباره دستور ساخت این پل بعد از آمدن صابری به استان لغو شد.

پلی که مسئولین از ان بی خبرند!

حسین صابری که در مدت زمانی کوتاه سکان هدایت استان را در دست داشت دستور لغو بازسازی این پل را صادر کرد و یکی از دلایل وی نبود بودجه از سوی شهرداری یاسوج و تعطلق نگرفتن اعتبار و در ردیف بودجه قرار نگرفتن آن را یکی از آن دلایل دانست.

هرچند که این پل می توانست بارسنگینی از ترافیک و تصادفات در ورودی شهر یاسوج را تسکین دهد و از طرفی دیگر به جلوه ای زیبا در ورودی شهر یاسوج لقب بگیرد،اما امروز بعد از شش سال حتی با سر کار آمدن دولت تدبیر همچنان راکد است و هر روز خبرهای زیادی از تصادفات در این منطقه شنیده می شود که همین تصادفات باعث فوت بیشتر مسافران شده است.

گزارشات دکوری ....

ازطرفی دیگر دولت مردان در این چند سال توجه زیادی به این مسئله مهم در مرکزاستان نداشته اند و به جزء کلنگ زنی یک و یا دو پل در مرکز استان سعی نشان دادن  فعالیت های تبلیغی و دکوری خود داشته و از مسئله اصلی در ورودی شهر و در منطقه مهریان غافل مانده اند.



از طرفی دیگرجاده یاسوج به سی سخت یکی از محورهای مواصلاتی این شهر نیز به دلیل وجود پیچ های تند و عرض کم هر روزه شاهد تصادفات مهیب و بعضاً مرگبار است؛موضوعی که به عینه در جاده دسترسی یاسوج به شهر توریستی سی خت در منطقه تنگه مهریان همه آن را شاهد هستند.

وجود این گونه محورهای غیر استاندارد باعث می شود تا استان کهگیلویه وبویراحمد و بویژه شهر یاسوج به عنوان نماد پایتخت طبیعت به عنوان منطقه ای ناامن برای گردشگران شناخته شود و از حجم گردشگری آن کاسته شود.


















-------------------------
گزارش: روح‌الله اخلاقی




نام شما

آدرس ايميل شما

منایی
Iran, Islamic Republic of
از زیرش برید کار نداره
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1