تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۲۳۰۰۳۸

حق الوکاله ام را نذر محیط زیست کردم +تصاویر

۱
۰
کبنا ؛به گزارش کبنا نیوز به نقل از زیست بوم؛ خیلی ها دارند محیط زیستی می شوند. این جمله کوتاه را این روزها زیاد می شنویم. موج سبز شدن دارد همه گیر می شود. ممکن است کُند به نظر برسد اما عمیق و واقعی است.
خوشبختانه این اتفاق در میان قضات دادگستری و وکلا هم رخ داده و صدور احکام سبز برای متخلفان و البته برخوردهای قاطعانه آنها با هرگونه اقدام علیه محیط زیست امیدوار کننده است.
محمد داس مه وکیل پایه یک دادگستری در استان خورستان و فعال محیط زیست یکی از کسانی است که در این راستا قدم برمی دارد. به سراغ او رفتیم که نذرهای محیط زیستی اش این روزها رسانه ای شده است.
حق الوکاله ام را نذر محیط زیست کردم
داس مه در مصاحبه با خبرنگار زیست بوم گفت: در خانواده ای علاقمند به محیط زیست متولد شدم، پدرم کارمند فرمانداری بهبهان و دبیر نهضت سبز بود و در بیشتر پروژه هایی که در آن زمان انجام شد مثل پروژه های سلمان فارسی که در ۷۰هکتار زمین ۳۰ هزار اصله درخت کاشته شد و پروژه های آبخیز داری بهبهان حضور مستمر داشت وی افزود: خواهرم هم از کارشناسان و فعالان محیط زیست هستند و در این عرصه فعالیت می کند. علاقه ی من به مخیط زیست هم از همان دوران کودکی نشات می گیرد و پدرم این فعالیتها را در خانه به ما منتقل می کرد.
متاسفانه در سال ۱۳۸۸ یکی از خواهرانم که در رشته ی پزشکی تحصیل کرده بود را از دست دادم و در همان موقع تصمیم گرفتم خیرات و نذرهایم را در قالب محیط زیست انجام دهم.
وی ادامه داد: در حوزه ی کهکیلویه و بویر احمد نامه ای را به مدیر کل محیط زیست وقت زدم و اعلام کردم تمامی پرونده های محیط زیستی را در حوزه ی منطقه ی حفاظت شده ی خاییز به صورت رایگان انجام میدهم و تمام حق الوکاله  و دستمزدم را بخشیدم.
آقای داس مه در ادامه ی فعالیتهای خود گفت:به لطف خدا از روزی که آمدم تحولی را در منطقه ایجاد کردم به طوربکه در حال حاضر منطقه ی حفاظت شده ی خاییز جز مناطق امن و بکر است، جمعیت زیادی از کل و بز وحشی و قوچ ومیش حضور دارد.
وی با اشاره به این نکته که ریشه ی بسیاری از تخلفات محیط زیستی به دلیل عدم آگاهی مردم است افزود: عدم توجه به امور محیط زیستی و فقر فرهنگی از معضلات  مردم استان خورستان است،بسیاری از افراد با مقوله ی مخیط زیست آشنا نیستند و تعریفی که از محیط زیست در ذهن خودشان دارند بسیار متفاوت است، برای مثال چندوقت پیش دوبرادر را تحت تعقیب و پیگرد قانونی قرار دادم و قرار مجرمیت برای هردوصادر شد. این دونفر تعداد زیادی گراز طیورو تشی شکار کردخ بودند،وقتی با این افراد صحبت کردم متوجه شدم این ها اصلا اطلاعاتی از محیط زیست، ممنوعیت شکار در منطقه حفاظت شده و سایر موارد ندارند و بیشتر به فقر فرهنگی در این حوزه پی بردم.
داس مه ادامه داد: اعتقاد داشتم که دیوار نویسی یک رسانه ی سیار است که هر لحظه در ذهن مردم نفوذ میکند و مردم بیشتر رسانه هایی را توجه می کنند که همراهشان باشند و طبق اصل تبادل چیزی را در ذهنشان تداعی کند. نقاشان خوبی استخدام کردم و در منطقه ی حفاظت شده ی خاییز بالغ بر ۲۰ دیوار نویسی صورت گرفت و موجب افزایش آگاهی مردم شد و سبب شد تا این کار را در کهکیلویه و بویر احمد،بهبهان رامهرمز و شهرهای دیگر بسط دادیم که باز خوردهای مثبت زیادی را از نزدیک شاهد بودیم.
در فرمانداری هم با محیط زیست بودم
داس مه گفت: در برهه ای از زمان مشاور حقوقی فرمانداری بهبهان بودم و در هفت حوزه مرتبط با محیط زیست، منابع طبیعی و اراضی ملی تخصصی و عملی کار کردم که گزارشات و پیگیری هایم نتایج خوبی داشت و احکام خوبی صادر شد از جمله احکام قلع و رفع تصرف در مناطق اعلام شده و سایر موارد که به لطف دوستان و با اشاره به فعالیت هایم دوبار به عنوان مشاور حقوقی نمونه انتخاب شدم.
دفتر کارم در اختیار سمن های فعال خوزستان است
داس مه در خصوص همکاری سمن ها گفت: بعد از اتمام کارم در فرمانداری، دفتر مستقلی برپا کردم و شروع به کار کردم. در همان زمان و برای مدتی یکی از اتاقهای دفترم را در اختیار گروه رفتگران طبیعت قرار دادم، ناگفته نماند گروه رفتگران طبیعت خوزستان بسیار فعال و حمایت گر بودند و نهایت همکاری را با من داشتند.
مردم باید به قوانین محیط زیست آشنا باشند
وی در پایان گفت: باید قوانین محیط زیستی را بدانیم و بشناسیم و مردم را آگاه کنیم برای مثال اگر در منطقه ای صید و شکار بی رویه است و جلوی آن گرفته نمیشود باید به عملکرد رئیس اداره ی محیط زیست هم توجه کنیم زیرا طبق ماده ۶۰۶قانون مجازات اسلامی عدم گزارش جرم از سوی اداره ی محیط زیست خودش جرم است. متاسفانه سمن ها و تشکل ها نمی دانند در صورت بروز مشکل به کدام وزارت و یا سازمان  مراجعه کنند و این عدم آگاهی از قوانین منجر به اتفاقات تلخ و جبران ناپذیری برای محیط زیست خواهد شد.
بدانیم که حقوق محیط زیست جز لاینفک مبارزه با تخلفات محیط زیستی و صیانت از محیط زیست است.
نام شما

آدرس ايميل شما

بچه بلاد شاپور
Iran, Islamic Republic of
خداوند به این جوان نازنین تندرستی و پیروزی پیشکش کند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1