تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۲۳۰۰۳۲

از دلسرد شدن متقاضیان راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان تا پراکندگی اعتبارات پژوهشی

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛پایه‌های یک توسعه پایدار بر اساس مبانی اقتصاد دانش بنیان شکل می‌گیرد. در این میان یکی از مهمترین منابع سرمایه‌گذاری در هر منطقه ای شرکت های دانش بنیان و حمایت از مخترعین و متخصصین در حوزه های علوم انسانی و فنی و مهندسی است.
چهار سال از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد و تکمیل پروژه‌های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد از پل سوم بشار گرفته تا بیمارستان ۲۸۸ تختخوابی شهید جلیل، کلنگ زنی راه آهن اقلید به یاسوج، مجتمع فرهنگی هنری ارشاد، ساخت پارک علم وفناوری و راه اندازی واحدهای تولیدی راکد در هاله ای از ابهام به سر می برند و پارک علم و فناوری که از سال ۸۴ تا کنون وعده احداث آن داده شده متأسفانه در حد مصوبه باقی مانده است.
احداث پارک علم و فناوری برای تبدیل شدن ایده ها به ثروت و ایجاد مکانی برای زنجیره وار شدن تحقیقات و پژوهش ها در استان لازم است. بسیاری از مشکلات نخبگان با رفع این نقیصه برطرف می‌شود و برای کارهای پژوهشی و تحقیقاتی با مشکل مواجه نمی‌شوند.
نبود پارک علم و فناوری در کهگیلویه و بویراحمد جای تأسف دارد
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در سفر اخیر خود به کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه کار دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های استان باید حل مشکلات باشد، گفت: ما پروژه‌ای که در جهت رفع مشکلات کهگیلویه وبویراحمد باشد آماده داریم، اما پول مفت به کسی نمی‌دهیم بلکه به ازای محصول تسهیلات ارائه می‌دهیم.
وی بیان کرد:نبود پارک فناوری در کهگیلویه وبویراحمد یک مشکل بزرگ است که جای تاسف دارد.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با ابراز تأسف از اینکه راه‌اندازی پارک علم و فناوری در کهگیلویه و بویراحمد به علت نبود زمین بلاتکلیف مانده است، گفت: این پارک، باید هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود و برای این کار می‌توان از ساختمان‌های موجود استفاده کرد وگرنه ساخت فضای فیزیکی آن سه سال طول می کشد.
ستاری با اشاره به اینکه یک اراده داخلی باید برای راه‌اندازی این پارک در استان وجود داشته باشد، ادامه داد: نباید خودمان را علاف ساختمان‎سازی کنیم، بلکه باید از ظرفیت‌های ذاتی و طبیعی استان استفاده شود.
اختصاص وام به مخترعین، سم است
فرمانده اقتصاد مقاومتی در کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه در بحث اختراعات، وام یکی از سم‌هایی است که به مخترع داده می‌شود،گفت: مخترعان ما اصول رقابت در بازار را نمی‌دانند.
تجاری سازی اختراعات تنها با تخصیص وام میسر نمی شود
فرمانده اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: مخترعان ما می‌خواهند اختراعات خود را تجاری‌سازی کنند، اما از این موضوع آگاه نیستند که ساختن دستگاه ۱۰ درصد مسیر بوده و ۹۰ درصد مسیر باقیمانده تجاری سازی است که تنها با وام انجام نمی‌شود.
وی با بیان اینکه در استان مخترع باید سیستم حمایتی داشته باشد، افزود:این ایراد به متولیان بنیاد نخبگان در استان بر می گردد که ساخت پارک علم و فناوری را پیگیری نمی کنند.
ستاری گفت: برای توسعه شرکت های دانش بنیان در کهگیلویه وبویراحمد بازار مهمتر از وام است که باید ابتدا در خود استان این بازارفراهم شود.
با گذشت آخرین سال از دوران چهار ساله دولت یازدهم که با شعار « قفل های بسته را با کلید تدبیر باز خواهیم کرد» آغاز شد، هنوز این قفل های زنگ زده نتوانسته است از تدبیر کلید نصیبی ببرد.
ضربات مهلک اقتصاد عاریه‌ای بر تولیدات استان
دوران پسا برجام و دعده های دولت یازدهم نیز نتوانسته است قفل های زنگ زده واحد های تولیدی استان را باز کند و هر روز که می گذرد اقتصاد عاریه ای ضربه های مهلک تری بر بدنه تولید استان وارد می کند.
قائم مقام معاون امور صنایع وزارت صنعت معدن و تجارت در سفر به یاسوج گفت: ۶۰۰ واحد صنعتی تولیدی راکد در دولت یازدهم به چرخه تولید بازگشت که با فعال شدن این واحدهای تولیدی ۱۵هزار فرصت شغلی ایجاد شد.
برخی از تولیدکنندگان در این شرکت های صنعتی از ورود برخی کالاهای وارداتی که در این استان قابلیت تولید دارند گلایه مند هستند و این اقدام را ضربه زدن به تولید داخلی و عاملی برای بیکار شدن جوانان این استان می دانند.
ورود کالاهای وارداتی علاوه بر لطمه زدن به واحدهای تولیدی نوپای کهگیلویه و بویراحمد انگیزه برای سرمایه گذاری را به شدت کاهش می دهد و به مرور زمان تولید کنندگان فعلی در رقابت با واردات شکست می‌خورند.
صنعت بیمار استان و دلسردی متقاضیان ایجاد شرکت های دانش بنیان
سهم کهگیلویه و بویراحمد از شرکت های دانش بنیان به قدری ناچیز است که تعداد متقاضیان ایجاد آن به اندازه انگشتان دست هم نمی رسد.
افزایش تولید ناخالص ملی را در گرو گسترش شرکت های دانش بنیان است که در این زمینه باید شرایطی فراهم شود تا ایده صاحبان ایده و نخبگان در صنایع استفاده شود و ایده ها تنها بر روی کاغذ نماند بلکه منجر به تولید محصول شود.
مجید محنایی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری شرکت های دانش بنیان کهگیلویه و بویراحمد را سه مورد دانست و اظهار کرد: بر اساس سند راهبردی علم و فناوری استان باید این تعداد تا سال ۹۹ به ۲۰ مورد برسد.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از موارد مطرح شده در این سند آن است که سهم کهگیلویه و بویراحمد از اعتبارات صندوق توسعه نوآوری و شکوفایی کشور و صندوق ملی حمایت از پژوهشگران افزایش یابد.
محنایی ابراز داشت: متولیان امر و مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد درصدد ایجاد و راه اندازی نمایندگی این دو صندوق در استان برای تسهیل در امور تحقیقاتی و پژوهشی هستند که مکاتبه های لازم نیز انجام شده است.
پراکندگی اعتبارات ناچیز پژوهشی مانعی بر سر راه فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: یکی از مشکلات مهم موجود بر سر راه انجام فعالیت های علمی و تحقیقاتی در این استان پراکندگی اعتبارات پژوهشی است.
محنایی گفت: بر اساس قانون باید یک درصد از اعتبارات دستگاه های اجرایی در زمینه پژوهش هزینه شود که با توجه به بودجه محدود نهادهای دولتی این میزان ناچیز بوده و جوابگو نیست.
وی بیان کرد: دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد ملزم به هزینه کردن یک درصد اعتبارات پزوهشی خود هستند و عملکرد مدیران اجرایی استان نیز در این زمینه ارزیابی می شود.
محنایی اظهار کرد: هزینه نشدن یک درصد اعتبارات پژوهشی دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد و یا برگشت آن به خزانه نوعی تخلف مدیریتی محسوب می شود.
محنایی ابراز داشت: کارشناسان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه پارک های علم و فناوری با بازدید از این ساختمان اعلام کرده اند که استانداردهای لازم برای ایجاد پارک علم و فناوری را دارد.
سند راهبردی علم و فناوری استان تهیه شده است
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یاسوج نیز در گفت و گو با این پایگاه اظهار داشت: سند راهبردی علم و فناوری استان تهیه شده است که بخش اول این سند بررسی وضعیت علمی و پژوهشی استان در بازه زمانی ۱۲ ساله و از سال ۸۳ تا ۹۴ است.
هجیر کریمی بخش دوم این سند را نیز تعیین شاخص های لازم برای رسیدن کهگیلویه و بویراحمد به جایگاه مطلوب علمی و پژوهشی در کشور تا افق سال ۹۹ اعلام کرد.
امروزه رویکرد توسعه از تکیه بر منابع مادی به تکیه بر ایده و نیروی انسانی تغییر کرده است و در هرجایی بخواهیم پیشرفت کنیم باید این فرمول جدید را مدنظر قرار دهیم.
از هر سه هزار ایده تنها یک مورد موفق می شود به تولید محصول تبدیل شود که این نشان از سختی راه برای رسیدن به تولید محصول از ایده در کشور است.
بانک‌ها عامل بلوکه شدن سرمایه‌ها در کشور هستند
محمد طاهر حیاتی مقدم یکی از مخترعان استان با بیان اینکه سودهای بالای بانکی تسهیلات هیچ نشانی از حمایت از نخبگان ندارد، افزود: در حالی که در کشورهای پیشرفته وام هایی که در اختیار نخبگان قرار می گیرد تنها نیم درصد سود دارد در کشور ما کمترین میزان سود چهار درصد است که وام های با سود بالا نمی تواند به عرصه حمایت از تولید محصول از ایده کمک کند.
وی بانکها را عامل بلوکه شدن سرمایه ها در کشور دانست و گفت: در کشورهای توسعه یافته نه تنها بانکها بابت سپرده گذاری پولی نمی دهند بلکه ۱۵ صدم درصد نیز از سپرده گذار کارمزد دریافت می کنند تا به این شیوه صاحبان سرمایه تشویق شوند تا پول های خود را در عرصه تولید به کار برند.
این مخترع اظهار داشت: با شرایطی که بانکها در کشور ما ایجاد کرده اند سرمایه گذاران به سمت تولید و به ویژه تولید محصولات دانش بنیان و نو نمی روند.
حمایت از نخبگان ضعیف است
عضو هیات علمی دانشگاه علمی کاربردی کشاورزی گچساران نیز گفت: نخبگان حتی به اندازه صنوف خصوصی هم حمایت نمی شوند و اعتبارات برای کوچکترین صنوف بیشتر از گروه نخبگان است.
علی جان اسدپور با اشاره به اینکه اکنون دست رد بر سینه ایده های نخبگان زده می شود، بیان داشت: حمایت از اختراعات نیز به گونه ای نیست که بتوان به آن دل خوش کرد و مشخص نیست که چه نهادی باید به طور رسمی از اختراعات و مخترعین حمایت کند.
وی افزود: دولت ها بعد از انقلاب اسلامی قول های و وعده های بسیاری جهت ارتقای سرمایه گذاری حوزه های علم و فناوری در استان و سایر نقاط کشور داده اند. اما متأسفانه به دلیل ضعف مدیریتی ما نتوانسته ایم سرمایه و برنامه قابل توجهی را داشته باشیم.
در پایان باید گفت تا یک عظم قوی در مسئولان استانی و حتی کشوری ایجاد نشود، همچنان در زمینه سرمایه گذاری در حورزه علم و فناروری شاهد عقب ماندگی هستیم و برطرف کردن این مشکل عزم ملی و جهادی می طلبد./ پایگاه اطلاع رسانی سازمان علمی
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1