تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۲۳
کد مطلب : ۲۲۹۵۰۳

بازنشستگی پیش از موعد

۲۰
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛ دکتر زهرا زمانی*

درجوامع و درمیان ملل مختلف سن بازنشستگی به تناسب شرایط اقتصادی و اجتماعی و با در نظرگرفتن مولفه‌هایی همچون ترکیب جمعیتی، وضع بهداشت سلامت، هزینه و امید به زندگی متفاوت است. مهم ترین دلیل بازنشستگی کهولت سن، فرسودگی جسمی، اشتغال به کارهای سخت و زیان آور وشرایط اقتصادی و حتی آب و هوا و مناطق برخوردار و غیر برخوردار تاثیرگذار است.
و در کشور خودمان بازنشستگی رسیدن به شرایطی است که براساس ان توان کاری فرد کاهش یافته و توان سابق را برای ادامه کار و فعالیت ندارد و همینطور در مجموعه قوانین ومقررات امور بازنشستگی ایران اشکال متفاوتی برای بازنشستگی پیش بینی شده است که یکی از ان اشکال وموارد بازنشستگی پیش از موعداست.
اما در ارتباط بامسائل و مشکلات زنان شاغل همگان خوب می دانیم که کار در جامعه برای زنان دشوار است چرا که بسیاری از زنان شاغل در بخشهای مختلف مجبورند ساعتهای طولانی در محیط کار خود حتی تا پاسی از شب گذشته حضور داشته باشند که این حضور داشتنهای متوالی شب کاریهای طولانی برای چندین سال به مقولاتی همچون وظایف مادری،خانه داری، همسرداری واز همه مهمتر تربیت نیک فرزندانشان لطمه و یا لطماتی در دراز مدت وارد می نمایدکه در آن صورت خیلی هم دیگر قابل جبران نیست.
و حتی گاها متاسفانه دیده و یا شنیده‌ایم که در بسیاری از بخشهای خصوصی فردی هم که از زنان زحمتکش وآبرومند و عیالوار کارگر می گیرند باتوجه به شرایط اقتصادی کمتر از حداقل های قانون کار است و بعضا کار فرمایانی هستند که ترجیح می دهند از زنان در مشاغل سخت وکارگاههای به اصطلاح زیرزمینی به عنوان کارگر و نیروی کار استفاده نمایند که بدون  شک کار در آن کارگاههای به اصطلاح زیرزمینی برای بسیاری از مردان سخت و طاقت فرساست.
و یا از مردان در آن مکانها و کارگاهها استفاده نمی کنند. چرا که اگر نیرو کارگر مرد را در همان قسمتها به کار بگیرند باید حق بیمه و دستمزد کامل آنها را بپردازند در حالی که زنان مطلقه و عیالوار و بی سرپرست و بد سرپرست و در عین حال باز هم عیالوار به لحاظ نیاز شدید مالی و نداشتن سرپرست مرد مجبورند با حداقل دستمزد راضی و برای تامین هزینه های جاری زندگی خود شرایط حداقل دستمزد را بپذیرند.
و زنان بدون شک در کنار مسئولیتهای اجتماعی که دارند باید به وظایف و مسئولیتهای خانواده خود هم رسیدگی نمایند واین مسئله یعنی همزمانی کار در بیرون از خانه و مسئولیت در خانه باعث می شود که زنان این چنین به لحاظ روحی جسمی آسیب شدید ببینند و این آسیبهایی چون ستون خانه و خانواده هستند قطعا به کانون خانواده هایشان هم آسیب هایی می رسد.
کارشناسان امر و برپایه تحقیقاتی که داشته اند عنوان می نمانید که زنان با ۲۰ درصد متوسط عمر کاری و حدود ۴۰درصد بلوغ زودتر در شرایط برابری با مردان کار می کنند که این مهم سبب می شود هزینه های جسمی و روحی شدیدتری را نسبت مردان تحمل نمانید و به همین نسبت به علت فشار کاری از عمرشان کاسته می شود. بنابراین با توجه به مطالب گفته شده زنان بیش از مردان در معرض بیماریها و فرسودگیهای ناشی از کار قرار می گیرند و به همین دلیل وضع قوانین حمایتی و رفاهی در مورد بازنشستگی پیش از موعد برای زنان به جهت افزایش طول عمر و حفظ کرامت و سلامت آنها می بایست به طور جدی و ویژه در دستور کار متولیان و قانونگذاران محترم قرار بگیرد.
بدون شک در صورت بازنشستگی زنان کارگر زودتر از ۴۳سالگی این امر می تواند منجر به شادابی کانون خانواده ها بشود.
واز آنجایی که مقام معظم رهبری بر تقویت و تحکیم نهاد خانواده، حمایت از عزت و کرامت نقش مادری و حمایت از زنان سرپرست خانواده بارها تاکید فرموده اند لذا امیدواریم که موضوع بازنشستگی زنان با ۲۰سال کار که توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است هرچه زودتر مهر تاییدی بگیرد تا دل جماعتی زحمتکش شاد و خوشحال بگردد  و بتوانند به امر خانه داری بپردازد.
در خاتمه یادآوری نمایم که با توجه به تبصره ۴بند دو ماده ۷۶قانون تامین اجتماعی زنان بیمه شده شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار میتوانند با داشتن ۲۰ سال سابقه کار و۴۲ سال سن به شرط پرداخت حق بیمه در طول مدت اشتغال خود با ۲۰  روز حقوق بازنشسته شوند. اما اکثر زنان استخوان خردکرده با ۲۰سال کار حداقل انتظاری که از قانونگذار دارند این است که در بحث ۲۰ روز حقوق تجدید نظری بفرمایند و آن را به ۳۰ روز تبدیل نمایند تا که این جماعت خسته و کوفته از سالیان کار بتوانند اگر دیگر رمقی در تن خسته و رنجورشان باقی مانده باشد بار دیگر به جمع گرم خانواده خود باز گردند.

*عضو شورای اسلامی شهر یاسوج
نام شما

آدرس ايميل شما

م،ب گچساران
Netherlands
سلام احسنت
زنان شاغل
Romania
با تشکر از خانم زمانی.مطلب فوق مطالبه بحق زنان شاغل است.از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار مساعدت لازم را داریم.
Iran, Islamic Republic of
شوراها کجا بودند که یه دفعه کلی نظرودلسوزی واسه مردم دارند ...شما ها فقط از مردم نگیرید ندید به شهرداری مابقی صحبتهاتون پیش کش


۱۹ متر اضافه زیر بنا باید بشه۲۲میلیون جریمه کمیسیون صد کل هزینه ساختمان خودش شده ۷۰ میلیون...واقعا جای تاسف داره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خسته نباشی، مصوبات داخل شورا تمام شد حالا نوبت مداخله شما درمصوبات مجلس رسید. شما به فکر .. باش ودیگر اقوامی که بدون داشتن مدرک وتحصیلات وبه خاطر رای شما به آقای... که شهردار بشه در شهر داری جایش دادین.
محمدی
Iran, Islamic Republic of
شما فعلا به مشکلات زنان بن فروش رسیدگی کن بقیش,پیش کش؟؟!!
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
چه متن پر از غلط غلوطی لطفا رسیدگی نمایید
بیکار
Iran, Islamic Republic of
جون خت ولمون کن خانم زمانی
۴ سال و خو بیی ایسو همتون هی ختونه نشون اییت
به خدا ای سری د رای وتون نییم.
بگو یا قران ختون بیخیال وابیت. نونم ایشا چه من ای شورا دییت
نازنین
Iran, Islamic Republic of
درود بر خانم زمانی
نازنین
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر زمانی نماینده بانوان یاسوج
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم شما توی شورا .. انجام داده ای.
اسلام
Iran, Islamic Republic of
درود بر خانم زمانی
سپاس به خاطر پیگیری جهت ایجاد پارک بانوان
نازنین محمودی
Iran, Islamic Republic of
خانم زمانی به وعده هاش عمل کردند ناحقی نکنید لطفا
نمونه اش احداث پارک بانوان بعد از ۵۱ سال از تاسیس شهرداری بوده است
علی
Iran, Islamic Republic of
با سلام خانم زمانی یک سری ..داشتید که رسانه ای خواهد شد به وقتش و..شما مشخص خواهد شد.
حسن
Iran, Islamic Republic of
خانم زمانی یک سری.. داشته که در جهت تنویر افکار عمومی در اختیار کبنا نیوز و سایر قرار خواهد گرفت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خانم با کی کار دارید؟ اشتباه گرفتید.
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
نشر این گونه مقالات تبلیغ مجدد برا راهیابی به شورای شهر یاسوج است این بار بابد تشریف ببرند به امور خانه بپردازند تا کاندید های متخصص در امور شهرسازی و به نمایندگی از زنان ورود پیدا کنند به سلامت
نازی
Iran, Islamic Republic of
درووووووووووووووووود بررررررر دکتر زمانی
نازی
Iran, Islamic Republic of
انتخاب جاودان
لطفا......
Iran, Islamic Republic of
لطفا هر حرفی نزنیدوخانم زمانی عالیهههههههههه بخدا
......
Iran, Islamic Republic of
بعضیا از موقعیتشون تو مدارس هم واسه تخریب دکتر زمانی استفاده میکنن اما نمیدونن که با این کارا هیچی عوض نمیشه ودید همه نسبت به ایشون مثبت باقی میمونه..
اخه شمایی که داری میگی خانم زمانی واسه تبلیغ داره فعالیت می کنه یعنی کاندیدای مورد نظر شما با سکوت وفعالیت نکردن ومظلومیت میخوان رای بیارن
یعنی شماها به یه نفر رای میدین که فقط بشناسینیش ولی فعالیت نکنه...
حداقل زیراب درست بزنید ودرست تخریب کنید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1