تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۲۲۹۱۴۵

هشدار مسئول امنیتی استانداری نسبت به آنفلوانزای پرندگان / در محل ایست و بازرسی‌ها از ورود مرغ بدون مجوز جلوگیری شود / توضیحات جدی بهمنش در خصوص بیماری آنفلونزای پرندگان

۱
۰
کبنا ؛دومین نشست پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به ریاست فتاح محمدی معاون سیاسی امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز، در این نشست فتاح محمدی معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه آنفلوانزای پرندگان موضوع مهمی است، اظهار کرد: باید اقدامات جدی برای جلوگیری از شیوع این بیماری در استان صورت گیرد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بیماری پرندگان علاوه بر تهدید سلامت افراد بر اقتصاد و تولید کشور تاثیرگذار است، افزود: خوشبختانه تاکنون مواردی از بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان گزارش نشده است اما این بیماری در سایر استان‌های همجوار شیوع پیدا کرده و باید کنترل لازم برای جلوگیری از ورود این بیماری به استان صورت گیرد.
وی خواستار همکاری همه دستگاه‌ها با اداره کل دامپزشکی استان شد و افزود: زنده فروشی مرغ و کشتار نامناسب طیور از راه‌های انتقال این بیماری به افراد است که ممنوعیت زنده‌فروشی مرغ و کشتار غیربهداشتی موجب پیشگیری از انتقال این بیماری می‌شود.
این مسئول تصریح کرد: بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان اصفهان شیوع پیدا کرده که باید در مبادی ورودی استان ایست و بازرسی صورت گیرد و از ورود مرغ بدون مجوز به استان جلوگیری شود.
وی خواستار اطلاع‌رسانی دقیق در این زمینه شد و گفت: اطلاع‌رسانی در خصوص این بیماری، علائم آن، راه‌های انتقال و راه‌های پیشگیری از آن به مردم اطلاع‌رسانی شود.
محمدی اضافه کرد: همچنین در راستای جلوگیری از انتقال این بیماری شکار پرندگان وحشی هم ممنوع شد چراکه این پرندگان ناقل بیماری هستند و در این خصوص نیز به مردم اطلاع‌رسانی شود.

به گزارش کبنا نیوز، عبدالله بهمنش مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هنوز به کهگیلویه و بویراحمد نرسیده است، گفت: این بیماری تعدادی از استان‌های هم جوار را درگیر کرده و عبور از این بحران نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و مردم است.
عبدالله بهمنش اظهار داشت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاکنون حدود ۱۷ استان کشور را درگیر کرده است که تعدادی از این استان‌ها با کهگیلویه و بویراحمد هم‌جوار هستند.
وی افزود: این بیماری بسیار جدی است، فعلا در پرندگان مشاهده شده اما ممکن است به نوع انسانی هم تبدیل شود، علت این است که انواع مختلف ویروس آنفلوانزا از جمله آنفلوانزای انسانی و آنفلوانزای پرندگان در گردش هستند و اگر این دو با هم تلاقی کنند و در میزبانی به جز پرنده و انسان ایجاد نوع جدیدی از ویروس کنند ممکن است نوع کشنده‌ای باشد که سبب مرگ و میر در انسان شود.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از لحاظ اقتصادی هم تلفات بسیار شدید پرندگان، مرغداری بومی، واحدهای تولید مرغ گوشتی و تخم‌گذار و انواع پرندگان را به دنبال داشته و بنابراین خسارت شدید اقتصادی هم به دنبال دارد.
بهمنش گفت: وظیفه دامپزشکی حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور و حفظ بهداشت عمومی است که بیماری آنفلوانزا با هر دوی این موارد مرتبط بوده، بنابراین هدف از تشکیل این نشست گوشزد کردن خطر این بیماری است.
وی تأکید کرد: برای جلوگیری از ورود این بیماری به استان، باید ورود هر نوع دام و فرآورده‌های دامی به استان کنترل شود، به هیچ عنوان نباید هیچ نوع شکار پرنده‌ای به ویژه پرندگان شکاری انجام شود زیرا عامل اصلی انتقال بیماری پرندگان مهاجر است.
بهمنش ابراز کرد: علاوه بر این، مهم‌ترین مکانی که ممکن است بیماری منتقل و عمومی شود جاهایی است که هر نوع پرنده زنده‌ای از جمله مرغ زنده فروشی‌ها وجود دارند بنابراین باید چیزی تحت عنوان مرغ زنده فروشی نداشته باشیم و مرغ مستقیما از مرغداری به کشتارگاه برود.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ویروس آنفلوانزا تا سه ماه می‌تواند در کود مرغ زنده بماند بنابراین ماشین‌هایی که وارد کشتارگاه می‌شوند پس از اینکه به طور کامل ضدعفونی شدند از کشتارگاه خارج می‌شوند.
بهمنش عنوان کرد: چند مورد مشکوک در استان وجود داشت که پس از نمونه‌گیری جواب آزمایشات منفی بود، و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هنوز وارد استان ما نشده اما هیچ دلیلی وجود ندارد که این بیماری وارد استان ما نشود اگر دستگاه‌ها و مردم و همه کسانی که با مرغ و پرندگان سر و کار دارند همکاری‌های لازم و بهداشتی را انجام دهند احتمالا از این بحران عبور می‌کنیم اما اگر حتی یک نفر همکاری نکند احتمال اینکه این بیماری وارد استان شود وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

هم استانی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر بهمنش
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1