تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۲۲۸۲۰۸

لزوم اتحاد اصلاح طلبان کهگیلویه و بویراحمد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری

۶
۰
کبنا ؛کمال صالحیان‌فر
هر چقدر به انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری نزدیکتر می‌شویم تحرکات سیاسی گروه ها و افراد سیاسی در کشور بیشتر می شود و صف آرایی‌های سیاسی روشن‌تر. البته هنوز اصولگرایان نتوانسته اند به یک جمع بندی کامل برسند و گزینه نهایی خود را برای انتخابات آینده معرفی کنند که ممکن است این اتفاق نوعی حرکت تاکتیکی از سوی این گروه باشد تا هم نامزد نهایی شان فرصت کمتری برای نقد و بررسی از سوی مخالفین داشته باشد و هم اینکه جریان مقابل را دچار سردرگمی و یا اصطلاحاً «خاطر جمع» کنند تا همین خاطر جمعی از پیروزی باعث ایجاد اختلافات درون گروهی شود و نتیجه همانی شود که در سال ۸۴ برای اصلاح طلبان و در سال ۹۲ برای اصولگرایان رخ داد.
بروز کوچکترین اختلاف در جبهه اصلاح طلبان آنها را به سمت شکست خواهد کشاند و بدتر از این اختلاف ایجاد انفعال و دلزدگی در این جریان است چیزی که طرف مقابل از آن استقبال می کند زیرا که حضور گسترده مردم نتیجه اش رای بالای به گزینه اصلاح طلبان است.
به نظر می رسد گزینه نهایی اصلاح طلبان با توجه به شرایط خاص داخلی و بین المللی حسن روحانی باشد . شخصی که با وجود محدودیت ها و مشکلات فراوان در سه سال و نیم گذشته کارنامه خوبی از خود به جا گذاشت. هر چند هنوز کسانی از میان اصلاح طلبان هستند که از نوع مدیریت و نحوه تعامل رئیس جمهور و دولتش با اصلاح طلبان دلخورند ولی اگر شرایط کشور و فشارهای داخلی و خارجی را در نظر بگیریم شاید بتوان نمره خوبی به روحانی و دولتش داد.
در حال حاضر بیش از هر گروه دیگر در میان اصلاح طلبان جوانان این طیف از دولت و نحوه عملکرد آن و مدیرانش دلخور هستند و در چند روز گذشته نیز در فضاهای رسمی و شبکه های اجتماعی نیز شاهد برخی واکنش ها و صحبت ها نسبت به نوع تعامل این دولت و موضوع بکارگیری آنها بویژه در سطح استان بودیم و برخی حتی تهدید به عبور از روحانی کردند . بخش زیادی از این تهدیدها صوری است و در عمل نمی تواند کارایی داشته باشد چون در نهایت عبور از روحانی جز ضربه زدن به جریان نتیجه ی دیگری ندارد. با توجه به اینکه پیش بینی می شود جریان اصلاحات و رهبران آن به صورت رسمی از حسن روحانی حمایت خواهند کرد کسی احیاناً بخواهد خلاف این موضع رسمی موضع بگیرد و راه خودش را برود در ادامه نمی‌تواند ادعای حمایت داشته باشد .
با این وجود این مسئله دلیلی برای چشم پوشی از انتظارات موجود نیست و باید مطالبات جوانان در کشور و استان مورد توجه بیشتری قرار گیرند. جوانان در هشت سال دولت قبل مورد بی مهری قرار گرفتند و با آمدن دولت جدید امیدوار به توجه بیشتر بودند اما با وجود نزدیک شدن به پایان عمر دولت تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.
در این موضوع نباید شرایط و محدودیت های ساختاری و تحمیل شده از شرایط کشور را نادیده گرفت و اینکه حداقل دست مدیران دولتی در استان ها و استانداران برای هر گونه مانوری بسته است و این معضل از بالاست بنابراین باید مطالبات و اگر اعتراضی هم وجود دارد متوجه بالا باشد و صرفا مدیران استانی را مقصر دانستند از انصاف به دور است . هر چند این معترضین به صورت خاص بر روی چند نهاد و دستگاه در استان انگشت می گذارند که در سه سال گذشته نیروهای زیادی را به کار گرفته است. آنها مدعی هستند این نیروها صرفا بر اساس وابستگی های قومی و یا نزدیکی به برخی نمایندگانِ بعضا اصولگرای استان به کار گرفته شده‌اند.
نکته دیگر اینکه اگر چه بیکاری یک معضل ملی است و همه جوانان محق هستند که فکری برای آنان اندیشیده شود اما جوانان جریان که اتفاقا از مستعد ترین و فعال ترین جوانان نیز هستند تعدادشان زیاد نیست و می شود با اندکی برنامه ریزی و به صورت نیروهای مشاوره ای و یا شرکتی در برخی ادارات از ظرفیت بالای آنها استفاده کرد.
فضای خاص انتخابات به صورت طبیعی بسیاری از این دلخوری ها را از میان می برد ولی باز این موضوع نیز سبب نمی شود که بر این اعتراضات و نگرانی‌های در شرایط فعلی چشم پوشی کنیم استفاده ی امروز از جوانان در فرداها جواب خواهد داد و اگر این رویه یعنی عدم استفاده راه چاره ای برای آن اندیشیده نشود چند سال دیگر گریبان جریان را خواهد گرفت و نیروی انسانی برای استفاده دولت های اصلاحات در ساختار مدیریت کشور دیده نخواهد شد.
اصلاح طلبان در شرایط فعلی و در غیاب ایت الله هاشمی رفسنجانی بیش از هر زمان دیگری به وحدت و همدلی نیاز دارند. این جریان باید با رعایت حداقل‌های جریانی و حفظ مطالبه گری خود با برنامه ریزی صحیح به تکرار حماسه خرداد ۹۲ و اسفند ۹۴ کمک کنند.
در استان کهگیلویه و بویراحمد نیزاین وظیفه همه بزرگان جریان است که از پستوهای خانه‌هایشان بیرون بیایند و با وحدت و همدلی ضمن اعلام موضع رسمی جریانی خود به رفع و رجوع مشکلات موجود کمک نمایند و پیگیر مطابلات گروه های مختلف بویژه جوانان باشند و اگر هم انتقادی به دولت و یا استاندار در استان دارند این انتقادات را بر اساس واقعیات جامعه و متناسب با شرایط و امکانات منتقل و مطالبه گری نمایند. شکی نیست که هم رهبران جریان در استان و هم آقای استاندار نسبت به آینده جریان در انتخابات آینده ریاست جمهوری حساس هستند و نتیجه دادن این حساسیت ها در گرو نزدیکی بیشتر همه ی طرفداران دولت در کشور و استان محقق می شود همانگونه که در سفر ریاست جمهوری به استان همه نیروهای اصلاح طلب به همراه استاندار و اتفاقا در غیاب بسیاری از مدیران به پای کار آمدند و حماسه ای را خلق کردند که مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در یاسوج آن سفر را «تاریخی و بیادماندنی» خواند‌.
نکته دیگرکه باید سخت مراقب آن بود رفتارهای مشکوک دایه های نوظهوری است که بواسه برخی اختلافات شخصی و منطقه ای و دلخوری های درون استانی می خواهند دامنه مشکلات و برخی انتقادات را بزرگ نشان دهند و بعضا به صورت سهم خواهانه برای حمایت و یا عدم حمایت خود از دولت شرط گذاری می‌کنند.
هر چه قدر به تاریخ برگزاری انتخابات نزدیکتر می شویم این ادعاها و مخالفت ها و مقالات تند اعتراضی بیشترخواهد شد که باید مراقب بود و با انجام دیدارهای خصوصی و تلاش برای حل برخی از مطالبات به رفع مشکلات و دلخوری ها کمک کرد که بروز دلخوری حتی در صورت پیروزی مجدد جریان اصلاح طلب در دراز مدت به هیمنه و شرایط جریان در کشور و بالتبع در استان ضربه اساسی وارد خواهد کرد و حتی ممکن است جریان را به سمت برخی انشعابات و انشقاقات پیش ببرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

حرف حق
Iran, Islamic Republic of
چه فایده،،،وقتی مدیران اصولگرا سکان دار میشن
دانشجوی پیام نور
Iran, Islamic Republic of
اگردولت دراستان بیشترازاین به نیروهای جناح رقیب میدان ومسئولیت ندهداصلاح طلبان ضمن نارضایتی نسبی هنوزباصعه صدر وبه خاطرمصالح مملکت حامی دولت هستند
حامی واقعی دولت!
Iran, Islamic Republic of
چاپلوسی و تملق ممنوع! در هیچ دوره ای اصلاح طلبان واقعی اینقدر از مخالفین خودشان ضربه نخوردند .که طی چهار سال گذشته از مدیریت قومگرا و ضد شایسته سالار فعلی ضربه خوردند روحانی اگر به فکر حمایت هست باید مدیریت استان را به شایستگان واگذار نماید نه به قومگرایان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حق
Iran, Islamic Republic of
تا الان در اکثر ادارات مدیران اصولگرا در راس کار هستند
بیکار
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما نظر دهنده شماره ۳ بنام حامی واقعی دولت ...و درود بر شما حرف حق نظر دهنده اول..... بنام اصلاحات به کام اصولگرایان و اقوام استاندار ...
یکسال است بهزیستی دهدشت رییس ندارد چون فقط دنبال گزینه اصولگرا هستند و از رقبای اصلاحاتی ها مدیرکل از اقوام استاندار است و دنبال ساداتی میگردند و اصولگرا...دیگر به این دولت رای نخواهیم داد همان بهتر که اصولگرایان بیاییند ادم کمتر دق میکند و میسوزد
مصطفی علیپورنژاد
Iran, Islamic Republic of
باسلام . درود بر شما جناب صالحیان فر .گل گفتید ...
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1