تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۲۵
کد مطلب : ۲۲۷۴۲۲

اصولگرایان گچساران؛ از اریکه قدرت تا افول سیاسی

۱۶
۰
کبنا ؛احسان دری
حزب مؤتلفه اسلامی یکی از مهمترین و باسابقه ترین احزاب سیاسی-مذهبی کشور است  که در سال ۱۳۴۲ از ائتلاف ۳ هیأت مذهبی –هیأت مسجد امین‌الدوله، هیأت مسجد شیخ‌علی و هیأت اصفهانی‌ها شکل گرفت و بعدها به جناح راست و اصول‌گرایان سنتی تعلق گرفت.
شهرستان گچساران یکی از شهرهای سیاسی منطقه جنوب و جنوب غرب کشور محسوب می شود که همواره از پیش از انقلاب تاکنون شاهد حرکت های سیاسی_مذهبی و برگزاری انتخابات پرشوری بوده است.
هرچند که برخی معتقدند اکثریت مردم حوزه گچساران و باشت خط مش اصلاح طلبی دارند اما جریان اصولگرایی نیز دهه هاست فعالیت گسترده ای داشته و در ادوار مختلف انتخابات مجلس و شورای شهر، کاندیداهای منتسب به این جریان با آرای مقبولیت مردم مواجه شده از جمله مرحوم نبی زاده،علیمراد جعفری و سید قدرت الله حسینی که در دو دهه اخیر توانستند به مجلس شورای اسلامی راه یابند.
سالهاست محوریت وحدت و تصمیم گیری جریان اصولگرایی گچساران و باشت توسط حزب موتلفه اسلامی این شهر به دبیری عزیزالله رحمانی‌اصل سکانداری می شود که در ایام انتخابات های مختلف می توان گفت خانه دکتر رحمانی محل تجمع و اتخاذ تصمیمات مهم این جریان است.
یدالله مرادی،سیدقدرت الله حسینی،علیمراد جعفری،اله کس راهی،علی اله کرم پور،علی فولادی وندا،احمد خورشیدی آزادو…از جمله چهره ها و فعالان سرشناس اصولگرایی این حوزه می باشند که در پیشبرد این جریان نقش های اصلی را بازی می کنند.
اوج نفوذ و قدرت نمایی اصولگرایان گچساران را می توان در دهه هشتاد و در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد دانست که مرحوم نبی زاده،علیمراد جعفری و قدرت الله حسینی توانستند به مجلس شورای اسلامی راه یابند و مدیریت سیاسی-اداری حوزه گچساران و باشت را در دست بگیرند.
اما طی سالهای اخیر ظهور نواصولگراهای تندرو و چسباندن خود به بدنه راست سنتی در کشور باعث ایجاد بدبینی و دلسردی مردم شده است که در انتخابات هفتم اسفند سال گذشته در حوزه گچساران و باشت برخی از کسانی که داعیه اصولگرایی داشته و دارند با ادبیات تند و خشن که حاوی بی اخلاقی های زیادی بود کاندیدای اصلاح طلبان و رقیب خود(غلامرضا تاجگردون)را نوازش دادند که بعدها یدالله مرادی از چهره های سرشناس اصولگرایی این حوزه ابراز داشت که با اینگونه سخنان توهین آمیز موافق نبوده و بارها گوشزد کرده بود که این نوع ادبیات تماما به ضرر آنان خواهد بود.
 

 
ادبیات توام با خشونت،توهین،بداخلاقی برخی نواصولگرایان  و سعی در حذف و کنار زدن چهره های راست سنتی که اغلب چهره های معتدل هستند و گرفتن سکان اصولگرایی از خطرناکترین وتهدید جدی برای این جریان سیاسی_فکری است که در سالهای اخیر باعث افول آنان گشته که اوج این ورشکستگی های سیاسی را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ ،خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفند سال گذشته مشاهده کردیم که در تهران لیست درجه سه و گمنام اصلاح طلبان بر اصولگرایان پرسابقه و نامی فارغ آمد و در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز کاندیداهای این جریان در حوزه بویراحمد و دنا(ستار هدایت خواه) و حوزه گچساران و باشت(علی فولادی وندا)شکست خوردند که شکست آنان در گچساران و باشت مفتضحانه بود.
اگر تکثر و حضور هم زمان سه کاندیدای اصولگرایان(سید قدرت حسینی،علیمراد جعفری،علی فولادی وندا) در مقابل غلامرضا تاجگردون در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی حوزه گچساران و باشت باعث شکست آنان گردید اما در دوره دهم که این جریان با حضور تک کاندیدا وارد عرصه رقابت شدند شکست سنگین آنان دلایل مختلفی دارد که واکاوی آن می تواند درس عبرتی برای آنان باشد.
سردرگمی و نداشتن تیم قوی جهت ترسیم یک نقشه راه دراز مدت یکی از خلاهای دکتر رحمانی و دوستان اصولگرای او بود از جمله:
۱_عدم کنترل برخی چهره های نامحبوب اصولگرا توسط بزرگان و ریش سفیدان این جریان که با ادبیات زشت و ناپسند خود در تریبون ها باعث بدبینی و تردید هرچه بیشتر مردم به آنان شد.
۲_عدم همیاری و پشت خالی کردن توسط برخی چهره های سرشناس این جریان در گچساران و باشت.
سید قدرت الله حسینی و علیمراد جعفری که روزی با حمایت اصولگرایان گچساران و باشت خود را به کرسی مجلس شورای اسلامی رساندند در انتخابات هفتم اسفند پشت یاران خود را خالی نمودند تا سکوت سید قدرت و حمایت ضمنی جعفری از تاجگردون همانند تیر خلاصی بر تلاش دیگر همفکران سیاسی آنان باشد.
عملکرد جعفری واکنش و حمله شدید اکبر علیزاده فرماندار سابق گچساران را در گفتگو با فانوس زاگرس به همراه داشت که بعدها برخی تحلیل گران رای قابل توجه تاجگردون در روستای دیل و بویراحمد گرمسیر را حمایت مردم این منطقه از جعفری دانستند و همچنین سکوت سید قدرت باعث سوق حامیان باشتی وی حتی برخی اعضای اقوام درجه یک او به سمت تاجگردون شد.
شاید سکوت سید قدرت به دلیل یقین وی از شکست قطعی فولادی وندا و هزینه نکردن وی از اعتبار خود برای یک شکست قطعی در عالم سیاست منطقی باشد اما باید دید آیا هم قطاران سیاسی وی او را بخاطر سکوت و عدم فعالیت جهت پیروزی کاندیدای اصولگرایان خواهند بخشید یا نه؟
هرچند که یدالله مرادی در گفتگویی که بعد از انتخابات هفتم اسفند با پایگاه خبری فانوس زاگرس داشت اظهار داشت: آقای تاجگردون در این دوره انتخابات به نظر من یک شاهکار را انجام داد که باید امثال اینجانب صمیمانه از ایشان تشکر داشته باشیم و آن مدیریت نمودن افراد ، اشخاص ، اقوام  و گروهها و احزاب و رسانه ها بود شاید باید سالها می گذشت تا نرخ بسیاری از اینها مشخص میشد ، باید حوادث و رویدادها بسیار پیش می آمد تا لباس دوم بعضی اشخاص و مدعیان سیاسی و فکری عیان میشد که آقای تاجگردون به خوبی تاریخ مصرف خیلی ها را روشن نمود. میتوان حدس زد منظور وی سید قدرت الله حسینی،جعفری و احمد خورشیدی آزاد است.
احمد خورشیدی آزاد که وی را همگان یک اصولگرای شناسنامه دار و نزدیک به احمدی نژاد می دانند در انتخابات دوره دهم مجلس در حوزه گچساران و باشت نیز همانند علیمراد جعفری و سیدقدرت الله حسینی سیاست سکوت و عدم فعالیت و هزینه کردن از اعتبار خود را در پیش گرفت و در هماهنگی و اتحاد ترک زبانان جهت حمایت همه جانبه از فولادی وندا تلاشی انجام نداد و انتشار گفتگوی وی با یکی از سایت های خبری در روزهای منتهی به هفتم اسفند پیرامون مشخصات یک کاندیدای اصلح باعث گردید خواسته یا ناخواسته عده ای وی را در شمار حامیان غلامرضا تاجگردون قرار دهند.
نکته مهمتر اینکه مقبول نبودن گزینه علی فولادی وندا برای عده ای از اصولگرایان باعث گردید جمعی دیگر از آنان چندان رغبتی برای حمایت و فعالیت از خود نشان ندهند و حتی عده ای به سمت تاجگردون زیرکی سوق پیدا کنند که از ابتدا شطرنج این انتخابات با بازی وی به پیش می رفت و همیشه تا چند حرکت حریف را پیش بینی می کرد و با اتخاذ تصمیمات اصولی در زمین حریف یکه تازی می کرد.
می توان گفت احزاب اصولگرا از موتلفه گرفته تا جبهه پایداری و …در کم فروغ ترین برهه تاریخی خود به سر برده و همانطور که قبلا گفته شد شاید دلیل اصلی آن وجود برخی نواصولگرایان پرمدعی و ناپخته ای باشد که با حضور مداوم خود در رسانه ها و ایراد اظهاراتی با ارم اصولگرایی و ادبیات ناپسند باعث بدبینی مردم گردیده اند.
وجود این افراد در بدنه اصولگرایی باعث شده است چهره های اصیل و معتدل این جناح مثل ناطق نوری،علی لاریجانی،علی مطهری،حسن روحانی و…از آنان فاصله گرفته و قطعا روز به روز چهره های معتدل دیگر اصولگرایان بخاطر وجود برخی افراد نامطلوب از این بدنه جدا خواهند شد.
عزیزالله رحمانی اصل به عنوان دبیر موتلفه و دیگر ریش سفیدان و تئوریسین های اصولگرای گچساران و باشت با درس گرفتن از عوامل شکست در انتخابات های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی به دمیدن جان تازه ای به پیکر جریان مطبوع خود همت گمارند و اصولگرایی منهای حضور تندروها را در گچساران و باشت احیا کنند.
منبع:‌ فانوس زاگرس
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
دست ازسیاست زدگی بردارید و به فکر مردم باشید. جای این حرفا مردم رو تشویق به کار کنید
گشین
Iran, Islamic Republic of
باسلام توبروتاریخ تودرس بده توکجاسیاست کجا
باشت
Iran, Islamic Republic of
یدالله مرادی در گستره سیاسی گچساران وباشت محلی از اعراب نداشته وندارد....

اولا"خود ایشان بهتر از هرکسی می دانند که باشت مکز ثقل سیاسی هر دو شهرستان وحتی استان (درپاره ای مواقع بوده وهست)ثانیا"ایشان هیچگاه گذشته تاریک و سراسر......خود در باشت را فراموش نفرمایند...
ضمنا"اگر سید قدرت حسینی نبود،برزگواری،هدایت خواه وخیلی های دیگر که نمی شود نام برد موجودیتی در حیطه سیاسی نداشتند...چه رسد به آقای مرادی عزیز...
نفتي هوادار تاجگردون
Iran, Islamic Republic of
فقط شیر خامی حاج غلام تاجگردون.

مردی فراتر از انتظار که تاریخ و معادلات سیاسی انتخابات ایران را تغییر داد تا چهره ماندگار استان شود.
Iran, Islamic Republic of
// ///تا ابد مورد /هستند دو موقیت طلب از پشت به دوستان خنجر زدند صدای شکستن استخانهای هرد به گوش رسید
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا بانی همه شکست ها آقای رحمانی هست که هیچ محبوبیتی بین نسل جدید و همچنین قدیم هم ندارد اگر ایشان لطف کرده و سیاست را رها کند ممکن هست برای اصول گرایان گچساران فرجی حاصل شود
Iran, Islamic Republic of
مایه همه بدبختی هخا.. است یک زمان می خواست نسل خانواده...کند معلمین بزرگ را اخراج کرد جنگ خونین راه انداخت درذ باشت وفرد بی گناه کشته شد فصول گرا وموقعیت.. است خدا می داند که مایه بد بختی اصولگراها... است
Iran, Islamic Republic of
. حالا برای پست و وام خوب .ولی تو ..حاج بهرام بردی تو حاضر بودی نسل تاج گردون از.. برداری ..به مشام می رسد
رها
Iran, Islamic Republic of
اینا همه مهره های سوخته و برای مردم گچساران شناخته شده هستن
Iran, Islamic Republic of
درسته
فرهنگي
Iran, Islamic Republic of
جناب باشتی آقای حاج یدالله مرادی یکی از رجل سیاسی شهرستان گچساران می باشد که صدردصد از اقای تاجگردون اگر سرتر نباشه کمتر نیست تاریخ گچساران به امثال ایشان و بهرام تاجگردون وابسسته است.نه افراد نورس و نوظهوری که بعضی با الفاظ تند باعث رانده شدن مردم از فولادی و بعضی نیز به دلیل حب جا و مقام و منصب تغییر موضع دادند.
اقای مرادی استادی زبر دست در حوزه سیاست می باشد که مردم داری و منش و بززرگی ایشان بر هیچ کس پوشیده نیست.
فرهنگي
Iran, Islamic Republic of
بالاخره روزی .. شما هم می رسد
اصولگرای سنتی دیل
Iran, Islamic Republic of
هیچگاه مردم دیل به خاطر جعفری به دکتر تاجگردون رای ندادن.مردم دیل به عملکرد مثبت و خدمات بی نظیر دکتر تاجگردون رای داده و همیشه قدر دان ایشان خواهند بود.
باوی
Iran, Islamic Republic of
نونوم تاج چه کرده،که ای همه چوشه و سینه ایزنید.در زمان تاج بزرگترین .. به مردم گچساران و باشت شد.مدیر بهره برداری نفت الان باید یاسوجی باشه؟
گچ سا را ن
Iran, Islamic Republic of
مشکل اصولگرایی شخص.. هست و هیچ محبوبیتی ندارد و اونها هم نقش داشتند دراین شکست
دیل
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کند مهها که دای دادیم به تاجگردون
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1