تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۲۲۷۱۷۶

دامداران نگران حمله‌ی پلنگ به دام‌های خود نباشند

۱
۰
کبنا ؛ یاسر فاطمی*
پلنگ ایرانی (Panthera pardus saxicolor) از طرف اتحادیه ی بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در سال ۲۰۰۸ در فهرست جانوران در خطر انقراض قرار گرفت. ایران با تعداد تقریبی ۶۰۰ قلاده میزبان بیشترین جمعیت پلنگ ایرانی در بین کشورهای همسایه می باشد. بی شک استان کهگیلویه و بویراحمد در زمره استان هایی با حداکثر تراکم پلنگ در کشور می باشد
در سال جاری بالغ بر ۱۶ قلاده پلنگ به دلیل عوامل انسانی چون شکار، مسمومیت و تصادف در کشور از بین رفت. متاسفانه نزدیک به پنجاه درصد تلفات پلنگ در سال جاری ( ۸ قلاده ) فقط در استان ما رخ داده است. این امر باعث رنجش خاطر دوستداران محیط زیست در کل کشور و ارایه تصویری زشت از استان ما در بین سایر هموطنان گشته است.
عمده ی تلافات پلنگ در استان به دلیل تعارضات بین انسان، دام و پلنگ در مناطق روستایی رخ می دهد که متاسفانه اکثر دامداران استان از واقعیت بیمه بودن پلنگ ناآگاه هستند.
در اواخر سال ۹۴، تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت بیمه ی ما (وابسته به بانک ملت)، برای بیمه پلنگ ایرانی و خسارات اشخاص ثالث و دام امضا شد؛ به این صورت که بیمه ی ما، موظف است در برابر خسارات حمله ی هر قلاده پلنگ تا سقف ۶۵ میلیون تومان پرداخت غرامت نماید. پرداخت خسارات وارد شده به دام های اهلی شامل سگ گله و یا سگ نگهبان، گوسفند، بز، اسب، الاغ، قاطر، شتر و گاو می‌باشد. البته دامداران در برابر حمله ی گرگ هم بیمه هستند و در صورت بروز چنین اتفاقاتی می توانند با ارایه ی مستندات معتبر به اداره ی محیط زیست غرامت خود را دریافت نمایند.
نکته ی بسیار مهمی که باید به آن اشاره شود این است که طبق مصوبه شماره ۳۸۰ شورای عالی محیط زیست با موضوع جرائم نقدی قابل پرداخت بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار و صید غیرمجاز جانوران وحشی، شکار هر قلاده پلنگ ۸۰ میلیون تومان، خرس قهوه ای ۵۰ میلیون تومان، گرگ و کفتار ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.
در کمال تاسف باید ذکر شود که چه در باب توجیه اهمیت گونه های با ارزش و در خطر انقراضی چون پلنگ، خرس، گرگ و کفتار در استان و چه در زمینه ی بیمه ی بودن همه ی این حیوانات، کمتر اطلاع رسانی از طرف صدا و سیما، آموزش و پرورش و اداره ی محیط زیست به روستاییان استان صورت گرفته است.
با توجه به کمبود بودجه و کمبود نیروی سازمان حفاظت محیط زیست، صدا و سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان متولی اصلی فرهنگ سازی و آموزش رسانی در حوزه های مختلف از جمله محیط زیست، در این مورد ضعف عملکردی داشته و باید پاسخگوی دوستداران محیط زیست و نیز تخریب وجهه ی هم استانی های عزیز در کشور باشد.
شایان ذکر است اداره‌ی محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد موظف است با اجرای طرح‌های فوریتی در حمایت از پلنگ ایرانی از جمله دعوت محققین و صاحب نظران برای برگزاری کلاس‌های آموزشی، طراحی انواع پوستر و بنرهای آموزشی، دعوت گروه های مستند ساز خبره ی کشوری برای تصویر براداری از حیات وحش نادر استان و همچنین همکاری با نهادهای درگیر در بحث آموزش رسانی، بهتر و موثرتر قدم بردارد.

*کارشناس ارشد جانورشناسی و فعال محیط زیست
نام شما

آدرس ايميل شما

سعید
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر آقای فاطمی. کو گو شنوا که این حرفا رو بشنوه. همه کر شده اند از صدا و سیما گرفته تا مسئولین محیط زیسطی استان. واقعا باید به حال ما با این .. که داریم ..د. این آقا خبر از هیچ حوزه محیط زیستی نداره فقط آمار و ار..
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1