تاریخ انتشار
شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب : ۲۲۵۶۴۴

طعنه‌ای تلخ به نداشته‌های فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد + پاسخ دهبانی‌پور

۲
۰
کبنا ؛

 

برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در شهری که ۱۵ سال سینما ندارد، طعنه‌ای تلخ به نداشته‌های فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد است.


 فیلم‌های جشنواره فجر همزمان با سراسر کشور از ۱۴ تا ۲۱ بهمن ماه در محل سینما هنر یاسوج اکران می‌شود که این جشنواره فرصت مناسبی برای ارزیابی داشته‌ها و نداشته‌های زیرساخت‌های فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد است.
به نظر می‌رسد برگزاری این جشنواره در استانی که یک سینمای درست و حسابی ندارد طعنه‌ای تلخ به نداشته‌ها است. سینما به عنوان نخستین نماد زندگی شهری و وسیله ارتباط جمعی با هدف سرگرم‌کردن مردمانی که در حال تجربه سبک جدیدی از زندگی بودند، ساخته شد و البته در شهر یاسوج هم خیلی زود آمد و خوب هم مورد استقبال قرار گرفت. همه هم دوستش داشتند.
سینما، تنها تفریح و بهترین تفریح در یاسوج
هر فیلمی که در سینمای نوپا و تازه تعریف ایران می‌آمد همزمان بر پرده سینمای شهر یاسوج هم می‌رفت. دهه شصتی‌ها با رفتن به سینما استقلال خودشان را به رخ می‌کشیدند. مدیران مدارس دانش آموزان را برای تماشای دسته جمعی فیلم به سینما می‌بردند .مدیران دولتی برای استفاده پرسنل ادارت و خانواده هایشان از سینما برنامه ریزی داشتند.
از اکران‌های خصوصی گرفته تا بلیت‌های نیم بها و رایگانی که در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دادند همه در جهت فرهنگ‌سازی برای قرار گرفتن در فرایند مدرن شدن بود.

آژیر خطری که در آخر دهه هفتاد به صدا درآمد
آخرهای دهه هفتاد کم کم سینمای یاسوج رو به فرسودگی رفت. ساختمان را کوبیدند و قرار بود خیلی زود جایش سینما بسازند و حالا ۱۵ سال گذشته است.
اگر چه این روزها بر جای سینمای قدیم این شهر حجمی از  آهن‌های در هم تنیده سر برآورده و قرار است تا طبقه  هفتم پیش برود و نه سازندگان و نه کسبه محل نامی از سینما برای این ساختمان نمی‌برند، اما هنوز مردم آنجا را به نام سینما می‌شناسند.
بگذار ۱۰۰ طبقه بسازند یا در ۱۰۰ نقطه این شهر صد سینما بسازند اما هیچ‌کس نه سینما و نه خیابان سینما را فراموش نمی‌کند. همانطور که سینماهایی هم ساخته شد اما هیچ‌کدام نه مثل سینمای قدیم بود و نه جذابیت آن را داشت. مهمتر از همه هیچ کدام‌شان سر جای سینما ساخته نشد.
شهرداری یاسوج هم شهریور ماه سال گذشته خبر از ساخت و ساز قریب‌الوقوع سینما داد و حتی تا جایی پیش رفت که زمان ساخت سینما را کمتر از ۲ سال تخمین زد. اما ۶ ماه بعد وقتی که کار پیش نرفت، شهردار گفت بخش خصوصی در مکان فعلی سینما بسازد که بهتر، اگر هم نسازد مهم نیست چون شهرداری خودش در آینده نزدیک سینمایی در مکانی می‌سازد که هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کند.
شهردار اشاره‌ای به مکان مورد نظرش برای ساخت سینما نکرد و در توضیح این موضوع هم گفت: هر وقت کاری انجام می‌دهیم همینکه آن را اعلام می‌کنیم چندین مدعی و معارض پیدا می‌شود. پس سینما تا به نتیجه نرسد مکانش را اعلام نمی‌کنیم.
بعد از آن در هیچ برنامه و نشستی نه تنها شهردار که هیچ کدام از متولیان فرهنگی به موضوع سینما اشاره‌ای  نکردند. اما حالا یک دفعه به نقل از مدیرکل ارشاد گفته می‌شود  که قرار است ۱۶  فیلم در سی و پنجمین جشنواره بین المللی فجر به مدت یک هفته از ۱۴ تا ۲۱ بهمن ماه هر روز  دو سانس در سینما هنر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اکران شود.
اینکه برنامه ریزان جشنواره بین المللی فیلم فجر بعد از چندین سال به نتیجه رسیدند که همه کشور را در این رویداد بین‌المللی  مشارکت دهند خود بسیار ارزشمند است و می‌تواند شروع خوبی برای فرهنگ‌سازی و حتی آشتی‌دادن همه مردم با سینما باشد اما هیچ دور از انتظار نیست که مردمی که هر روز در سوگ سینمایی که دیگر ندارند، مرثیه می‌خوانند، از این جشنواره استقبال نکنند.

کهگیلویه و بویراحمد «سینما» ندارد‌
رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این استان تنها استانی است که سینما ندارد گفت: احداث سینما یکی از مهم‌ترین مطالبات جوانان این استان به‌ویژه شهر یاسوج بوده که امیدوارم مسئولان متولی در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.
شریف اسلامی با تاکید براینکه ریشه توسعه‌نیافتگی استان فرهنگی است، ابراز کرد: در صورتی جامعه‌ای ارتقاء فرهنگی داده نشود، امکان مرتفع‌شدن آسیب‌های اجماعی وجود ندارد و باید در زمینه توسعه و ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی از هیچ تلاشی دریغ نشود.
رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه با زبان هنر به‌دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم، تصریح کرد: تولید آثار برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و نمایش آثار تهیه و تدوین شده از جمله مهم‌ترین اولویت حوزه هنری در این استان است.
مخاطبان سینما در کهگیلویه و بویراحمد کم شده است
مدیرکل ارشاد استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مخاطبان سینما در این استان به اندازه گذشته نبوده و بسیار کم شده است.
رضا دهبانی‌پور در پاسخ به انتقادی مبنی بر نبود سینما در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: مشکل کنونی استان ما یک فضای فیزیکی به نام سینما نیست، بلکه ما امروز با کمبود مخاطب سینما روبه‌رو هستیم.
وی با بیان اینکه در سینما هنر اداره کل ارشاد استان هر روز یک فیلم اکران می‌شود اما متاسفانه با عدم استقبال مردم روبه‌رو است ادامه داد: علاوه بر این، سینما انقلاب یاسوج  نیز مشکل عدم استقبال مطلوب مخاطبان را دارد.
دهبانی‌پور عنوان کرد: هم‌اکنون سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد ساخت سینما به سبک سابق نیست، بلکه سیاست وزارت خانه ساخت مجتمع‌های فرهنگی و هنری و با مشارکت بخش خصوصی است.
وی با اشاره به ساخت مجتمع فرهنگی و هنری استان کهگیلویه و بویراحمد در سه فاز، گفت: این پروژه بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که حدود ۲۰ میلیارد تومان آن مربوط به سفر رئیس جمهور به استان است.
در همه این ۱۵ سال جای خالی  سینما در شهر یاسوج  مثل یک داغ برای اهالی هنر و فرهنگ تازه بوده و حالا نیز بیم آن می‌رود که با برگزاری یک جشنواره در شهر یاسوج و حتی استقبال از آن صورت مسئله نبود سینمای تخصصی و واقعی در شهر یاسوج پاک شود. بیم آن می‌رود جشنواره‌ها اصل موضوع  را به حاشیه بکشانند و همه فراموش کنند آن هفت طبقه خیابان سینما، مجوز ساختش را به شرط و به اعتبار طبقه هفتم و سالن تخصصی سینما  گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

فرهنگیان بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
ایهاالناس فیلم فجر چه سودی به حال استان داره هیچ استان دیگری میزبانی آن را قبول نمی کنه ولی استان ما چون چند نفرخاص ازش سود می بزن هر سال برا منافع خودشون میزبانی را می گیرن هر سال هم یاسوج اول میشه چون کسی ازش استقبال نمی کند وارزشی هم نداره
همایون
Iran, Islamic Republic of
نماینده ها پیمانکاریهارابردارند برای خودواطرافیانشان و استان اینگونه بدبخت تابستانی که سینمانداریم،
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

دولت حسن روحانی که در این شرایط سخت اقتصادی تمام تلاش خود را به کار بسته است تا بتواند ...
سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

این تصاویر آن قدر طبیعی به نظر می رسند که بیننده با دیدن آن تصور می کند این سنجاب در ...
1