تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۲۲۵۲۱۷

اگر حادثه «پلاسکو» در کهگیلویه و بویراحمد اتفاق بیفتد؟...

۰
کبنا ؛
پوریا بامشاد
حادثه پلاسکوی تهران هر چند اولین حادثه از این دست نبوده و اخرین نیز نخواهد بود اما این حادثه به صرف روی دادن در تهران بزرگ و وجود رسانه های خبری از جمله صدا و سیما و دیگر رسانه ها، بازتاب های وسیعی را در بر داشت وتوانست موجی از نگرانی را در کشور ایجاد نماید.
دهها و شاید صدها حادثه در گوشه و کنار کشور روی داده است که اگر به نسبت جمعیت و وسعت محاسبه نماییم شاید عمق فاجعه از آتش سوزی پلاسکوی تهران بیشتر نیز باشد اما آنچه که پس از وقوع این حادثه و عملکرد رسانه های مختلف در کشور روی داده است، وضعیت مدیریت بحران و همچنین آتش نشانی های کشور در مقابله با حوادث احتمالی بیش از پیش نمایان شده و هر کدام از این گروهها در نظر دارند تا از همین آغاز و جایی که هنوز حادثه ای روی نداده خود را تبرئه نموده و توپ را در زمین دیگران به حرکت در بیاورند.
به گزارش گروه اجتماعی روزنامه امید مردم، استان کهگیلویه و بویراحمد که خود یکی از استانهای محروم کشور می باشد در حالی درگیر اخبار حادثه پلاسکوی تهران شده است که بوی مرگ از آتش نشانی های آن به مشام می رسد و از همین حالا بر طبل ضعف امکانات و عدم وجود تجهیزات لازم و نیروی آموزش دیده برای مقابله با هر گونه حادثه احتمالی کوبیده و وضعیت ناامید کننده آن برای هرشهروندی زنگ هشداری است که باید از سوی متولیان امر جدی گرفته شود.
شهروندانی که هر چند باید برای ایمنی و پیشگیری از هر حادثه ای، آمادگی لازم و کافی را داشته باشند اما همگان نیک می دانیم که حادثه خبر نمی کند و اتفاق در جایی و شرایطی روی می دهد که انتظارش را نداشته و آمادگی لازم و کافی برای مقابله به صورت فردی وجود نداشته و حتی در برخی موارد داشتن آمادگی نیز تاثیر گذار نخواهد بود.
در این جاست که نقش آتش نشانی و آتش نشانان آموزش دیده مجهز به وسایل و امکانات نوین و آماده به کار می تواند قوت قلبی برای شهروندان و حادثه دیدگان بعد از توکل بر خداوند متعال باشد و تا حدودی از فشارهای روانی و استرس ایجاد شده قبل و حین و بعد از حادثه بکاهد.
اما آنچه که در سیستم آتش نشانی استان کهگیلویه و بویراحمد مشهود بوده و این روزها در پی پس لرزه های پلاسکو بیشتر نمایان شده است عدم وجود امکانات و تجهیزات و همچنین عدم وجود نیروهای آموزش دیده در این مراکز می باشد که می تواند فشارهای روانی را بر جامعه وارد نموده و نا امیدی از این سازمان را به شهروندان القا نماید.
مدیر عامل آتش نشانی یاسوج حادثه پلاسکوی تهران را برای خیلی از استانها از جمله استان کهگیلویه و بویرحمد هشدار می داند و معتقد است که در صورت بروز حادثه ای در یاسوج، عمق فاجعه از پلاسکوی تهران بیشتر خواهد بود. وی که تجربیات و شناخت کاملی از مناطق مختلف شهر یاسوج دارد خیابان ۱۳ آبان ، جمعه بازار و حتی برخی از خوابگاههای دانشجویی در یاسوج را از مناطقی می داند که می تواند آبستن حوادثی ناگوار و فاجعه آمیز باشد اما در عین حال که این نکات را بیان می کند از نبود امکانات و تجهیزات لازم و کافی در آتش نشانی خبر می دهد و معتقد است که از ابتدایی ترین امکانات و تجهیزات لازم برای مقابله با بحران های مختلف از جمله لباس عملیات، دستگاه تهویه، تشک نجات و … محروم هستند و توانایی لازم و کافی را برای انجام عملیات ندارند. رستمی که نمی تواند نگرانی خود را از نبود امکانات و تجهیزات پنهان کند برخی از خودروهای عملیاتی خود را مربوط به ۳۰ سال پیش می داند.
در دهدشت دیگر شهر استان کهگیلویه و بویراحمد این وضعیت از مرکز استان نیز خراب تر است و حتی در خاموش کردن آتش سوزی ساختمان دو طبقه ای که چند هفته پیش در این شهر روی داد نمره مردودی گرفت.
هیچ گاه نمی خواهیم که زحمات نیروهای آتش نشانی که جان خود را به خطر می اندازند تا جان دیگران را نجات دهند نادیده بگیریم اما ضعف امکانات، نبود نیروی آموزش دیده، عدم توجه متولیان امر به مقوله آتش نشانی، فرسوده بودن همان امکانات و تجهیزات اولیه موجود و … از جمله مواردی است که کارایی اتش نشانی دهدشت را به صفر نزدیک کرده است و نمی تواند محلی برای امیدواری و اتکای شهروندان در زمان وقوع حادثه باشد تا جایی که مسوول واحد آتش نشانی دهدشت از عدم حمایت، کمبود نیروی انسانی، عدم آموزش و تخصص لازم، نبود تجهیزات و امکانات و در حقیقت از ناتوانی آتش نشانی دهدشت در مواقع ضروری و لازم سخن می گوید.
این گفته های سیاوش خردمند است که پمپ بنزین دهدشت، ساختمان‌های تجاری و برخی از ساختمانهای شخصی و بازار روز دهدشت را نا ایمن می داند و هر لحظه احتمال بروز حادثه ای را دور از ذهن نمی داند اما علیرغم اینکه احتمال حادثه را می داند از ناتوانی آتش نشانی دهدشت به دلایل ذکر شده در بالا سخن می گوید.
فرماندار کهگیلویه که نماینده ارشد دولت در شهرستان است نیز بر همین عقیده است و باور دارد که امکانات و تجهیزات آتش نشانی دهدشت در زمان بروز حادثه توانایی و کارآیی لازم را ندارد. علی پوزش ناتوانی آتش نشانی و ضعف در تجهیزات، امکانات و تخصص نیروها را از دلایل از بین رفتن ساختمان دو طبقه در آتش سوزی اخیر دهدشت می داند و از بایدهایی حرف می زند که معلوم نیست چه کسی باید برای اجرای این باید ها آستین بالا بزند.
اما در این میان وجود تجهیزات و امکانات آتش نشانی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، این فرصت را برای گچساران فراهم نموده است تا وضعیتی بهتر از سایر شهرهای استان داشته باشد اما با این وجود باید گفت با توجه به شرایط خاص شهر دوگنبدان و وجود بافت های فرسوده و معابر تنگ و غیر قابل عبوری که در صورت بروز هر حادثه و اتفاق ناگواری خدمات رسانی را کند و شاید هم زمینگیر نماید، اوضاع در این شهر نیز نامناسب و بغرنج خواهد بود.
حال جای این سوال باقی است که آیا اگر حادثه ای ناگوار در این استان روی دهد مسئولین استانی خود را حق به جانب می دانند و زمین و زمان را به هم می دوزند تا خود را مدیری توانمند قلمداد نموده و به دنبال مقصر فرضی برای این حادثه بگردند تا کم کاریها، سهل انگاری ها و ندانم کاری را به گردن او بیاندازند؟ پس بیاییم تا دیر نشده است فکری کنیم چرا که فردا خیلی دیر است.

نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1