تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۲۰
کد مطلب : ۲۲۴۸۵۷

جمعه‌ بازار یا حلبی‌آباد / مقصرین حادثه احتمالی «پلاسکو» در جمعه‌بازار کیست؟ (+تصاویر)

۶
۰
کبنا ؛





جمعه بازار یاسوج دارای مقاومت بالایی در برابر حوادث طبیعی و حتی غیرمترقبه نیست و امروز به محلی مرموز در برابر برخی از حوادث احتمالی تبدیل شده که برخی از مسئولان نسبت به آن هشدار جدی داده اند.







ساختمان پلاسکو نامی غمناک و یاد آور شهادت آتش نشانان قهرمان، پلاسکو یکی از ساختمان‌های بزرگ و تجاری تهران است که قدمت ۵۳ ساله داشته  که در آتش سوزی صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه دچار حریق گسترده شد و بر اثر بار زیاد و عمر طولانی خودو فرو ریخت.

 این ساختمان که در ۵۳سال پیش به دستور هویدا نخست وزیر وهابی دربار شاهناهشی پهلوی برای داد وستد از طرف برخی کشوریهای بلوک غرب احداث و در حال حاضر به عنوان قطب صنعت اقتصادی تهران بزرگ آن یاد می شد دارای  ۱۷ طبقه بود که به‌ عنوان اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران یاد می‌شود.

حادثه پلاسکو در کمین پایتخت طبیعت ایران

اما شاید حادثه پلاسکو اولین وآخرین حادثه دردناکی نباشد که در کشور به وقوع خواهد پیوست و شاید ساختمانهای مستهلک دیگری هم وجود داشته باشند که به این درد دچار خواهند شد.



یاسوج یا همان مرکز کهگیلویه وبویراحمد که همه آن را به نام پایتخت طبیعت می شناسند شاید عمری کمتر از پلاسکو داشته باشد و امسال ۵۱سالگی مرکز شدن خودش را تجربه کند، اما در پشت پرده،مشاهدات نشان از ساختمان هایی ناایمن زیادی در این می دهد که می توان به "حلبی آباد یا همان جمعه بازار" اشاره کرد که  خدایی نکرده وجود حادثه ای همانند پلاسکو یا بشدت کمتر از آن در این منطقه می تواند عواقب ناگواری را به همراه داشته باشد.

جمعه بازار یاسوج که بازار عمده فروشان یا همان قشر پایین دست جامعه نیز محسوب شده قرب یازده سال پیش به دستور شهردار اسبق استان در منطقه بنسجان یاسوج برای حال و لفاه مردم شهر یاسوج احداث شد.

پلاسکو در کمین بازارجمعه یاسوج

این مجتمع که دارای مقاومت بالایی در برابر حوادث طبیعی و حتی غیرمترقبه نسیت امروز به محلی مرموز در برابر برخی از حوادث احتمالی تبدیل شده که برخی از مسئولان نسبت به آن هشدار جدی داده اند.

در این مکان بیش از ۹۰۳کسبه و فروشند و دست فروش به کار خود مشغول بوده که نمی توان امنیتی کامل را برای آن پیش بینی کرد و از طرفی دیگر نبود کپسول های آتش نشانی و اطفای حریق مزید بر علت شده که این مکان نتواند آنچنان که باید وشاید در امنیت جانی شهروندان جوابگو باشد.



این مکان که به عنوان یکی از بازارهای مهم و اصلی مرکز استان از آن یاد می شود ساختی کامل غیره معمول داشته و بیشتر مغازه های آن به وسیله داربست و ورقه های آلمونیمومی که به حلبی اباد مشهور است بنا نهاده شده و از امینی بالایی برخودار نیست و در زمان بارندگی و بلاهای طبیعی نیز نتوانسته مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

تذکرات بی نتیجه شهردار یاسوج

شهردار یاسوج در جلسات متعددی نسبت به این موضوع تذکرات لازمی را داده و نسبت به وقوع وقایع غیره مترقبه در این محل نیز ابراز نگرانی کرده است.

محمد علی جاوید در دیدار خود با مسئولان اصناف استان تعامل دوسویه شهرداری و اصناف یاسوج را در توسعه بازار این شهر مهم دانست و گفت: ۹۰۳ واحد فروش در جمعه بازار یاسوج فعالیت دارند که متأسفانه چهره زشتی از این منطقه به نمایش می‌گذارند.

با بحرانی بزرگ روبه رو هستیم

وی به وقوع حوادث ناگوار در این بازارچه هشدار داد و گفت: برای ساماندهی  جمعه بازار باید از هم اکنون چاره‌اندیشی شود در غیر اینصورت در آینده‌ای نه چندان دور با بحرانی بزرگی روبرو خواهیم شد که قابل کنترل نخواهد بود.



شهردار یاسوج همچنین خیابان عمده فروشی شهر یاسوج را یکی از مشکلات پیش‌رو این شهر عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم که شرایط و بسترهای لازم برای انتقال واحدهای صنفی عمده فروشان را به مناطق دیگر فراهم کنیم.

پایتخت طبیعت همچنان مظلوم

مدیرعامل آتش‌نشانی یاسوج نیز در مراسم یاد بود شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو به ناایمن بودن مناطق زیادی از مرکز استان از جمله جمعه بازار و خیابان ۱۳آبان یا همان عمده فروشان تذکر داد و گفت: اگر برای این موضوع به زودی چاره جویی نشود حادثه اسفبارتر از پلاسکو در انتظار مرکز استان خواهد بود.

رستمی بیان کرد: جمعه بازار یاسوج از امنیت کامل در برابر حوادث غیرمترقبه برخودار نیست و وجود یک حادثه کوچک در این منطقه می تواند عواقب بدی را به همراه داشته باشد.



وی ازدیاد جمعیت و ناهموار بودن کسبه در این بازارچه را یکی از دلایل این موضوع دانست و گفت: هیچ کدام از مغازه های این بازارچه ایمنی لازم در برابر حوادث را ندارند و نمی توانند در مقاومتی از خود نشان دهند.

علاج حادثه باید پیش از وقع کرد

همچین فرماندار بویراحمد در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به حادثه ناگواری که در ساختمان پلاسکو تهران رخ داده، در شهر یاسوج هم باید حد اقل نکات ایمنی رعایت شود ودر جاهایی مثل جمعه بازار شهر، پیش بینی های لازم صورت بگیرد.

سید محمد کاظم نظری با اشاره به برنامه و خط ومشی دولت در اجرای حقوق شهروندی گفت: پاسخگویی به مردم و رعایت  حقوق شهروندی در ادارات به صورت مستمر از طریق کارشناسان ارزیاب این فرمانداری مورد رسیدگی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

امنیت صفر در جمعه بازار یاسوج

یکی از کسبه این بازار در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به عنوان یکی از کسبه ها و فروشند هایی که بیش از ۵سال است در این بازارچه به فعالیت مشغول هستم با جدیت می کویم که امنیت در این مکان بسیار کم است.



مومنی یکی از دلایل این موضوع را رعایت نکردن نکات ایمنی در این بازارچه دانست و افزود: برخی فقط به دنبال سود و منفت خود هستند و به حرف های کسبه گوش نمی دهند.

وی ساماندهی نشدن و نبود یک مکان مناسب برای کسبه این بازارچه را یکی از دلایل ناایمن بودن این مکان دانست وابراز کرد: مسئولین باید برای این موضوع چاره جویی کرده وبا احداث بازارچه های دائمی این موضوع را حل و فصل کنند.

به کجا برویم؟

این فروشنده جمعه بازار یاسوج بیان کرد: کسانی که در این بازار چه مشغول هستند تنها درآمد زندگیشان از این موضوع بدست می آید و اگر بخواهند جلوی آن را بگیرند آنها از کار بی بیکار خواهند شد.



یکی دیگر از فروشنده های جمعه بازار نیز به کمبود امکانات در این بازارچه اشاره کرد و گفت: قریب ۶سال است که در این مکان هستیم از امنیت خوبی برخوردار نیستیم که یکی از این دلایل نبود بازارچه مناسب دائمی و زیرساخت های مهم در مرکز استان است.

چاره کار کجاست؟!

مسیح پور نبود زیرساخت برای احداث بازارچه های دائمی را یکی ازدلایل نا ایمن بودن جمعه بازار دانست و گفت: بیش از ۹۰درصد خرید مردم مرکز استان از این بازارچه بوده و اگر به خوبی مدیریت نشود مردم در تهیه مایحتاج خود بلاتکلیف خواهند ماند.

وی ارازنی اجناس و در دسترس بودن را یکی از دلایل احداث  جمعه بازار دانست و گفت: اگر مسئولان می خواهند از عواقب خطرناکی همچمون پلاسکو در این مکان جلوگیری کنند اول از همه باید زیرساختهای این بازارچه را فراهم کنند.

چرا برخی همه چیز را سیاسی می کنند؟!

باید چنین تصور کرد؛ شایدباید حوادثی همانند پلاسکو پیش بیایدتا مسئولان از عواقبی همچون آن در یاسوج و حتی دیگر مناطق باخبر شوند.



حادثه پلاسکو شاید تا سالها از ذهن مردم ایران و جهان پاک نشود اما آن چیزی که باید به آن توجه داشت امنیت مردم و جلوگیری از دیگر عواقب نگران کننده است که نباید به چشم سیاسی به آن نگریست، ولی متأسفانه دیده می شود برخی که فقط بر طبل سیاسی گری خود می کوبند می خواهند از هر آب گل آلودی ماهی بگیرند و برای رسیدن به مقاصد شوم سیاسی خود چنین حوادثی را سیاسی جلوه داده و به عواقب بعد آن نمی نگرند.

 ----------------------------

گزارشک روح اله اخلاقی




نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند ياسوج
Iran, Islamic Republic of
واقعا ج..است.......کی مسؤل جمعه بازاره کی داره کرایه میگیره کی دایرش کرده........بقیه باید جمش کنن یا جاوید باید جمش کنه؟؟؟!!!!!!
بوراحمدی
Iran, Islamic Republic of
مسعولین محترم تافاجعه ای پیش نیامده فکری به حال جمعه بازار بفرماید یک روز هم وقت نییست باابن وضعیت جمعه بازار ساماندهی بفرماید تاقبل از ساماندهی لاعقل جابگاهی برای اتش نشانی در نظر بگیرید تادرصورت اتفاق جلوگیری بشه ازاتش سوزی چون همه صنف وجود دارد که خودبه خود اتش زاهستند وباعث بروز شعله ورشدن اتش هستند تااتش نشانی از خیابان جمهوری بخواهد خودس رابرساند دیگه لازم نیست چون چیزی باقی نمانده
الهی
Iran, Islamic Republic of
[۱/۲۴،‏ ۸:۲۷] Ali d: جمعه‌ بازار یا حلبی‌آباد / مقصرین حادثه احتمالی «پلاسکو» در جمعه‌بازار کیست؟ (+تصاویر)


https://www.kebnanews.ir/224857/

✖عضو کانال خبری کبنانیوز شوید(کلیک کنید و join بزنید)??

@kebna95
[۱/۲۴،‏ ۹:۳۸] Ali d: درود عمو جان

قبل از هر چیز صحبتهایم را با ای کاشهایی که روی دلم سنگینی میکند شروع میکنم
ای کاش آنهایی که هر دم میگویند زمین خدا میفهمدیدند که دیگر این زمین خدا نیست وقتی متولد شدم و زمین را فهمیدم متوجه شدم که این زمین مال خدا نیست زمینی تقسیم شده که هر تکه اش یه مالک داره و برای اینکه به آن قدم بگذاری باید از بنده خدا اجازه بگیری
ای کاش پدرم قبل از تولد سواد داشت و کتاب نامه به کودکی که هرگز زاده نشد اوریانا فالاچی را میخوند تا ببیند یه جنین وقتی تصمیم می گیری اون را به دنیا بیاری باید آماده چه رنج کشیدن و بی عدالتیهایی باشد از طرف کسانی که خودش و نیاکانش آنها را در مسند و قدرت و تصمیم گیری قرار داد

ای کاش زمانی برسد که در این کشور شعار زده سوء مدیریت از بین برود و علاج واقعه قبل از وقوع بکنند

ای کاش و ای کاش و ای کاشهایی که حجم دلم را سنگین کرده اند و هیچ فریاد رسی نیست
اما آمدم بزرگ شدم و درس خوندم و با فقر تمام عیار و مهلکی که گریبانگیرم شده بود مجبور به ترک تحصیل شدم هر چند اگر ادامه میدادم هم به جایی نمی رسیدم وقتی که برای پرداخت فیش گاز خونه ام به عابر بانک مراجعه میکنم احساس میکنم این دستگاه دیجیتال هم به من میگوید چه کاره ای از کدوم طائفه ای اگر مورد علاقه اش واقع شدم کارم را انجام میده و گرنه به سیستم میگه یه لحظه برو تا این نکبت دهاتی بره میدونستم که با بهترین استعداد هم استخدام هیج جایی نخواهم شد اومدم تو کار دست فروشی و کسب مجبور شدم ذره ذره بادهای که از سطح شهرم رد میشد بوسه بزنم و سلامی دلسرد کننده به سرمای زمستان بکنم و عرضم را چون جویباری هدیه کنم به گرمای تابستان
اما کجا ؟

درحلبی آباد جمعه بازار
جایی که وقتی تابستان غرش میکرد گردنم را آماده میکنم برای تیغ برنده پلیت و وقتی زمستان میاد بیل به دست در سرما بمانم تا زندگی بیشتر از اینی که رو سرم آوار شده آوار نشود
کجایند آنهایی که دم از حقوق بشر میزنن یا بشر نوعش فرق میکند یا حقوق را زیر پرچم رادیکال توصیف میکنن اگر بشر بودن گزینه های خاصی داره به من بگویند تا با معیار های آن خودمو بسنجم که شاید بشر نباشم
آری من از اهالی حلبی آباد هستم و همراه همان ۹۰۳کسبه بی نوا و بدبخت کا از چندین سال قبل از دربدری و فرار از سد معبر دل خوشم که مکان کاسبی دارم
من دارم هزینه پرداخت میکنم برای موندن و بشر بودن و شهروند بودنم ولی برای کی برای شهرداری که حتی یک بار هم نیامده ببینه تو آخور این گوسفندان که هر ماه شیر پاستوریزه میدن وظعیت طویله آنها چگونه هست و علوفه دارن که زمستان بی روح و مرده را به پایان برسونن
از سر بیکاری دارم جدول حل میکنم که سیل عظیم کت شلوار پوشان و یدک کش های مهندسی برای کاندید. شدن جلویم رژه میرن وهرگز نگاه نمیکنن که بالای سرشان سایبانم چه جنسی دارد. و اهالی حلبی آباد برای خوش زبانی و وعده وعید حتی چماق جهل هم برای برادر خودشان میکشن و انتخابات تموم میشه و کت شلوارسورمه ای پوش قصه ما می ره پشت میز می شینه و دریغ از اینکه آن پسرک اهل حلبی آباد تو کدوم قسمت جدول زندگیش مونده بود
آری ای قوم خداپرست بدانید که ما اهل حلبی ابادیم
اما
اما
اما
یه خواهش
??????
به فکر باشین ای کسانی که مسئولید. اگر. روزی آتیش گرفتیم برای سوگواریمون یه اسم بامصمایی برامون داشته باشین. برای رسانه و دلسوزی
حلبی آباد اسم برازنده انسانهای شرافت مند که برای لقمه ای نان حلال میجنگند نیست
Ali..
????
الهی
Iran, Islamic Republic of
لطفا جوابیه ما رو هم تو سایت منتشر کن

الهی
ali
Iran, Islamic Republic of
باید کار ی کرد
الهی
Iran, Islamic Republic of
چرا نظرات رو تایید نمیکنید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1