تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۲
کد مطلب : ۲۲۴۱۱۳

خودکشی در استان

۳
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛photo_2017-01-21_13-40-15سامر پوردانش
((ﻭﻻ ﺗﻘﺘﻠﻮﺍﺍﻧﻔﺴﻜﻢ ﺍﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻛﺎﻥ ﺑﻜﻢ ﺭﺣﻴﻤﺎ ﻭ ﻣﻦ ﻳﻔﻌﻞ ﺫﻟﻚ ﻋﺪﻭﺍﻧﺎ ﻭ ﻇﻠﻤﺎ ﻓﺴﻮﻑﻧﺼﻠﻴﻪ ﻧﺎﺭﺍ ﻭ ﻛﺎﻥ ﺫﻟﻚ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻳﺴﻴﺮﺍ))؛ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻜﺸﻴﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻋﺪﺍﻭﺕ ﻭ ﺳﺘﻢ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﺪﻫﺪ، ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﻣﻲﺍﻧﺪﺍﺯﻳﻢ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍﺁﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ ." ‏
سونامی دگر در دامنه زاگرس، در بلوطهای سر به فلک کشیده  دنا ،غمنامه و تراژدی عجیبی که در یاسوج شبه مدرن در این چندسال اخیر بیداد میکند. صیادی دانا که در غفلت تمام تورش را به پهنای دیارم پهن کرده و هر روزه جوانی خوش سیرت از بینمان صید می کند. .در این یادداشت خدارا که امیدوار به بودش نشسته ام زار می خوانم شاید این مویه مددکار شود و چاره ای هژمونی قدرت در استانم  بیندیشد تا دیگر باران اشکهای مادران سرزمینم را نبینم؟ تا دیگر ندای حمد بر مناره و گنبد مساجد شهرم طنین انداز نشود برای جوانی که تنها راه رستگاری خود را در مرگ می بینند؟
آیا ضعف ایمان و نبود معرفت دینی این  نقطه سیاه را در استانم رقم زده یا فقر اقتصادی یا خلا عاطفی ویا بیکاری به راستی کدامیک؟ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﺧﻮﺩﮐﺸﯽ ﭘﺪﯾﺪﻩﺍﯼ ﻧﺎﺩﺭ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﺫﻫﻦ ﻧﯿﺴﺖ .ﯾﮑﯽ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻓﻘﺮ، ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﯽ ﻭ ﺁﻥ ﯾﮑﯽ ﺑﻪﺧﺎﻃﺮ ﺑﯿﮑﺎﺭﯼ ﺳﻌﯽ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﻗﻢ ﺯﻧﺪ . دیار چهارفصل ما به نسبت جمعیت خود رتبه سوم در خودکشی دارد و این زنگ خطر بزرگی است برا استانی که در تمام شاخص های توسعه و پیشرفت دررتبه های آخر قرار دارد.در اینجا به اختصار به مهمترین علت خودکشی در استان پرداخته تا واکاوی شود زمینه های آن تا طرحی نو برانداز شود بر تفکرات و سیاستهای متولیان فرهنگی استانم ﻋﺪﻡ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺁﻣﻮﺯﻩ ﻫﺎﯼ ﺩﯾﻨﯽ : ﺣﯿﺎﺕ ﺁﺩﻣﯽ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻭ ﻋﻈﯿﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻧﻌﻤﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ
ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﺗﮑﺎﻣﻞ ﻭ ﺻﻌﻮﺩ ﺑﻪ ﻗﻠّﻪ ﻫﺎﯼ ﺭﻓﯿﻊ ﻭ ﻋﺎﻟﯽ ﻣﻌﻨﻮﯼ ﺑﻪﺍﻧﺴﺎﻥ ﻋﻄﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺍﺯﺍﯾﻦ ﺭﻭ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪﺻﺪﻣﻪ ﺍﯼ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﻌﻤﺖ ﺍﻟﻬﯽ ﻭﺍﺭﺩ ﺳﺎﺯﻧﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﺧﻮﺩ ﺷﺨﺺ ﻧﯿﺰ ﺑﻪﻫﯿﭻ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺣﻖ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺑﺒﺮﺩ.به کرات مشاهده می شود که در احادیث از نکوهش خودکشی و قتل نفس سخن گفته شده .این عدم آگاهی و نبود معرفت دینی از دلایل خودکشی ست.به راستی اگر انسان از جایگاه و شان خود آگاه باشد وعواقب خودکشی را بداند دست به چنین عمل قبیحی می زند؟
 ﺍﺧﺘﻼﻓﺎﺕ ﺯﻧﺎﺷﻮﯾﯽ:
ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺑﺨﺶ ﺟﺪﺍﻳﻲ ناﭘﺬﻳﺮ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺯﻧﺎﺷﻮﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺯﻧﺎﺷﻮﻳﻲﺧﻄﺮﻧﺎﮎ ﻧﻴﺴﺖ، ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺧﻄﺮﻧﺎﮎ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﺤﻮﻩ ﻣﻮﺍﺟﻬﻪ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺍﺧﺘﻼﻓﺎﺗﺸﺎﻥ ﺍﺳﺖ . ﺍﮔﺮ ﺍﺧﺘﻼﻓﺎﺕ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﺣﻞ ﻧﺸﻮﺩ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺯﻧﺪﮔﻲﺯﻧﺎﺷﻮﻳﻲ ﺭﺍ ﺩﭼﺎﺭ ﺑﺤﺮﺍﻥ ﻫﺎﻱ ﺟﺪﻱ ﮐﻨﺪ .ازدواجهای اجباری ،عدم فهم مناسب از یکدیگر،دخالتهای بی جا،همه مزید برعلت تا پدیده شومی در بین زوجهای جوان خودنمایی کند.متاسفانه برخی از این زوجین توانایی حل و فصل اختلافات خود را ندارند و از حالت معمول خود خارج می شوند و در اوج هیجان و در نبود یک جو عقلانی حاکم بر روان خود دست به خودکشی می زنند.
، ﻋﺸﻖ ﻭ ﺗﻤﺎﯾﻼﺕ ﺷﺪﯾﺪ ﻋﺎﻃﻔﯽ:
این عامل در این چند سال اخیر از مهمترین عوامل خودکشی در استان بوده است. نبودشغل،بیکاری ،درآمد پایین ، انتظارات و توقعات بی جا خانوادها ،چشم هم چشمی خانوادها باعث شده که زمینه ازدواج آسان فراهم نشود و فردی که برا اساس احساسات ،کل هست ونیست خود را درگرو وصال به معشوقه خود ببیند و به آن نرسد تنها راه وچاره برا اثبات خود و رهایی از این چاه ویل زندگی را مرگ می بیند.
ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﺷﮑﺴﺖﻫﺎﯼ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ:
نرسیدن افراد به آن نتیجه مطلوب و دلخواه و آن آرمانی که برای خود تصور می کردند و فشارهای و استرسهای که خانواده بر فرد ایجاد می کند و گهگاه رقابت های ناسالمی که در چشم وهم چشمی جامعه امروز بروز می کند همه باعث می شود تا فرد  خط بطلانی بر زندگی خودبکشد
فقروبیکاری:
ﯾﮑﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﻋﻠﻞ ﺧﻮﺩﮐﺸﯽ ﻓﻘﺮ ﺍﺳﺖ . ﺭﺳﻮﻝ ﺍﮐﺮﻡ ‏(ﺹ ‏) " ﮐﺎﺩ ﺍﻟﻔﻘﺮﺃﻥ ﯾﮑﻮﻥ ﮐﻔﺮﺍً " ﺑﯿﻢ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﻘﺮ ﺑﻪ ﮐﻔﺮ ﺑﯿﺎﻧﺠﺎﻣﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﺟﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ " ﻣﻦ ﺍﺯ ﻓﻘﺮ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺑﺮ ﺍﻣﺘﻢ ﻧﻤﯽ ﺗﺮﺳﻢ، ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﺀﺗﺪﺑﯿﺮ ﻣﯽ ﺗﺮﺳﻢ.
به راستی که ماوا و پناهگاه تمام فسادهای در این آسیب اجتماعی خلاصه می شود.عدم توانایی فرد برا تامین معاش و مایحتاج زندگی خود و حداقل های زندگی باعث می شود تا فرد تنها چاره درد خود برا رهایی از قاضی بی عدالتی چو روزگار را در مرگ ببیند.
سخن پایانی:
به راستی چاره چیست و تاکی باید همه بدنبال طرح مسئله باشیم.؟جایگاه نهادهای فرهنگی در کدام نقطه کانونی قابل بررسی است ؟در گیر و دارهیاهو های سیاسی و طناب کشی جریانات سیاسی  کسی مسئول سونامی خودکشی در استان است؟

دانشجوی ارشد علوم سیاسی شهید بهشتی
نام شما

آدرس ايميل شما

سعیده
Europe
عالی بود درود.. قلمتان جذاب و جالب
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
این مطالب از ارزش علمی بالایی برخوردار می باشد. و تشکر می کنم از این دوست خوب که به یکی از مشکلات اجتماعی جامعه پرداخته است. اما اگر به مباحث روانشناسی هم اشاره می کرد. مطالب جامع تر می شد.
عابددانش
United States
احسنت بر شما.آسیب شناسی نسبتا خوب و دقیقی کردی.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1