تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۶
کد مطلب : ۲۲۳۷۹۶

جان مرغداران کهگیلویه و بویراحمد گرفته شد

۱
۰
کبنا ؛خواب سنگین دولت و سحر‌خیزی واسطه‌ها جان مرغداران کهگیلویه و بویراحمد را می‌گیرد و بی‌تدبیری و انفعال متولیان امر به‌زودی ریشه صنعت تولید تخم‌مرغ استان را می‌سوزاند.
تسنیم نوشت؛ اقتصاد مقاومتی مولفه‌ای مهم در توسعه و پیشرفت کشور ایران اسلامی به شمار می‌رود و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله) باید این امرمورد توجه و اهتمام ویژه مسئولان و کارآفرینان کشور قرار بگیرد.
برای تحقق اقتصاد مقاومتی حمایت از تولیدات داخلی می‌تواند بستر و زمینه پویایی اقتصاد مقاومتی را فراهم کند و برای کارآفرینان چترحمایتی در راستای تولیدات داخلی محسوب می‌شود.
پرورش طیور از گذشته‌های دور در ایران رایج بوده و خانواده‌های روستایی و عشایری، با نگهداری تعدادی مرغ و خروس، آن‌ها را پرورش داده و با استفاده از گوشت، تخم و پر آن‌ها، بخشی از نیازهای خانواده را تأمین کرده و مقدار اضافه بر مصرف خود را به شهرها برده و می‌فروختند و در یک نمونه خیلی کوچک، ضمن تأمین بخشی از نیازهای خود، به چرخه اقتصادی کشور نیز کمک می‌کردند، همان روشی که امروز نام اقتصاد مقاومتی بر آن گذاشته شده است و تلاش‌های فراوانی برای به نتیجه رساندن آن در حال انجام است.
در همین راستا به سراغ سید  مهدی محمدی یکی از کارآفرینان فعال در عرصه تولید تخم مرغ سبز در شهرستان گچساران که تولید تخم مرغش به بندر عباس، برازجان، استان فارس، خوزستان ، هرمزگان، اصفهان، یزد، کرمان، بوشهر و اصفهان صادر می‌شود، گفتگویی با وی ترتیب داده‌ایم.
سیدمهدی محمدی متولد سال ۱۳۶۲ و دارای مدری کارشناسی رشته الکترونیک به جای تلاش برای استخدام در مشاغل دولتی، دست به فعالیتی زد و با تداوم فعالیت این واحد زمینه اشتغال ۱۷ نفر به طور مستقیم و ۳۰نفر به طور غیرمستقیم را فراهم کرده است.
درسال ۱۳۹۱ تعاونی ۳۸۸۸ سپید تخم ماهور باشت بصورت خانوادگی (پدر و مادر و برادران) که همگی بیکار و دارای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس بودند تاسیس شد.
شرکت در مدت کمتر از ۷ماه راه اندازی و بهره برداری شد. محمدی اولین تولید کننده تخم مرغ سبز در استان کهگیلویه وبویراحمد بود.در سال ۹۲-۹۳ مرغدار نمونه و کارآفرین برتر شد که بعد از تلاش زیاد توانست دومین تولید کننده تخم مرغ سبز در کشور باشد.
سیدمهدی محمدی هم اکنون مدیر عامل شرکت تعاونی ۳۸۸۸ و عضو انجمن کیفیت ایران می‌باشد.با وجود موفقیت‌هایی در تولید موادغذایی سالم و اولین تولید کننده تخم مرغ در استان کهگیلویه وبویراحمد به خاطر برخی مشکلات نمی‌تواند از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کند.
وی می‌گوید: بالا بودن هزینه‌های تولید به علت انجام اقدامات قرنطینه‌ای، به کارگیری تجهیزات مدرن و استفاده از نهاده‌های با کیفیت تر از مشکلات همیشگی تولیدکنندگان این محصول است که البته باید وجود دلالان را نیز به آن اضافه کرد.
محمدی بیان کرد: خواب سنگین دولت و سحر‌خیزی واسطه‌ها جان مرغداران را خواهد گرفت و بی‌تدبیری و انفعال مقامات دولتی به زودی ریشه صنعت تولید تخم‌مرغ را خواهد سوزاند.
وی ادامه داد: وقتی صحبت از  "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی"  است و صنعت مرغداری  که بزرگترین صنعت کشور بعد از نفت است چرا مدعیان حمایت از تولید‌کنندگان داخلی سکوت اختیار کرده اند و هیچ حمایت و کمکی نمی‌کنند.؟
محمدی تصریح کرد : اگر حمایت دولتمران و مسئولان را داشتیم یکی از مرغداران تولید‌کننده تخم‌مرغ در همین شهرستان از روی ناچاری و عدم حمایت از تولید تعطیل نمی‌شد.
این تولیدکننده در خصوص محصولات خود اظهار داشت: تخم مرغ سبز برگرفته از طبیعت است و بدون مصرف آنتی بیوتیک تولید می‌شود و جهت بی بو کردن و تغییر مزه تخم مرغ به مزه آویشن ۵۰نوع گیاه دارویی به حالت خوراکی به مرغ‌ها به‌صورت خوراکی خورانده می‌شود و هنگام پخت این تخم مرغ روغن را به خود جذب نمی‌کند.
محمدی درخصوص نحوه تولید طرح خودکفایی خود گفت: این تولید در ظرفیت مکانی به مساحت ۲۲هزار مترمربع در ۲ سالن با دستگاه‌های تمام اتوماتیک با ۵۰هزار قطعه مرغ تخم گذار آغاز کردم.
وی آسیب‌های موجود در این عرصه را وجود بازار فروش نامناسب را در شهرستان عنوان کرد و افزود: برای ارائه محصولات خود به بازار فروش با مشکل روبه‌رو هستم و بازار داخلی فروش این محصول در استان رونق ندارد بطوری که تقریبا تولیدی یک روزمان که معادل ۳ تن بوده در شهرستان بفروش می‌رسد.
محمدی گفت: متاسفانه دلال‌ها تخم مرغ‌های درجه ۲و۳ را به اسم درجه یک از استان‌های همجوار وارد و بسته بندی می‌کنند آنگاه  به تاریخ روز و با قیمت پایین‌تر به شهروندان عرضه می‌کنند، دربازار استان و شهرستان سم پاشی می‌کنند و روز به روز قدرتمندتر می‌شوند.
این تولید کننده کهگیلویه و بویراحمدی با بیان اینکه استان ما بیشتر از دلال‌ها حمایت می‌کند نه از تولید کنندگان افزود: تخم مرغ ما بین استان‌های همجوار به نوان یکی از مارک‌های با اعتبار و به عنوان تخم مرغ درجه یک مصرف می‌شود.
محمدی با طرح این سوال که آیا حیف نیست این محصول در شهرستان خودم و در سبد غذایی شهروندانم  قرار نگیرد؟ ادامه داد: نیاز است فرماندار، جهاد کشاورزی یا اداره تعاون جهت ایجاد غرفه در مرکز شهر جهت عرضه تخم مرغ اقدامی انجام دهند.
نخستین و بزرگترین تولید کننده تخم مرغ در جنوب کشور ادامه داد: این محصول اول در مشهد و سپس در گچساران تولید می‌شود و شهرهایی چون تبریز، اصفهان، یزد، فارس و تهران که قطب تولید تخم مرغ در ایران هستند شرایط و پتانسیل تولید و ارائه تخم مرغ سبز را ندارند.
وی تولید روزانه خود را حدود ۳ تن ، ۱۸ تن هفتگی و سالیانه ۱۱۰۰ تن عنوان کرد و گفت: افزون بر یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان جهت خرید جوجه یک روزه تا رسیدن به مرحله تولید هزینه نموده‌ام و سپس چون مرغ‌ها دیگر صرفه اقتصادی برای ما ندارد پس از پایان تخم گذاری یعنی بعد از ۸۷ هفتگی مرغ‌ها به فروش می‌رسد یا به صورت کشتار به مصارف صنعتی در می‌آیند.
این کارآفرین نمونه با تاکید بر لزوم حمایت مسئولان از کار آفرینان شهرستان گچساران گفت: بازارهای داخلی باید در انحصار تولیدات داخلی قرار گیرد تا طرح‌های اقتصاد مقاومتی به موفقیت برسند.
مهدی محمدی افزود: سالیانه ۲ هزار تن فضولات یا کود مرغی تولید می‌شود که به دلیل نبودآگاهی و اطلاع شهروندان از کیفیت و استفاده کود سبب شده به شهرستان‌های همجوار برای مصارف تولید و کشت فروخته شود.
این چهره موفق اقتصاد مقاومتی گفت: اگرطرح فرآوری کود در واحدهای مرغداری شهرستان اجرا می‌شد و توجه و پیگیری برای احیاء این صنعت صورت می‌گرفت در بحث اشتغالزایی کمک و در مسیر خودکفایی قرار می‌گرفتیم .
محمدی خاطرنشان کرد: با وجود تحریم‌ها از سوی کشورهای استکبار و غربی می‌طلبد که عزیزان با ایجاد طرح‌های خود اشتغالی و خودکفایی اقتصاد مقاومتی نقش موثری در آینده کشور، خانواده، فرزندان و اطرافیان خود داشته باشند.
محمدی تصریح میکند: مراحل کارهای اداری بسیار سخت شده، بانک‌ها و ثیقه‌های سنگین در قبال تسهیلات طلب می کنند به گونه‌ای که تقریبا تمام مزارع پرورش مرغ در وثیقه بانک‌ها قرار دارند و مرغداران برای گرفتن تسهیلات جدید وثیقه‌ دیگری در اختیار ندارند.
وی افزود: برای امسال هنوز تسهیلات برای گردش صنعت مرغداری اعلام نشده و اگر هم اعلام شود، بسیاری از مرغداران وثیقه جدیدی ندارند و به تدریج با کاهش نقدینگی از گردانه تولید کنار می‌روند که با توجه به نوسانات بازار این امر سبب می‌شود که تخم مرغ‌های ما زیر قیمت بازار به فروش برسد.
وی ادامه داد : حمایت در تامین نهادهای دامی، اقساطی نمودن تسهیلات پرداختی از طرف بانک با سود قبلی بصورت دراز مدت دانه های دامی را از طریق پشتیبانی که نیاز به وثیقه ملکی نباشد جهت تسهیلات از مسئولان ذیربط خواستارم.
محمدی با اشاره به وضعیت اقصادی امسال و ناتوانی شرکت در پرداخت بانک به اجرای وثیقه‌ها و تعهدات شده گفت: مشکلی برای فروش بار نداریم ولی باید نظارت و حمایت دولت را داشته باشیم ولی متاسفانه هیچگونه حمایت دولتی نمی شود.
وی بیان کرد : یک میلیارد و ۲۷۴ میلیون تومان از بانک توسعه تعاون و ۸۳۰ میلیون تومان از آورده شخصی خود برای این شرکت سرمایه گزاری کردم ،اکنون ۴سال از بهره برداری این شرکت می‌گذرد ولی امسال توانایی پرداخت وام را ندارم و برای بازپرداخت درخواست یک تنفس را دارم که در این راستا کمک مسئولان را می طلبد.
توجه به ترویج و توسعه طرح‌های خوداشتغالی، کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی  علاوه بر اینکه به تقویت رویه خودکفایی در جوامع کمک می کند از سویی حلال مشکلات اقتصادی کشور و راهکار برون رفت از رکود تورمی است.
از این رو باید از روشی تولید را توسعه و رونق داد که کمترین میزان وابستگی به نقدینگی را ایجاد و در سریع‌ترین زمان به بازدهی مطلوب برسد.سرمایه گذاری در تولید به ویژه تولید غذا برای جامعه دارای اهمیت خاصی بوده که همواره حمایت دولت را می‌طلبد.
اگر چه گچساران قابلیت‌ها و توانمندی‌های لازم را برای تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک دارد و با توجه به فواید بهداشتی آن رغبت مردم نیز به مصرف این محصول نسبت به گذشته بیشتر شده است، با این تفاسیر حمایت نهادهای مربوطه از تولید کنندگان مرغ بدون آنتی بیوتیک زمینه‌های لازم را برای ادامه فعالیت مرغ سبز گچساران به بازارهای جهانی فراهم کند.
کار آفرینان با وجود برخورداری از همه ظرفیت‌ها و توانایی‌های وصف ناپذیری که دارند می‌توانند به عنوان مظاهر اتحاد و همبستگی خصوصاً در ابعاد اجتماعی و اقتصادی کارهای بزرگی را انجام دهند و مسئولان هم باید به آنان به عنوان سپاهیان وحدت و انسجام توجه ویژه‌ای داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

الاحقرالسادات سید مصطفی محمدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
باید خاطر نشان کرد حمایت شوند این جوان عزیز برای ادامه تولید داخلی
از آقای محممدی و کبنانیوز تشکر فراوان داریم
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1