تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۲۵
کد مطلب : ۲۲۳۶۷۲

راه برون رفت یاسوج از کیفیت نامطلوب فضای شهری

۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛محسن مطهریان
 
فضاهای باز جمعی و فضاهای عمومی از مهمترین عناصر با کیفیت در حوزه‌ی شهرسازی جهان محسوب میشوند که وجود اینگونه فضاها  از یک طرف می‌تواند باعث سرزندگی، رشد و پویایی و توسعه‌ی اقتصادی جامعه گردد و از طرف دیگر رقابتی پویا بین مدیران شهری ایجاد کند
مسئله‌ی که در شهر یاسوج بطور تخصصی می‌توان به آن پرداخت، ابتدا کمبود وجود فضاهای باز جمعی و سپس کیفیت بسیار پائین فضایی است که بی‌توجه به آن سبب گردیده در وهله‌ی اول گردشگران را در حاشیه‌شهر نگه‌دارد و سپس شهروندان رضایت کافی و مطلوبی از فضای شهر یاسوج نداشته باشند. البته می توان به دو پارک مهرورزی و پارک ساحلی که هر دوی آنها در کنار حاشیه یا ساحل رودخانه‌ی بشار شکل گرفته‌اند،به عنوان فضای باز جمعی اشاره نمود اما باز مسئله‌ی که این دو فضا با آن درگیر هستند همان  کیفیت نامطلوب فضایی است که آنها را به فضاهای رها شده تبدیل کرده است.
شهر یاسوج برای برون رفت از کیفت نامطلوب فضای شهری باید با نگاه طراحی شهری با مسئله برخورد کند و استخوان‌بندی اصلی شهر را مورد هدف قرار دهد. بعنوان مثال برای فهم بهتر مسئله می‌توان به خیابان پانزده خرداد شهر تهران و یا خیابان علم الهدی شهر رشت اشاره نمود که احترام گذاشتن به عابر پیاده، ایجاد فضای سرزنده و باکیفیت  و افزایش کریدور سبز به خوبی درآنها مشهود است.
بنظر میرسد محور خیابان مطهری حدفاصل فلکه‌ی ساعت تا هفت‌تیر فضای مطلوبی را برای اجرای این مدل طراحی برخوردار است.(البته باید مطالعات ترافیکی مناسب قبل از اجرای طرح صورت گیرد) اجرای این پروژه در ابتدا میتواند توسعه‌ی فرهنگ شهروندان را دربرداشته باشد و سپس یک فضای باز جمعی باکیفیت خلق نماید و در انتها نقش مثبتی در کنترل ترافیک ایفا نمائید.
کفپوش مناسب، جداره‌های از جنس مصالح بومی، تنوع کاربری‌ها برای حضور پذیری مردم، مبلمان شهری برای نشستن افراد، فضا سازی مناسب، استفاده از سبک معماری بومی و پوشش گیاهی میتواند از جمله اهداف‌کلانی باشد که  برای ارتقا کیفیت فضای شهری این محور مورد استفاده قرار بگیرند.  پس مدیریت شهری باید بدنبال راهکارهای از جنس طراحی شهری باشد تا  بتواند مسائل را بصورت کیفی حل و رضایت شهروندان را جلب نماید.
درانتها میتوان به نقش سازنده‌ی مردم و مالکان کاربری های موجود در این محورها اشاره کرد که قطعا با مشارکت آنان اجرا و تحقق پذیری اینگونه طرح‌ها بیشتر خواهد شد.

*کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه هنر تهران
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس .
Iran, Islamic Republic of
برادر عکس دیگه ای نداری بزاری عکست خیلی تکراری و رو اعصابه اووووووف
فرزند لوداب..
Iran, Islamic Republic of
درود جناب مهندس...
ایده ی نابی است، با چاشنی دلسوزی و احساس مسئولیت.
بنظرم شهرداری یاسوج باید هنگام صدور پروانه به مالکین ( حد فاصل شهرداری قدیم، چهار راه بانک صادرات ، چهار راه سبزی فروشان، هفت تیر- فلکه ساعت) با شرط عقب نشینی ۲ متر ، پروانه را صادر نماید.
البته چند ساختمان انجام شده ،ولی هنوز هم دیر نشده.....
آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

دولت حسن روحانی که در این شرایط سخت اقتصادی تمام تلاش خود را به کار بسته است تا بتواند ...
سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

این تصاویر آن قدر طبیعی به نظر می رسند که بیننده با دیدن آن تصور می کند این سنجاب در ...
ادامه جنجال‌ها برای موضوع دختر روحانی

ادامه جنجال‌ها برای موضوع دختر روحانی

۱۲۰میلیارد تومان کمک به دانشگاه شهید بهشتی از ردیف کمک‌های تملکی صورت گرفته است.
1