تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۱۱
کد مطلب : ۲۲۳۶۶۸

وقتی همه می‌خواهند، ناجی شهر باشند

۱۳
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛ 
پیمان زاده‌باقری
piman
ازدحام همشهریان عزیزم در صف کاندیدا شدن برای شورای شهر آینده مرا یاد جمله معروف جان راسکین منتقد هنری معروف انگلیسی انداخت که ۲۰۰ سال پیش گفته بود
«هرگاه شهری را زشت یافتید به خیابان های آن نظر نکنید، به مردمی که آنرا این چنین زشت ساخته اند نظر کنید»
از سال ۱۳۷۶ که اولین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا برگزار شد و اکثریت نمایندگان مردم را معلمین بازنشسته دلسوز تشکیل می‌دادند دو دهه می‌گذرد.
نگاهی به آنچه طی این دو دهه برای حل مسائل شهر یاسوج انجام داده ایم و ابعاد عظیم کارهای انجام نشده نشان می‌دهد که به تجدید نظری اساسی در تلقی نگاه خود به مسائل شهرنشینی در شهر یاسوج نیازمندیم. طی دو دهه گذشته ما با ابعادی از شهرنشینی و مسائل شهری مواجه بوده ایم که پیشتر سابقه نداشته است. سرعت وقایع در حدی بوده است که تقریبا غافلگیر شده ایم. به مخاطره افتادن آسایش و ایمنی، سلامت و زیبایی محیط زندگی به دلیل کمبودها و افزایش تراکم جمعیتی شهر یاسوج در ما  نوعی عکس العمل منفی و بدبینی نسبت به ساختار مدیریت و تصمیم گیری شهرمان به وجود آورده است، تا جایی که بسیاری از ما حسرت گذشته یاسوج را می خوریم. زمانی که شهرمان کوچک، آرام، تمیز و زیبا بود.
همشهریان عزیز؛
بد نیست بدانید که اولین نظریات شهرسازی مدرن در ابتدای قرن بیستم که توسط پاتریک گدس مطرح شد به شهر همانند یک موجود زنده نگاه می کرد که دائما در حال رشد و بلوغ است. همانطور که یک موجود زنده وقتی بیمار می شود به طبیب خود نیازمند است، یک شهر هم وقتی در مشکلات غوطه ور می‌شود به طبیب و متخصص خود نیازمند است.
متاسفانه شعارات انتخاباتی که در فضاهای مجازی توسط برخی از کسانی که خود را کاندیدای آینده انتخابات شورای شهر معرفی می‌کنند چنان مضحک به نظر می‌رسد که انسان را به تفکر وا می‌دارد که اگر این دوستان عزیز به عنوان نماینده انتخاب شوند چه عواقبی برای شهرمان دارد.
یک نفر قول داده است که در صورت انتخاب شدن بیشتر خیابان های شهر یاسوج را یک طرفه کند بدون اینکه کوچکترین کار کارشناسانه ای در این رابطه انجام شده باشد.
دیگری بدون اینکه تفاوت بین سیمای شهر و منظر شهر را بداند از سیمای روستاگونه شهر یاسوج گله دارد و به دنبال بر طرف کردن آن است.
شعار دیگری توسعه پایدار است بدون اینکه متوجه باشد توسعه پایدار یک توسعه بین نسلی است و هر نسل هم بین ۲۵ تا ۳۰ سال طول می کشد. سوال این است که این دوست عزیز در صورت انتخاب شده خودش تا چند سال می تواند پایدار بماند که بخواهد توسعه پایدار هم راه بیاندازد.
هزار ماشالا که همه از مشکل ترافیک سخن می رانند و به دنبال حل آن هستند.
دوستان عزیز؛
شخصی که به آبله مرغان دچار می شود برای رهایی از آبله‌ها و جوش‌های روی پوست باید ویروس آن در بدن خود را از بین ببرد چرا که مشکل اصلی ویروس است که خود را به صورت آبله روی پوست نشان می دهد.
در ارتباط با ترافیک هم باید خدمتتان عرض شود که مشکل جای دیگری است اما خود را به صورت ترافیک نشان می دهد. پس به ترافیک به عنوان یک مشکل نگاه نکنید چرا که ترافیک صورت ظاهری یک مشکل اساسی دیگر است.
یادمان باشد که آسانترین کار تقلید است. خطرناکترین کار تجربه است و بهترین کار تفکر است.
شهر یاسوج نباید محل آزمون و خطای پیشنهادات بدون کارشناسانه افرادی باشد که کوچکترین تخصصی در ارتباط با مسائل شهری ندارند. چرا که تجربه تپه استانداری به ما آموخته است که اگر قبل از انجام کاری تفکر نداشته باشیم و از آن عبرت نگیریم محکومیم که دوباره آن را تکرار کنیم.
دوستان عزیزی که خود را به عنوان کاندیدای شورای شهر معرفی کرده اید
حال که احساس تکلیف کرده اید و هدفی هم جز خدمت به شهرمان و مردم آن ندارید اندکی از تبلیغات در فضاهای مجازی خود را کم کرده و برای یکبار هم که شده است کتاب ارزشمند مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکایی شاهکار شهرشناس فقید جین جیکوبز را مطالعه بفرمایید. امید است مطالعه این کتاب ارزشمند بتواند تا حدودی دیدگاه های شما را در ارتباط با مسائل شهری روشنتر سازد.
از همشهریان عزیز هم خواهشمندم برای یک بار هم که شده است در انتخابات پیش رو مسائل قومی و قبیله ای را فراموش کرده تا خدایی نکرده ۵ سال دیگر از ناکارآمدی شورای بعدی گلایه نداشته باشیم.

*دانشجوی دکتری شهرسازی
نام شما

آدرس ايميل شما

منجي
Iran, Islamic Republic of
ناجی به معنی نجات یافتن که مفعول پذیر نیست. بنابراین معنی واژه ی ناجی نجات یافته است نه نجات دهنده. چون اسم فاعل افعال لازم به صورت مفعولی معنی میشه و خودش مفعول پذیر نیست. باید اونها رو در قالب یکی از بابهای متعدی کننده ببریم مثل باب افعال. که اون وقت مثلا واژۀ نجی به صورت انجی ینجی در میاد و بعد اسم فاعل از ینجی میشه منجی به معنی نجات دهنده. یا هالک و فانی و ضاحک میشن مهلک و مفنی و مضحک.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دایی جان این شعارها دیگه قدیمی شده
Iran, Islamic Republic of
مطلبی که قابل تفکر باشد بنده در مطلب شما نخوندم
Iran, Islamic Republic of
موضوعی که قابل تفکر باشد ،بنده در مطلب شما نخوندم
سعید/ از شیراز
Iran, Islamic Republic of
عالی بود و حرف دل بسیاری از مردم
خضوعي
Iran, Islamic Republic of
جناب باقری خوب گفتید ، امیدوارم خودت کاندید نباشی
رصد
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز شورا اسلامی شهر فقط هم دلی میخواهد و

قطعا " یک عده از یک قوم ویک زبان بهترین عملکرد را خواهند داشت

همانند دوره اول شورای شهر گچساران
دکترای برنامه ریزی شهری
Iran, Islamic Republic of
توسعه پایدار یعنی توسعه ای که نیازهای کنونی را مرتفع می سازد بدون آنکه بر امکان رفع نیاز نسلهای آتی اثر منفی بگذارد، یا بقولی دیگر استفاده درست و منطقی از منابع موجود، یا در زمینه شهرسازی، ما باید جوری شهر را بسازیم و برنامه ریزی کنیم که با معیارهای توسعه پایدار مطابقت داشته باشد که هم نسل فعلی و هم نسل آینده بتوانند از آن بهره مند شوند. پس با تعریف جنابعالی که توسعه پایدار را متعلق به ۲۰ یا ۳۰ سال آینده می دانید کاملا در تناقض قرار دارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم باید اول طایفه خودتون رو مخاطب قرار بدید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خوب که چی مگه قصد ..
Iran, Islamic Republic of
احسنت براقای زاده باقری بااین تفکرخوب وواقع بینانه
پیمان انصاری صدر
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر دکتر زاده باقری افتخار استان و تنها رتبه یک کنکور دکتری و آزمون نظام مهندسی ساختمان در رشته مهندسی شهرسازی در استان کهگیلویه و بویراحمد. اگر قرار بر پند و اندرز گرفتن باشد چ خوب که از افراد بزرگ و متخصص نصیحت شنید اما حیف و صد افسوس که میخ آهنی نرود در سنگ...
ناصر
Iran, Islamic Republic of
حالا ی کتاب خوندی و دو خطشو حفظی فکر کردی خبریه؟! اما در کل خوب بود تو که منو مردی با این تشنگان خدمت گفتنت
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1