تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۲۲۳۴۱۳
آیا پروژه راهآهن اقلید - یاسوج فعال است؟
۰
کبنا ؛
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که طرح احداث راه آهن اقلید در استان فارس به یاسوج مرکز این استان به دلیل کمبود اعتبار به کندی پیش میرود.
ایرنا نوشت؛ پژمان نیک اقبالی با انتقاد از روند کند ساخت این طرح ملی، افزود: روند ساخت طرح ملی راه آهن اقلید به یاسوج نیمه فعال است.
وی تاکید کرد که رقم پیشنهادی ادامه ساخت این طرح در لایحه بودجه سال رقم قابل قبولی برای شتاب بخشی آن نیست.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعتبار پیشنهاد شده برای این طرح ملی را در لایحه بودجه سال ۹۶ حدود ۱۸ میلیارد ریال ذکر کرد.
به گفته وی، بر اساس آخرین اطلاعات، از مجموع ۱۷۴ کیلومتر طرح راه آهن اقلید – یاسوج حدود ۲۳ کیلومتر آن دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد است.
نیک اقبالی گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح ملی راه آهن اقلید به یاسوج افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال است.
وی تصریح کرد که مطالعه و اجرای طرح راه آهن اقلید - یاسوج به طور همزمان صورت میگیرد که ممکن است تغییراتی نیز به دنبال داشته باشد.
وی افزود که بخشی از مطالبات پیمانکار طرح ساخت راه آهن اقلید یاسوج پرداخت نشده است اما دولت تلاش میکند به طرحهای با پیشرفت فیزیکی بالا اعتبار بیشتری اختصاص دهد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از رایزنی مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی برای افزایش رقم ریالی بودجه راه آهن اقلید به یاسوج در لایحه بودجه ۹۶ خبر داد.
نیک اقبالی اظهار امیدواری کرد که با رایزنی مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویر احمد در مجلس شورای اسلامی، اعتبار ویژهای برای سرعت بخشی به طرح ملی تخصیص داده شود.
وی از مذاکره با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا با هدف واگذاری این طرح برای تسریع در ساخت آن خبر داد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در صورت واگذاری این طرح به قرارگاه سازندگی خاتم، ظرفیتهای قرارگاه می تواند بسیاری از مشکلات کنونی طرح راه آهن یاسوج به اقلید را برطرف کند.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اعتبارات مورد نیاز ساخت راه آهن یاسوج به اقلید از محل فروش اسناد خزانه تأمین میشود.
غلاممحمد زارعی طرح راهآهن یاسوج به اقلید را از دستاوردهای دولت تدبیر و امید دانست و گفت: طرح راهآهن اقلید - یاسوج هدیه دولت یازدهم به مردم استان است که با این طرح عظیم، کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج از بنبست خارج و گام بزرگی برای توسعه استان برداشته میشود.
طرح ساخت راه آهن اقلید به یاسوج از جمله طرحهای مصوب سفر دولت نهم به کهگیلویه و بویراحمد است که در دولت یازدهم بهطور جدی مورد پیگیری قرار گرفت.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم از طرح راه آهن یاسوج - اقلید به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین طرحهای عمرانی و اقتصادی این استان یاد میکند.
سید موسی خادمی تاکید کرد که اجرا، تکمیل و بهره برداری از راه آهن یاسوج - اقلید نیازمند یک تلاش جمعی و همکاری همه جانبه مدیران اجرایی استانهای کهگیلویه و بویراحمد و استان فارس است.
خادمی گفت: با ساخت این راه آهن استعدادهای بالقوه موجود در شهرهای یاسوج و اقلید بیش از پیش شکوفا شده و این ۲ شهر تا حد قابل ملاحظهای از بن بست توسعه نیافتگی خارج میشوند.
به گفته وی مرحله نخست مطالعه راه آهن اقلید به یاسوج به طور کامل انجام شده است.
۱۷دهنه تونل با ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر طول به همراه هفت ایستگاه در مسیر این راه آهن پیش بینی شده است.
خادمی گفت که در مجموع برای احداث و بهره برداری از راه آهن یاسوج به اقلید ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.
به گفته کارشناسان بر اساس رویکرد و سیاست وزارت راه و شهرسازی میزان سود دهی و مقرون به صرفه بودن راه آهن در بخش بار بیش از راه آهن مسافربری است.
به همین دلیل سعی میشود که اولویت نخست راه آهن یاسوج - اقلید جابجایی بار و سپس انتقال مسافر باشد.
کهگیلویه و بویراحمد از جمله استانهای کشور است که در بن بست جادهای قرار دارد.
دولت در سالهای اخیر تلاش کرده با ساخت دهها کیلومتر بزرگراه و همچنین راه آهن اقلید به یاسوج، این استان را از بن بست برهاند.
طرح راه آهن اقلید به یاسوج از جمله طرحهایی است که به توسعه استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد کمک میکند و میطلبد مسئولان ۲ استان در اجرای این طرح بزرگ به کمک هم آمده و در زمینههای مختلف از جمله رفع معارضات و جذب اعتبارات تلاش کنند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که طرح احداث راه آهن اقلید در استان فارس به یاسوج مرکز این استان به دلیل کمبود اعتبار به کندی پیش میرود.
ایرنا نوشت؛ پژمان نیک اقبالی با انتقاد از روند کند ساخت این طرح ملی، افزود: روند ساخت طرح ملی راه آهن اقلید به یاسوج نیمه فعال است.
وی تاکید کرد که رقم پیشنهادی ادامه ساخت این طرح در لایحه بودجه سال رقم قابل قبولی برای شتاب بخشی آن نیست.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعتبار پیشنهاد شده برای این طرح ملی را در لایحه بودجه سال ۹۶ حدود ۱۸ میلیارد ریال ذکر کرد.
به گفته وی، بر اساس آخرین اطلاعات، از مجموع ۱۷۴ کیلومتر طرح راه آهن اقلید – یاسوج حدود ۲۳ کیلومتر آن دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد است.
نیک اقبالی گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح ملی راه آهن اقلید به یاسوج افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال است.
وی تصریح کرد که مطالعه و اجرای طرح راه آهن اقلید - یاسوج به طور همزمان صورت میگیرد که ممکن است تغییراتی نیز به دنبال داشته باشد.
وی افزود که بخشی از مطالبات پیمانکار طرح ساخت راه آهن اقلید یاسوج پرداخت نشده است اما دولت تلاش میکند به طرحهای با پیشرفت فیزیکی بالا اعتبار بیشتری اختصاص دهد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از رایزنی مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی برای افزایش رقم ریالی بودجه راه آهن اقلید به یاسوج در لایحه بودجه ۹۶ خبر داد.
نیک اقبالی اظهار امیدواری کرد که با رایزنی مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویر احمد در مجلس شورای اسلامی، اعتبار ویژهای برای سرعت بخشی به طرح ملی تخصیص داده شود.
وی از مذاکره با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا با هدف واگذاری این طرح برای تسریع در ساخت آن خبر داد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در صورت واگذاری این طرح به قرارگاه سازندگی خاتم، ظرفیتهای قرارگاه می تواند بسیاری از مشکلات کنونی طرح راه آهن یاسوج به اقلید را برطرف کند.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اعتبارات مورد نیاز ساخت راه آهن یاسوج به اقلید از محل فروش اسناد خزانه تأمین میشود.
غلاممحمد زارعی طرح راهآهن یاسوج به اقلید را از دستاوردهای دولت تدبیر و امید دانست و گفت: طرح راهآهن اقلید - یاسوج هدیه دولت یازدهم به مردم استان است که با این طرح عظیم، کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج از بنبست خارج و گام بزرگی برای توسعه استان برداشته میشود.
طرح ساخت راه آهن اقلید به یاسوج از جمله طرحهای مصوب سفر دولت نهم به کهگیلویه و بویراحمد است که در دولت یازدهم بهطور جدی مورد پیگیری قرار گرفت.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم از طرح راه آهن یاسوج - اقلید به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین طرحهای عمرانی و اقتصادی این استان یاد میکند.
سید موسی خادمی تاکید کرد که اجرا، تکمیل و بهره برداری از راه آهن یاسوج - اقلید نیازمند یک تلاش جمعی و همکاری همه جانبه مدیران اجرایی استانهای کهگیلویه و بویراحمد و استان فارس است.
خادمی گفت: با ساخت این راه آهن استعدادهای بالقوه موجود در شهرهای یاسوج و اقلید بیش از پیش شکوفا شده و این ۲ شهر تا حد قابل ملاحظهای از بن بست توسعه نیافتگی خارج میشوند.
به گفته وی مرحله نخست مطالعه راه آهن اقلید به یاسوج به طور کامل انجام شده است.
۱۷دهنه تونل با ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر طول به همراه هفت ایستگاه در مسیر این راه آهن پیش بینی شده است.
خادمی گفت که در مجموع برای احداث و بهره برداری از راه آهن یاسوج به اقلید ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.
به گفته کارشناسان بر اساس رویکرد و سیاست وزارت راه و شهرسازی میزان سود دهی و مقرون به صرفه بودن راه آهن در بخش بار بیش از راه آهن مسافربری است.
به همین دلیل سعی میشود که اولویت نخست راه آهن یاسوج - اقلید جابجایی بار و سپس انتقال مسافر باشد.
کهگیلویه و بویراحمد از جمله استانهای کشور است که در بن بست جادهای قرار دارد.
دولت در سالهای اخیر تلاش کرده با ساخت دهها کیلومتر بزرگراه و همچنین راه آهن اقلید به یاسوج، این استان را از بن بست برهاند.
طرح راه آهن اقلید به یاسوج از جمله طرحهایی است که به توسعه استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد کمک میکند و میطلبد مسئولان ۲ استان در اجرای این طرح بزرگ به کمک هم آمده و در زمینههای مختلف از جمله رفع معارضات و جذب اعتبارات تلاش کنند.