تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۱
کد مطلب : ۲۲۳۲۶۵

سرداران ملی و منطقه ای جنوب ایران +تصاویر

۷۲
۶
کبنا ؛سیدابوالحسن حسینی‌نیک
اینجا زاگرس است دیار برنو به دستان اگر عقابی بخواهد بر فراز آسمانش پرواز کند باید بال‌هایش را باج دهد.
تاریخ ایران زمین همواره شخصیت‌های بزرگی داشته است که در کنار اقدامات و فعایت‌های مهم و تأثیرگذارشان، گمنام بوده و کمتر مورد توجه محققین و نویسندگان بوده‌اند. جنوب ایران را می‌توان یکی از مناطقی دانست که دارای چهره‌های بزرگ ملی و منطقه‌ای است که هنوز هم گمنام بوده و رسانه‌ها نیز کمتر به آنها می‌پردازند.
در این مقاله سعی شده است تا به صورت مختصر شرح زندگی ۸ شخصیت مهم ملی و منطقه‌ای جنوب را بررسی نمائیم:
۱- صولت‌الدوله قشقایی
%d8%b5%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%af%d9%88%d9%84%d9%87-%d9%82%d8%b4%d9%82%d8%a7%db%8c%db%8c-2-1
اسماعیل‌خان قشقایی معروف به صولت‌الدوله، فرزند داراب‌خان رئیس ایل قشقائی در سال ۱۲۵۷ خورشیدی (۱۲۹۵ قمری) در فیروزآباد استان فارس متولد شد.
وی از چهره سیاسی اواخر قاجار و یکی از مقتدرترین ایلخان‌های ایل قشقایی  و ملقب به سردار جنوب، کسی که جنوب مدیون رشادت­های وی در مبارزه با انگلیسی‌ها می­باشد. به گونه­ای که به علت رشادت و مهارت وی در تیراندازی و جنگ‌های چریکی، در اواخر سلطنت مظفرالدین شاه قاجار به وی لقب صولت‌الدوله داده شد.
صولت‌الدوله در سال ۱۳۲۴ قمری رسماً به ریاست ایل قشقایی رسید. او از بدو امر طرفدار مشروطه خواهان و همواره با نفوذ بیگانگان در فارس مخالف بود. پس از صدور حکم جهاد توسط شیخ عبدالحسین مجتهد لاری علیه انگلیسی‌ها و تعرض پلیس جنوب به قسمتی از ایل قشقایی تصمیم به جهاد گرفت و تا عزل فرمانفرما از ریاست فارس و ورود دکتر مصدق به فارس یعنی آخر سال ۱۳۳۸ قمری می‌جنگید.
اما پس از ظهور سردار سپه اوضاع ایران تغییر و از طرف ایل قشقایی و مردم جهرم به مجلس شورای ملی برای چند دوره (پنجم و هشتم ) راه یافت. با توجه به اینکه رضاشاه اصولاً با روسای ایلات میانه‌ای نداشت و درصدد بود آنها را سرکوب و از میان بردارد.
این مخالفت و دشمنی­ها در پیامی تاریخی صوالت‌الدوله قشقایی به رضاه شاه و قشون انگلیس که به آنها گفته بود: اینجا زاگرس است دیار برنو به دستان اگر عقابی بخواهد بر فراز آسمانش پرواز کند باید بال‌هایش را باج دهد، گویای این موضوع است. از این رو، صولت‌الدوله در حالی که نماینده مجلس بود و به نوعی مصونیت داشت، توسط پلیس سیاسی دستگیر و قریب به شش ماه در زندان قصر در شرایط بسیار نامساعدی به سر برد. تا اینکه  در ۱۶ مهر ۱۳۱۱ به فرمان رضا شاه اعدام شد.
۲-  حبیب‌الله خان شهبازی
%d8%b4%d9%87%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c-1
حبیب‌الله شهبازی کوچک‌ترین فرزند شهبازخان سرخی سال ۱۲۹۵ ه.ش در ایل کهمره سرخی کازرون استان فارس متولد شد. پدرش کلانتر کوهمره سرخی بود. در پی شورش عشایر فارس علیه حکومت رضاشاه پهلوی دو برادر او ، سرمست‌خان و عبدالله‌خان و تعدادی از اقوامش در سال ۱۳۱۱ ش. تیرباران شدند.
حبیب‌الله شهبازی، که در این زمان ۱۶ سال داشت، به مدت یک سال زندانی شد و سپس تا شهریور ۱۳۲۰ و سقوط حکومت رضاشاه تبعید بود و اجازه اقامت در منطقه کوهمره سرخی را نداشت. با سقوط رضا شاه، شهبازی مانند بسیاری از سران تبعیدی ایلات و عشایر ایران، به منطقه خود بازگشت و به همراه برادر بزرگش مسیح‌خان، ریاست منطقه را به دست گرفت.
وی تا سال ۱۳۳۵ ش کلانتر منطقه کوهمره سرخی بود. شهبازی در واکنش به اقدامات ضد عشایری حکومت پهلوی از پاییز ۱۳۴۱ شورش گسترده‌ای را در منطقه کوهستانی کوهمره سرخی آغاز کرد و قریب به شش ماه به مبارزه مسلحانه علیه ارتش پرداخت.
طبق اسناد منتشر شده شهبازی با روحانیون سرشناس شیراز، آیت‌الله شیخ بهاءالدین محلاتی و آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب، در ارتباط بود به گونه­ای که در یکی از اعلامیه‌هایش خود را «فدوی اسلام، روحانیون و امام خمینی » خوانده‌ است. حکومت پهلوی با اعزام سپهبد بهرام آریانا به فارس، به عنوان فرمانده «نیروهای جنوب»، به سرکوب شدید شورش دست زد.
حبیب الله شهبازی در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۴۲ پس از دریافت تأمین جانی، خود را تسلیم نمایندگان اعزامی حکومت کرد. معهذا، او در دادگاه ویژه زمان جنگ در شیراز محاکمه و به و در سحرگاه ۱۳ مهر ۱۳۴۳، بهمراه پنج تن دیگر از سران عشایر فارس، در میدان تیر شیراز تیرباران شد.
۳- علیمردان خان بختیاری
%d8%b9%da%a9%d8%b3-%d8%b9%d9%84%db%8c%d9%85%d8%b1%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%ae%d8%a7%d9%86
علیمردان‌خان از رؤسای ایل چهارلنگ بختیاری در منطقه چنارود اصفهان و فرزند بی‌بی مریم معروف و علیقلی‌خان چهارلنگ بود. پدرش در جوانی در اثر توطئه‌ای فامیلی وفات یافت.
کودکی خود را نزد دایی‌هایش، علیقلی‌خان سردار اسعد و خسروخان سردار ظفر گذراند و به مکتب رفت. در جوانی، از سواران بختیاری در قیام مشروطه بود. در سال ۱۳۰۲ خورشیدی بعد از مجزا شدن طوایف چهارلنگ از هفت لنگ به همراه برادر خود محمدعلی خان به عنوان روسای این طایفه تعیین گردیدند.
علیمردان خان به همراه سایر بزرگان بختیاری، با طرح استانی شدن، و نیز اسکان اجباری و خلع سلاح عشایر مدافع مرزهای ایران و بویژه طرح متحدالشکل کردن لباس ایرانیان به شدت مخالف بودند و این طرح‌ها را دسیسه اجنبی برای از بین بردن اتحاد اقوام ایرانی با همدیگر می­ دانستند و از سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۳ به مدت ۵ سال با رضا شاه مبارزه مسلحانه داشت.
نهایتاً با تهاجم ارتش و پا در میانی دیگر خوانینِ بختیاری پس از یک‌سال جنگ در قهفرخ، (فرخ شهر کنونی) حاضر به صلح و تسلیم شد و به زندان قصر منتقل گردید. سرانجام در سپیده دم سال ۱۳۱۳ خورشیدی و برخلافِ امان نامه‌ای که رضاشاه صادر کرده بود در برابر جوخه اعدام قرار گرفت.
سیدجعفر پیشه‌وری از قول یکی از زندانبانان که شاهد اعدام علیمردان خان بختیاری بود، می‌نویسد: در آخرین لحظاتی که می‌خواستند وی را به چوبه دار ببندند کلاه پهلوی خود را به نشان نفرت از رژیم پهلوی مچاله کرد و دور انداخت و با صدای رسایش می‌گفت زنده باد ایران. شایان ذکر است، مرگ علیمردان خان تأثیر زیادی بر ایل بختیاری گذاشت تا حدی که رشادت­ های او در میدان جنگ به میانِ مثل‌ها و شعرهای بختیاری نیز راه یافت و آهنگسازان برای او ترانه شیرعلیمردان را ساختند.
۴- رئیسعلی دلواری
%d8%b1%d8%a6%db%8c%d8%b3%d8%b9%d9%84%db%8c-%d8%af%d9%84%d9%88%d8%a7%d8%b1%db%8c
رئیس‌علی دلواری در سال ۱۲۶۱ خورشیدی (۱۲۹۹ قمری) در روستای دلوار از توابع تنگستان متولد شد. با شروع نهضت مشروطیت، رئیسعلی در حالی که ۲۴ سال بیشتر نداشت از جمله پیشگامان مشروطه‌خواه در جنوب ایران شد و همکاری نزدیکی با محافل انقلابی و عناصر مشروطه‌طلب در بوشهر، تنگستان و دشتی آغاز کرد.
دوران جوانی او همزمان با حضور گسترده استعمار انگلیس در خلیج فارس بود. وی نقشی کلیدی در قیام جنوب داشت. قیام مردم تنگستان به رهبری این سردار بزرگ نزدیک به هفت سال طول کشید. در آغاز جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ قوای نیروهای انگلستان از جنوب، ایران را در معرض هجوم قرار دادند  و به صورت تدریجی قصد اشغال بوشهر و نواحی ساحلی اطراف را داشتند.
بدنبال کسب تکلیف رئیسعلی توسط شیخ محمدحسین برازجانی از علمای نجف حکم جهاد گرفت و به همراه دوست خود خالو حسین دشتی در اوایل ماه رمضان ۱۳۳۳ قمری پس از مذاکراتی در عمارت حاج سید محمدرضا کازرونی، آمادگی خود را برای دفاع از بوشهر و جلوگیری از پیشروی نیروهای انگلیسی اعلام داشت.
از این رو، جنگ میان دلیران تنگستان به رهبری رئیسعلی از یک سو و نیروهای بریتانیا و خوانین متحد آنان از سوی دیگر در گرفت به گونه ­ای که رئیس‌علی در محلی به نام «تنگک صفر» هنگام شبیخون به قوای بریتانیا توسط فردی نفوذی به نام غلامحسین تنگکی، از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و سرانجام در شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی و سن ۳۳ سالگی، شهید شد و با توجه به وصیت خود پیکر مبارکش را در جوار حرم علی بن ابی‌طالب در وادی‌السلام به خاک سپردند. به پاس مبارزات ارزشمند این سردار بزرگ، با مصوبه شورای عالی انقلاب کشور روز ۱۲ شهریور را به نام «روز مبارزه با استعمار انگلیس» نامگذاری شده ‌است.
۵- خداکرم خان معروف به خان طلا
%d8%ae%d8%af%d8%a7%da%a9%d8%b1%d9%85-%d8%ae%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%87%d9%85%d8%a6%db%8c
خداکرم خان فرزند سرهنگ‌خان بهمئی متولد سال ۱۲۷۳ شمسی بود. خداکرم خان جوانی دلیر و شجاع  و در ایل بهمئی بسیار محبوب و دوست داشتنی و به خان طلا شهرت یافت. وی را همانند طلا پاک، نجیب و با ارزش می دانستند.
مخالفت با نیروهای انگلیسی و اسیر کردن مهندسین انگلیسی باعث شد که شاه دستور دستگیری خداکرم خان را صادر و به دنبال این دستور سرهنگ قادرپناه حاکم وقت بهبهان با برخورد فیزیکی و بسیار خشن خود، ایشان را دستگیر و روانه زندان بهبهان (۱۳۱۴) کرد و این نقطه­ای شروع برای مبارزه با رضا شاه شد.
دکتر سیدمصطفی تقویدر کتاب "تاریخ سیاسی کهگیلویه" می­نویسد: سرانجام خداکرم‌خان با توجه به روایت‌های مختلف در زمان حکومت سرهنگ زنده‌دل (۱۳۱۴) موفق شد از زندان فرار کند و به میان ایل خود برود. به دنبال فرار ایشان قوای دولتی وی را تحت تعقیب قرار دادند و از طرفی دیگر خداکرم‌خان به نمایندگی ایل بهمئی علنا به مخالفت با سیاست تخت قاپو کردن ایلات و اسکان عشایر با ارتش رضاشاه در منطقه اعلاء وارد جنگ شد که قوای دولتی در این جنگ شکست سنگینی خورد به گونه ­ای که در حدود ۳۰۰ نفر آنها کشته شدند.
به دنبال این شکست سنگین، قوای دولتی به همراه نیروهای محلی مجددا تجدید قوا کردند و خداکرم‌خان و ایل بهمئی را تحت فشار قرار دادند. در چنین شرایطی نظامیان و شخصیت­ های محلی با خداکرم‌خان وارد مذاکره شدند. وی مشروط برگرفتن امان‌نامه مکتوب در پشت کلام‌الله مجید برای خود، و گرفتن برگه عفو عمومی برای کلیه افراد ایل علاء الدینی، خود را به نیروهای دولتی معرفی کرد.
بدین گونه خداکرم‌خان به اتفاق افسری به نام ایازی و چند مامور دیگر عازم اهواز شد، اما در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۱۶ در بین راه نرسیده به رامهرمز در محلی به نام "چهل پله کان" دو نفر مامور با لباس غیر نظامی، طبق دستور مقامات مافوق، خداکرم‌خان را از پشت سر، هدف گلوله و به قتل رساندند.
۶- ملا غلامحسین سیاهپور
%d8%b3%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d9%88%d9%8a%d8%b1%d8%a7%d8%ad%d9%85%d8%af
ملا غلامحسین سیاهپور در سال ۱۲۹۴ ه.ش در  منطقه جلیل استان کهگیلویه و بویراحمد متولد شد. وی یکی از سران نامی طایفه جلیل ایل بویراحمد و  از حامیان دکتر مصدق در منطقه بود که چندین بار با فرستادن تلگراف حمایت خود را از جبهه ملی اعلام نمود.
نکته ارزنده و بسیار جالب توجه در خصوص مرحوم سیاهپور این است که متاسفانه اکثر مورخین استان  از جمله نوه ایشان بیشتر به ابعاد سیاسی و حماسی زندگی ایشان پرداخته اند اما  موضوع  بسیار مهمی که اکثر مورخان از آن غافل مانده­اند بعد فرهنگی ملا غلامحسین سیاهپور است. این بزرگوار سال  ۱۳۳۸ اولین فردی است که در مناطق جلیل، باباکان و مراسخون ممسنی (انصاری) تقاضای خود را برای یک معلم به بهمن بیگی اعلام و نهایتاً با ایشان موافقت شد.
شایان ذکر است، این سردار نامی در جنگ­ های زیادی حضور داشتند اما در جریان جنگ گجستان ۱۳۴۱ و ۴۲ نقشی بسیار مهمی ایفا کرد. وی در ابتدا قصد دخالت در این جنگ را نداشت ولی سرانجام در منطقه دروهان راضی و وارد اردوی مبارزین شد.
ایشان در عین حالیکه حاضر به قسم خوردن نشد ولی اعلام کرد که تا آخر بر سر عهد خود می­ماند و در این جنگ نهایت دلیری و شجاعت را از خود نشان داد و ضربات بسیار سنگینی بر قوای دولتی وارد کرد و آنها را مجبور به عقب نشینی کرد و تا مدتی متواری و حاضر به تسلیم نشد.
اما سرانجام به خاطر فشار نظامیان و چریکان محلی بر خانواده این سردار جنگ و مردم طایفه جلیل با امان‌نامه یا قول کتبی تامین جان خود از سرتیپ اردوبادی– فرماندهی ژاندارمری فارس- حاضر به تسلیم و  بعد از چهل روز اقامت در تهران  نهایتاً ایشان را به شیراز منتقل دادند.
اما رژیم بر عهد خود پایدار نماند و پس از سه ماه و یک محاکمه فرمایشی وی و یارانش را در روز ۱۹ دی ۱۳۴۳ برابر با ۵ ماه مبارک رمضان در شیراز تیرباران نمود. طبق گزارش ساواک ملا غلامحسین سیاهپور حتی در زندان نیز نماز و روزه خود را ترک ننمود و  با زبان روزه اعدام شد.
بر این اساس، پس از نبرد گجستان، سپهبد آریانا در بیست و دوم تیر ۱۳۴۲ طی نامه‌ای به شاه ضمن اعلام پایان عملیات، آغاز اجرای سیاست‌های دولت را به صورت زیر پیشنهاد کرد:
۱٫ اعلام کهگیلویه به عنوان فرمانداری کل کهگیلویه و بویراحمد.
۲٫ استقرار کلیه سازمان های اداری
۳٫ استقرار پاسگاه‌های ژاندارمری.
۴٫فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.
از این رو، منطقه کهگیلویه و بویراحمد از قلمرو سیاسی استانهای همجوار خود (فارس و خوزستان) منفک شد و به عنوان یک استان به مرکزیت یاسوج در نقشه جغرافیای سیاسی کشور، هویت جدیدی یافت و تیمسار علیزاده به عنوان اولین فرماندار کل این منطقه منصوب گردید.
۷- ملا ابوالفتح رضوانی
%d9%85%d9%84%d8%a7-%d8%a7%d8%a8%d9%88%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%aa%d8%ad-%d8%b1%d8%b6%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c
ملا ابوالفتح رضوانی از طایفه باامیرشیخی (بامیشخی) یکی از طوایف ایل باشت بابوئی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۲۹۱ در روستای دمیه شهرستان باشت متولد شد. آقای رضوانی انیس و مونس قرآن، انسانی اخلاق مدار، مردم­دار، شاهنامه خوانی بنام، طبیب محلی حاذق (جراحی حیرت اور چندین جمجمه) بود.
با توجه به اسناد موجود و همچنین مراوداتی که با آیت الله کاشانی و دکتر مصدق داشت ایشان را در منطقه به عنوان یک سیاستمدار باهوش می­شناختند به طوری که قبل از انقلاب در معادلات سیاسی دهه­های ۳۰ و ۴۰ منطقه، خصوصاً نهضت ملی نفت، نقش قابل توجهی داشت. به همین خاطر بود عده قلیلی ایشان را چون اتفاقات آن روز کشور را برای مردم روشنگری می­ کرد، نمی­ توانستند تحمل کنند و از سیاست تفرقه بینداز حکومت کن زمینه تبعید وی را به مدت ۱۴ سال در نقاط مختلف کشور فراهم کردند.
این فرهیخته علاوه بر موارد مذکور، از بانیان حفاظت از محیط زیست و اداره ثبت و احوال در منطقه بود. همچنین در ارتباطات و مراودات خود با صاحب منصبان و دولتیان بسیار سنجیده و حساب شده عمل         می کردند. به عنوان مثال یکی از امرای ارتش که فرمانده ستون اعزامی به منطقه (تکیه – ده ­بزرگ ) جهت امحائ کشت خشخاش و سرکوب عشایر آمده بودند به شکلی تدبیر به خرج دادند که بدون کمترین درگیری و خسارت عقب نشینی نمودند به گونه­ ای که آن فرمانده به مرحوم رضوانی گفت: "افسوس بسی گنج که در ویرانه پنهان" است. یا دینمداری این بزرگوار بر سر زبان‌ها بوده و هست و در آن زمان مشهور بود و میگفتند “به قرآنی که من حونی ملا ابل ” (به قرآنی که داخل منزل ملا ابوالفتح است).
در واقع مرحوم رضوانی گنجینه و تاریخ گویای تحولات این استان بود که متاسفانه در ثبت و ضبط مطالب مهم و ذی قیمتش کوتاهی شد. سرانجام، وی سال ۱۳۸۴ در سن ۹۳ سالگی درگذشت و در شهرستان گچساران به خاک سپرده شد.
۸- خسروخان بویراحمدی
%d8%ae%d8%b3%d8%b1%d9%88%d8%ae%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%88%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%ad%d9%85%d8%af%db%8c
خسروخان بویراحمدی در سال ۱۲۹۶ ه.ش در بویراحمد سفلی متولد شد. پدر وی شکرالله خان و مادرش دختر ملا قباد سی سختی از چهره های فرهنگ دوست و با سواد منطقه بود.
خسر وخان در تهران شروع به تحصیل نمود. جوان و سیاستمداری آرمانگرا و خوش آتیه بود. این جوان روشنفکر و آگاه با درک عمیقی که از شرایط سیاسی آن روز کشور و آسیب‌های اطراف آن داشت اما با آغاز نهضت ملی شدن صنعت نفت در حالیکه اکثر متنفذان منطقه حامی دربار و شاه بودند، ایشان به حمایت از دکتر مصدق پرداخت.
خسروخان بویراحمدی به صورت مستمر با حضور خود در تهران با دکتر مصدق و آیت‌الله کاشانی سران جبهه ملی در ارتباط بود. با فرا رسیدن انتخابات مجلس هجدهم خسروخان از کاندیدای جبهه ملی یعنی آیت‌الله غروی اعلام حمایت و با حضورش  در مناطق جنوب کشور در طی سخنرانی‌های آتشین خود همگان را به مقابله به فساد و تباهی و حمایت از آیت الله غروی فرا خواند.
ناگفته نماند خسروخان بویراحمدی با توجه به فعالیت های سیاسی خود از سوی جبهه ملی به عنوان کاندید قطعی این جبهه برای انتخابات آینده معرفی شد. اما با وقوع کودتای ۲۸ مرداد  ۱۳۳۲ خسروخان به همراه جمع دیگر مامور جهت هماهنگی برای تعیین چگونگی پاسخ احتمال به کودتاچیان شدند به گونه­ ای که با همه مخالفین دربار در منطقه به نوعی ارتباط داشت.
از این رو، عوامل کشور انگلیس و دربار، محبوبیت سیاسی روز افزون خسروخان را در منطقه برای خود به عنوان یک تهدید جدی و خطرناک، تحمل نکرده و سرانجام با توجه به سیاست رذیل همیشگی خود یعنی تفرقه بینداز حکومت کن، با طراحی یک نقشه شوم،  این جوان مبارز و روشنفکر را در ۳۱ شهریور ۱۳۳۲ یعنی یک ماه و اندی پس از کودتای ۲۸ مرداد  در قلعه فیلگاه دهدشت از پای در آوردند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی رییس علی دلواری کجاابولفتح رضوانی کجاچرابی جهت۰۰۰۰۰۰
علی شیراز
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب رصوانی ، قطعا خدمات ایشان به مردم فراتر از این ها هست ، و نویسنده بخاطر طولانی نشدن عریضه از برشمردن دیگر خدمات ایشان عاجز ماندن ، من جمله خدمات پزشکی ای ک الان و پس از سالها با امکانات و تجهیزات بسیار پیشرفته توسط متخصصین اموزش دیده قابلیت عملیاتی پیدا کرده ...
من وتو
Iran, Islamic Republic of
کی لهراس چی شد
Iran, Islamic Republic of
عامو کی لهراس ول کن
کرو یو عبالله خان ضرغام پوره نگفته که انگلیس افتا و دسش
فک کنم کسی که این مقاله رو نوشته ترکه
چون عبدالله خان ضرغام پور رو ننوشته
کسی که بزرگترین خان ایران بوده وکسی که روس ها براش خدمت میکردن و انگلیس ها از میترسیدن
آلکس
Iran, Islamic Republic of
عبدالله خان//والا ما از هر کی شنیدیم میگن یه غارتگر بوده
حالا چرا میخواین این افراد تطهیر کنید من نمی‌دونم
راضی
Iran, Islamic Republic of
نگو عامو
اسپری گچساران
Iran, Islamic Republic of
خدابیامرزشون ولی ای کاش یاد جوانان و دلاورمردانی را زنده نگه می داشتیدکه اسم و رسمی نداشتند اما جانشان را برای اسلام و ایران فدا کردند و بی نام و نشان پر کشیدند و رفتند
Romania
سلام کاملا متن خبرتون غیره کارشناسی و بی پایه است.اقای مرحوم سیاه پور چه ربطی به مناطق انصاری نشین داره؟و در ضمن کسی حاضر نبود در این جنگ شرکت نکنه مرحوم کردی انصاری بوده که با اصراره مرحوم سیاه پور حاضر به شرکت در جنگ شده.لطفا بدون اطلاع متن و خبر نزارید
اریوبرزن روحت شاد
Iran, Islamic Republic of
جمعخخخخ
باوی
Iran, Islamic Republic of
درود وسپاس جناب حسینی نیک و روح بزرگمرد حماسی ایل باشت وباوی زنده یاد رضوانی شاد باشد و یاد وخاطره اش گرامی باد
Iran, Islamic Republic of
احسنت به سایت خبری کبنا نیوز که توانستند انسان های با ارزش را به مردم معرفی کنند و کارهای بزرگ این آزادی خواهان در دوره خفقان را به نمایش بگذارند و چهره ی منحوس رضا شاه و فرزند رذیل ایشان برای کسانی که گاها ازاین ها یاد می کنند محرز و نمایان شود .
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
اینجا زاگرس است دیار برنو به دستان اگر عقابی بخواهد بر فراز آسمانش پرواز کند پرهایش را باج میدهد



ﺻﻔﺤﻪﻫﺎﻱ ۱۴۹ ﺗﺎ ۱۵۱ ﺷﻤﺎﺭﻩ ۱ ﻭ ۲ ﻧﺸﺮﻳﻪ " ﻟﺮﺳﺘﺎﻥﭘﮋﻭﻫﻲ " ﺑﻪ ﻛﻮﺷﺶ " ﺳﻴﺪﻓﺮﻳﺪ ﻗﺎﺳﻤﻲ " ﻛﻪ ﺳﺎﻝ ۱۳۷۷ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﺸﺮ
ﺷﻘﺎﻳﻖ ﻭ ﭼﺎﭘﺨﺎﻧﻪ ﺩﺍﻧﺶ ﺧﺮﻡﺁﺑﺎﺩ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻧﺸﺮﻳﻪﻱ ﻛﺘﺎﺏﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺣﺴﺎﻡﺍﻟﺪﻳﻦ ﺿﻴﺎﻳﻲ ‏( ۱۲۹۸–۱۳۶۸ ‏) ﻣﺤﻘﻖ ﺧﺮﻡﺁﺑﺎﺩﻱ ﺟﻬﺖ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ
ﻛﺘﺎﺑﻲ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﻃﻲ ﻧﺎﻣﻪﻧﮕﺎﺭﻱﺍﻱ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺳﭙﻬﺒﺪ ﺍﻣﻴﺮﺍﺣﻤﺪﻱ ﺩﺭ ﺩﻫﻪ ۱۳۳۰ ﺩﺍﺷﺘﻪ، ﺍﺯ ﻭﻱ ﻣﻲﺧﻮﺍﻫﺪ
ﺧﺎﻃﺮﺍﺗﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻟﺸﻜﺮﻛﺸﻲ ﺳﺎﻝ ۱۳۰۲ ﺑﻪ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﻮﺩ. ﺍﻣﻴﺮﺍﺣﻤﺪﻱ ﻧﻴﺰ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﻗﻠﻢ
ﺑﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺧﺎﻃﺮﺍﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﺻﻔﺤﻪ ﻣﻜﺘﻮﺏ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺿﻴﺎﻳﻲ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻣﻲﻛﻨﺪ. ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺿﻴﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﺩﻻﻳﻠﻲ
ﻣﻮﻓﻖ ﻧﻤﻲﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺣﻴﺎﺗﺶ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻛﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﺎﻧﻪ ﭼﻨﺪ ﺻﻔﺤﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ " ﺳﻴﺪﻓﺮﻳﺪ ﻗﺎﺳﻤﻲ "
ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﻭﻱ ﺳﺎﻝ ۱۳۷۷ ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﻱ ﺑﻲﻧﻈﻴﺮ " ﻟﺮﺳﺘﺎﻥﭘﮋﻭﻫﻲ " ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻣﻲﻛﻨﺪ. ﺧﻼﺻﻪﻱ ﻗﺴﻤﺖ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ

ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﯾﻦ ﺳﺨﻦ ﺩﺭ اﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ:
]» ﺍﻣﻴﺮﺣﻤﺪﻱ‏]: ﺍﻳﻦ ﺗﻴﺮﻩ ﻳﺎﺭﺍﺣﻤﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻃﺎﻳﻔﻪ ﺑﻴﺮﺍﻧﻮﻧﺪ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺟﻠﻮﻱ ﺗﻨﮕﻪ ﺯﺍﻫﺪﺷﻴﺮ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺗﻮ ‏( ﺷﻴﺨﻪ
ﺑﻴﺮﺍﻧﻮﻧﺪ ‏) ﺭﻳﺎﺳﺖ ﺁﻥﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺍ ﻫﺴﺘﻲ، ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻌﻲ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺗﻨﮓ ﺯﺍﻫﺪﺷﻴﺮ ﺭﺳﻴﺪﻳﻢ ‏( ﺁﺫﺭ ۱۳۰۲ ‏) ، ﺟﻠﻮﻱ ﺍﺭﺩﻭﻱ ﻣﺮﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ،
ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﻧﻈﺎﻣﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﺭﺳﺎﻧﺪﻧﺪ . ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﻣﻲﻛﻨﻢ ﺗﻮ ﻓﺮﺩﺍ ﭼﻨﺪ ﻗﺒﻀﻪ ﺍﺯ ﺗﻔﻨﮓﻫﺎﻱ ﺁﻥﻫﺎ ﺭﺍ ﺟﻤﻊﺁﻭﺭﻱ ﻛﻦ ﻭ ﺑﺎ ﻳﻚ
ﻧﺎﻣﻪ ﻧﺰﺩ ﻣﻦ ﺑﻪ ﺧﺮﻡﺁﺑﺎﺩ ﺑﻔﺮﺳﺖ ... ﻣﻦ ﺑﻪ ﭘﺎﺱ ﺍﻳﻦ ﺧﺪﻣﺖ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭﺍﻟﻲﮔﺮﻱ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ ﺻﺎﺩﺭ ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﻢ. ﻭﻗﺘﻲ
ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﻦ ‏( ﺍﻣﻴﺮﺍﺣﻤﺪﻱ ‏) ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪ، ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻢ ‏[ ﺷﻴﺨﻪ‏] ﺍﺯ ﻣﻦ ﺗﺸﻜﺮ ﻛﻨﺪ، ﻟﻜﻦ ﺩﻓﻌﺘﺎً ﻗﻴﺎﻓﻪ ﺍﻭ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺻﻮﺭﺕ
ﺑﺮﺍﻓﺮﻭﺧﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﻦ ﮔﻔﺖ: ﺍﻣﻴﺮ ﻏﺮﺏ ! ﺍﻳﻦ ﺣﺮﻑﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﺰﻥ! ﺍﻳﻦﺟﺎ ﺗﻨﮓ ﺯﺍﻫﺪﺷﻴﺮ ﺍﺳﺖ، ﻋﻘﺎﺏ ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺗﻨﮕﻪ ﻋﺒﻮﺭ
ﻛﻨﺪ، ﻣﻘﺎﺩﻳﺮﻱ ﺍﺯ ﭘﺮ ﻭ ﺑﺎﻟﺶ ﺭﺍ ﺭﻳﺨﺘﻪ ﺍﺳﺖ ( باج داده است) ! ﺍﮔﺮ ﺗﻮ ﺑﺨﻮﺍﻫﻲ ﺍﺯ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﺗﻔﻨﮓ ﺑﮕﻴﺮﻱ، ﺗﻜﻪﻱ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻗﺸﻮﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ
ﺗﻮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ، ﻳﻚ ﮔﻮﺵ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﻭﺟﺮﺩ ﺗﺤﻮﻳﻞ ﺑﮕﻴﺮﻱ
آگاه
Iran, Islamic Republic of
پس کو ملا قباد سی سختی؟
Iran, Islamic Republic of
نفر ۷ که کاره ای نبوده واشاره کرده اید
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
در واقع مرحوم رضوانی گنجینه و تاریخ گویای تحولات این استان بود که متاسفانه در ثبت و ضبط مطالب مهم و ذی قیمتش کوتاهی شد. و متاسفانه تر اینکه ایشان از دیار دمیه باشند و در شهر دوگنبدان خانه ابدی آرمیدنش.
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
از روسای سایت کبنانیوز می خواهم که بزرگان را بیشتر معرفی نمایید بزرگانی از میان خودمان نه از دیگر استانهای مجاور که بازگو کردنشان هیچ سودی به حال مردم فهیم این استان ندارد. از مردان مرد بنویسید. از شهدا بنویسید از کسانی که برای این دیار و مرز و بوم جان دادند.
من از شما گلایه فراوان دارم که چرا در مورد منصور خان باشتی چیزی ننوشتید!!! منصور خان مردی پاک دامن بود و با درایت. از ایشان قلم برانید.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
درود بر صولت الدوله قشقایی.
مغرور باش اگر قشقایی هستی!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
جای تامل دارد!!!!!
کبنا
Iran, Islamic Republic of
خیلی بیکارید اونوقتهای جنگ تنگ تامرادی کجابودین الان اومدی
Iran, Islamic Republic of
اون موقع که سهرابخان قشقایی پرتقالیها رو ازجزیره هرمز بیرون کردشماکجابودید؟که شمشیرطلاازشاه هدیه گرفت.
جواد
Iran, Islamic Republic of
درود بر حسینی نیک عزیز با قلم شیوایش
باشت
Iran, Islamic Republic of
سلام
چرا اسمی از ملک منصورخان باشتی نیاوردید؟ ایشان یکی از بزرگترین خان های منطقه بودن
باباکلان
Iran, Islamic Republic of
نام نیک بزرگمردانی چون صولت الدوله قشقایی وسایر بزرگان باید در خاطره ها زنده بماند
Iran, Islamic Republic of
باز هم مثل همیشه خوب قلم زدید. ای برویی غیر از خودت کاری کنید و الا بقیه ول معطلند.
احسان
Iran, Islamic Republic of
قیاس مع الفارق است
برخی از اینها در منطقه خودشون هم جایگاهی ندارند.
قشقایی
Iran, Islamic Republic of
درود بر بزرگان جنوب ایران درود بر شما دکتر جان درود بر صولت االدوله اسطوره ایل قشقایی صولت الدوله در نامه ای کی ابولفتح رضوانی از بزرگان ایل لر را برادر خود خوانده وسفارش کرده به تمام طوایف قشقایی اعم از کشکولی ودره شوری که احترام این شخصیت بزرگ را نگه دارند درود بر شهید علیمردان خان ودرود بر خسروخان ملاغلامحسین سیاهپور رییس علی دلواری شهباز خان....
مجید
Iran, Islamic Republic of
درود برنویسنده عزیز با متن مستند وزیبایش
انصاری
Iran, Islamic Republic of
جناب حسینی نیک
حماسه آفرینان تنگ تامرادی و سران اصلی جنگ های طایفه بویراحمدی علیه رضا شاه و محمد رضا شاه را که همگی در صحنه نبرد کشته شده اند یا بعدا اعدام شده اند فراموش کرده اید یا عمدا حذف کرده اید؟ جای تاسف است شما فقط از مرحوم ملا غلامحسین جلیل که آخرین دلیر مرد بویراحمدی بوده نام برده اید بقیه را قابل نمی دانید؟ محقق باید بیطرفانه حقایق را بگوید نه اینکه گزینشی آنچه را دوست دارد بگوید.
وحید
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای حسینی نیک چطور شده که هیچ نامی از مردنام آشنای بویراحمد وبزرگ مرد تاریخ استان کی لهراسب باطولی به قلم شما برده نشده ودرحالی که همگاه میدانند هیچکدامشان کی لهراسب نمیشود وبعبارتی شما با این نگارش ضعیف وهدفدار اقدام به قلم فرسایی علیه بزرگانی چون کی لهراسب باطولی ونفاق بین بویراحمدی ها رانموده اید. پس خواهشمندم درخصوص موضوع وپرآوازه نشان دادن بامیشیخی ها وباشتی ها غلو نکنید. تاریخ را نمیشود تحریف نمود وبرای خودخدای اساطیری بنیان ساخت.
لیشتری
Iran, Islamic Republic of
از نوع نوشته معلوم است نویسنده اطلااعات کافی نداشته وگرنه نام سردارر وکسی که راه قشون و ارتش رضاخانی را بست و نگذاشت ننگ بار مردم شریف لر بشه کسی نبود بجز کی لهراسب باطولی وحالا نویسنده در حق طایففه بزرگ باطولی استان کم لطفی کرده و نامی از سردار بزرگ استان نام نبرده
Iran, Islamic Republic of
عبداله خان ضرغامپور بزرگ جنوب بود مردی که سمیرم وحنا رو از پای دراورد
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
درود بر بزرگمردان جسور که همت و اندیشه ای به بلندای دنا و خامی داشته اند، درود بر همرهان همیشگی مردم. /سپاس از نگارنده
قشقایی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر جان عزیز زیبا بود سرداران جنوب خداییش صولت الدوله وجناب ملا ابولفتح رضوانی خیلی بزرگتر از اسمشون بودند سپاس از شما
چرام
Iran, Islamic Republic of
ای کاش اسمی هم از اسکندر خان چرامی که مردی بزرگ و فرهنگ دوست بود می آوردید.
علی
Iran, Islamic Republic of
وقتی شخصی سر سفره طیفی بزرگ شده باشد و زندگی و اسم و رسم او مدیون آنان باشد باید خیلی بهتر از اینها قلم بزند... آنهایی که می شناسند می دانند...
Iran, Islamic Republic of
راستی کاش آقای حسینی نیک می نوشت که فرزندان صولت الدوله کی و کجا هستند تا یادی هم از آنها می شد.
اهورا
Iran, Islamic Republic of
سپاس از دکتر بزرگوار زیبا وعالی بود ملا ابولفتح رضوانی نابغه باوی
Iran, Islamic Republic of
نابغه باوی. شادگان است چطور راجع به لرها نظرمیدی
اهورا
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر جان عزیز وقلمش که حقایق را بازگو میکند درود به شرفت
باوی
Iran, Islamic Republic of
درجواب علی ،سفره کشیدن ونام دادن هم از رسم بزرگان بوده و تاکسی سفره نکشد ونبخشد بزرگ نشود ،بزرگش نخوانند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برد ،برو فشارخونت را چک کن
بامیشیخی
Iran, Islamic Republic of
درود بر سید بزرگوار وسپاس از مطالب تاریخی ارزشمند و واقعا حیف شد که خدمات زنده یاد رضوانی نابغه ی ایل باوی ،در حقش کوتاهی شد و باز دستمریزاد بزرگوار
دوگنبدانی
Iran, Islamic Republic of
اینها چرا با رضا خان ومحمدرضاشاه میجنگیدن؟شایدچون اونموقع بیکاری زیاد بود.
Iran, Islamic Republic of
رضا شاه مستبد و دیکتاتور بود و نوکر انگلیس بود و مخالف عشایر غیور بود
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
درود به کبنا نیوز و مطالب ارزنده و کاملش
درود و افتخار به این دلاوران و شهیدان وطن
واقعا زیبا بیان شده که ای کاش مورخان بعد فرهنگی این غیورمردان و مردان با شهامت را در بین عموم به اشتراک بگذارند دلیل مردانی همچون ملاغلامحسین سیاهپور طبق خاطراتی و شنیده هایی که از دوستان و دیگران شنیده ام و جهادی که برام مردم ایلش و وطنش انجام داد باید همیشه یاد همچون شیرمردانی همیشه زنده بماند و بتوانیم از شخصیت چنین مردان بزرگی درس مردانگی گرفت
انشالا که در والاترین درجات بهشتی روحشان پرفتوح و شاد باشد
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
سلام چرا نظرم تایید نشد مشکلی داشت نظرم
وحید
Iran, Islamic Republic of
چرامابقی نظرات را تاییدنمی کنید وبیشتربزرگان بویراحمد را نویسنده درج نکرده مرد نامی بویراحمدکی لهراسب باطولی که رضاخان حریفش نبود وریسعلی دلواری بلحاظ شجاعت به ایشان اصلا نمیرسید و اسکندرخان چرامی که رضاخان از ایشان خواست بیا وباهم کناربیاییم شمال مال من وجنوب مال شماباشدودرجواب رضاخان جواب داد : من شما رابعنوان ایرانی اصیل قبول ندارم واز ایران باید بیرون بروی . سخنی از منصورخان باشتی که پایه گذار علم وادب وفرهنگ جهت باشت وباوی بود واز تخستین تحصیل کردگان فرنگ ودارای پرستیژ خاص فرهنگ کدخدایی و...بودند و دیگر بزرگانی از استان که ظاهرا آقای حسینی نیک هدف ونیتش از قلم فرسایی دراین باب نشان دادن وجاانداختن چی...میباشد اگر سواد ومعلومات این آقای دکتر کمی نم نکشیده باشد بسیاری از بزرگان استان وجنوب را یا عمدا ویا سهوا که بزعم حقیر عمدا درنگارش خوبش نگنجانده است . تاریخ و مردان بزرگش را.با قلم شماها که اسمی از آنها نبرده اید به هیچ وجه نمی توانید تغییردهید ونمی توانید آنها رااز صفحه روزگار محوکنید. بزعم حقیر شجاع تراز کی لهراسب در استان شاید نام شیرمردتاریخ آریوبرزن رابرد که بازهم آقای حسینی نیک که نام دکتر را باخودیدک می کشد از کنار آنها براحتی عبور کرده است.
خشایار ،خشایار
Iran, Islamic Republic of
درود بر بزرگی وشرف نویسنده جناب حسینی نیک
تهران
Iran, Islamic Republic of
درود و سپاس از سایت محبوب کبنا و سپاس وافر خدمت دکتر حسینی نیک بخاطر،مطالب تاریخی و ارزشمند و همراه با حقیقت و واقعیت
بختیاررضوانی
Iran, Islamic Republic of
بادرود وسپاس خدمت سایت وزین ومحبوب کبنا و نویسنده و محقق تاریخی ارزشمند وشایسته جناب حسینی نیک بخاطر مطلب تاریخی و مستند واینکه در این سرزمین مردانی استوار وسردارانی شجاع زیستند که سراسر عمر پربرکتشان متعلق ومحصور درچارچوب خانواده وقومی خاص نبود و همیشه زندگیشان برای خدمت به مردم و کشور بود و بدین جهت ماندگار شدند در تاریخ سرافراز ایران و باصلابت شدند مثل دماوند ودنا و خامی
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
درجواب ناشناس اقدامات ملاابولفتح رضوانی در مقام سران عشایر و ابر مرد باوی که پنج مدال لیاقت از دست محمدرضا پهلوی دریافت کرده نامه دکتر مصدق وایت الله کاشانی به وی به عنوان سران نهضت جنوب شناسنامه دار کردن ایل باوی توزیع اذوقه استان ودر بعد پزشکی و.....در بعد مقام خان کدخدای بامیشخی بود به حقش نرسید این نابغه باوی
اصالت با توهین گم نمیشه اصالت تو خون ادماست.
عنایت
Iran, Islamic Republic of
درجواب اون اقایی که به نفر هفتم لیست اقای رضوانی بزرگ اشاره کردی تو جرات معرفی کردن خودتم نداری اخه بیسوادی تا کجا شخصیت بزرگی که جد بر جدش خان وکدخدا بود فرزند کی میر احمد فرزند کی محمود فرزند کی سهو وباباخان جد بر جدش بزرگ بود وبزرگ زاده باوی به برنوهای خودش وطایفه اش بند بود هم شاه بهش مدال داد وهم مصدق ازش تشکر کرد فراتر از منطقه بود کل باوی شناسنامه دار کرد ولی مغرضان نخواستند ولی برعکس ادمهای اصیل همیشه میمانند ملا ابولفتح رضوانی فراتر از منطقه بود از همه لحاظ پزشکی مردم داری حماسی وفرهتگی
بزرگش نخوانند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برد .بانعره هیچ شیری سقف خانه چوبی خراب نمیشود من از موریانه ها میترسم
هادی
Iran, Islamic Republic of
ملا ابولفتح رضوانی اسطوره ایل
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
درجواب اون ناشناس نفر هفت ستون باوی بود تو نصب خودتو و ای مگس عرصه سیسیمرغ نه جولانگه توست درود بر سرداران جنوب سپاس از دکتر بزرگوار با این نوشته اش
نوراباد
Iran, Islamic Republic of
والا تا جایی ما شنیدیم و فهمیدیم تو باوی شخصیت های خوبی بوده ولی اولی ودمیش منصور خان و ملا ابولفتح بوده فک نکنم از اینا بالاتر کسی بوده پس حسادت کنار بزاریم وافتخار کنیم به بزرگان ایلمون
تهران
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه اون ناشناس جناب رضوانی حد ومرز باوی وبویراحمد تعیین کردند هنوزم پابرجاست پنج مدال لیاقت از محمدرضاه پهلوی گرفتن به خاطر تلاش برای ایلش شناسنامه دار کردن ایل باوی معافیت جوانان ایل از خدمت سربازی مسعول اذوقه استان تلاش برای حفظ منابع طبیعی استان ومنطقه یار ویاور محرومان درزمینه پزشکی خان کدخدای بامیشخی و سردمدار ملی شدن نفت درجنوب که خود نخست وزیر ازش تقدیر کرده پ
دکتر مصدق پناه دادن زن وبچه عبداله خان در اون دوران بعد مرگش در قلعه اش در ده بزرگ که هیچ شخصیتی جذات اینکار ورویارویی با دربار نداشت و...اطلاع نداری یا خودتو زدی به اون راه ودشمنی میکنی باید افتخار کرد نه دشمنی اون همه کار کرد ولی ما چیکار کردیم برای او.
جلیل
Iran, Islamic Republic of
درود بر سیاهپور حماسه ساز بویراحمد.با رشادت این بزرگ مرد دهستانی به استانی تبدیل شد.
Iran, Islamic Republic of
'جنگ تنگ (دره) تامرادی جنگ بزرگی بود که در سال ۱۳۰۹ بین نیروی شاهنشاهی ارتش ایران به فرماندهی امیر لشکر حبیب الله شیبانی از یک سو و طوایف ایل بویراحمد به فرماندهی کی لهراسب از جنگجویان نامدار بویراحمد درسوی دیگر که با پیروزی کامل بویراحمدی‌ها همراه بود.
قوای دولتی متشکل از سه فوج پیاده تقویت شده با سه گروهان مسلسل سنگی، یک فوج توپخانه کوهستانی (جمعاً ۱۶ عراده توپ)، یک گردان سوار از فوج فاتح و یک گروهان مهندسی، دو دستگاه زره پوش و چهار فروند هواپیما و چریکهایی از ایل قشقایی به سرپرستی ناصرخان قشقایی حدود۵۰۰ نفر از طایفه کشکولی و ۵۰۰ نفر نیز از طایفه فارسیمدان به همراه سران طوایف خود به فرماندهی یاور کاظم خان شیبانی به همراه تعدادی چند از خوانین و سران کازرون، کمارج و خشت جمعاً متشکل از ۱۰۰۰۰ نفر بود.
قوای بویر احمدی‌ها ۷۰۰ نفر بود.
تلفات نیروهای دولتی در منابع دولتی بین ۱۲۰۰-۲۸۰۰ نفر گفته شده. و بر طبق منابع دیگر بین ۳۵۰۰-۵۰۰۰ نفر برآورد شده.
تلفات بویراحمدی‌ها طبق منابع محلی ۴۲ نفر اعلام شده است کی لهراسب بویراحمدی که این جنگ را فرماندهی می نمودند با استفاده از نبوغ جنگی و مهارتهای نبرد چریکی از تاکتیکهای چریکی جدید و خارق العاده که با توجه به شرایط جغرافیایی تنگه ی تامرادی قابل پیاده سازی بر روی لشکر سردرگم سرلشکر شیبانی بود استفاده میکرد تا در نهایت سربازان و لشکر شاهنشاهی را در یک نبرد دلاورمردانه در تنگ تامرادی تارومار نمود.کی لهراس بعد از این نبرد شهرت فراوان یافته تا جائیکه از وی و فنون جنگی اش در کاخ سلطنتی رضا شاه نام برده میشود.و اشعاری نیز در وصف رشادتهای او در میان عشایر و جنوب کشور سروده میشود که هنوز بر سر زبانهاست [۱]
دلایل درگیری
مهمترین دلیل درگیری ظلم حکام نظامی که کلانتر ایل بویراحمد بودند.
از دلایل دیگر درگیری، جنگ دورگ مدین در سال ۱۳۰۷ بود که قوای بویراحمد و کی لهراسب پس از اینکه سران منطقه رستم و ممسنی از ایشان تقاضای کمک نمودند که در برابر نیروهای دولتی که بخاطر سرپیچی سران ممسنی از معین التجار بوشهری که مسئول جمع آوری باج و خراج منطقه رستم بود سرپیچی نمودند یاریشان دهد . کی لهراسب و همراهانش در منطقه نوگک ممسنی به نیروهای ممسنی می پیوندد و شکست سختی را به نیروهای دولتی تحمیل میکنند.
دلیل بعدی سیاست یک جا نشینی عشایر در زمان رضا شاه بود که باعث قیام های زیادی از طرف عشایر قشقایی، لرستان، بختیاری و بویراحمد شد.
از طرفی انگلیس در این زمان به دنبال کشف منابع نفت در ایران بود و شرکت های انگلیسی با اجازه سردار اسعد بختیاری در قسمت قشلاق ایل اقدام به تجسس نفت میکردند. این شرکت ها اجازه عبور عشایر و چرای دام های آنها را در سرزمین های مورد بحث نمی‌دادند به همین دلیل با سرسختی ایل بویراحمد مواجهه شدند که باعث اختلال در کار تجسس میشد. این شرکت ها از رضا شاه خواستند که ایل بویراحمد را سرکوب کند
جهت اطلاع نویسنده
Iran, Islamic Republic of
لطفا در مقاله ها از خانهای زورگو ننویسید که با ظلم به مردم ستم روا می داشتندزیر خان وخانزاده مرد وامروزه ایران مهد ایثار است.
Iran, Islamic Republic of
همه دلیر مردان چه درزمان رضاشاه وچه درزمان جنگ تحمیلی ودفاع مقدس رشادت ودلیری از خود نشان دادند وقابل تحسین است وتاریخ هر گز این مردان بزرگ وشهیدان والا مقام را فراموش نخواهد کرد .من به همه ان غیور مردان درود می فرستم وبه انان افتخار میکنمو کی لهراسب باتولی را در زمان خودش مردی دلیرو باغیرت وفدا کار می دانم وبه او نیز افتخار می کنم
مهرزاد
Iran, Islamic Republic of
درود بر روح پاک ملا ابولفتح خان رضوانی که در طی سالایان متوالی عمر بابرکت خود همواره پشت وانه ای دلگرم کننده برای تمام لر زبانان جنوب ایران بودند...روحشان شاد
باوی
Iran, Islamic Republic of
مینویسند کی لهراس وعبدالله خان و منصورخان ودیگر اینها هم از سرداران به نام بوده اند ولی اگر به متن نگاه کنید نوشته ۸سرداری که کمتر به وجهه ی زندگی انها پرداخته شده توجه بفرمایید یعنی قبلا به انها پرداخته شده
Iran, Islamic Republic of
درود بر بزرگ مردان این مرز و بوم
خصوصا صولت الدوله قشقایی که مایه فخر ایل قشقایی و کل ایران زمین است ,کسیکه از ۱۳۲۴ تا ۱۳۳۸ همواره در جنگ با انگلیس و عواملش بود و از مشروطه خواهی حمایت کرد و نهایتا جانش را در زندان پهلوی باوجود مصونیت وکالت مجلس برای وطن داد ,نام و یادشان گرامی ,
راجع به سخن اول هم این سخن منتسب به سردار عشایر است خطاب به قشون انگلیسی و رضا میرپنج
کتاب ایل اینانلو در گذر زمان صفحه صدو هفتاد یک
محمدی
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب حسینی نیک ممنون ار زحمات شما... معمولا کسانی را سردار ملی یا منطقه ای مینامند که رییس شورش .جنبش.یا قیامهای های داخلی باشند حال خیلی از این عزیزانی که نام بردید اینگونه هستند و بعضی هم اینگونه نیستند ... چه بهتر که نام سردار آزادی خواه وطن و جنوب مهدی سرخی میبردید که داخل کتاب ایوانف دانشمند روسی در مورد جنبش مهدی سرخی نوشته شده و اسناد انگلیسی ها وخیلی مستناد تاریخی درمورد شورش های مهدی سرخی نام برده شده
نوذری قراچه ای قشقایی۰۹۱۷۷۰۴۷۴۸۹
Iran, Islamic Republic of
به نظر اینجانب فرزندان عشیره ای از روحیه ای سلحشورومبارز طلبی برخوردار بوده و مقاومت در برابر ظلم جور را وظیفه خود می‌داند و بی‌شک جناب خسرو خان بویراحمدی از بزرگان مبارز و آزاده عشایر خطه بویر احمد می‌باشد۰۰۰۰روحشان شاد و یادشان گرامی باد
مهران سامانی
Iran, Islamic Republic of
چرا از بزرگان دیگر.که خیلی از این هشت نفر که خیلی هم پر اوازه ترند نام نبرده اید.اخه چرا؟؟لطفا با تاریخ بازی نکنید.خدا راضی نیست
محمد گرجیان
Iran, Islamic Republic of
در جنگ گجستان نامی از کردی انصاری، عبد المحمد، محمد حسن و عبدی انصاری نامی نبردیت بهتره با مراجعه به کتب تاریخی و روش میدانی تحقق بیشتری انجام دهید و به نقش اینها در این نبرد بیشتر پی خواهید برد.
ع پ
Iran, Islamic Republic of
درود بر نویسنده ولی من از نویسنده خیلی گلایه دارم چون یا اطلاعات آن ضعیف بود یا توسط عده ای خاص راهنمایی شده بود ایل تامرادی که بزرگترین ایل منطقه میباشد هم از نظر رشادت وهم از نظر جمعیت وهم از نظر ریشه و اصالت در ‌ضمن هیچ اشاره ای به اسامی بزرگان و برنو به دستان قهار این ایل بزرگ نشده است چون بسیاری از آنان در جنگ تنگ تامرادی شرکت داشتندو موثرتر از بقیه هم رزمان بویراحمدی خود بودند شاید خیلی ها از این نظریه من ناراحت شوند من جسارت نمیکنم این نظریه خودم میباشد وبرای آن دلیل دارم وآن این است که اشخاص جنگجوی بویراحمدی (( طایفه هایی از بویراحمد بالا )) در جنگ محلی یعنی((جنگ دره سرد)) در برابر ایل بزرگ و مقتدر تامرادی شکست بزرگ وسهمگینی را متحمل شدند من از همه مردم بویراحمدی پوزش میطلبم چاره ای نداشتم چون از بزرگان ورشادتهای ایل تامرادی اسمی برده نشده بود باید نشانه ای از دلیری آنها میدادم
دوستدار تاریخ ایران زمین
Iran, Islamic Republic of
لطفاً در مورد سردار رئیس ملاماندگار خان کراری بورکی کواری و فرزندش رئیس غلامرضاخان کراری ونوه اش رئيس میرزاحسین خان کراری بورکی کواری معروف به سردار مشروطه خواه معتمددوله و باباخان امیری ازخوانین کهمره سرخی نام ببرید در مورد خوانین کوار میتوانید در گوگل مطالعه نمائید بنده حدود 12 سال در منطقه کوار دربخشداری مشغول خدمت بودم و با اکثریت مردم خون گرم وبامرام این منطقه که اصالتشان لر بورکی بوده اند آشنا شدم و آقايون کراری قصراحمدی از خوانین این منطقه که از نوادگان سردار ایل بورکی رئیس ملاماندگار کراری بورکی هستند 🌹 🌹 بدرود تشکر از توضیحات بسیار جالب شما 🌹 🌹
Iran, Islamic Republic of
عجب اینکه باوجود جایگاه ملی مردی چون صولت الدوله قشقایی که تاریخ و وطن پرستان ایران به اجنبی ستیزی ایشان اذعان دارند بازهم در مورد ایشان نهایت کم لطفی و کم توجهی شده به صورتیکه حتی اسمی از ایشان در تقویم یا خیابان های مهم یا مجسمه ای از ایشان نیست و حتی اجازه نصب مجسمه ایشان را ندادند و راجع به فرزندانش هم بد معامله ای شد ! قشقایی هم تنها ایلی شد که باوجود اینهمه خون در راه وطن و مشروطه نه تنها شهر و استانی به نام خودشان دارا نشد بلکه نماینده ای هم در مجلس ندارد و اجازه کسب مناصب بالا را قانون نانوشته ای نمیدهد !
علی عزیزی
Iran, Islamic Republic of
در جنگ گجستان نقش مرحوم کردی انصاری کمتر از غلام‌حسین سیاپور نبود
آلکس
Iran, Islamic Republic of
چرا نگفتین خسرو خان توسط عبدالله خان برادرش کشته شد؟ دسیسه کجا بود؟ عبدالله خان از خسرو خان خوشش نمیومده و می‌خواسته بکشش. چرا سعی می کنید مثلا بعضی افراد تطهیر کنید؟ / این خان ها از ملت به زور مالیات می‌گرفتن. نظرات یه عده رو هم می‌خوندم که نوشته بود در جنگ تامرادی حدود ۲۸۰۰ یا بیشتر سرباز دولتی کشته شد، یه عدد کاملا ساختگی که ممکنه طرف یه مرتبه بگه نه اصلا ۲۸۰۰۰ نفر کشته شدن.
لازم نیست الکی از هر کسی یه آدم مقدس بسازین، بیشترشون خان های زورگویی بودن و رضاخان هم اومده بود این خان و خان بازی از کار بندازه. اینا چیه از خودتون می سازین و میخواین بگین این سلحشور بود اون غیور بود و ..‌‌.
امید
Iran, Islamic Republic of
دست شما درد نکنه بابت مطالب خیلی قشنگی که نوشتین وتاریخ را زنده نگه داشتین.ولی ازتمامیه چهره های سرشناس منطقه لر باید یاد میشد..کی لهراس.حسینقلی خان رستم.عبدالله خان.اسماعیل مظفری.اسکندر خان.منصورخان.از تمامی چهره های سرشناس که درمقابل استعمار انگلیس و ظلم حکومت پهلوی تا پای مرگ ایستادن .
چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

بسیاری از روس‌ها می‌ترسند در صورت پیروزی اوکراین در جنگ جاری "ولادیمیر پوتین" از قدرت ...
دیدار جنجالی نمایندگان عضو جبهه پایداری با طالبان

دیدار جنجالی نمایندگان عضو جبهه پایداری با طالبان

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: شیوه جدیدی از تطهیر طالبان در حال رایج شدن در کشورمان از ...
طرح شفافیت قوای سه‌گانه بار دیگر توسط مجمع تشخیص رد شد

طرح شفافیت قوای سه‌گانه بار دیگر توسط مجمع تشخیص رد شد

طرح شفافیت قوای سه گانه که چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل شده بود بار دیگر ...
1