تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۵
کد مطلب : ۲۲۱۹۹۴

حال و روز آبشار یاسوج در زمستان (+تصاویر)

۰
کبنا ؛ 






در یک روز زمستانی از آبشار یاسوج یا‌‌ همان نماد پایتخت طبیعت بازدید کرده تا از آخرین وضعیت این آبشار و آماده سازی آن برای ایام عید نوروز و تعطیلات بهاری گزارشی تهیه کند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحت ۱۶۲۶۴ کیلومتر مربع و آماری بالغ بر ۶۵۸۶۲۹ نفر جمعیت در جنوب غربی ایران سرشار از ذخایر و منابع آبی بی‌نظیر با پوشش گیاهی فراوان و جنگل‌های گسترده دارای دو اقلیم آب و هوایی متفاوت می‌باشد.
کهگیلویه وبویراحمد پر آب‌ترین منطقه جنوب غربی ایران و دومین تولید کنند آب کشور قلمداد می‌شود واز جاذبه‌های طبیعی این استان به منابع آبی، رودخانه‌های پر آب، آبشارهای زیبا، پوشش گیاهی بی‌نظیر، با تنوع بسیار از درختان مختلف جنگلی به همراه گونه‌های جانوری متعدد می‌توان اشاره کرد.
وضعیت طبیعی و جغرافیایی کهگیلویه وبویراحمد سبب شده که این از استان به نام پایتخت طبیعت ایران، شمالی در جنوب ویا سرزمین چهار فصل یاد شود. طبیعتی که سالانه به خصوص در فصل تعطیلات میزبان خیل عظیمی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد.
تفرجگاهی آبشار یاسوج در حال نابودی
آبشار یاسوج به علت دارا بودن آب و هوای مطبوع و چشمه سارهای متنوع یکی از ناب‌ترین نقاط گردشگری کهگیلویه وبویراحمد و شهر یاسوج است که همه ساله پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور می‌باشد.


مهمانان آبشار یاسوج به محض ورود به این مکان گردشگری با نوازش نسیم خنک در این پارم رویایی ،چشمه ها و درختان تنوبر این منطقه چنان به وجد می آیند که بوی خوش زندگی را احساس می کنند.

 اما به محض ورود به مرکز آبشار، گردشگران و حتی مردم منطقه با صحنه هایی روبه رو می شوند که آن همه شوق و ذوق را به چین و چروک اخم در پیشانی آنهاتبدیل می کند.

 دیدن آبشاری که روزی صدای شر شر آب روان آن موسیقی گوش نواز و رقص شاخه های سرسبز آن چشم نوازگردشگران بود، غرق شده در خشکی و لجن زارهمراه با بوی تعفن دل هر انسان طبیعت دوستی را به درد می آورد.

حال آبشار یاسوج خوب نیست


حال آبشار یاسوج این روزها خوب نیست و این حال را در چهره لب تشنه و خشکیده بدون آب آن خوب می توان دید.


چرا وقتی می توان با حفظ منابع آبی ، برنامه های اصولی ، فراهم کردن زیر ساخت ها و با حفظ شرایط اکولوژیکی ، این منطقه گردشگری را به یک نقطه توریستی و گردشگری در آمد زاتبدیل کنیم آن را به حال خود رها کرده و شاهد زوال آن هستیم.

از طرفی دیگر مسئولان افزایش جمعیت و خشکسالی را بهانه کردند و از این طریق روزانه حجم زیادی از این منبع خدادادی را برداشت و با دریافت آب بها از مردم با آن تجارت می‌کنند.
آبشار یاسوج در خطر

آماده نشدن برخی از زیرساختهای مهم این تفرجگاه مهم گردشگری مرکز استان، مانند نبود راه مناسب برای رسیدن به قسمت اصلی آبشار و امن نبود برخی از آلاچیق هایی که با ریزش سنگ برروی آن ها تخریب شده اند بیشتر از بقیه کمبودها خودنمایی می کند.از طرفی دیگر برخی از سازه های این آبشار عمری چندین ساله دارد که هنوز با نبود هزینه کافی راکد مانده یا ساخته نشده است.

پارک  آبشار، این روزها از بی آبی رنج می برد،به گفته کارشناسان و مسئولان یکی از دلایل خشکی آب آبشار یاسوج در ایام زمستان برداشت بی رویه برخی از دستگاههای اجرایی شهرستانی از آبهای بالا دست این آبشار و انتقال آن به شهر بوده که باعث شده این تفرجگاه مهم پایتخت طبیعت در حاشیه قرار گیرد.

زیبایی های آبشار یاسوج در خطر خشک شدن

شهردار یاسوج مدتی پیش در گفتگو با خبرنگاران به مشکلات منطقه توریستی پارک آبشار اشاره کردو گفت: متأسفانه به دلیل برداشت غیره اصولی آب از این منطقه توریستی، بیشتر باغات این منطقه که خود نشانه زیبایی این مکان هستند در حال خشک شدند که این موضوع برای ما بسیار نگران کننده است.


جاوید با بیان این که باید این موضوع را هرچه سریعتر با حضور مسئولان استانی برطرف کنیم، ابراز کرد: با هماهنگی های به عمل آماده با آب منطقه ای در صدد پمپاژ آب از بستر رودخانه بشار برای آبیاری باغات پارک آبشار و پارک جنگلی برای تهیه زیرساختهای مورد نیاز آن هستیم.

مشکل اصلی تفرجگاه مهم شهر یاسوج نبود آب آشامیدنی

وی با بیان این موضوع که یکی از مشکلات اصلی در مناطق تفریحی و توریستی شهر یاسوج نبود آب آشامیدنی و امکانات اولیه است، ابراز کرد: در کارگروهی که با مسئولان شهرستانی صورت گرفت بودجه قابل توجی را برای ساخت امکانات اولیه اعم از سرویس های بهداشتی و مشکل آب آشامیدنی این مناطق اختصاص دادیم.

مسئله آبشار یاسوج به هیئت دولت ارجاع داده شود

شهردار یاسوج نیز در این نشست، نیز به بحران در آبشار یاسوج اشاره کرد و گفت: مسئولان استانی باید مسئله آبشار یاسوج را در دستورکار هیئت دولت قرار دهند واین مسئله مهم را در سفر هیئت دولت مطرح کنند تا شاید از این منظر بتوان مشکلات این آبشار برطرف شود.

محمد علی جاوید با بیان اینکه تمامی زیرساختهای این آبشار باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود،گفت: مغازه‌ها و اردوگاه‌های دولتی در این آبشار بایددر اختیار مردم قرار گیرد.


وی افزود: بهسازی آسفالت، جدول گذاری، کانال سراسری از نقطه ورودی تا آبشار، احداث نمارخانه، احداث مکان‌های تجاری، نورپردازی از اقدامات عمرانی شهرداری در آبشار یاسوج بوده که با پیشرفت اجرا خواهند شد.

آب آبشار را آزاد کنید

اعضای شورای شهر یاسوج هم ضمن انتقاد از برداشت بی رویه آب از آبهای روان این تفرجگاه گفت: آب و فاضلاب باید آب آبشار را آزاد کند و جهت تامین آب یاسوج از چاههای عمیق استفاده کند.

اکبری تبار با بیان اینکه آبشار یاسوج یک مکان تفریحی است و نباید با لوله کشی و انتقال آب آن به وجهه تفریحی اش آسیب زد بیان کرد: طرح جامع آبشار یاسوج در زمان استانداری مهندس نیکزاد در مقطعی از کار اجرا شده است.

وی افزود: شورای شهر نیز جلساتی در زمینه آبشار یاسوج برگزار کرده و مصوب شده است که ساخت هتل این مکان به آگهی گذاشته شود تا بتوان از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه استفاده کرد.

بحران بی ابی به آبشار یاسوج هم رسید

باقری با ابراز نگرانی از وضعیت آبشار یاسوج و از بین رفتن این جاذبه زیبا در مرکز استان به دلیل بی آبی و برداشت بی رویه آب ازچشمه های آبشار خاطر نشان کرد و گفت: در حال حاضرفقط نامی از آبشار یاسوج مانده و این آبشار در حاضر با بحرانی بی آبی مواجه است.

وی آبشار یاسوج را نماد پایتخت طبیعت و کهگیلویه وبویراحمد دانست و افزود: از گذشته تاکنون نام آبشار با نام یاسوج گره خورده وگردشگران و مسافران این شهر را با نام آبشار یاسوج می‌شناسند.


اما با همه این منوال یکی دیگر از مهمترین ضعف های زیرساختی در این تفرجگاه، نبود نمایشگاههای دائمی و سنتی در این تفرجگاه بوده، هرچند که شهرداری با تخریب برخی از مغازه های قدیمی این تفرجگاه در صدد ایجاد مغازه های دائمی و نمایشگاههای صنایع دستی  در این منطقه است.

خشک شدن برخی از چشمه های این آبشار و لایه روبی نشدن حوضچه های مصنوعی و حتی زیبا سازی نشدن بستر این آبشار باعث شده که تنها نماد گردشگری یاسوج امروز به یک مخروبه شباهت داشته باشد و نتواند دیگر میزبان خوبی برای مسافران و طبیعت دوستان پایتخت طبیعت ایران باشد.

از جمله مشکلات دیگر را می توان کمبود سطل زباله، شکستگی های شیرهای آب، جاری شدن فاضلاب بر اثر شستن ظروفبرخی از این موضوعات بوده که هنوز برطرف نشده و همچنان پابرجا است .


 زیبا سازی بصری آبشار نیز یکی دیگر از موضوعات مهم این تفرجگاه بوده که همچنان در بلاتکلیفی است که به عنوان نمونه می توان به عدم رنگ آمیزی لوله ها و پلکان هایی که در تنگه آبشار برای استفاده گردشگران از آبهای روان قرار داده شده اشاره کرد.

پارک آبشار یاسوج تفرجگاهی که در ایام تعطیل بخصوص تعطیلات نوروز باستانی و تابستان پذیرایی خیل زیاد مسافران از اقصی نقاط کشور است امروز به عنوان پتانسیلی عظیم در جنوب غرب کشور از آن یاد میشود دارای جاذبه های توریست پذیری بالایی بوده که نیازمند زیرساخت هایی برای توسعه و آبادانی است.



























--------------------------------
گزارش: روح‌الله اخلاقی


نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1