تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب : ۲۲۱۴۵۸

یک حادثه و تلنگر جدی به مسئولان کهگیلویه / وقتی فریادهای «پوزش» شنیده نمی‌شود

۷
۰
کبنا ؛

حادثه آتش‌سوزی امروز در دهدشت بار دیگر تلنگری شد تا مسئولان استانی و شهرستان به فکر تأمین امکانات و تجهیزات اطفای حریق شوند.

ساختمان دو طبقه در خیابان ابوذر غفاری دهدشت امروز طعمه حریق شد تا بار دیگر تلنگری شود بر شهرداری و مدیریت بحران که فکری به حال امکانات و تجهیزات اطفای حریق در این شهرستان کنند.

این آتش‌سوزی که از ساعت ۳ بامداد و از انبار لوازم خانگی طبقه پایین ساختمان شروع شده بود به علت کمبود تجهیزات و امکانات امدادی ساعت‌ها به طول انجامید و باعث شد انبار لوازم خانگی و یک واحد مسکونی هفت ساعت در آتش بسوزند.

حادثه آتش‌سوزی این ساختمان گرچه خوشبختانه تلفات جانی نداشت اما خسارات جبران ناپذیری وارد کرده بود و البته بیش از هر چیزی ضعف در مهار آتش را بر همگان روشن ساخته است.





اطفای حریق در یک ساختمان با کمترین امکانات و تجهیزات انجام گرفت با این حال اگر حادثه گسترده‌تری رخ دهد فاجعه‌بار خواهد شد.

اگر تجهیزات اطفای حریق کافی بود قطعاً سطح آتش‌سوزی گسترده نمی‌شد و چه بسا خسارات کمتری به مالباخته این حادثه هم وارد می‌شد.





دو ایستگاه آتش‌نشانی جوابگوی نیاز شهری با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت نیست ناوگان قدیمی این آتش‌نشانی‌ها که در برخی مواقع باید روستاها را نیز پوشش دهد ضریب ایمنی و قدرت مانور را به طور محسوس کاهش داده است.

ایستگاه‌های آتش‌نشانی دهدشت از ابتدایی‌ترین تجهیزات محروم‌اند، نیروی انسانی متخصص ندارند و خودروی پیشرو که از امکانات اولیه هر ایستگاه آتش‌نشانی است در این شهر وجود ندارد.

وضعیت نگران‌کننده حاکم بر ایستگاه‌های آتش‌نشانی دهدشت به نگرانی دائمی شهروندان از ایمنی دامن زده است، نبود تجهیزات مناسب از یک طرف و عدم آگاهی و تئوری کادر عملیاتی از سوی دیگر ارائه کمک به حادثه‌دیدگان را از نیروها سلب کرده است.





با گذشت بیش از یک سال از پلمب چاه معروف دلاور که به علت واقع شدن در بافت قدیم و خطرات ناشی از برداشت بیش از حد از آب این چاه از سوی میراث فرهنگی صورت گرفته است اما هنوز اقدامی در جهت اختصاص و تأمین محل دیگری برای آبگیری خودروهای آتش‌نشانی انجام نشده است.

موضوعی که به گفته شاهدان عینی حادثه امروز از معضلات اساسی و از علل گسترده شدن آتش بود، آب کافی برای اطفای آتش وجود نداشت!





حضور همه مسؤولان از اعضای مدیریت بحران، معاون فرماندار، اعضای شورای اداری، شهردار، هلال احمر، مسؤولان نظامی و انتظامی گرفته تا شهروندان عادی در محل حادثه کاملاً ملموس و چشمگیر بود اما آیا این حضور کمکی به سرعت در اطفای حریق و جلوگیری از گسترش آن کرده است؟

شهری که کوچکترین رویداد ناشی از بارندگی و آتش‌سوزی با این وضعیت مهار می‌شود! چه امیدی است برای مدیریت و کنترل حوادث مهیب غیر مترقبه‌ای از قبیل زلزله که هر لحظه امکان وقوع هست و خسارات جانی و مالی قابل پیش‌بینی هم ندارد.

جواد تخشا درباره آتش‌سوزی امروز دهدشت تصریح کرد: به محض گزارش حادثه، نیروهای آتش‌نشان در محل حضور یافتند اما امکانات لازم برای اطفای حریق کافی نبود.

شهردار دهدشت با بیان اینکه در دو ایستگاه آتش‌شانی این شهر دو خودرو و کمترین امکانات و تجهیزات وجود دارد این مشکلات را از عوامل اساسی هر گونه تعلل در اطفای حریق عنوان کرد.

تخشا افزود: یکی از خودروهای اطفای حریق عمر ۲۵ ساله دارد این در حالی است که شهری با جمعیت ۶۰ هزار نفر نیاز عمده به خودروهای پیشرفته برای ایستگاه‌های آتش‌نشانی دارد.





وی با بیان اینکه آتش‌نشانان ایستگاه‌های دهدشت تجهیزات لازم و استاندارد در اختیار ندارند گفت: از مدیریت بحران استان، فرماندار و نماینده مردم شهرستان در مجلس انتظار می‌رود فکری به حال و روز ایستگاه‌های آتش‌نشانی کنند.

شهردار دهدشت تصریح کرد: حداقل دو خودروی پیشرفته برای ایستگاه‌های این شهر لازم است تا در مواقع بحران بتوانند خدمات مطلوب ارائه دهند.

علی پوزش نیز با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در شهر گفت: ساعت ۵:۳۸ دقیقه بامداد امروز گزارش حادثه به من اعلام شد و از همان زمان تا الان مشغول مدیریت هستم.

فرماندار کهگیلویه افزود: بخشدار، معاون و مسؤول روابط عمومی را عازم محل حادثه کرده و از شهرداری سوق، دهیاری راک و شهرداری چرام برای اعزام خودروی آتش‌نشانی کمک گرفتم.

رئیس ستاد مدیریت بحران کهگیلویه تصریح کرد: ماشین‌آلات امور عشایر، راهداری و بنیاد مسکن برای تخلیه ساختمان و آواربرداری در صحنه حاضر شدند.

وی با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران با امکانات محدود در محل حادثه حضور و خدمات رسانی کردند افزود: آتش‌سوزی به علت انبار لوازم خانگی شامل یخچال، اجاق گاز، کولر و... مهیب بود.

پوزش ادامه داد: این حادثه از ساعت ۲ و نیم بامداد آغاز شده و به ساختمان مسکونی نیز سرایت کرد.

وی امکانات شهرداری دهدشت را جوابگوی خدمات‌دهی در مواقع بحران ندانست و گفت: شهرداری با امکانات محدود از ساعت چهار در صحنه حاضر شده است.

فرماندار کهگیلویه تأکید کرد: بارها گفته‌ام حالا هم اعلام می‌کنم امکانات اطفای حریق در شهرستان ناچیز است و باید کمک شود.

پوزش افزود: در عین حال دو ایستگاه آتش‌نشانی باید همیشه آماده کمک رسانی به حوادث باشند و شهرداری موظف است امکانات اولیه مانند دستکش، کلاه ایمنی و فوم را در اختیار آتش‌نشانان قرار دهد.

فرماندار کهگیلویه بیان کرد: اگر اعتباراتی از محل حوادث به ما بدهند قطعاً نسبت به افزایش ناوگان ایستگاه‌های اتش نشانی اقدام خواهد شد.

پوزش برآورد اولیه از میزان خسارت لوازم سوخته در آتش را بالغ بر یک میلیارد تومان بر اساس فاکتورها دانست و گفت: علاوه بر این، خسارت ساختمان هنوز اعلام نشده است.

امیدواریم این حادثه مسؤولان استانی و شهرستان را از خواب غفلت بیدار کند و از کنار خطراتی که از آن آگاهی کامل دارند به راحتی نگذرند و ایستگاه‌های آتش‌نشانی را با تزریق تجهیزات و آموزش لازم برای نیروها تقویت کنند.

حالا باید منتظر ماند و دید سرعت تخصیص اعتبار و تأمین تجهیزات لازم برای ایستگاه‌های آتش‌نشانی دهدشت بیشتر است یا سرعت حوادث آتش‌سوزی که نه خبر می‌کند و نه بروکراسی اداری و چا‌نه‌زنی می‌شناسد.

آتش‌سوزی این ساختمان که به گفته ساکنان محل و شاهدان عینی از ساعت ۲ و نیم بامداد شروع شده بود با همکاری شهرداری چرام و سوق مهار شد اما هنوز دود ناشی از آن در سطح شهر نمایان است.



atashsozi-5 atashsozi-1 atashsozi-2 atashsozi-3
------------------------------------------------

گزارش و عکس: طیبه سادات سعادتی نیک
-----------------------------------------------

نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
شهری که این اقایان مسئولینش باشند قطعا چشم اندازی غیر از اینگونه حوادث ندارد!!!!!!!!! شرم اوراست اقایان رها کنید برید خونه هاتون!!!!!!!!!!!!!!
دنا
Iran, Islamic Republic of
اگر همیشه با لودر اتیشو خاموش کنند هیچ مشکلی پیش نمیاد ما شاالله
صحر
Iran, Islamic Republic of
خیلی دنبالش بودم ممنون
ک
Iran, Islamic Republic of
اینم از حاج عدلتون ههههههههههههه
گچساران
Iran, Islamic Republic of
در چنین مواقع بحرانی چرا فرماندار گچساران کمک نمی کند همسایه ما هم استانی و .....انسانیت کجاست
Iran, Islamic Republic of
فقط فکر و ذکرتون گرفتن پست مدیریت هستش . یه کم به گرفتاریها و حوادثی که پیش میاد و امکاناتو نحو رسیدگی و برخورد با اینگوه آتش سوزیها رو بلد باشید . اگه یکی خدای نکرده میسوخت اون موقع عذاب وجدان ولتون نمیکرد .
گچساران
Iran, Islamic Republic of
خوشبختانه تلفات جانی نداشت اما خسارات جبران ناپذیری وارد
خاطره بد بورس از دخالت

خاطره بد بورس از دخالت

ریزش‌های اخیر بورس باعث شده که طرح تحقیق و تفحص از بازار سرمایه در دستور کار مجلس قرار ...
علی کریمی از خودی‌ها بنالد یا کت‌و‌شلواری‌ها؟

علی کریمی از خودی‌ها بنالد یا کت‌و‌شلواری‌ها؟

‌انتخابات فدراسیون فوتبال ایران فردا یکشنبه برگزار می‌شود تا تکلیف جانشین مهدی تاج، رئیس ...
بایدن نقاب برداشت / بازی جدید آمریکا

بایدن نقاب برداشت / بازی جدید آمریکا

همزمان با اقدام جدید آمریکا در ارائه قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی به شورای حکام ، ایران ...
1