تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۲۲۱۳۷۱

خانه‌ای در آتش سوخت / افت شدید آب در روستاها / تصادف در جاده یاسوج-اصفهان

۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد /
منابع تامین آب روستاهای کهگیلویه و بویراحمد دچار افت شدید شده‌اند
مدیرعامل آبفای روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر منابع تامین آب روستاهای این استان دچار افت شدید شده‌اند.
فیض الله پاسره اظهار داشت: به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد تمامی منابع تامین آب روستاهای این استان شامل منابع زیر زمینی و سطحی (چشمه‌ها) با افت شدید روبه رو هستند.
وی با بیان اینکه منابع آب سطحی با اولین کم بارشی و خشکسالی کم آبی خود را نشان می‌دهد ابراز کرد: به طور طبیعی منابع آب زیر زمینی دیر‌تر از منابع آب‌های سطحی کم آب می‌شوند.
پاسره از تامین آب روستاهای این استان از طریق ۱۲۰ حلقه چاه و بسیاری چشمه خبر داد و افزود: بسیاری از روستاهای دو شهرستان‌ سردسیری بویراحمد و دنا از منابع آب‌های سطحی آبرسانی می‌شوند.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۱۱۸ روستای این استان فاقد آب شرب بوده که از طریق تانکر آب‌رسانی می‌شوند عنوان کرد: آب‎رسانی سیار به ۱۱۸ روستای فاقد آب استان کهگیلویه و بویراحمد به وسیله ۱۳ دستگاه تانکر ۱۰ هزار لیتری با حجم آب شرب ۳۲ هزار و ۳۸۰ متر مکعب توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.
پاسره ادامه داد: از محل منابع صندوق توسعه ملی ۱۸ مجتمع بزرگ و ۷ پروژه آبرسانی تک روستایی را در این استان تعریف و عملیاتی کردیم که قریب به ۴۷۱ روستا با جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.
 آتش سوزی منزل مسکونی در دهدشت بعد از ۲ ساعت و نیم مهار شد
شهردار دهدشت با اشاره به آتش سوزی یک باب منزل مسکونی در خیابان ابوذر غفاری این شهر گفت: این آتش سوزی بعد از ۲ ساعت و نیم با تلاش مأموران آتش نشانی خاموش شد.
جواد تخشا اظهار داشت: آتش سوزی ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد به آتش نشانی شهرداری اطلاع رسانی شد.
وی بیان کرد: نیروهای آتش نشانی شهرداری در کمترین زمان ممکن با ۲ ماشین آتش نشانی خود را به محل رساندند.
تخشا بیان کرد: این آتش سوزی در منزل مسکونی ۲ طبقه رخ داده بود که با توجه به قدمت بالای ساختمان و تخریب ساختمان طبقه پایین، آتش سوزی به طبقه دوم نیز انتقال پیدا کرد.
وی با اشاره به اینکه مواد اشتعالزای لوام خانگی و شیمایی موجود در خانه شدت آتش را بیشتر کرده بود بیان کرد: در این آتش سوزی ماشین‌های آتش نشانی شهردار پنج بار آبگیری شده بودند.
شهردار دهدشت اظهار کرد: این آتش سوزی در ساعت ۷:۳۰ صبح با همکاری ماشین آتش نشانی شهرداری سوق و دهیاری راک کنترل و خاموش شد.
تخشا بیان کرد: میزان خسارت وارده از سوی کارشناس شهرداری در حال بررسی است.
بی‌بی حکیمه خاتون(س) نگینی در دل کوه‌های زاگرس
در دل کوه‌های برافراشته زاگرس ایران نگینی در جاده‌های صعب‌العبور می‌درخشد که هر ساله مشتاقان بسیاری را به پابوس خود می‌کشاند.
ویژگی شهرستان گچساران و قرار گرفتن آن در شاهراه جنوب کشور این شهر را نسبت به دیگر شهرهای جنوب متمایز کرده است.
جاده‌های صعب‌العبور هم مانعی برای رسیدن به مرقدحضرت بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) نمی‌شود.
هر روز زائران را مشاهده می‌کنیم که از گوشه گوشه ایران عازم بقعه متبرکه بی‌بی حکیمه (س) هستند.
زائرانی که نه تنها از ایران بلکه از کشورهای دیگر نیز به زیارت خواهر امام رضا(ع) می‌شتابند.
این بقعه متبرکه در فاصله ۸۰ کیلومتری شهرستان گچساران قرار دارد و هرساله میزبان جمعیتی یک میلیون نفری است که از جای جای ایران و کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس ایران به این مکان مقدس مشرف می‌شوند.
عشق و ارادت به خواهر امام هشتم ما شیعیان عاشقان را از هر نقطه‌ای به سمت نگین جنوب می‌کشاند.
در کتاب بحارالانوار آمده است، که یکی از خواهران امام هشتم و فرزند موسی کاظم(ع) در حوالی گچساران به خاک سپرده شده است و دارای مشتاقان و زائرانی فراوانی است.
اما راز بودن این بقعه متبرکه در چیست؟
در دوران حکومت بنی‌عباس که ظلم به سادات رو به افزایش بود گروه‌هایی از اهل بیت(ع) از مرزهای کشور عراق خود را به ایران رساندند.
براساس روایات یکی از همین گروه‌ها به سرپرستی احمد بن موسی شاهچراغ که به قصد سفر به خراسان وارد جنوب شدند در بین راه با لشکریان مامون روبرو می‌شوند و هرکدام از این کاروانیان به سمتی می‌رود.
در دل بقعه متبرکه بی‌بی حکیمه(س) غاری وجود دارد که اسرار نهفته‌ای را در دل دارد.
حضرت بی‌بی حکیمه (س) پس از شهادت غلام خود که کاکا مبارک نام دارد و نرسیده به بقعه بی‌بی حکیمه قرار دارد، به همراه کنیزش در درون این غار مخفی می‌شوند.
و اما امروز گچسارانی‌ها به وجود این امام‌زاده خود افتخار می‌کنند که میزبان خواهر امام هشتم و زائران او هستند.
سال گذشته گچساران افتخار این را داشت که کنگره ملی حضرت بی‌بی حکیمه(س) را با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و دیگر مقامات کشوری برگزار کند و امسال آماده می‌شود تا کنگره بین‌المللی بی‌بی حکیمه خاتون (س) را  در این محل نیز برگزار کنند.
عبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران در این باره اظهار کرد: وجود این مرقد مطهر افتخاری بزرگ برای این شهرستان است.
وی با بیان اینکه شهرستان گچساران افتخار این را دارد که هرساله و در تمامی ایام میزبان زائران و مشتاقان این مرقد مطهر باشدف افزود: سختی‌های جاده و راه نیز مانع از عشق و ارادت خالصانه زائران به این امام‌زاده نمی‌شود.
رحیمی با بیان اینکه در سالهای اخیر نگاه ویژه‌ای به زیرساخت‌ها در حرم بی‌بی حکیمه(س) شده است، افزود: امسال نیز در تدارک و برنامه‌ریزی با شکوه کنگره بین‌المللی بی‌بی حکیمه(س) هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران در حال آماده‌سازی نهایی و کارهای عمرانی شامل سردرب، کتیبه، کاشی‌کاری هستند و به منظور وجود زائران در ایام نوروز پارکینگی نیز در دست اجرا است.
فرماندار گچساران اذعان کرد: در بازدیدی که امروز از روند کارهای عمرانی داشته‌ام تا اسفند ماه سال‌جاری کارهای عمرانی به پایان می‌رسد و گچساران آماده میزبانی از سیل مشتاقان حضرت بی‌بی حکیمه(س) می‌شود.
 سانحه رانندگی جاده یاسوج به اصفهان ۹مصدوم داشت
مسئول روابط عمومی مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سانحه رانندگی در جاده یاسوج به اصفهان ۹ مصدوم برجای گذاشت.
صادق حیدرزاده اظهار داشت: این حادثه که ساعت ۱۹٫۵۰ دقیقه دیشب به مرکز فوریت های پزشکی شهرستان بویراحمد گزارش شد، ۲ دستگاه خودروی سواری پراید و پژو ۴۰۵ با هم تصادف کردند.
وی تصریح کرد: پس از دریافت گزارش این سانحه امداد گران هلال احمر و فوریت های پزشکی در کمترین زمان ممکن خود را به محل حادثه رساندند.
حیدزاده ابراز داشت: هشت مصدوم این سانحه با آمبولانس های اورژانس و یک مصدوم از سوی آمبولانس هلال احمر پس از امداد و نجات اولیه به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج برای ادامه درمان انتقال داده شدند.
وی از مردم خواست از جابه جایی مصدومان در هنگام بروز حادثه خودداری کنند.
فعالیت بیش از ۳ هزار تعاونی در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۲۰۰ تعاونی در کهگیلویه و بویراحمد در حال فعالیت هستند که در سال جاری ۳۱ تعاونی در قالب‌های مختلف تشکیل شده است.
صابر مظاهری  حفاظت و صیانت از نیروی کار را اولویت اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و اظهار کرد: در این زمینه اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به شرایط حاکم بر فضای کسب و کار طبق مقررات مانع از اخراج کارگران در بخش‌های مختلف هستیم و مطابق قانون از حقوق و مزایای کارگران در تمامی کارگاه‌ها حمایت کرده‌ایم.
وی اظهار داشت: در صورت عدم پرداخت حقوق از سوی کارفرمایان و دادخواست از ناحیه کارگر اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون فوت وقت رسیدگی می‌کند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه رعایت نکات ایمنی از موارد مهمی است که سلامت کارگران را تضمین می‌کند، گفت: با توجه به آموزش‌هایی که در طول یک سال اخیر برای کارفرمایان، مدیران عامل و اعضاء شرکت‌ها و کارگران چه در محیط کارگاه و چه خارج از محیط کارگاه برگزار شده و همچنین نقش بازرسی پی در پی از کارگاه‌ها ضریب ایمنی در کارگاه‌ها نیز بالا رفته است.
وی، توجه به کیفیت به جای کمیت در تشکیل تعاونی‌ها را اولویت دولت تدبیر و امید دانست و گفت: ۳۲۰۰ تعاونی در سطح استان در حال فعالیت هستند که در سال جاری ۳۱ تعاونی در قالب‌های مختلف تشکیل شده است.
مظاهری افزود: در کار گروه رفع موانع تولید استان ۶۰ تعاونی که بسیاری از آنان در حال تعطیلی بوده مشکلات آنها در زمینه‌های تسهیلات، نیروی کار، تأمین اجتماعی و یا دستگاه‌های خدمات‌رسان از قبیل آب، برق و گاز بودند همکاری‌های لازم صورت گرفت تا آنها به چرخه فعالیت ادامه دهند.
وی گفت: بر اساس ارزیابی عملکرد صورت گرفته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اداره‌کل تعاون کهگیلویه و بویراحمد جز استان‌های برتر کشور بوده است.
اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به چهار شهر گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد
نماینده شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی از اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال برای آغاز آبرسانی به شهرهای دهدشت، چرام، سوق و لنده از سد کوثر خبر داد.
عدل هاشمی پور، نماینده شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، گفت: کار مناقصه پروژه ملی آبرسانی از سد کوثر در آینده ای نزدیک برگزار و با همکاری وزارت نیرو مجوز برداشت آب از تصفیه خانه سد کوثر برای هر چهار شهر و روستاهای مسیر تصویب شد.
وی ضمن تاکید بر اینکه این پروژه با تلاش و پیگیری همه به نتیجه رسید، اظهار داشت: بودجه این طرح برای سال ۱۳۹۶ نیز تصویب و حدود ۶۰۰ میلیارد ریال در مرحله نخست برای این پروژه در نظر گرفته شد.
هاشمی پور، هزینه این پروژه را حدود سه هزار میلیارد ریال دانست و اضافه کرد: این پروژه از سد کوثر و تصفیه خانه گچساران آغاز و آب تصفیه شده مناسب روستاهای مسیر و شهرهای دهدشت، چرام، سوق و لنده تامین خواهد شد.
نماینده چهار شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با اجرای پروژه مهم آبرسانی مشکل کم آبی این چهار شهر رفع و مردم از آب آشامیدنی پاک برخوردار می شوند، گفت: تلاش می شود تا پایان امسال پیمانکار مشخص و با حضور معاون اول رئیس جمهوری کار اجرایی آن آغاز شود.
اجرای طرح «خانواده آماده در مخاطرات» در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرعامل هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح «خانواده آماده در مخاطرات» در استان خبر داد.
امان‌الله جهان‌بین در جمع خبرنگاران با اشاره به وظایف و رسالت‌هایی که هلال احمر بر عهده دارد، اظهار کرد: هلال احمر تاکنون در سطح کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد منشا خدمات بسیاری بوده است و در هنگام بحران‌ها و حوادث در کنار مردم بهترین خدمات را ارائه کرده است.
وی با بیان این که خدمات امدادی هلال احمر بی‌وقفه و در طول تمام ساعات شبانه روز است، تصریح کرد: مردم نیز خوشبختانه نسبت به عملکرد این نهاد امدادرسان رضایت دارند.
مدیرعامل هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهارات خود با بیان این که یکی از مهم‌ترین اهداف ما در این دستگاه آشنایی با وظایف هلال احمر است، تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند با اخبار و گزارش‌های خوب خود مردم را با این وظایف آشنا کنند تا هنگام حوادث و بحران بتوانیم با تعامل و هماهنگی با مردم خدمات بهتر و سریع‌تری را به آن‌ها ارائه دهیم.
جهان‌بین افزود: در هلال احمر طرح‌های بسیار خوبی در حال اجراست که از جمله آن‌ها می‌توان به طرح‌هایی همانند همای رحمت، خادم و کاروان سلامت اشاره کرد که لازم است مردم با این طرح‌ها آشنایی  داشته باشند.
این مسؤول در بخش دیگری از اظهارات خود به طرح اثرگذار خانواده آماده در مخاطرات اشاره کرد و گفت: در این طرح خانواده‌ها با مخاطرات و بحران‌ها و همچنین بلایا بیشتر آشنا شده تا بتوانند در هنگام بحران‌ها آمادگی کاملی داشته باشند.
جهان‌بین افزود: این طرح برای کاهش آسیب‌های مربوط با بلایا در محله‌های استان اجرایی می‌شود که اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه از سوی رسانه‌ها کمک بزرگی برای موفقیت در این گونه طرح‌ها خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1