تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۲۲۱۱۸۷

روایتی تلخ از زندگی دانش آموزان آبریزک کهگیلویه

۲
۰
کبنا ؛ 

دانش‌آموزان منطقه آبریزک از توابع کهگیلویه به خاطر نبود مدرسه تحصیلات خود را پس از گذراندن دوره ابتدایی رها کرده و چوپان گله می‌شوند.

 پنجمین سفر کاروان سلامت جمعیت هلال احمر شهرستان در منطقه آبریز دشمن زیاری سپری شد.این کاروان از سال جاری خدمات‌رسانی به روستاهای دورافتاده و محروم از امکانات را آغاز کرده است.

کاروان سلامت هلال احمر متشکل از امام جمعه، پزشک، خبرنگاران و این بار با حضور مسؤول حوادث و امور عمرانی فرمانداری مسیری سه ساعته را طی نمود تا از نزدیک با دردهای مردم محروم آشنا شوند.

روزگار ساکنان برخی از روستاهای آبریزک در شرایطی می‌گذرد که با گذشت قریب به چهار دهه از انقلاب هنوز روشنایی خانه شان با کورسوی نور چراغ نفتی و یا شعله‌های هیزم تأمین می‌شود.

راه پر پیچ و خم سنگلاخی رسیدن به روستاهای «سرتوف»،«سرچات» و «پس چات» از توابع دهستان دشمن زیاری که اسم جاده را یدک می‌کشد سال‌هاست در انتظار حداقل زیرسازی است، به گفته اهالی منطقه این جاده برای اولین بار است چرخ خودروی مسؤولان را به خود می‌بیند.

 
 
مردم روستای پس چات، آمدن مسؤولان پس از سال‌ها را عجیب خوانده و گفتند طی این سال‌ها به کلی فراموش شده بودیم.

 
امکانات آموزشی در این روستاها در مقطع ابتدایی خلاصه شده و دانش‌آموزان پایه ششمی راهی جز برگزیدن چوپانی پیش پایشان نمی‌بینند.

نبود مدرسه راهنمایی در منطقه دانش‌آموزان را مجبور کرده برای ادامه تحصیل به روستاهای همجوار و یا شهر عزیمت کنند موضوعی که به دلیل تحمیل هزینه‌های گزاف و نگرانی والدین از تردد فرزندان در سرما و گرما عطای تحصیلات را به لقایش بخشیده است.

 
 
hlalahmar-19

 
این شرایط باعث شده دانش‌آموزان درس محرومیت را با حسرت مشق کرده و به حداکثر سطح تحصیلات آن‌هم در مقطع ابتدایی رضایت دهند و درس خواندن را برای همیشه کنار بگذارند.

خانه‌های ساده روستایی هر لحظه ممکن است بر سر ساکنان آوار شود این سکونتگاه‌ها در نگاه اول به محلی برای نگهداری هر چیزی به غیر از سکونت انسان شباهت دارد.

در آبریزک با وجود همه مشکلات و موانع اما زندگی جریان دارد، به هر کدام از روستاها که وارد می شدیم زنان پر جنب و جوش روستایی در حال فعالیت بودند.

حسین سعید نژاد ساکن یکی از روستاهای تابعه دشمن زیاری مشکلات روستا را شامل نبود برق و جاده مناسب دانست و گفت:جاده ارتباطی با کوچکترین بارندگی به کلی قطع و عبور و مرور غیر ممکن می شود.

وی افزود: در چنین شرایطی برای رساندن بیمار به شهر ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان باید هزینه کنیم.

 
hlalahmar-13

 
سعیدنژاد با بیان اینکه روستاهای سرتوف، پس چات، دلی یک و روستاهای دیگری در این منطقه از همه امکانات محروم هستند افزود: آبرسانی به این روستاها حتی پمپاژ هم نیاز ندارد و با یک شاخه لوله قابل کار است.

یکی از زنان روستایی نیز گفت: روزانه دو تا سه بار مسیر یک کیلومتری تا چشمه را برای حمل آب با الاغ طی می کنیم.

محرومیت روستاها از برق و آب شرب در حالی است که برق تا فاصله ۱۲۰۰ متری این روستاها آمده و از چشمه آبریزک برای آبرسانی به مناطقی از بویراحمد استفاده شده است.

عطری سلیمانی ساکن روستای پس چات نیز تصریح کرد: به غیر از کاروانی که امروز به ما سر زده و ما را مداوا می کند هیچ مسؤولی تا حالا به اینجا سفر نکرده است.

 
 
این زن میانسال ادامه داد: فریاد ما را به گوش مسؤولان برسانید و بگویید اینجا مردمانی فقیر به کمک شما نیاز دارند.

حجت‌الاسلام سید نصیر حسینی که از وضعیت سکونت در این روستاها متأثر شده بود در این باره به خبرنگاران گفت: وضعیت بسیار نامناسب است و مسؤولان شهرستان باید توجه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند.

امام جمعه دهدشت افزود: ویزیت، توزیع داروی رایگان و بسته های حمایتی کار ارزشمندی است که کاروان سلامت هلال احمر در این سفر ارائه داده و امیدواریم این کارها در دستور مدیریت همه مسؤولان قرار گیرد.

 
hlalahmar-16

 
 
حسینی خواستار سرکشی مسؤولان از مناطق فقیرنشین روستایی شد و گفت: از خیرین توانمندی که برای مساعدت به این مردم مسلمان و پیرو ولایت بشتابند تشکر می کنم.

وی افزود: ساختمان مسکونی روستائیان منطقه آبریز نامساعد و بسیار خطرناک است،حمام و سرویس بهداشتی ندارند، باید فکری به حال این مردم کرد.

سید عادل رهبریان درباره خدمات رسانی کاروان سلامت هلال احمر به خبرنگار فارس گفت: در این طرح به روستاهایی خدمات ارائه می‌شود که با مراکز درمانی و بهداشتی فاصله داشته و دسترسی آسان به خدمات ندارند.

 
hlalahmar-4

 
رئیس جمعیت هلال احمر کهگیلویه با اشاره به سفر کاروان سلامت به چهار منطقه از زمان آغاز اجرای این طرح گفت: کاروان سلامت و پروژه حمایتی تاکنون روستاهای آجم، دلی مهتاب، برم سبز و رودسمه را از خدمات خود بهره مند ساخته و اینک در منطقه آبریزک حضور یافته است.

رهبریان با بیان اینکه علاوه بر ویزیت رایگان و توزیع بستههای حمایتی،در قالب این طرح مشکلات مناطق شناسایی و به کمک خبرنگاران انعکاس داده می‌شود گفت: کمک‌رسانی خیرین و سرکشی مسؤولان استانی و شهرستانی از دستاوردهای کاروان سلامت بوده است.

وی از حمایت‌های بی دریغ عدل هاشمی پور نماینده مردم شهرستان در مجلس و سید امان الله جهانبین مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در راه اندازی کاروان سلامت تشکر کرد و گفت: دلگرمی این عزیزان، همراهی امام جمعه محترم و همکاری شبکه بهداشت و درمان یاریگر ما در اجرای طرح ها است.

هم چنین عدل هاشمی‌پور در خصوص انجام فعالیت‌های هلال احمر نقش جمعیت هلال احمر شهرستان در خدمت رسانی و نیز اطلاع رسانی مشکلات مردم در روستاهای دورافتاده و کمتر برخوردار را پررنگ و تحسین برانگیز خواند و گفت: مدیریت جوان و توانمند رهبریان در این جمعیت باعث شده همواره خبرهای مردم این مناطق در صدر اخبار کشور باشد و این خود وظیفه ما مسئولان را در بررسی و پیگیری به موقع این مشکلات دو چندان می‌کند.

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس با اشاره به اهمیت ادامه دادن این خدمات از سوی جمعیت هلال احمر کهگیلویه
از اصحاب رسانه نیز در پوشش مناسب اخبار شهرستان بویژه اخبارجمعیت هلال احمرکهگیلویه تقدیر کرد.

کاروان سلامت جمعیت هلال احمر به رغم همه موانع سفر به روستاهای دورافتاده و محروم را ادامه می دهد و هر ماه یک منطقه را سرکشی و خدمات رسانی خواهد کرد.

hlalahmar-2

-------------------------------------------------------

گزارش و عکس: طیبه سادات سعادتی نیک

--------------------------------------------------------

نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
این شهرستان نماینده هم که نداره ، شهرشان هم شهر نیست از دهدشت فیلم بگیرید بدتر دهسال قبل شده یک روستای بزرگ بی دروپیکرپرازماشین و یک چراغ سبزقرمزکه نشان بده شهراست
رحمان جهان بین
Iran, Islamic Republic of
آخ سی مملا
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1