تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۲۲۰۹۲۴

ارزیابی کیفیت محیطی شهر یاسوج

۴۸
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛بهنام مومنی نصرآباد علیا
برنامه ریزی تلفیقی (همزمان) جهت ارتقاء کیفیت محیطی در شهر یاسوج موضوع اصلی این تحقیق است. رویکرد غالب تحقیق حاضر، اسنادی- پیمایشی می ­باشد و برخی از داده های آن از طریق پرسشنامه، انجام مصاحبه و گرفتن عکس از جامعه آماری مورد نظر گردآوری گردید. نتایج حاکی از این است که عوامل و معیارهای کالبدی و فضایی بیشترین تاثیر را در کاهش کیفیت محیط شهری یاسوج گذاشته اند. همچنین ارزیابی کیفیت محیط شهری یاسوج نشان می­دهد که عوامل اجتماعی و فرهنگی با توجه به فرهنگ و ویژگی­های اجتماعی جمعیت ساکن شهر یاسوج در کیفیت محیط شهر یاسوج تاثیر مثبت داشته است.
photo_2017-01-01_06-06-29
همزمان با افزایش جمعیت، شهرنشینی و نیاز به توسعه شهری و هم چنین تحت تأثیر تحولات شهرسازی مدرنیسم و مدیریت شهری منشعب از آن، شهرها با مشکلات و مسائل متعددی به خصوص در عرصه اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و کالبدی مواجه شدند که به طور کلی موجب کاهش کیفیت محیط شهری شده است. برنامه‌های تاکید بر پیاده روی و پیاده محوری خیابان­ها، توسعه فضاهای فراغتی تفریحی، عرصه­های عمومی، فضاهای باز و نهادهای مدنی و فرهنگی و غیره در شهر، جلوه‌های اهمیت و توجه به ارتقا کیفیت محیط شهری در آنها می‌باشد. امروزه کیفیت محیط شهری تنها به وجود کاربری­ها، خدمات و تأسیسات مورد نیاز شهروندان نیست بلکه کیفیت مسکن، کیفیت حمل و نقل، کیفیت فضاها و در نهایت کیفیت زندگی شهری است.
برنامه ریزی تلفیقی(همزمان) جهت ارتقاء کیفیت محیطی در شهر یاسوج موضوع اصلی این تحقیق است در نتیجه شناسایی مؤلفه­های کیفیت محیطی در شهر یاسوج از ضروریات می باشد. بدین منظور ازطریق پرسشنامه به بررسی خصوصیات توصیفی شهر یاسوج پرداخته و پس از آن شش شاخص بزرگ کیفیت محیطی ( اجتماعی­، فرهنگی، اقتصادی، کالبدی، فضایی و زیست محیطی) مورد تحلیل قرار گرفته است.
 
در بعد کالبدی: براساس بررسی‌های کیفیت شبکه در محدوده مورد مطالعه کل امتیاز تخمینی ۶۳ واحد می‌باشد در صورتیکه در حالت ایده ال امتیاز ۱۴۱ را دارا می‌باشد. امتیاز اکتسابی از ۵۰ درصد امتیاز کل پایین‌تر می‌باشد با توجه به معیارهای توزیع کاربری‌های خدماتی شهر، عرض کوچه‌ها و معابر، کیفیت پیاده روهاوکف پوش‌های آنها ، پارکنیگ ، تأسیسات و تجهیزات ، سیستم حمل و نقل عمومی و کیفیت محدوده مورد مطالعه نسبتاً نامناسب ارزیابی می‌شود. جدول زیر بیانگر وضعیت امتیاز معیارهای مورد نظر می‌باشد(جدول ۱).
 
جدول ۱- ارزیابی کیفیت محیط شهری با معیار کالبدی شهر یاسوج

ردیف
معیارهای ارزیابی کالبدی
ارزیابی درمحدوده
ضریب اهمیت
ضریب اهمیت معیار* امتیاز

۱
توزیع کاربری‌های خدماتی.
نسبتاً نامناسب.
۵
۱۰

۲
مقطع عرض کوچه‌ها و معابر
نسبتاً نامناسب
۵
۱۰

۳
کف پوش پیاده روها
نامناسب
۵
۵

۴
پارکنیگ
نسبتاً نامناسب
۴
۸

۵
سیستم حمل و نقل عمومی
نسبتاً نامناسب
۵
۱۰

 
در بعد اقتصادی: با توجه به اینکه شهر یاسوج در یک موقعیت ویژه قرار دارد و بر سر محور ارتباطی سه کلانشهر جنوبی و مرکزی کشور یعنی شیراز، اهواز و اصفهان قرار دارد از جنبه موقعیت مکانی و امتیازات اقتصادی برتری‌هایی دارد. از جمله نزدیکی به شیراز و سهولت دسترسی به شهرهای جنوبی(واقع شدن درمسیرترانزیتی شمال به جنوب کشور) موقعیت اقتصادی مناسب در شهر یاسوج را سبب شده است. براساس پرسشنامه در حدود ۲۷٫۵ درصد از پاسخ دهندگان درآمدی بیش ازیک میلیون تومان دارند، ۲۶٫۵ درصددرآمدی کمتر از۴۰۰ هزارتومان دارند، ۲۰ درصدبین ۴۰۰ تا۷۰۰ هزارتومان و ۷٫۵ درصد بدون درآمد می­باشند. در حدود ۱۸٫۵ درصد از پاسخ دهندگان هم متوسط درآمدشان بین ۷۰۰ تا یک میلیون تومان است.  با توجه به اینکه در شهرهای کوچک هزینه زندگی درقیاس باکلانشهرها نسبتا پایین است می‌توان بر اساس این معیارها کیفیت محیط شهری یاسوج از نظر اقتصادی نسبتاً مناسب ارزیابی کرد.
در بعد اجتماعی و فرهنگی: با توجه به ضریب اهمیت معیارها بیشترین امتیاز در شرایط مناسب کیفیت محیط شهری ۶۴ واحد می‌باشد در حالیکه براساس ارزیابی انجام گرفته توسط معیارهای اجتماعی و فرهنگی در شهر یاسوج جمع کل امتیازهای کسب شده برابر ۴۹ واحد است. امتیاز بدست آمده کمتر از سه چهارم بیشترین امتیاز (شرایط مناسب) بوده و این نشان دهنده کیفیت محیط شهری نسبتاً مناسب از بعد معیارهای اجتماعی و فرهنگی است (جدول ۲).
 
جدول ۲- ارزیابی کیفیت محیط شهری از بعد معیارهای اجتماعی و فرهنگی

ردیف
معیارهای ارزیابی اجتماعی و فرهنگی
ارزیابی
ضریب اهمیت در محدوده
ضریب اهمیت معیار* امتیاز

۱
ساختار اجتماعی
مناسب
۴
۱۲

۲
امنیت
مناسب
۴
۱۲

۳
قومیت
مناسب
۳
۹

۴
نرخ باسوادی
نامناسب
۴
۱۶

جمع

۴۹

 
در بعد زیست محیطی:  کیفیت زیست محیطی شهر یاسوج در حالت ایده­آل امتیاز ۴۸ واحد را در بر می­گیرد در حالیکه طبق جدول زیر براساس ارزیابی زیست محیطی توسط معیارها محدوده امتیاز ۳۲ را شامل می‌شود. بدین ترتیب کیفیت محدوده نسبتاً مناسب ارزیابی می‌گردد (جدول ۳).
 
جدول ۳- ارزیابی زیست محیطی محیط شهری  یاسوج

ردیف
معیارهای زیست محیطی
ارزیابی در محدوده
ضریب اهمیت
ضریب اهمیت معیار * امتیاز

۱
صداهای ناراحت کننده
نسبتاً مناسب
۴
۱۲

۲
بوهای ناراحت کننده
نسبتاً نامناسب
۴
۸

۳
آلودگی مختلف
نسبتاً مناسب
۴
۱۲

جمع

۳۲

 
در بعد فضایی: کیفیت فضائی محدوده در بعد فضایی در حالت ایده آل امتیاز ۷۶ واحد را در بر می‌گیرد. در حالیکه طبق جدول زیر براساس ارزیابی فضائی توسط معیارها در شهر یاسوج واحد ۵۷ را شامل می‌شود. به طور کلی کیفیت فضائی محدوده نسبتاً مناسب ارزیابی می‌گردد(جدول ۴).
 
جدول ۴- ارزیابی کیفیت محیط شهری با معیار فضائی شهر یاسوج

ردیف
معیارهای فضائی
ارزیابی محدوده
ضرب امتیاز
ضریب اهمیت* امتیاز

۱
تراکم استفاده از فضا
نسبتاً مناسب
۴
۱۲

۲
انطباق فرم،فضا،عملکرد
نسبتاً نامناسب
۴
۸

۳
اندازه متناسب فضا با عملکرد
نسبتاً مناسب
۴
۱۲

۴
تناسب تراکم اطراف با فضا
نسبتاً مناسب
۳
۹

۵
تراکم ساختمانی
مناسب
۴
۱۶

جمع

۵۷

 
موضوع کیفیت محیط شهری، تعریف، شاخص­سازی و در نهایت اندازه­گیری آن در یک محدوده جغرافیایی خاص، موضوع بس مشکل و پیچیده است. نتایج و یافته های تحقیق حاضر را می­توان در دو بعد نظری و عملی تدوین و استخراج کرد. شاخص­های کیفیت محیط شهری در شهر یاسوج را می توان در ۵ زمینه اصلی کالبدی، فضائی، زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، معرفی و ارائه کرد. نکته مهم این که، کیفیت محیط شهری در این بررسی  بیش از سایر معیارها، شاخص­های کالبدی و فضایی در وهله اول و شاخص­های اقتصادی و زیست محیطی در مرتبه بعدی متکی است. عوامل و معیارهای کالبدی و فضایی بیشترین تاثیر را در کاهش کیفیت محیط شهری یاسوج گذاشته­اند و ارزیابی کیفیت محیط شهری یاسوج نشان می دهد که عوامل اجتماعی و فرهنگی  با توجه به فرهنگ و ویژگی­های اجتماعی جمعیت ساکن شهر یاسوج در کیفیت محیط شهر یاسوج تاثیر مثبت داشته است.
 
مهمترین نتایج بررسی و ارزیابی کیفیت محیط شهری در شهر یاسوج را می­توان بصورت زیر تدوین کرد: ارزیابی و بررسی کیفیت محیط شهری یاسوج در بعد کالبدی با معیار توزیع کاربری­های خدماتی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. مطالعات و بررسی ها حاکی از پایین بودن کیفیت توزیع و وجود کاربری­های در سطوح نواحی مختلف شهر یاسوج است به طوری که بعضی از نواحی مانند ۲، ۳ و ۴ از کاربریهای مانند فضای سبز، تفریحی، فرهنگی و اداری با کمبود شدید روبرو هستند، در نتیجه می­توان گفت بطور کلی کاربری­های خدماتی شهر یاسوج به طور متوازن ومتناسب توزیع نشده اند بدین لحاظ کیفیت محیط شهری را پایین آورده است. بررسی و ارزیابی کیفیت محیط شهری یاسوج براساس معیار گذران اوقات فراغت با توجه به دو متغیر پراکنش امکانات و تسهیلات فراغتی، نحوه و میزان دسترسی شهروندان به آن­ها است. نتایج حاکی از ضعف امکانات و تسهیلات مناسب گردشگری و تفریحی به لحاظ کمی و کیفی مانند نبود سینما، پارک­های با تجهیزات تفریحی مناسب و نحوه دسترسی شهروندان به آن­ها است. غفلت از توجه به عابر پیاده و تمهیدات مناسب فضایی برای حرکت آن در کنار توجه ویژه به حرکت سواره از دیگر ویژگی­های شهر یاسوج می باشد که اکثرا پیاده روها دارای کف پوش نامناسب یا فاقد کف پوش، عرض کمتر و نبود تجهیزات و تسهیلات مربوط به پیاده روها مانند سطل زباله، نیمکت برای نشستن، آبخوری، روشنائی مناسب، باجه های تلفن و غیره ...می باشند که موجب پایین آمدن کیفیت محیط شهری یاسوج شده است. نتایج بررسی و ارزیابی شهر یاسوج به لحاظ معیار فضای سبز عمومی و باز حاکی از آن است که شهر یاسوج کمبود شدید فضای سبز عمومی و باز بخصوص در نواحی مانند ۲، ۳ و ۵ می­باشد و از سوی دیگر بنا به نظر شهروندان امکانات و تسهیلات مورد نیاز این فضاها (پارک­های شهری) هم نامناسب می­باشد.
 
 
۵- پیشنهادات
پیشنهادات این تحقیق، در راستای اعتلا کیفیت محیط شهری و هم چنین محیط زندگی شهری ارائه می‌شود. بر این اساس پیشنهادها و توصیه‌های تحقیق در قالب پیشنهادها به منظور برون رفت از وضعیت موجود تلقی می‌شود.
- توسعه و تجهیز و ایجاد فضاهای خاص فراغتی و فرهنگی شهر یاسوج مانند سینما و موزه در محدوده بافت تاریخی به منظور جبران تامین کمبود این کاربری در سطح شهر.
- توسعه و تجهیز کاربری­های مرتبط با گردشگری در شهر یاسوج مانند هتل، مثل، رستوران، با توجه به توریستی بودن شهر یاسوج.
- هسته روستای بنسنجان و مجموعه­ی شرف آباد در ناحیه ۴ یاسوج از شبکه بندی مناسب معابر برخودار نیست بدین لحاظ به منظور افزایش دسترسی و خدمات رسانی در امر حمل و نقل عمومی در این قسمت معابر تعریض شود و مهمتر از آن پیاده رو و سواره رو از هم تفکیک شود.
- توسعه و تجهیز پارک­های مهرورزی، ساحلی و همچنین پارک­های محله ای و ناحیه­ای به تاسیسات وتجهیزات لازم (شهر بازی، آبخوری­ها، صندلی و نیمکت، سطل­های زباله، و غیره)  به منظور بهبود وضعیت فراغتی شهر یاسوج و کاهش سفرهای درون شهری.
- ایجاد و توسعه مکان­های خاص برای تابلوها و آگهی­ها، تا از آلودگی بصری در دیوارها و سیمای شهر در خبابان­های اصلی و عمده­ی شهر جلوگیری گردد.
- توجه به زیبائی، جذابیت کف پوش پیاده روها و حذف کلیه موانع غیر ضروری مانند تابلوها، میله، نرده و... که در مسیر عابر پیاده قرار دارد.
- ایجاد و توسعه پارک­های کودک در نواحی و محلات شهر یاسوج بخصوص در نواحی ۲، ۳ ، ۴ که با کمبود شدید این کاربری روبرو هستند.

*کارشناسی ارشد شهرسازی:
نام شما

آدرس ايميل شما

جاودان سیرت
Iran, Islamic Republic of
حقیقتا مهندس مومنی از جوانهای بسیار شایسته و یکی از بهترین اساتید دانشگاهی هستن، انشالله که خداوند به ایشان توفیق عنایت فرماید.
محسن
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز چرا منبع ذکر نکردی ؟؟؟مقاله دیگران را آوردی اینجا نوشتی!!!مگه نمیدونی این جرم و سرقت ادبی هست؟؟؟متاسفم برا شما که تو روز روشن سزقت ادبی می کنی..............خدا یاسوج را نجات بده
سناتور
Iran, Islamic Republic of
ههههه حالا اومدی فهمیدی شهرچیه
دانشمند
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیزی که نوشتی استاد میدونی استاد یعنی چی؟؟

مراتب علمی:

• مربی (Instructor)

. • استادیار(Assistant Professor)

. • دانشیار(Associate Professor)

. • استاد (Professor)

این اقا کدوم اند؟؟؟؟؟
یه ۲ واحد حق التدریسی اونم دانشکده سماازاد یاسوج که نشد استا؟؟؟؟؟؟؟؟هههههههههههه
موسوی
Iran, Islamic Republic of
ژست بی سوادی و بی تدبیری در یاسوج-آبروی جلیل را نبر---درود بر صدراله فرخیانی -قلندری-
مرادیان
Iran, Islamic Republic of
تحلیل جالبی بود. کمتر پیش میاد همچین تحلیل هایی در مورد شهر یاسوج صورت بگیره. اما به امید خدا همچین مطالعاتی مورد استفاده مسئولان قرار بگیره و زمینه ساز رشد کیفیت فضای شهری در یاسوج خواهد شد. بنظر می رسه مسئولان شهری باید بفکر انجام همچین پژوهش هایی در سطح شهر و درباره موضوغات مختلف باشن تا برنامه ریزی مناسب و علمی تری برای رشد شهر یاسوج در نظر بگیرن.
بهادر
Iran, Islamic Republic of
چه خوب است؛ که شهر زیبا و جوان ما با یاری شخصیتی جوان،که درعرصه ی علم و فرهنگ مدیر و مدبر است راهنمایی شود..امیدوارم که در همه ی امور زندگی موفق و سرافراز باشین.
مهندس
Iran, Islamic Republic of
///متاسفانه روند مدرک گرایی فاجعه آور است///چون که افراد با مدارک مهندسی عموما خودشان از متن پروژه هاشون اطلاع ندارند.زیرا که مهندس باسواد ازخوش طرح می دهد که پروژه ای که دیگران برایشان بنویسند به تصویر بکشد.....به امید آنکه مهندس مدرکی جمع گردد.
جلیل
Iran, Islamic Republic of
یعنی توارشدداری؟؟؟؟!!!!هنوز پایان نامه ات مونده برادر فکر نکنم@@@@چهارساله درگیر ارشد....
سجاد بخشایی
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی وپر محتوا ،احسنت مهندس مومنی عزیز،انشالا باوجود هم چه نیروهای باسواد وکاربلدی مثل شما اینده شهری ما بسیار روشن وامیدوار کننده خواهد بود
سید یاسررضوی زاده
Iran, Islamic Republic of
به نظر میاد آقای مومنی دوست عزیز و دوست داشتنی روی موضوع قابل توجه ای بحث کردن ولی متاسفانه نمیدونم دستگاه های متولی تا چقد از این پژوهشها استفاده بکنن و واقعا کاربردیش کنند.
باتشکر-سیدیاسررضوی زاده
سعید مرادی
Iran, Islamic Republic of
بابت این مطلب زیبا و مفید هم از مهندس مومنی و هم از دست اندرکاران وبسایت نهایت تشکر رو داریم
Iran, Islamic Republic of
راضی هستم
جمشیدی
Iran, Islamic Republic of
مهندس مومنی از نخبه ها و صاحب نظر در عرصه شهرسازی هستند، کاش به همچین جوانهایی میدان بدیم. شهر ما به امثال ایشان نیاز مبرم دارد.
بخشایش
Iran, Islamic Republic of
/////درود بر حاج امین مومنی و دکتر حداد مومنی که افتخار ایل و فامیل و بویراحمداند.
ظهرابی
Iran, Islamic Republic of
بسیار تحلیل کارشناسی شده و جامعی بود از طرف استاد فرهیخته جناب مهندس مومنی عزیز.. شهری ک اینقد ظرفیت داره متاسفانه تاکنون این ظرفیت های بالقوه در عمل اجرا نشده و مشخصا یکی از دلایل این موضوع دیدگاه محافظه کارانه و کم ریسک و کم باور مسولین عمدتا مسن این شهر زیباس... یک کلام ما ایده و خلاقیت کم داریم ک باید در ذهن نسل پویا و جوان آن را جستجو کرد... درود بر شما مهندس
فرزندجلیل
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس توانمند نورالله یوسفی-دانشمند دکتر حداد مومنی-ناطق و ادیب و سخنور رحیم همت پور
فرخ
Iran, Islamic Republic of
درود برشما ،پژوهش وتحقیق جالب و کار شناسانه ای بود ،گر چه راهکار های پیشنهادی هم فنی بود اما نیاز به زمان زیادی دارد ..
جاسم افرازی
خیلی عالی ی دیدکلی و واقعی از مسائل و مشکلات شهر داشتند که بسیار جای امیدواری برای پیشرفت و توسعه هرچه بهتر شهر یاسوج واقعا ب چنین دید کارشناسانه و علمی نیاز هست
با ارزوی موفقیت برای مهندس مومنی و همه جوانان با استعداد یاسوجی
انتظار میره که مسیولین مربوطه از دانش و علم به روز چنین افرادی برای پیشرفت فضای شهری یاسوج استفاده لازم را بنمایند
جلیل.جلیل
Iran, Islamic Republic of
مهندسان توانمند جلیل:۱.علیرضاسیاهپور۲.امیرعباس باقری۳.مکی علیزاده۴.حسین مهرگان۵.حدادمومنی۶.حسین بخشایش۷.اردشیرکریمی۸.کوروش قلندری
باقری
Iran, Islamic Republic of
//


نخبگانی همچون مهندس مهدی باقری-مهندس حسین صیانی -مهندس حداد مومنی///
صفری.م
Iran, Islamic Republic of
استادصدراله فرخیانی.دکترحدادمومنی.استادرحیم همت پور.مهندس نور الله یوسفی
انشااله که هر۴نفرموفق اند.نونم ای گپ بهنام مومنیش ده چنه
یا پیغمبر خدا نجاتمو بیه
محمد
Iran, Islamic Republic of
دوستان عزیز ایشون ازدکترحداد مومنی این مطلب رو نگاشتن کاش که از زحمات ایشون تقدیر کنیم
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
یاسوجی جاودان با دانشمندانی همچون استاد صدراله فرخیانی.دکتر حداد مومنی ////
میثم پ
Iran, Islamic Republic of
یاسوجی جاودان با دانشمندانی همچون استاد صدراله فرخیانی.دکتر حداد مومنی .///
مخاطب کبنا
Iran, Islamic Republic of
برادر کمایی چرا انتقاد ها را نگذاشتی..؟؟؟؟مخاطبین خودتون را از دست ندهید ...م
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیزی که به اسم باقری کامنت گذاشتی تخریب نکن، تو چهره مخرب و حسودی هستی پس سعی کن به جوانان منطقه افتخار ، همه انها قابل احترامن، ولی اینجا برادری از دیارتون با یک مقاله پر محتوا اعلام حضور کرده پس سعی کن منطقی نظر بده
مهرداد موسوی پور
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از مهندس جوان و باآتیه شهرمان.
واقعا مقاله عالی و پر محتوایی بود. امید است انشالا بل حضور شما و جمعی از نخبگان این استان مشکلات شهرمون کم تر از گذشته بشه
کبنانیوز
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه فقط تمجید ها را می کنید انتقاد ها را بی توجه اید!!!!!!!!!!!!!!!از شما بعیده اقای کمایی عزیز
بهنام مومنی
Iran, Islamic Republic of
ممنونم از نظرات جناب اقایان مهرداد و میثم پ که انتقادشون باهم یکیست، ولی خدمت شما عرض کنم که بنده این مقاله رو در اولین همایش توسعه پایدار استان قزوین دفاع کردم و جناب فرخیانی استاد بنده ، حداد مومنی برادر بنده میباشد و باعث افتخاره از تجربیات و علم انان استفاده کردن... در ضمن این مقاله کاملا تخصصی و مربوط به رشته بنده میباشد و ربطی به تخصص عزیزان یاد شده ندارد
مقدسی
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان عزیز اگه توجه کرده باشین کل انتقادهای بی مورد ادبیات یه نفره فقط داره به اسمهای مختلف وارد میشه اگه توجه کرده باشین بعضی از پیاماش مث همه حتی ی واو هم کم زیاد نشه، نترکی اقای ب اسم مهرداد ، باقری، میثم، مخاطب و ...
متفکر
Iran, Islamic Republic of
مخاطبان عزیز این قطره ای است از دریا///اوج علم و مطالعات را از افرادی همچون استادی با تجربه و اندیشه کهن بنام صدرالله فرخیانی.جوانی با استعداد وفوق العاده علمی دکتر حدادمومنی.و ادیب و حکیم نامور همچون رحیم همت پور تحقیق کنید.
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
متاسفم واسه شماها که اینجور انتقاد میکنین. کاش شماها هم از خودتون مطلب میذاشتین . تابلوبازی در نیارین . عقده درد بی درمان و علت نیز ،کمبود شخصیت و عدم اعتماد بنفس هستش.
زنده با بهنام مومنی و جوانهای با استعداد امثال ایشان
فقط مهندس
Iran, Islamic Republic of
کرو ول کنید معلم پیر پاتال وکوچو شورا وکوچو . اینو برن بابا اب داد درس بدن شورای جای جوانی همچون مهندس مومنی که هم تخصص داره هم لیاقتشه داره
هماهنگ
Iran, Islamic Republic of
درود بر برادران عزیز مومنی ها:۱۰دکترحداد۲.مهندس بهنام بنازم تون
محمدی
Iran, Islamic Republic of
باسلام محضر دوستان عزیز
نگاهی عمقی به مقاله مهندس مومنی انداختم الحق و الانصاف مقاله پرمحتوا وتاثیر گذارری بود،زاویه نگاه متفاوت و موشکافانه ای رو در این مقاله دیدم که نشان از توان بالای علمی ایشان دارد.
به جد مهندس مومنی عزیز از جوانان بی ادعا ونترس ،مستعد،خستگی ناپذیر با بار علمی فراوان این استان می باشندکه ازنظر اینجانب ورودش دراین آوردگاه به حق و شایسته وبه موقع می باشد
درپایان ضمن عذر خواهی از شما مهندسین بزرگوار وهمنطور مهندس مومنی عزیزبه این دلیل که حقیر در مقام وجایگاه شما مهندسین نیستم.
چه خوب بود در این مقاله
محمدی
Iran, Islamic Republic of
سلام
محمدی
Iran, Islamic Republic of
یه پیشنهاد در رابطه بااین مقاله دارم البته با عرض معذرت وکسب اجازه از مهندس مومنی عزیز
چه خوب بود که در این مقاله در رابطه باموضوع ورزش وتاثیرات مثبت اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،زیست محیطی و همینطور زیرساخت ها برشهر وکشور میزبان اشاره ای میکردین.ممنونم ازحسن توجهتون وتشکر بابت درج مقاله بسیار باکیفیت پر محتوای حضرتعالی.
دست دردست به امید پیروزی مهندس مومنی عزیز.انشاالله
محمدی
Iran, Islamic Republic of
بنده یه پیشنهاد در رابطه بااین مقاله دارم البته با عرض معذرت وکسب اجازه از مهندس مومنی عزیز
چه خوب بود که در این مقاله در رابطه باموضوع تاثیرات مثبت ورزش واردوهای ورزشی کوچک وبزرگ در زمینه های اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،زیست محیطی و همینطور زیرساخت ها برشهر و استانمون اشاره ای میکردین.ممنونم ازحسن توجهتون وتشکر بابت درج مقاله بسیار باکیفیت و پر محتوای حضرتعالی.
دست دردست هم به امید پیروزی مهندس مومنی عزیز.انشاالله
ایل جلیل
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس بهنام مومنی.مقاله کاربردی بسیار خوبی بود امیدواریم مدیران شهری از چنین نظرات و پیشنهادات راهبردی در جهت رفع مشکلات شهر یاسوج استفاده نمایند.
امینی
Iran, Islamic Republic of
به امید روزی که تخصص و شایسته سالاری جای عشیره گرایی و تعصب را بگیرد..
Iran, Islamic Republic of
عروس ایما دوش اومه. پرندوش اومه......
mm
Iran, Islamic Republic of
عروس ایما دوش اومه لیکش پرندوش اومه..واقعا عالی بی مقالتون......ولی خمو مردم جلیل با این نوع تفکر قوووووووووت وانیبم ککا یکه حمایت کنیت!!!!!!!سی ای مردم چقر کره من سر یک رمبنانه نومده.....
v mm
Iran, Islamic Republic of
عروس ایما دوش اومه لیکش پرندوش اومه..واقعا عالی بی مقالتون......ولی خمو مردم جلیل با این نوع تفکر قوووووووووت وانیبم ککا یکه حمایت کنیت!!!!!!!سی ای مردم چقر کره من سر یک رمبنانه نومده.....
nm
Iran, Islamic Republic of
ایگو عروس ایما دوش اومه لیکش پرندوش اومه......ککا یکه حمایت کنیت...کره من سر یک هل نکنیت...ابروی جلیل نباید خدشه دار بشه...
مردم
Iran, Islamic Republic of
لطفا تخریب نکنید. اینقد حسادت و تنگ نظری نداشته باشید.
عاشق شهدا
Iran, Islamic Republic of
احسن مهندس مومنی بااین تز مهندسی که درجهت پیشرفت شهرمان نگاشته ای واقعا مایه افتخار ورو سفیدی جوانان این مرز بوم می باشد حضرت امام فرمودند امید من به شما دبستانی هاست که اقای مومنی یکی از ان دبستانی هاست
مجید
Iran, Islamic Republic of
ماباید یک دل از همه کاندید های خود حمایت کنیم (درود بر ایل بزرگ جلیل )-----
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1