مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛
مهراب ظفری
۲۷شهریور ۱۳۹۵ بود که با نظر شورای ترافیک شهرستان باشت تصمیم به یک طرفه کردن تنهاترین خیابان شهرستان کردند، تصمیم گیریها در شرایطی صورت گرفت که نه تنها مورد استقبال قرار نگرفت بلکه نارضایتی عمومی را در بر داشت.
این نوشته قصد توهین به شخصیتی یا نهادی را ندارد فقط درد دل وحرف دل بسیاری از مردم این شهرستان میباشد، ان شاءالله که مورد توجه قرار گیرد.
شهرستان باشت یکی از شهرهای تاریخی وباستانی ایران بوده که پیشینه آن به دوره هخامنشی وساسانی میرسد، که وصف آن در شاهنامه فردوسی وسفرنامه ناصر خسرو آمده، وقبل از تشکیل استان کهگیلویه وبویر احمد، باشت دارای مرکزیت اداری وانتظامی بوده بطوری که بخشداری باشت در سال ۱۳۱۲ یعنی قبل از شکل گیری شهرستانهای استان (یاسوج، گچساران، دهدشت) تشکیل شده است که منبع اقتصادی مردم این شهرستان اغلب کشاورزی ودامداری و اکثر آنها شغلهای آزاد میباشد. مرکزیت خود شهرستان باشت با جمعیتی بالغ بر۹۰۰۰نفر میباشد که دارای یک خیابان اصلی به اسم خیابان ولی عصر (عج) میباشد وتمامی رفت آمدها، وکلیه موسسات دولتی وخدماتی (بانکها و اداره جات و.....) ومغازهها، وکسب کار مردم شهرستان فقط از طریق این خیابان صورت میگیرد.
از آنجایی که در شهرستان باشت فرعیهای منتهی به خیابان اصلی وضعیت مناسبی ندارند، فرض کنید شما به عنوان یک راننده زمانی که از سمت فلکه ورودی (فلکه ساعت) وارد شهرستان باشت میشویدسمت چپ خیابان دارای فرعیهای زیادی میباشد که به جرات میتوان گفت عبور و مرور موتورسیکلت به اجبار صورت میگیرد چه برسد به عبور ماشین. قبلا که خیابان دوطرفه بود ماشینها سمت راست و چپ خیابان به طور مستقیم پارک میکردند وبا حضور روزمره ماموران راهنمایی و رانندگی کمتر خلافی صورت میگرفت، و عبور مرور مشکلی نداشت اما الان وضعیت به کلی تغییر کرده، به طوری که در سمت چپ خیابان به طورکامل، سرتاسری پارک مورب میکنند بعد هم سمت راست خیابان که خلافه نباید پارک کنند باوجود پارک در سمت چپ خیابان، پارک ماشین صورت میگیرد که موقع عبور از سطح خیابان بایدکاملا حواسمون به دو سمت خیایان باشد که تصادف نکنیم، در ساعات خلوت شهر بعصی از رانندگان بدون توجه به حداقل سرعت که ۶۰کیلومتر میباشد با سرعت بالای ۸۰بدون توجه به عابرانی که در خیابان هستند رانندگی میکنند و اهمیتی هم نمیدهند، فقط کافیه که شب بشه و ماموران راهنمایی و رانندگی در خیابان نباشند بعضی از ماشینها با وجود اینکه میدانند که خیابان یک طرفه هست، بصورت خلاف از خیابان عبور میکنند و کاری هم به روبروی خود ندارند، بعد هم تا حوالی ساعت هفت صبح به عنوان یک شهروند جز یک خیابان دو طرفه چیزی نمیبینیم. چهار راه کتاب خیابان شهرستان باشت را که باید با استخاره ازش عبور کنی بطوری که از چهار طرف خیابان بصورت بینظمی ماشین عبور میکند، که باعث درگیرهای لفظی بین بعضی از رانندگان میشود، که تنها با زدن چراغ راهنما (چراغ قرمز)، وبا نصب دوربین مدار بسته مشکل را میتوان به راحتی حل کرد. از سمت فلکه مشک که بطرف خیابان اصلی بخواهیم بیایم باید داخل کوچهای (فرعی) برویم که هر دو طرف آن خانههای مسکونی مردم قرار دارد که در روزهای اول اجرای این طرح خیلی سخت ناراضی بودند، با زدن چند تابلو و زدن مانعهایی به بلندی کوه خامی که مشکل این مردم حل نمیشه، کافیه یه ماشینی چهار تا سرنشین داشته باشد باید فرمان ماشین را به طور ۹۰ درجه بچرخونیم تا ازش عبور کنیم، قبلا که خیابان دوطرفه بود شهر مملو از تاکسی بود الان باید داخل خیابان حدودا ۱۰ دقیقه منتظر تاکسی باشیم ماشین هست، فقط به دلیل سر درگمی رانندهها ودور زدن زیاد در کوچهها ومصرف زیاد سوخت باید معطل شویم. یه مسافت چهار دقیقهای که از مرکز شهر به آخرین نقطه شهر که فلکه خروجی (بالایی) باشد کرایهاش چطور رفته ۱۵۰۰تومان، وقتی میپرسی میگن خیابان یک طرفه شده، مسافت زیاده، مصرف سوخت رفته بالا، یعنی پولی که داخل کوچهها معطل شده را هم حساب میکنه این اقدام مشکل رانندگان تاکسی نیست در شهر ما قرین به ۱۰۰تاکسی کار میکنند بیشتر آنها شغل اصلیشونه، یه راننده تاکسی که بخواد ازمحله قدم آباد و..... به مرکز شهر بیاد باید بطور ۳۶۰ درجه دور بزنه تا بیاد داخل شهر. بدون احتساب هدر رفتن وقت ومناسب نبودن کوچهها وخسارتی که به ماشین وارد میشه قبلا مستقیم میومد ومستقیم میرفت وبحثی هم در کار نبود. یکی از معایب مهم این طرح را میتوان کم رونق شدن وبه گفته خود مردم تعطیلی کسب وکار دانست، با وجود هزینههایی زیادی (اجاره) که یک مغازه دار؛ در شهرستان باشت پرداخت میکند، تا الان که چهارماه از اجرای این طرح میگذره، شده یه مسؤل نظر یه بازاری، راننده تاکسی، مغازه دار، دست فروش و......... را راجع به این طرح بپرسه که آیا راضی هستید یا نه.
ای کاش میشد که عوامل زحمتکش شهرداری قبل از اجرای این طرح وارد عمل میشدند، وبا هماهنگی شورای ترافیک، وپلیس راهنمایی ورانندگی اول مشکل وضعیت فرعیهای شهرستان مشخص میشد؛ بعد به یک طرفه کردن تنهاترین خیابان شهر فکر میکردند.
اجرای طرحهای ترافیکی در جهت ارتقای کیفیت عبور ومرور در خیابانها امری بسیار مهم بوده وباید پیش از اجراء زوایای مربوط به آن ازجمله مسیرهای ورودی وخروجی حتمأ سنجیده شود که این امر نیازمند جامع نگری در طرحها است.
و سلام
* چهار راه گشین
مهراب ظفری
۲۷شهریور ۱۳۹۵ بود که با نظر شورای ترافیک شهرستان باشت تصمیم به یک طرفه کردن تنهاترین خیابان شهرستان کردند، تصمیم گیریها در شرایطی صورت گرفت که نه تنها مورد استقبال قرار نگرفت بلکه نارضایتی عمومی را در بر داشت.
این نوشته قصد توهین به شخصیتی یا نهادی را ندارد فقط درد دل وحرف دل بسیاری از مردم این شهرستان میباشد، ان شاءالله که مورد توجه قرار گیرد.
شهرستان باشت یکی از شهرهای تاریخی وباستانی ایران بوده که پیشینه آن به دوره هخامنشی وساسانی میرسد، که وصف آن در شاهنامه فردوسی وسفرنامه ناصر خسرو آمده، وقبل از تشکیل استان کهگیلویه وبویر احمد، باشت دارای مرکزیت اداری وانتظامی بوده بطوری که بخشداری باشت در سال ۱۳۱۲ یعنی قبل از شکل گیری شهرستانهای استان (یاسوج، گچساران، دهدشت) تشکیل شده است که منبع اقتصادی مردم این شهرستان اغلب کشاورزی ودامداری و اکثر آنها شغلهای آزاد میباشد. مرکزیت خود شهرستان باشت با جمعیتی بالغ بر۹۰۰۰نفر میباشد که دارای یک خیابان اصلی به اسم خیابان ولی عصر (عج) میباشد وتمامی رفت آمدها، وکلیه موسسات دولتی وخدماتی (بانکها و اداره جات و.....) ومغازهها، وکسب کار مردم شهرستان فقط از طریق این خیابان صورت میگیرد.
از آنجایی که در شهرستان باشت فرعیهای منتهی به خیابان اصلی وضعیت مناسبی ندارند، فرض کنید شما به عنوان یک راننده زمانی که از سمت فلکه ورودی (فلکه ساعت) وارد شهرستان باشت میشویدسمت چپ خیابان دارای فرعیهای زیادی میباشد که به جرات میتوان گفت عبور و مرور موتورسیکلت به اجبار صورت میگیرد چه برسد به عبور ماشین. قبلا که خیابان دوطرفه بود ماشینها سمت راست و چپ خیابان به طور مستقیم پارک میکردند وبا حضور روزمره ماموران راهنمایی و رانندگی کمتر خلافی صورت میگرفت، و عبور مرور مشکلی نداشت اما الان وضعیت به کلی تغییر کرده، به طوری که در سمت چپ خیابان به طورکامل، سرتاسری پارک مورب میکنند بعد هم سمت راست خیابان که خلافه نباید پارک کنند باوجود پارک در سمت چپ خیابان، پارک ماشین صورت میگیرد که موقع عبور از سطح خیابان بایدکاملا حواسمون به دو سمت خیایان باشد که تصادف نکنیم، در ساعات خلوت شهر بعصی از رانندگان بدون توجه به حداقل سرعت که ۶۰کیلومتر میباشد با سرعت بالای ۸۰بدون توجه به عابرانی که در خیابان هستند رانندگی میکنند و اهمیتی هم نمیدهند، فقط کافیه که شب بشه و ماموران راهنمایی و رانندگی در خیابان نباشند بعضی از ماشینها با وجود اینکه میدانند که خیابان یک طرفه هست، بصورت خلاف از خیابان عبور میکنند و کاری هم به روبروی خود ندارند، بعد هم تا حوالی ساعت هفت صبح به عنوان یک شهروند جز یک خیابان دو طرفه چیزی نمیبینیم. چهار راه کتاب خیابان شهرستان باشت را که باید با استخاره ازش عبور کنی بطوری که از چهار طرف خیابان بصورت بینظمی ماشین عبور میکند، که باعث درگیرهای لفظی بین بعضی از رانندگان میشود، که تنها با زدن چراغ راهنما (چراغ قرمز)، وبا نصب دوربین مدار بسته مشکل را میتوان به راحتی حل کرد. از سمت فلکه مشک که بطرف خیابان اصلی بخواهیم بیایم باید داخل کوچهای (فرعی) برویم که هر دو طرف آن خانههای مسکونی مردم قرار دارد که در روزهای اول اجرای این طرح خیلی سخت ناراضی بودند، با زدن چند تابلو و زدن مانعهایی به بلندی کوه خامی که مشکل این مردم حل نمیشه، کافیه یه ماشینی چهار تا سرنشین داشته باشد باید فرمان ماشین را به طور ۹۰ درجه بچرخونیم تا ازش عبور کنیم، قبلا که خیابان دوطرفه بود شهر مملو از تاکسی بود الان باید داخل خیابان حدودا ۱۰ دقیقه منتظر تاکسی باشیم ماشین هست، فقط به دلیل سر درگمی رانندهها ودور زدن زیاد در کوچهها ومصرف زیاد سوخت باید معطل شویم. یه مسافت چهار دقیقهای که از مرکز شهر به آخرین نقطه شهر که فلکه خروجی (بالایی) باشد کرایهاش چطور رفته ۱۵۰۰تومان، وقتی میپرسی میگن خیابان یک طرفه شده، مسافت زیاده، مصرف سوخت رفته بالا، یعنی پولی که داخل کوچهها معطل شده را هم حساب میکنه این اقدام مشکل رانندگان تاکسی نیست در شهر ما قرین به ۱۰۰تاکسی کار میکنند بیشتر آنها شغل اصلیشونه، یه راننده تاکسی که بخواد ازمحله قدم آباد و..... به مرکز شهر بیاد باید بطور ۳۶۰ درجه دور بزنه تا بیاد داخل شهر. بدون احتساب هدر رفتن وقت ومناسب نبودن کوچهها وخسارتی که به ماشین وارد میشه قبلا مستقیم میومد ومستقیم میرفت وبحثی هم در کار نبود. یکی از معایب مهم این طرح را میتوان کم رونق شدن وبه گفته خود مردم تعطیلی کسب وکار دانست، با وجود هزینههایی زیادی (اجاره) که یک مغازه دار؛ در شهرستان باشت پرداخت میکند، تا الان که چهارماه از اجرای این طرح میگذره، شده یه مسؤل نظر یه بازاری، راننده تاکسی، مغازه دار، دست فروش و......... را راجع به این طرح بپرسه که آیا راضی هستید یا نه.
ای کاش میشد که عوامل زحمتکش شهرداری قبل از اجرای این طرح وارد عمل میشدند، وبا هماهنگی شورای ترافیک، وپلیس راهنمایی ورانندگی اول مشکل وضعیت فرعیهای شهرستان مشخص میشد؛ بعد به یک طرفه کردن تنهاترین خیابان شهر فکر میکردند.
اجرای طرحهای ترافیکی در جهت ارتقای کیفیت عبور ومرور در خیابانها امری بسیار مهم بوده وباید پیش از اجراء زوایای مربوط به آن ازجمله مسیرهای ورودی وخروجی حتمأ سنجیده شود که این امر نیازمند جامع نگری در طرحها است.
و سلام
* چهار راه گشین