تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۴۷
کد مطلب : ۲۲۰۷۷۶

آغاز عملیات نصب مخازن مجتمع پتروشیمی گچساران / ۲۸۶ فوتی با مرگ غیر طبیعی / افتتاح حسینیه گردشگری آبشار یاسوج

۱
۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد /

 
بهره‌برداران تنگ‌سرخی الگویی برای تولید و اشتغال و مقابله فرهنگی با زمین‌خواری

 

یکی از راه‌های جلوگیری از توسعه زمین‌خواری در کهگیلویه و بویراحمد توسعه کشت گیاهان دارویی است که بهره‌برداران تنگ‌سرخی الگویی برای تولید و اشتغال و مقابله فرهنگی با زمین‌خواری هستند.

 این قصه زمین‌خواری در استان کهگیلویه و بویراحمد حکایتی پر فراز و نشیب دارد که از گذشته‌ها تاکنون موجب شده اکنون یک وجب زمین آزاد برای سرمایه‌گذاری ضروری در استان وجود نداشته باشد.

در نشست‌هایی که با سرمایه‌گذاران برگزار می‌شود و یا جلساتی که با موضوع سرمایه‌گذاری در استان همراه است می‌شنویم که در این جلسات بسیاری از مباحث بر روی تأمین اراضی مورد نیاز جهت ایجاد فضای سرمایه‌گذاری است.

در یکی از نشست‌هایی که در دوره‌های قبل و در زمان استانداری سید حسین صابری در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد به یاد داریم که صابری جمله‌ای تاریخی در مورد اراضی ملی در استان داشت.

 


 
استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد معتقد بود هر کجا که برای سرمایه‌گذاری روی زمین‌ها دست می‌گذاریم معارضی پیدا می‌شود و می‌گوید گوسفندان ما ۷۰ سال پیش از این منطقه عبور کرده‌اند و اکنون این زمین به ما تعلق دارد و به این ترتیب کسی اجاره نمی‌دهد حتی در اراضی ملی که به افراد و اشخاص تعلق ندارد سرمایه‌گذاری برای توسعه استان صورت گیرد.

اما در سال‌های اخیر آن چه که بسیار مایه نگرانی در استان بوده توسعه زمین‌خواری بوده که به هر نقطه‌ای از استان پا بگذارم رد پای زمین‌خواران را مشاهده خواهیم کرد.

این زمین‌خواری در مناطقی مانند یاسوج و سی‌سخت که دامنه کوهها پوشیده از جنگل است به وضوح مشاهده می‌شود و متأسفانه عزمی در مسؤولان برای برخورد جدی با زمین‌خواری دیده نمی‌شود.

 


 
همه روزه شاهد گزارشاتی مبنی بر زمین‌خواری در استان هستیم و افراد زیادی حضوری و یا تلفنی خبرنگاران را در جریان زمین‌خواری‌ها قرار می‌دهند که متأسفانه به دلیل عدم پی‌گیری مسؤولان و پشت گوش انداختن آن، رسانه‌ها نیز شاید دست تسلیم در مقابل این اقدامات بالا برده‌اند.

اما برای جلوگیری از زمین‌خواری در استان شاید به غیر از راه‌های سلبی و سخت بتوان از راه‌های دیگر همچون فرهنگ‌سازی استفاده بیشتری کرد.

یکی از راه‌های خوب که هم از این رویه بسیار خطرناک جلوگیری می‌کند و هم کمکی به رونق تولید و اشتغال‌زایی دارد موضوع کشت گیاهان دارویی است.

در همین خصوص سعید نظری کارشناس منابع طبیعی معتقد است باید به جای برخی برخوردهایی که تاکنون جواب آن چنانی نداده است مانند بگیر و ببندها از راه فرهنگ‌سازی به مبارزه با زمین‌خواری رفت.

این مسؤول سابق منابع طبیعی شهرستان بویراحمد گفت: می‌توان در اراضی استان که در خطر تخریب و زمین‌خواری قرار دارد با استفاده از توان خود مردم کشت گیاهان دارویی را که با مناطق مختلف سازگاری دارند رواج داد.

 


 
وی گفت: با رونق کشت گیاهان دارویی در استان می‌توان زمینه‌ساز جلوگیری از تخریب‌ها باشد و علاوه بر تولید خوب و منفعتی که عاید بهره‌برداران می‌شود بتوانیم اشتغال را که مهم‌ترین دغدغه کنونی استان است بیش از پیش محقق کنیم.

طی سال‌های اخیر در برخی مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد کاشت گیاهان دارویی بوده‌ایم که با رونق این کار از تصرف و تخریب اراضی ملی جلوگیری شده که یکی از این مناطق تنگ‌سرخ از توابع شهرستان بویراحمد است.

منطقه تنگ‌سرخ در محور یاسوج به شیراز یکی از نمادهای حفظ اراضی ملی به شمار می‌رود که باید این فرهنگ به سراسر استان انتقال داده شود.

 


 
بهره‌برداران گیاهان دارویی در منطقه تنگ‌سرخ یاسوج علاوه بر این که از تولیدات گیاهان دارویی برای امرار معاش خود استفاده می‌کنند زمینه اشتغال‌زایی را هم فراهم کرده‌اند به طوری که برخی از بهره‌برداران در منطقه تنگ‌سرخ در کشور به عنوان نمونه برگزیده شده‌اند.

در همین خصوص جواد رحیمیان مسؤول منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد به موفقیت یکی از بهره‌برداران منطقه تنگ‌سرخ در کشور اشاره کرد و گفت: آقای غلامحسین صفایی بهره‌بردار محصولات فرعی منابع جنگلی و مرتعی از منطقه تنگ‌سرخ در آیین جشنواره ملی کشاورزی ایران به عنوان بهره‌‌بردار نمونه شناخته شد.

 برای نمونه طرح منابع جنگلی تنگ سرخ که از سال ۷۵ در این منطقه شروع به کار کرده است در سال ۸۲ به عنوان طرح جنگل‌داری چند منظوره تغییر پیدا کرده که با کشت گیاهان دارویی این منطقه حفظ شده است.

با گسترش چنین روندی در اراضی مستعد استان کهگیلویه و بویراحمد که هر لحظه بیم زمین‌خواری و تصرف در آن می‌رود خواهیم توانست علاوه بر جلوگیری از این روند مخرب فرهنگ کار و تلاش را در استان ترویج دهیم چیزی که عده‌ای در استان با تخریب‌ها و دستیابی یک شبه به خواسته‌های مادی خود هرگز به دنبال کار و تلاش در استان نبوده‌اند.

 عملیات نصب مخازن مجتمع پتروشیمی گچساران آغاز شد
سرپرست مجتمع پتروشیمی گچساران گفت: عملیات اجرایی ۲مخزن با ظرفیت ۱۷ و ۳۲ هزار متر مکعب برای جمع آوری محصول نهایی پتروشیمی این شهرستان آغاز شد.

محسن تاجگردون در جمع خبرنگاران اعتبار نصب این مخازن را ۵۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: طراحی ساخت و نصب این ۲ مخزن به همت متخصصان داخلی در حال انجام است و هم اکنون ۱۰ درصد پیشرفت کاری دارد.
وی با بیان اینکه بخش سویل فرآیندی پتروشیمی به طور کامل انجام گرفته و کار خاک برداری برای نصب برج های خنک کننده، نصب کوره ها و مخازن نیز در دست اجراست گفت: ۵۰ درصد تجهیزات مورد نیاز خریداری و در پتروشیمی مستقر شده است.
فرماندار گچساران نیز گفت: مراحل اولیه برای تامین زیرساختهای گاز و آب این طرح صنعتی و اشتغالزا در دست انجام است.
عبدالرحیم رحیمی افزود: مجتمع پتروشیمی گچساران تا سه سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی ابراز کرد: با بهره برداری از این طرح بیش از ۲ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهند شد.
وی گفت: راه اندازی این واحد تولیدی بزرگ قادر است علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم، سالانه یک میلیون اتیلن را تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی کند.
فرماندار گچساران تصریح کرد: این طرح در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در حال ساخت است.
وی بیان کرد: پتروشیمی گچساران در صورت راه اندازی، مواد اولیه کارخانه های پتروشیمی بروجن، دهدشت، ممسنی و کازرون را تأمین خواهد کرد.
نمایش توانمندی‌های عشایر و روستاییان کهگیلویه و بویراحمد در نمایشگاه تهران
مدیرکل دفتر روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از نمایش توانمندی‌های عشایر و روستاییان کهگیلویه و بویراحمد در نمایشگاه تهران خبر داد.
داریوش مظفر  با اشاره به توانایی‌هایی که روستاییان و عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه‌های مختلف دارند تصریح کرد: عشایر و روستاییان ما از گذشته‌ها دارای خلاقیت و توانمندی در خلق آثار و دست‌بافته‌های ارزشمند را داشته‌اند.
این مسوول با بیان برخی دیگر از این توانمندی‌ها گفت: آن‌ها در تولید محصولات بخش کشاورزی و دامداری و صنایع دستی و همچنین در پخت غذاهای محلی و دوخت لباس‌های محلی توانمندی‌های زیادی از گذشته‌ها داشته‌اند.
وی افزود: به همین منظور عشایر و روستاییان ما توانایی حضور در نمایشگاه‌ها و همایش‌های مختلف در سطح کشوری و ملی را دارند.
مدیرکل دفتر روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از اظهارات خود به حضور تعدادی از عشایر و روستاییان این استان در نمایشگاهی که در تهران برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: به تعداد ۲۸ نفر از روستاییان و عشایر استان محصولات و همچنین صنایع دستی خود را در این نمایشگاه به معرض دید عموم قرار خواهند داد.
این مسؤول گفت: همچنین برای اجرای برنامه‌های آیینی تعداد ۱۰ نفر از استان ما برای حضور در این نمایشگاه اعزام شدند.
مظفر در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه در این نمایشگاه استان ما به تعداد شهرستان‌های خود ۸ غرفه دارد افزود: همچنین غرفه ابتکارات هم‌استانی‌های ما و یک سیاه چادر هم در این نمایشگاه از سوی استان برپا می‌شود که نمایشگاه چهار روزه یاد شده از فردا ۱۵ دی‌ماه تا ۱۸ دی در شهر تهران برپا خواهد بود.
وی به نوآوری‌ها و ابتکاراتی که استان کهگیلویه و بویراحمد دارد اشاره کرد و گفت: در این غرفه گل رز هلندی پرورشی استان و همچنین برخی دیگر از محصولات مانند محصولات شرکت سینره در معرض دید عموم قرار می‌گیرد که در طی این مدت از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر درب نمایشگاه بر روی علاقه‌مندان باز خواهد بود.
مظفر از موسیقی استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان توانمندی این استان در برنامه‌های آیینی یاد کرد و گفت: گروه ۱۰ نفره آیینی ما در این نمایشگاه نیز اجرای موسیقی خواهند داشت.
حسینیه و نمازخانه گردشگری آبشار یاسوج افتتاح می‌شود
شهردار یاسوج گفت: حسینیه و نمازخانه گردشگری آبشار یاسوج فردا ۱۵ دی‌ماه افتتاح می‌شود.
محمدعلی جاوید اظهار کرد: شهرداری یاسوج برای رفاه حال همشهریان و همچنین مسافران و گردشگران اقدامات زیادی در طول سال اخیر انجام داده است و این اقدامات کماکان ادامه خواهد داشت.
شهردار مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که شهر یاسوج شهری گردشگرپذیر است افزود: باید علاوه بر ایجاد امکانات رفاهی برای مردم این شهر، برای مسافران و گردشگران بی‌شماری که به یاسوج سفر می‌کنند نیز امکانات لازم را فراهم کنیم.
وی بیان کرد: شهر یاسوج دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی است که در فصول محتلف و به خصوص در فصل تابستان شاهد حضور تعداد زیادی از هموطنان خود در این شهر هستیم.
جاوید از آبشار یاسوج به عنوان یکی از مکان‌های گردشگری این شهر یاد کرد که در فصل تابستان خیل عظیمی از هم استانی‌ها و هموطنان از سایر شهرها در آن حضور پیدا می‌کنند.
شهردار مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون اقدامات خوبی برای رفاه حال گردشگران در آبشار یاسوج انجام شده است که در آخرین آن‌ها به دنبال بهر‌ه‌برداری از حسینیه و نمازخانه گردشگری در این مجموعه هستیم.
وی گفت: به همین منظور بهره‌برداری از نمازخانه و حسینیه آبشار یاسوج را فردا ۱۵ دی‌ماه با حضور آیت‌الله ملک‌حسینی نماینده ولی‌فقیه در استان از ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه خواهیم داشت.
این مسوول افزود: از این پس مسافران و گردشگران از بهترین مکان در این مجموعه تفریحی برای برگزاری برنامه‌های دینی و اعتقادی از جمله نماز و ادعیه‌ها و برنامه‌های دیگر برخوردار خواهند بود.
مصدومین نزاع و سانحه رانندگی در صدر معاینات بالینی پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد
پزشکی قانونی بیشترین مراجعه جهت انجام معاینات بالینی در کهگیلویه و بویراحمد را با موضوع نزاع و مصدومین سوانح رانندگی اعلام کرد.
در طی ۹ ماه سال جاری ۲۰ هزار و ۲۱۵ نفر جهت انجام معاینات بالینی به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کرده‌اند.
از این تعداد چهارده هزار و ۱۴۷ مرد و ۶ هزار و ۶۸ نفر زن بوده‌اند. از این تعداد ۱۲ هزار و ۱۷۴ نفر در اداره پزشکی قانونی شهرستان بویراحمد، سه هزار و ۹۵۳ نفر در اداره پزشکی قانونی شهرستان گچساران، سه هزار و ۶۶۲ نفر به اداره پزشکی قانونی شهرستان دهدشت و ۴۲۶ نفر به اداره پزشکی قانونی شهرستان بهمئی مراجعه کرده‌اند.
بیشترین مراجعه جهت انجام معاینات بالینی با موضوع نزاع و مصدومین سوانح رانندگی ثبت شده است.
۲۸۶ فوتی با مرگ غیر طبیعی در ۹ ماه
یکی از مسئولیت‌های مهم و حساس پزشکی قانونی تعیین علت فوت در مرگ‌های غیر طبیعی است.
مرگ‌های غیر طبیعی بر حسب علت فوت، مرگ‌هایی هستند که به دنبال مداخله یک یا چند عامل خارجی همانند عوامل فیزیکی، شیمیایی، روانی و مکانیکی به وقوع پیوسته و بر اساس علت مرگ همانند برق گرفتگی، حوادث رانندگی، سوختگی، عوارض ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، غرق شدگی، سقوط از بلندی، مسمومیت دارویی، مسمومیت با سم، سلاح سرد، حلق آویز و غیره تقسیم‌بندی شده‌اند.
در ۹ ماه امسال کل اجساد معاینه شده در ادارات پزشکی قانونی استان اعم از مرگ‌های طبیعی و غیر طبیعی ۳۵۲ مورد بوده که از این تعداد ۲۵۸ نفر مرد و ۹۴ نفر زن ثبت شده‌اند.
معاینه اجساد با مرگ غیر طبیعی در ۹ ماه امسال ۲۸۶ مورد بوده که از این تعداد ۲۱۲ نفر مرد و ۷۴ نفر زن بوده‌اند.
بیشترین آمار مرگ‌های غیرطبیعی با موضوع تصادف ثبت شده است.
اجرای طرح دیدار دانش‌آموزان با حوزه‌های علمیه کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح دیدار دانش‌آموزان با علما و فضلای حوزه‌های علمیه استان خبر داد و گفت: این طرح از مهر تا اردیبهشت‌ماه هر سال در استان اجرا خواهد شد.
هادی زارع‌پور امروز در نشست کمیته همکاری آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه با اشاره به فعالیت‌های انجام شده توسط این کمیته، اظهار کرد: تاکنون اقدامات خوبی در راستای توسعه فعالیت‌های قرآن، ترویج فرهنگ نماز و توسعه سبک زندگی اسلامی با همکاری حوزه‌های علمیه در مدارس استان انجام شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، هدف از تشکیل و راه‌اندازی این کمیته را افزایش ارتباط و تعامل با روحانیت عنوان کرد و افزود: استفاده و به کارگیری ظرفیت‌های دینی برای توسعه فعالیت‌های مورد نیاز تربیتی و اخلاقی در مدارس برای دانش‌آموزان از دیگر اهداف مهم تشکیل این کمیته است.
وی با اشاره به همکاری خوب روحانیون و ائمه جماعات با مدارس، گفت: خروجی این تعامل دو طرفه موفقیت‌های چشمگیری است که طی سه سال گذشته تاکنون به دست آمده است.
این مسؤول به مقام‌های برتر کشوری دانش‌آموزان در مسابقات قرآن، عترت و نماز اشاره کرد و افزود: قبلا جایگاهی در کشور نداشتیم در حالیکه از سه سال گذشته تاکنون با تلاش‌های انجام گرفته توانستیم جزو سه استان برتر کشور در مسابقات مختلف به خصوص مسابقات قرآنی باشیم.
زارع‌پور ادامه داد: با توجه و تلاش مسؤولان، مربیان، معاونین پرورشی و روحانیون توانستیم مقام برتر کشوری در مسابقات نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، قرآن و دیگر بخش‌ها در کشور کسب کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حضر و استقرار روحانیون در مدارس باعث شده تا دانش‌آموزان بهتر با مسائل دینی، مذهبی و عقیدتی آشنا شوند، گفت: کمیته همکاری آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه تاکنون خروجی خوبی داشته است.
وی یکی از شیوه‌های مهم و موثر تربیتی را ارائه الگوهای بارز و عینی تربیتی دانست و یادآور شد: در همین خصوص بنا داریم تا طرح بازدید دانش‌آموزان از حوزه‌های علمیه و دیدار با علما و فضلای حوزه را در استان اجرا کنیم.
این مسؤول با بیان اینکه پیش‌نویس این طرح آماده شده و درصورت تایید به دیگر شهرستان‌ها جهت اجرا ابلاغ خواهد شد، گفت: معرفی و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها، شناسایی استعدادها و ارائه الگوی مناسب و برتر سبک زندگی اسلامی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این طرح است.
زارع‌پور، آشنایی با زندگی علما و فضلای حوزه‌های علمیه، تشویق و ترغیب دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل در حوزه علمیه را از دیگر اهداف این طرح عنوان کرد و بیان داشت: این طرح ویژه دانش‌آموزان پایه سوم اول متوسطه اجرا خواهد شد.
وی زمان اجرای این طرح را از ابتدای سال تحصیلی (مهرماه) تا هفته مشاغل (اردیبهشت‌ماه) هر سال بیان کرد و افزود: رسانه‌ها می‌توانند در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی این طرح مانند گذشته یاریگر آموزش و پرورش باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ضمن تقدیر از همکاری حوزه‌های علمیه و روحانیت در کمیته همکاری، یادآور شد: از حوزه‌های علمیه انتظار داریم در راستای تربیت دینی دانش‌آموزان به کمک این نهاد آمده و ما را در مسیر تربیتی، اعتقادی و اخلاقی دانش‌آموزان برای رسیدن به حیات طیبه و مراتب عالی یاری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
پتروشیمی گچساران تاده سال دیگه هم راه نمیفته.
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1