تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۶
کد مطلب : ۲۲۰۷۰۹

وقتی مسئول کشوری هم می‌داند برای فقر یاسوج اقدامی نشده / حرف‌های متفاوت «جعفر گوهرگانی» / ۵ هزار نفر پشت درب کمیته امداد

۰
کبنا ؛ 
نشست هم اندیشی سند کاهش فقر کهگیلویه و بویراحمد در محل سالن جلسات استانداری این استان برگزار شد.
 
۹۰۰ میلیارد تومان کمک مردمی در کشور جمع آوری شد
به گزارش کبنا نیوز، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در این نشست گفت: در ۹ ماهه امسال ۹۰۰ میلیارد تومان کمک مردمی در کشور از محل‌های مختلف جمع آوری شد.
علی محمد ذوالفقاری اظهار داشت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده در سال ۹۵ پیش بینی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کمک مردمی با هدف تعریف پروژه‌های محرومیت زدایی در قالب بودجه را داشته‌ایم که در ۹ ماهه ۹۰۰ میلیارد تومان آن محقق شده است.
وی عنوان کرد: این میزان کمک مردمی از طریق صندوق صدقات، اکرام یتیم، زکات، مناسب‌های مختلف از جمله جشن نیکوکاری، عاطفه‌ها و رمضان جمع آوری شد.
ذلفقاری با بیان اینکه ۱۰ میلیون خانوار در کشور با کمیته امداد در ارتباط هستند ابراز کرد: یک میلیون حامی یتیم داریم و یک میلیون نفر دیگر نیز موردی و به صورت فصلی با امداد همکاری دارند.
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با تشریح هدف برگزاری نشست‌های با موضوع مسئولیت اجتماعی در استان‌ها افزود: از هیچ تلاشی برای تشدید غدغده‌مندی دستگاه‌های اجرایی-اقتصادی و بخش خصوصی نسبت به فقرا با هدف تامین و تعمیر مسکن، تامین هزینه آموزش، خدمات مکمل درمان روستائیان و تامین جهیزیه دختران دم بخت دریغ نمی‌کنیم.
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد بیان کرد: کمیته‌ امداد کمک‌هایی که از مردم دریافت می‌کند در قالب خدمات نقدی، کالایی و خدمات است که بخشی از خیرین به شکل خدمات به امداد کمک‌رسانی می‌کنند.
وی تصریح کرد: کمیته امداد امسال تعهد دارد که قریب به ۱۲۰۰ میلیارد تومان از کمک‌های مردمی بهره‌مند شود و بتواند در قالب بودجه در اختیار پروژه‌هایی که در حوزه محرومیت‌زدایی تعریف شده قرار دهد.
این مسئول بیان کرد: در ۹ ماهه امسال حدود ۹۰۰ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف کمک جمع‌آوری شده که کمک‌هایی که امداد دریافت می‌کند بخشی در قالب صدقات، اکرام ایتام، زکات و مناسبت‌ها و جشن‌ها مثل جشن نیکوکاری، جشن عاطفه‌ها، جشن رمضان و دریافت کمک‌های عید فطر و فطریه است.
ذوالفقاری با اشاره به ارتباط سازمان یافته ۱۰ میلیون خانوار ایرانی با کمیته امداد گفت: حدود ۸ میلیون مشترک صدقات در کشور وجود دارد، یک میلیون نفر در کشور حامی یتیم هستند و یک میلیون نفر به صورت موردی و فصلی در خدمات کمیته امداد مشارکت دارند.
معاون کمیته امداد کشور بیان کرد: معتقدیم به میزان افرادی که تا الان با امداد ارتباط دارند خانواده‌هایی هستند که می‌توانند به امداد بپیوندند و امداد از خدمات آنها استفاده کند.
وی اضافه کرد: بخشی از موسسات، شرکت‌ها و نهادهای اقتصادی که تشکیل دهنده و تولید کننده اقتصادی ملی هستند می‌توانند در امداد نقش بهتری ایفا کنند.
ذوالفقاری اضافه کرد: امروز نشستی تحت عنوان مسولیت اجتماعی و با حضور نهادهای اقتصادی، موسسات غیر دولتی برگزار شد که امیدواریم متناسب با وظایف ذاتی که بخش‌های خصوصی و دولتی دارند زمینه‌هایی را که امداد در آن‌ها مشکل دارد رفع شود.
وی اضافه کرد: برخی خانواده‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد مسکن هستند تعدادی خانواده‌ها برای تامین هزینه آموزشی مشکل دارند، بخشی از خانواده‌ها خصوصاً روستائیان در حوزه تأمین خدمات مکمل درمان مشکل دارند و تعدادی از دختر خانم‌ها برای تأمین جهیزیه مشکلاتی دارند.
فقر در شهر یاسوج مشهود است
این مسئول خاطرنشان کرد: در این جلسه از دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌هایی که مسؤولیتی دارند درخواست شد که کمک کنند و به نوعی به دنبال تشدید دغدغه فقر بودیم که امیداریم با نظر مجموعه مدیریت استان بتوانیم ارتباطی که امروز شروع شده را به پیش ببریم و این ارتباط موجب خیر و برکت برای محرومان این استان شود.
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد بیان کرد: به جرات می‌توان گفت پشتیبان‌تر از فقیر کسی برای نظام نیست و این قشر از جامعه نجیبانه شهروندی می‌کند اما مشکلاتی دارند که باید از آنها حمایت کنیم.

وی با اشاره به عوارض اجتماعی متعدد فقر در جامعه افزود: ۳۵ درصد جامعه مددجویان تحت پوشش امداد امام خمینی سالمندان هستند، ضمن اینکه کودکان درصد بالایی از مددجویان امداد هستند.

این مسئول اضافه کرد: اگر در جامعه احسان به والدین زنده می‌شد امروزه سالمندان ما دچار مشکلات روحی و روانی نبودند و اگر از ایتام سرکشی می‌شد درصد بالایی از کودکان تحت پوشش امداد نبودند.

وی به خصوصیات مشترک فقرا اشاره کرد و گفت: پرجمعیت بودن، زندگی در مناطق محروم و کم‌سوادی از نقاط مشترک فقرا است که امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌ها و با تدوین سند کاهش فقر، آمار فقر در کشور کاهش یابد.



ذوالفقاری در پایان با اشاره به اینکه فقر در شهر یاسوج مشهود است، خاطرنشان کرد: عکس‌العمل و اقدامی برای بهبود این وضع در یاسوج صورت نگرفته که امیدواریم با حمایت مجموعه استانداری، نماینده ولی‌فقیه در استان و سایر مدیران و مسؤولان فقر در این منطقه مدیریت شود.


دغدغه عمومی نسبت به نیازمندان در کشور روبه کاهش است
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه کاهش دغدغه عمومی در دستگاه‌های اجرایی نسبت به فقرا بزرگ‌ترین نگرانی این نهاد انقلابی است گفت: دغدغه عمومی نسبت به فقرا در کشور روبه کاهش است.
علی‌محمد ذوالفقاری اظهار داشت: در برخی مواقع در دستگاه‌های اجرایی فقیر را یک ارباب رجوع مزاحم می‌دانند در حالی یک انسان نجیبی بوده که نمی‌تواند مشکلات خود را برطرف کند.
وی با تاکید بر اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) از هیچ تلاشی برای مثبت کردن طراز اقتصادی خانواده‌ها و تقویت بعد درآمدی آنان دریغ نمی‌کند خاطرنشان کرد: این نهاد انقلابی نگران طولانی شدن ماندن فقیر در فقر است.
ذولفقاری با تاکید بر اینکه توسعه امر اشتغال، مدیریت هزینه خانواده و مدیریت درآمد آن در دستور کار رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) است عنوان کرد: فقرا با بخشی از حقوق قانونی خود آشنایی نداشته و قدرت دفاع از خود را ندارند.
وی ادامه داد: برخی از افراد زیرپوشش حمایت کمترین امکانات لازم که در قانون پیش‌بینی شده برخوردار بوده و این افراد علاوه بر اینکه مشکلات خاص خود را دارند تحرک اقتصادی کمی را از خود نشان می‌دهند.
ذولفقاری با اشاره به ضرورت تشدید مسئولیت اجتماعی افراد و دستگاه‌های اجرایی در نگاه به فقرا افزود: نباید مسئولیت اجتماعی خود را تنها در صندوق صدقه خلاصه کنیم زیرا رفع این مشکلات نیازمند تغییر نوع نگاه اجتماعی و عزم عمومی است.
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه فقیر سهم مجموعه مدیریتی استان را در ضعیف شدن خود صفر نمی‌داند ابراز کرد: کاهش فقر در جامع نیازمند همکاری و تغییر نگاه اقشار مختلف جامعه است به طور مثال ائمه جمعه و مبلغان می‌توانند دقایقی از وقت خود را در زمینه کاهش فقر و چگونی محقق شدن این مهم اختصاص دهند و یا در اتوبوس ۵ دقیقه فیلم در این زمینه پخش شود.
ذولفقاری تصریح کرد: پرجمعتی خانواده‌ها، زندگی در مناطق محروم، بیشتر بودن میل به مصرف تا تولید و کم سوادی سرپرست از خصوصیات مشترک فقرا است.

موقوفه خیرات و مبرات در کهگیلویه و بویراحمد نظام‌مند نیست‌
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: موقوفه خیرات و مبرات در این استان نظام‌مند نیست و باید در این زمینه چاره اندیشی شود.
حجت‌الاسلام سید‌نورالله جنتی‌پور نیز در این نشست اظهار داشت: ضروری است کمیته‌ای با هدف شناسایی نیازمندان در استان تشکیل شود تا در این زمینه کمترین انحراف را داشته باشیم.
وی با تشریح برخی دستورات دین مبین اسلام و ائمه در زمینه کمک به فقرا عنوان کرد: انتظار می‌رود افراد با بضاعت و متمکن نسبت به فقرا بی‌توجهی نکنند و حق آنان را نیز نادیده نگیرند.
جنتی‌پور با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی دولت و متولیان امر در زمینه توانمندسازی نیازمندان ابراز کرد: به طور حتم در صورت توانمندسازی فقرا و ایجاد اشتغال پایدار شاهد جامعه‌ای با رفاه و آرامش مناسب بوده و باید بدانیم با کمک کردن موردی به نیازمندان به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم و این تنها مسکنی برای آرامش درد در مدت اندکی است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد از وجود موقوفه‌ای در یاسوج خبر داد و افزود: این موقوفه که ۵۰ درصد آن خیرات و مبرات است نیمه کاره‌‌ رها شده و در صورت اتمام آن سالانه بیش از ۵ میلیارد تومان درآمد دارد.
جنتی‌پور بیان کرد: آمادگی لازم برای همکاری با کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد برای مشارکت در اتمام این موقوفه را داریم و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌شود.
وی تصریح کرد: امیدواریم افراد دارای توان مالی مطلوب نسبت به تکمیل این موقوفه با هدف کمک به فقرا و نیازمندان اقدام کنند و در این زمینه سنگ تمام بگذارند.

کهگیلویه و بویراحمد در شاخص‌های توسعه از میانگین کشوری پایین‌تر است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه چاله‌های فقر در این استان عمیق است گفت: این استان در بسیاری از شاخص‌ها حتی با فاصله از سایر استان‌ها عقب است.
پژمان نیک‌اقبالی اظهار داشت: قبل از انقلاب یک متر جاده آسفالته در این استان وجود نداشت ولی به میمنت نظام مقدس جمهوری اسلامی هم‌اکنون شاهد خدمات‌رسانی مطلوب در زمینه‌های مختلف از جمله آب، برق، جاده مناسب، تلفن، گاز و... حتی به روستاهای سخت‌گذر هستیم.
وی با بیان اینکه در بسیاری از شاخص‌ها از میانگین کشوری با فاصله عقب هستیم عنوان کرد: باید حفره‌های را از محرومیت طی کنیم تا به کف کشور برسیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: بسیاری از مردم و مدیران این استان طمع فقر و نداری را چشیده‌اند و زمانی تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده‌اند.
نیک‌اقبال با بیان اینکه دستگاه‌های حمایتی این استان در بسیاری از طرح‌ها توسط سازمان‌ها متبوع به عنوان معین انتخاب می‌شوند، تصریح کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد، موسسات خیریه و شرکت‌های نیمه دولتی متعددی برای رفع محرومیت این منطقه وارد عمل شده‌اند.
حرف‌های متفاوت گوهرگانی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: مردم این استان و حتی کارمندان ادارات جز شرکت‌های درآمد زا همگی زیر خط فقر هستند زیرا هزینه تمام شده زندگی روزانه کارمندان از حقوقشان پایین‌تر است.
گوهرگانی با تاکید بر اینکه من روستازاده‌ام و تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) بزرگ شدم افزود: مردم این استان از نظر درآمد زائی در فقر مطلق زندگی می‌کنند.

مشارکت همه دستگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد برای کاهش فقر
مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد خواستار مشارکت همه دستگاه‌های استانی برای کاهش فقر در جامعه هدف تحت پوشش کمیته امداد شد.
فرید محبی با اشاره به تدوین این سند در استان گفت: این سند نقشه راه کمیته امداد در استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و فعالان اجتماعی است.
مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه امکانات کمیته امداد در حوزه‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و سایر امکانات محدود و پاسخگوی رفع نیازهای خانواده‌های تحت حمایت امداد نیست، اظهار کرد: ۳۰ هزار و ۲۵۰ خانوار معادل ۷۲ هزار نفر از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد تحت پوشش امداد هستند.
وی با اشاره به تحت پوشش بودن ۱۴ درصد جمعیت استان کهگیلویه و و بویراحمد افزود: ۵۳ درصد جمعیت تحت پوشش کمیته امداد استان در مناطق محروم زندگی می‌کنند، همچنین ۴۷ درصد جمعیت تحت پوشش زنان سرپرست خانوار هستند.
این مسئول بیان کرد: ۱۱ هزار و ۷۱۷ نفر از جمعیت تحت پوشش امداد از خدمات درمانی استفاده می‌کنند، ۳۲۰ بیمار زمین‌گیر تحت پوشش امداد هستند و کمیته امداد از ۹۰۰ بیمار خاص و ۳۵۰۰ کودک دارای سوء تغذیه حمایت می‌کند.
محبی با بیان اینکه ۱۳ هزار دختر در شرف ازدواج نیازمند تأمین جهیزیه هستند، افزود: یک هزار و ۹۳۵ پرونده تامین جهیزیه در نوبت است و ۴ هزار نفر هم متقاضی دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه هستند.
مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ۵ هزار نفر از مردم استان پشت نوبت برای حمایت کمیته امداد هستند که امکانات این نهاد حمایتی پاسخگویی ارائه خدمات به این افراد نیست.
وی با اشاره به اینکه ۱۱ هزار و ۲۶۰ دانش‌آموز و سه هزار دانشجو تحت پوشش کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد هستند، گفت: با تدوین سند کاهش فقر به دنبال مشارکت همه عوامل استانی در کاهش این معضل اجتماعی هستیم.
این مسئول اضافه کرد: فراهم کردن زمینه مورد نیاز برای کاهش فقر و توانمندسازی نیازمندان و تبیین حدود وظایف دستگاه‌های مختلف استان برای کاهش فقر از جمله اهداف تدوین سند کاهش فقر در استان است که این سند با تعامل با ۵۹ دستگاه قابل بهره‌برداری است.
نام شما

آدرس ايميل شما

ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
1