تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۲۲۰۵۳۷

۲۰ هکتار جنگل بلوط قربانی یک اشتباه

۱
۰
کبنا ؛
نشست کارگروه امور زیربنایی استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی برگزار شد که تغییر مسیر قطعه «آب حیات» محور «باغچه سادات به سرفاریاب» مورد بحث جدی قرار گرفت.

به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، گاهی اوقات تصمیم‌های اشتباه دولتمردان ضرر و هزینه‌های سنگینی بر بیت‌المال و عرصه ملی خواهد گذاشت و وقتی متوجه خواهند شد که کار از کار گذشته است، محور باغچه سادات به سرفاریاب که بارها مورد بازدید مسئولان دولت تدبیر و امید قرار گرفته با مشکلات زیادی مواجه است که مسئولان این استان تصمیم گرفته‌اند جاده جدیدی برای قطعه «آب حیات» محور «باغچه سادات-سرفاریاب» احداث کنند.
 این قطعه از جاده «باغچه سادات-سرفاریاب» با ۱۷ میلیارد تومان اعتبار در سال‌های ۸۸، ۸۹ و ۹۰ و در دولت گذشته کلید خورد، که به گفته علیمردانی مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد، محور فعلی درجه ۲ و دارای شیب تند و قوس‌های فراوان است و با توجه به رانش زمین در منطقه به مرور زمان از بین می‌رود  و به همین دلیل مسیر جدیدی را که ۵۰۰ متر از مسیر فعلی کمتر است را پیشنهاد داده‌ایم.مزایای مسیر جدید
این مسئول در ادامه  با بیان اینکه میزان خاکبرداری مسیر جدید ۲۸۴ متر مکعب است، می‌گوید؛ در طرح قبلی باند سبقت وجود نداشت در حالی که در طرح جدید پیش بینی شده است. تعداد قوس افقی در طرح جدید ۸ فقره و سرعت خودرو‌ها در طرح جدید ۷۰ کیلومتر در ساعت و در طرح قبلی ۲۵ کیلومتر در ساعت است.
علیمردانی ابراز کرد: تعداد پل و آبرو در طرح پیشنهادی ۷ دستگاه و در طرح قبلی ۱۵ دستگاه است و در طرح پیشنهادی دیوار حائل پیشنهاد نشده در حالی که در طرح قبلی ۱۵۰ متر دیوار حائل پیش بینی شده بود که با توجه به رانش زمین در منطقه به مرور زمان از بین می‌رود.
وی با تاکید بر اینکه هزینه تعمیرات و زیست محیطی در طرح پیشنهادی توجیه اقتصادی دارد، عنوان کرد: مسیر پیشنهادی تا حدود ۲۵ تا ۳۰ سال نیازمند ترمیم نیست در حالی که مسیر قبلی ۵ سال آینده نیازمند ترمیم است.
معاون راه و شهرسازی با بیان اینکه در مسیر قبلی ۳۵۰ هزار متر مکعب عملیات خاکبرداری انجام شود، افزود: در حالی که در مسیر پیشنهادی ۲۶۰ هزار متر مکعب خاکبرداری انجام می‌شود.
علیمردانی با اشاره به خطرناک و حادثه‌ساز بودن محور فعلی سرفاریاب- باغچه سادات گفت: محور فعلی راه فرعی درجه دو و دارای شیب تند و قوس‌های فراوان است اما در مسیر پیشنهادی طول مسیر از ۳ هزار و ۴۲۹ به ۳ هزار ۱۱۰ متر کاهش می‌یابد.
۲۰ هکتار جنگل کهگیلویه و بویراحمد از بین رفت
به گزارش کبنا، اما سخنان نعمتی معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد نیز لایه‌های دیگر این جاده را افشا کرده است. او می‌گوید؛ در صورت تغییر مسیر قطعه «آب حیات» محور «باغچه سادات به سرفاریاب» بیش از ۲۵۰۰ اصله درخت قطع می‌شود.



«احسان نعمتی» افزود: اداره راه و شهرسازی کهگیلویه و بویر احمد سال ۸۸، ۸۹ و ۹۰ مسیری را در محور «باغچه سادات به سرفاریاب» طراحی کرد که خسارات زیادی به جنگل‌های منطقه «آب حیات» وارد کرد.
وی خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ هکتار از جنگل‌ها از جمله بلوط منطقه تخریب و از بین رفته است و حتی بخش خاکبرداری شده را بر روی جنگل ریختند و جنگل را دفن کردند. هم‌چنین حدود ۵ میلیارد تومان در مسیر پیشین هزینه شده است.
معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد افزود: هم‌اکنون پس از این همه تخریب و هزینه اعلام کردند که مسیر پیشین اشتباه بوده و می‌خواهیم تغییر مسیر دهیم و جاده را از مسیری دیگر عبور دهیم.
نعمتی تصریح کرد: در مسیر جدید لوله گاز سراسری قرار دارد و در صورت تغییر مسیر جنگل‌های انبوهی از بین خواهد رفت بطوری‌که بیش از ۲۵۰۰ اصله درخت و درختچه شامل «بلوط»، «افرا»، «کیکم» و «بنه» از بین می‌رود و نابود می‌شود.
وی ادامه داد: در صورت تغییر مسیر خسارات زیادی به منابع طبیعی و جنگل‌های این منطقه در استان کهگیلویه و بویراحمد وارد می‌شود البته هنوز بصورت دقیق خسارات وارد برآورد نشده است.
معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی برای اجرای پروژه‌ها باید ارزیابی‌های زیست‌محیطی را انجام دهند.  راه و شهرسازی باید توجه به مسائل منابع طبیعی و محیط زیستی را در اولویت اجرای هر پروژه قرار دهد.
 
نعمتی گفت: توجه به محیط‌زیست از اولویت‌های دولت «تدبیر و امید» است، و باید  ارزیابی‌های لازم در رابطه با مسائل زیست محیطی پروژه‌ها به عمل آید.
وی ادامه داد: اداره‌کل منابع طبیعی استان مخالف توسعه راه‌ها نیست و تاکنون پروژه‌ای از سوی منابع طبیعی تعطیل نشده است.
معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به خسارت‌های وارده مسیر پیشین پروژه محور «باغچه سادات به سرفاریاب» قطعه آب حیات به جنگل‌های استان افزود: نزدیک به ۲۰ هکتار جنگل که بیشتر بلوط می‌باشد در راستای اجرای مسیر قبلی تخریب و از بین رفت.
نعمتی یادآور شد: طرح جدید این مسیر باید از طرف مشاور طرح برآورد خسارت شود و تاکنون برآورد خسارتی از این طرح به عمل نیامده است.
به گزارش کبنا، پژمان نیک‌اقبالی معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد که با همراهی استاندار و برخی از مسئولان از این جاده فعلی بازدید کرده است، می‌گوید این جاده وضعیت بدی دارد، و مسیر جدید پیشنهادی از امنیت بیشتری برخوردار است و ما برای رفاه حال مردم این تصمیم را گرفته‌ایم.
نیک‌اقبالی می‌گوید؛ در مسیر پیشنهادی ۴۰۰ درخت قطع خواهد شد و همچنین تعداد پل‌ها و قوس‌ها در مسیر فعلی خیلی زیاد است که در مسیر پیشنهادی کمتر می‌شود.
به گزارش کبنا، قرار است این موضوع در جلسه بعدی کارگروه امور زیربنایی مورد بررسی قرار بگیرد و آیا باید منتظر بمانیم که این ۴۰۰ درخت به ۲۰ هکتار جنگل استان کهگیلویه و بویراحمد که نابود شده است، اضافه می‌شود.

نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
قطعا این اتفاق خواه افتاد مشخصه اقای استاندار برای زود رسیدن به وطنش منابع طبیعی رافدا خواهد کرد
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1