تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب : ۲۲۰۵۳۱

نقش و حضور اجتماعی زن در اسلام

۳۲
۰
کبنا ؛فتانه توحیدیtohide
زن مسلمان امروزه میان دو جاهلیت قرار گرفته است: یکی جاهلیت قرن بیستمی که تصویری ابتذال گونه از زن ارائه می‌دهد و دیگری جاهلیت کهن که زن را موجودی کهتر در برابر مرد می‌داند. جاهلیت جدید به بهانۀ حضور اجتماعی زن و دفاع از حقوق وی او را به بی‌هویتی فرا می‌خواند و جاهلیت دیگر به بهانۀ عصمت و عفاف، زن را از بسیاری از کمالات و ساحت‌های انسانی دور نگه می‌دارد؛ اما حضور زن در جامعۀ اسلامی مورد تأیید اسلام بوده و هیچ منعی برای آن وجود ندارد. زن مسلمان در صدر اسلام با حضور فعال در جامعه در تمام عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، علمی، اقتصادی، فرهنگی، قدرت و توان داشت. بنابراین زن می‌تواند با پوشش مناسب و با رعایت حریم، در تمام عرصه‌های اجتماعی به فعالیت بپردازد و در توسعۀ کشور سهیم باشد. و آنچه که در طول تاریخ بر سر زنان رفته است، نه تنها از ناحیۀ اسلام نبوده، بلکه اسلام مخالف آن نیز بوده است. اسلام به هیچ وجه با پرده نشینی و محبوس بودن زن در خانه موافق نیست. شهید مطهری (ره) در این زمینه می‌گوید: «وظیفۀ پوشش که اسلام برای زنان مقرر کرده است بدین معنی نیست که از خانه بیرون نروند؛ زندانی کردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست. در برخی از کشورهای قدیم و هند چنین چیزهایی وجود داشته است ولی در اسلام وجود ندارد. پوشش زن در اسلام این است که: زن در معاشرت خود با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه‌گری و خود نمایی نپردازد.»
آیات ۵۹ سورۀ احزاب و ۳۱ سورۀ نور در مورد پوشش زنان می‌باشد که در آن‌ها نحوۀ پوشش زنان مسلمان توضیح داده شده است؛ که زن مو، سینه، دور گردن و زیر گلوی خود را بپوشاند و جلباب و روسری‌های خویش را به خود نزدیک سازند. بنابراین در این آیات و آیات مشابه دیگر از جمله آیۀ ۳۲ سورۀ احزاب از زنان خواسته نشده است که در اجتماع حضور نداشته باشند؛ زیرا زنان در جامعه و در محیط خارج از خانه و در حضور نا‌محرم به حفظ پوشش مناسب سفارش شده‌اند و حتی در آیه به زنان گفته نشده در جایی که بیمار دلان هستند، حضور نیابند؛ بلکه از زنان خواسته که با حفظ پوشش مناسب و رعایت حریم، خود را از نگاه‌های هوس آلود بیمار دلان حفظ کرده و بدین ترتیب پاکدامنی خود را به اثبات رسانند.
بنابراین خود این آیه نشان دهندۀ جواز حضور زنان در جامعه است. بررسی سیرۀ علوی و نبوی نیز نشان می‌دهد که جامعۀ صدر اسلام شاهد حضور طبیعی زن مسلمان بوده و زن در همۀ عرصه‌های اجتماعی فعالانه شرکت داشته و این فعالیت و حضور زن مورد تأیید پیامبر و امامان (ع) بوده است؛ اما چون برخی خلفاء و حاکمان پس از پیامبر و ائمه (ع) با حضور زن در جامعه مخالف بودند، کم کم زن به نوعی از صحنۀ فعالیتهای اجتماعی حذف گردید و به داخل خانه‌ها رانده شد.
به گواهی متون معتبر تاریخی، بحث و درس در صدر اسلام تنها برای مردان نبوده است؛ در صحیح بخاری از قول سعید خدری آمده است: «زنان، نزد پیامبر خدا (ص) آمدند و عرضه داشتند: مردان در بهره گیری از محضر شما بر ما غلبه کرده‌اند، روزی را نیز به ما اختصاص دهید. رسول خدا (ص) روزی را خاص آن‌ها قرار داد.» در عصر پیامبر اسماء، دختر یزید انصاری را به خاطر دانش و خرد و قدرت سخنوری‌اش سخنور زنان لقب داده بوده‌اند. در کتاب الواقدات من النساء علی معاویه بن ابی سفیان، داستان ملاقات زنان ناموری که در دفاع از امیرالمومنین علی (ع) در مقابل معاویه ایستادند، آمده است. معاویه تعبیر «قد فقهکم علی ابن ابیطالب...... یعنی: علی ابن ابیطالب به گونه‌ای شما را در فهم مسائل دینی و اجتماعی و سیاسی پرورانده و توانمند کرده که به هیچ وجه تاب تحمل ستم و بی‌عدالتی نخواهید داشت.» را دربارۀ زنان به کار برده است. و یا در جای دیگری می‌گفت: علی ابن ابیطالب به گونه‌ای جرأت و جسارت نسبت به حاکم و قدرت را به شما چشانده که دیگر امکان باز داشتن شما نقد قدرت حاکم به این زودی می‌سر نمی‌گردد.
زنان در صدر اسلام در مسجد و مراسم دینی و حج حاضر بوده‌اند. پیامبر اکرم (ص) زنان خود را با قید قرعه به سفر یا جنگ می‌برد. برخی از اصحاب نیز چنین می‌کردند. در صدر اسلام زنان جواز بیعت کردن با پیامبر را داشته‌اند و پیغمبر اکرم در بیعت حدیبیه و فتح مکه مانند مردان حضور داشتند و شمار زنان بیعت کننده با پیامبر خدا (ص) به ۴۶۲ تن می‌رسد. در بیعت روز غدیر خم، نیز زنان شرکت داشته‌اند و پیامبر ازآن‌ها بیعت گرفت، به این شکل که دستور داد ظرف آبی آوردند، دست خود را در آن فرو برد و دستور داد زنان دست خویش را در آب فرو برند و این را بیعت شمرد. اگر چه جهاد بر زنان واجب نیست، در عین حال رسول خدا به زنان دستور می‌دادند در جنگ‌ها برای کمک به سربازان و مجروحان شرکت کنند. از جملۀ این زنان به صفیه، دختر عبدالمطلب و‌ام سنان الاسلمیه اشاره کرد. پیامبر (ص) توصیه می‌کردند: زنان در تشییع جنازه شرکت نکنند، اما آن‌ها را از انجام این کار منع نمی‌نمود. آن چنانکه وقتی زینب دختر بزرگ رسول خدا وفات کرد، زهرای مرضیه (ع) و زنان مسلمانان آمدند و بر وی نماز خواندند.
از دیگر نمونه‌های بارز حضور زنان در اجتماع، همکاری در مسجد پیامبر می‌باشد. بنابراین در اسلام زنان با حفظ حجاب اسلامی و حفظ حریم و جدا کردن محیط از مردان در فعالیتهای اجتماعی شرکت داشتند.
همچنین زنان در صدر اسلام در فعالیتهای اقتصادی شرکت داشتند و در این مورد نیز بین زن و مرد تفاوتی دیده نمی‌شود. نمونۀ بارز این زنان حضرت خدیجه (س) بوده، که قبل از ازدواج با پیامبر و پس از آن در تجارت نقش چشمگیری داشت. پیامبر اسلام در مورد فضائل حضرت خدیجه فرموده‌اند: او اولین زنی بود که در مکه با رسول خدا نماز به جماعت خواند، اولین زنی بود که دشمن را از رسول خدا دفع می‌کرد، اولین زنی بود که تمامی اموال خودرا به رسول خدا بخشید و نیز در اسلام اول زنی بود که ایمانش به حد کمال رسید. زنان دیگری که در فعالیت‌های اقتصادی صدر اسلام نقش داشته‌اند: زینب دختر جحش اسدی در صنایع دستی شهرت داشت. قیلۀ انماری تاجر بوده و در داد و ستد از پیامبر راهنمایی می‌گرفته است. حولاء زنی بوده که در مدینه عطاری داشته، اسماء و آمنه دختر عنان خواهر عثمان، آرایشگر زنان بودند و پیامبر در این شغل به آن‌ها اجازه داده بود. شفاء دختر عبدا... ابن عبدالشمس عدوی، کتابت می‌دانسته و به تعلیم آن می‌پرداخته است.
اسلام به هیچ وجه خواهان پرده نشینی و محبوس بودن زن نبوده و نیست؛ و پرده نشین بودن زن در طول تاریخ نتیجۀ تعصب‌های نابجا و غرض ورزی‌هایی است که از جانب برخی افراد رخ داده است. اسلام نه به محبوس بودن زن اعتقاد دارد و نه به مختلط بودن؛ بلکه اسلام به حفظ حریم اعتقاد دارد و با شرکت زن با حفظ حجاب اسلامی و عفاف در تمام عرصه‌های اجتماعی موافق بوده و آن را موجب پیشرفت و توسعۀ جامعه و سلامت روحی و روانی زنان و مردان می‌داند. زیرا اگر زنان با حفظ حجاب و عفاف در جامعه حضور پیدا کنند؛ در نتیجه مردان هم از لحاظ روحی شاداب‌تر بوده و در انجام فعالیتهای خود ساعات بیشتر و مفیدتری را به کار مفید اختصاص خواهند داد. بنابراین به جرأت می‌توان گفت: پیشرفت و توسعۀ جامعه، مساوی با نحوۀ پوشش و حضور زن در اجتماع است.
نام شما

آدرس ايميل شما

غفاری
Iran, Islamic Republic of
متن قابل قبول و پرمحتوایی بود.
موفق باشید.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه هیچ سندی ارائه داده نشده
امروزه برای معامله یک دوچرخه هم باید سند ارائه کنی با حسن نیت صرف باری به منزل نمیرسه
الهه
Iran, Islamic Republic of
با سلام
دقیقا اگه زن با پوشش اسلامی باشد و درامور اجتماعی مشارکت کند، عزت نفس اجتماعی بیشتری دارد ودرنتیجه پاکدامنتر هم خواهد بود.
سینایی
Iran, Islamic Republic of
باسلام خدمت شما سرکار خانم توحیدی...
واقعا متن زیبا ، جالب و پرمحتوایی بود درخصوص نقش کلیدی و مهم زنان از دیر باز تاکنون ؛ و نقض حرفایی ک گفته میشه دین اسلام، زنان را از کارو فعالیت در جامعه منع کرده است..
امید است ک این دیدگاه و سخنان در جامعه نشر داده بشه و زنان از حقوق و ارزش واقعی خود آگاه و در زمینه هایی ک توانایی خدمت رسانی دارند؛ نبوغ خود رو بکار گیرند و نشان دهند ارزش اعتمادی ک از صدر اسلام تاکنون ب انها شده رو دارا هستند..
با آرزوی توفیق و سربلندی برای شما
سینایی
Iran, Islamic Republic of
باسلام خدمت شما سرکار خانم توحیدی...
واقعا متن زیبا ، جالب و پرمحتوایی بود درخصوص نقش کلیدی و مهم زنان از دیر باز تاکنون ؛ و نقض حرفایی ک گفته میشه دین اسلام، زنان را از کارو فعالیت در جامعه منع کرده است..
امید است ک این دیدگاه و سخنان در جامعه نشر داده بشه و زنان از حقوق و ارزش واقعی خود آگاه و در زمینه هایی ک توانایی خدمت رسانی دارند؛ نبوغ خود رو بکار گیرند و نشان دهند ارزش اعتمادی ک از صدر اسلام تاکنون ب انها شده رو دارا هستند..
با آرزوی توفیق و سربلندی برای شما
فاطيما
Iran, Islamic Republic of
سلام.
بسیار عالی بود.ان شاالله که موفق باشین
پروانه فرجی
Iran, Islamic Republic of
سلام
بسیار عالی و پر محتوا بود.ان شاالله که موفق باشید. ..
صابری
Iran, Islamic Republic of
واقعا بسیار عالی بود. واقعا حضور چنین زنان پاک و شایسته ای در جامعه نیاز و از ضروریات است.ان شاالله در همه مراحل زندگی موفق و مؤید باشید.
Ali
Iran, Islamic Republic of
عالی خوب انشالله که همیشه موفق باشن
مجید پاشی
Iran, Islamic Republic of
سلام و عرض ادب و خسته نباشید دارم خدمت شما خواهر بزرگوار وبرای شما آرزوی موفقیت دارم
باقری
Iran, Islamic Republic of
درود بر سرکار عالیه...بسیار متن خوب و پرمحتوایی بود.خدا خیرتان دهد. به امید آنکه زنان شایسته استان ما به جایگاه واقعی خودشان دست پیدا کنند.
حسینی
Iran, Islamic Republic of
عالی بود به امیدروزی که نگاه ملت ایران نسبت به زنان اصلاح شود
اسما دست نظر
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب بود عالی بود...کاملآ درسته...امیدوارم با یاری خدا و تلاش کسانی مثل شما برای زنان ودختران و همه افراد جامعه این حقیقت روشن شه، و جامعه بتونه تغییری مثبت در گرو اسلام واقعی در همه زمینه ها و درنهایت افرادی شاد و سالم و موفق داشته باشه.با ارزوی موفقیت برای شما...
باقری
Iran, Islamic Republic of
افرین برزنان با غیرت لر عالیه
مریم ابرومندفر
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی گفته شده جای تقدیر وتشکر دارد از شما بزرگوار...
محسن
Iran, Islamic Republic of
درود بر زنان شجاع و باغیرت و باحیای لر...درود
Iran, Islamic Republic of
دروغ از بی حجابی خیلی خیلی بدتره.
خانقلی
Iran, Islamic Republic of
من فقط دیدم خانم‌هایی که زیبایی برای جلب توجه ندارند دم از اسلام و پوشش میزنن
ح
Iran, Islamic Republic of
توی تلویزیون یه آخوند گفت زنان باید به نیت چهارده معصوم چهارده بچه بیاره.
ح ع
Iran, Islamic Republic of
حجاب فرای اسلام است ( هرچند با کمال افتخار ، اسلام داعیه دار آن است ) موضوع و مزیتی است تجربه شده و نه فقط دینی و اسلامی .، ادیان مختلف ، آن دسته افرادی که ( اعتقاد عملی دارند ) به دین خود ، رعایت می کنند حجاب را . از گذشته تا کنون یهودی مسیحی مسلمان و... که واقف بوده و شده اند به مزایا و ثمرات حجاب ، با رغبت و بدون اجبار و الزام حکومت ها شان حجاب را رعایت می کنند .، . . . جمهوری اسلامی هم که داعیه دار حجاب است ، در هیچ جای قوانین و مقرراتش اجباری برای آن ندارد بلکه توصیه و توجه به ( رعایت ) حجاب معمول را دارد . . . آنانکه نقدهای غیر منصفانه و هجمه دارند به قوانین حجاب حکومت ، خوب می دانند که اسلام و به تبع آن جمهوری اسلامی توصیه به حجاب معمول و معقول یعنی ( قاب صورت و مچ دست ها به پایین ) کرده که بدون اشکال است ظاهر بودن آنها و هچنین چادر را نه اجبار کرده و نه الزام بلکه در قبال آنانکه می پوشند تشویق و ترغیب و تشبیه کرده به حجاب ( برتر ) !! و اینان یا آزادی خارج از چهار چوب می خواهند ! یا بهره برداری از زن !
صابری
Iran, Islamic Republic of
واقعا جایگاه زنان در استان ما به خوبی دیده نشده، واقعا چنین مطالبی تلنگری خواهد بود بر تن افکار و اندیشه های متحجرانه. آقا چرا نظر ما رو نمیزنید و حذف میکنید ؟؟؟
باقری
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی بود... آرزوی سلامتی و توفیق برایتان دارم
Iran, Islamic Republic of
عالی و پر مختوا بود تشکر از شما
Iran, Islamic Republic of
عالی و و پر محتوا .. تشکر فروان
بهزادی
Iran, Islamic Republic of
عالی بود و پر محتوا تشکراز شما و ارزوی توفیق و سلامتی روز افزون
اسما دست نظر
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب بود،متن کوتاه و مؤثر بود..امیدوارم همه زنان و دختران جامعه اسلامی خصوصآ ایران به حقیقت این امر دست پیدا کنند و حفظ ارزشهای خود و حجاب را دلیل بر محدودیت ندانند...شاد و پیروز باشید
بهزادی
Iran, Islamic Republic of
تشکر از متن خوب شما عالی و پر محتوا بود..به امید روزی که همه به حقوق زن احترام بزارن و درک خود را از حضور زن در اجتما بالا ببرن
بهزادزاده
Iran, Islamic Republic of
تشکر از متن خوب شما عالی و پر محتوا بود..به امید روزی که همه به حقوق زن احترام بزارن و درک خود را از حضور زن در اجتما بالا ببرن
سید
Iran, Islamic Republic of
جالب بود و قابل تحسین
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از سرکار خانم توحیدی و نظرات خوب ایشان
به امید احترام و تکریم زنان دغدغه مند و دلسوز در خانواده و اجتماع و تشویق بیشتر زنان در فعالیت های اجتماعی که لازمه موفقیت آنها بسته به وجود این زنان بابصیرت است.
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی و زیبا
طوبی
Iran, Islamic Republic of
بسیار زیبا و قابل ستایش
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1