تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۲۸
کد مطلب : ۲۲۰۳۸۸

دفن بهداشتی زباله‌ها در اولویت کار مدیریت پسماند

۰
کبنا ؛ 
نشست مدیریت پسماند کهگیلویه وبویراحمد به ریاست پژمان نیک‌اقبالی معاون عمرانی استاندار برگزار شد.
معاون عمرانی استاندار مدیریت پسماندهای مختلف در استان را دفن بهداشتی زباله در اولویت برنامه مدیریت پسماند استان مهم خواند و گفت: بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند، دفن بهداشتی زباله‌ها مهم‌ترین اولویت کار این مدیریت است که در جلسات متعدد تحقق این مهم صورت می‌گیرد.
نیک اقبالی بی‌خطر سازی زباله‌های عفونی مراکز درمانی استان را از دیگر برنامه‌های این کارگروه عنوان کرد و افزود: در این زمینه در دو شهرستان بویراحمد و گچساران اقداماتی صورت گرفته که با شرکت سرمایه گذار بخش خصوصی زباله‌های عفونی از مراکز درمانی جمع آوری می‌شوند و پس از بی‌خطر سازی در محل دفن زباله‌های عادی دفن خواهند شد.
وی همچنین به واگذاری حدود۱۷ هکتار از اراضی منابع طبیعی به جایگاه دفن زباله دو پشته دشتروم بویراحمد اشاره کرد و گفت: این زمین برای دفن زباله‌های شهرستان بویراحمد به شهرداری یاسوج واگذار شده که شهرداری برای دفن بهداشتی و محصور کردن این محوطه تا قبل از آغاز فصل گرما اقدامات لازم را انجام دهد.
نیک اقبالی اظهار داشت: باید چند نقطه را در استان شناسایی و زباله‌ها به آن مکان منتقل شوند و به عنوان مثال زباله‌های شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده در یک مکان جمع‎‌آوری شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه براساس دستورات مسئولان مرکزی به علت وسعت محدود استان باید کل زباله‌های استان در یک نقطه جمع‌آوری و به صورت بهداشتی دفن شوند، عنوان کرد: می‌توان در استان ۳ منطقه برای این موضوع پیش بینی کرد و شهرستان بهمئی نیز برای حل این مشکل یا به صورت جداگانه اقدام کند و یا اینکه با مسئولان شهرستان بهبهان پیرامون این مسئله و رفع مشکل نشست‌های تخصصی برگزار کند.
وی تصریح کرد: تجمیع زباله‌ها در چند نقطه مشخص نه تنها توجیه اقتصادی دارد بلکه در زمان و اتلاف انژری نیز تاثیر گذار است.
نیک اقبالی با تاکید بر اینکه ساماندهی زباله‌های در نقاط مشخص سبب جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست می‌شود، گفت: انتظار می‌رود شهرداری با ایجاد ایستگاه تحویل مواد بازیافتی از شهروندان فرهنگ تفکیک زباله را در بین مردم گسترش دهد.
نیک اقبالی با بیان اینکه افراد زیادی از طریق بازیافت زباله درآمدهای عظیمی به دست می‌آوردند، بیان کرد: مسئولان استان باید شرایط لازم برای حضور متقاضیان این طرح را در استان فراهم کنند.
معاون امور عمرانی استاندار گفت: قرار شد زباله‌های مناطق مادوان، روستاهای اطراف و حتی شهر سی‌سخت به صورت متمرکز در یک نقطه سامان‌دهی شود.
وی بیان کرد: مکان مناسبی برای دفن زباله‌های کهگیلویه انتخاب شده و زباله‌های دهدشت، سوق، لنده و چاروسا در این مکان دفن شود.
این مسؤول اضافه کرد: مکان‌های دفن زباله طی فرآیندی چند ساله به کارخانه بازیافت و کمپوست تبدیل می‌شوند به همین دلیل این نشست در شهرستان‌ها و با حضور فرمانداران برگزار و مکان مناسبی انتخاب شود.
نیک‌اقبالی با بیان اینکه مکان‌هایی که برای زباله‌ها انتخاب می‌شوند باید دارای توجیه باشند، گفت: شهرستان بهمئی هم می‌تواند به صورت مستقل با شهرستان بهبهان این کار را انجام دهد که از محل اعتبارات شهرستان مبلغی را به این امر اختصاص می‌دهیم.
وی در پایان اضافه کرد: شهرداری‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم برای تفکیک زباله از مبدا داشته باشند که این کار در بازیافت زباله موثر است.
 
مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه رعایت نکات زیست محیطی در دفن پسماند‌ها را ضروری دانست و گفت: یکی از مشکلات پسماند در استان دفن بهداشتی پسماندهای عادی، ویژه و کشاورزی است که در تلاشیم مشکلات مربوط را برطرف کنیم.

فرماندار دنا نیز در این نشست با بیان اینکه از ۲۴ جایگاه دفن زباله در این شهرستان به ۸ جایگاه کاهش یافت، اظهار داشت: بخشداری‌ها و دهیاری‌های موظف شدند که زباله‌های تولیدی خود را به این جایگاه‌ها منتقل کنند.
عباس بهشتی تصریح کرد: هر شهروند روزانه مقداری زباله تولید می‌کند که اگر این زباله‌ها به درستی مدیریت و جمع‌آوری نشود سبب ایجاد مخاطرات زیست محیطی و شیوع بیماری‌ها می‌شود.
در این جلسه طرح جامع مدیریت پسماند گچساران، باشت و نحوه دفن زباله در شهرستان‌های مختلف استان مورد بررسی قرار گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1