تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : ۲۲۰۳۴۸

واقعیت‌های جاده جدید «سرفاریاب-آب حیات»؛ از نابود شدن ۲۰ هکتار جنگل تا قطع ۴۰۰ درخت و تصمیم برای رفاه حال مردم

۲
۰
کبنا ؛نشست کارگروه امور زیربنایی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست پژمان نیک‌اقبالی معاون عمرانی استاندار برگزار شد و در این نشست موضوع احداث جاده جدید سرفاریاب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
برای رفاه حال مردم جاده فرعی را می‌خواهیم به جاده اصلی تبدیل کنیم
به گزارش کبنا نیوز، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: ایمنی طرح پیشنهادی جدید محور باغچه به سادات، قطعه آب حیات بالاتر از طرح قبلی است و با اجرای این طرح مسافت این مسیر نیز کاهش می‌یابد.
پژمان نیک اقبالی با تاکید بر اینکه تصمیم گیری‌ها در کمیته امور زیربنایی باید عاقلانه باشد، اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی منافع عمومی استان را در تصمیم گیری‌ها لحاظ کنند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در بحث فنی هزینه‌ها و مختصات پروژه بررسی می‌شود، عنوان کرد: پروژه قبلی محور باغچه سادات یک جاده فرعی درجه ۲ و برای ارتباط بین روستا بود و ما وارث یک تصمیم گیری قبلی هستیم.
وی افرود: اکنون برای رفاه حال مردم جاده مال رو در منطقه آب حیات سرفاریاب را آسفالت کردیم و قصد داریم که این جاده را به جاده اصلی تبدیل کنیم.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مسیر جدید نیازمند دیوارچینی نیست، بیان کرد: به گفته کار‌شناسان راه و شهرسازی برای احداث مسیر جدید ۴۰۰ درخت قطع می‌شود.
دلایل علمی و عقلی برای مسیر جدید
نیک اقبالی افزود: ما و استاندار حداقل ۳ مرتبه خواستار تکمیل مسیر قبلی از سوی راه و شهرسازی شدیم ولی مسئولان این اداره کل با ارائه دلایل علمی و عقلی مسیر جدید را برگزیدند.
وی با اشاره به اینکه شیب قوسی مسیر جدید از ۱۲ به ۹ درصد می‌رسد، اظهار داشت: باقی مانده عملیات خاکبرداری مسیر قبلی برابر با کل میزان خاکبرداری مسیر پیشنهادی است.
نیک اقبالی تصریح کرد: در مسیر جدید مسافت کوتاه‌تر و ایمنی بیشتر است در حالی که در مسیر قبلی ۱۵ پل نیاز بود مسیر جدید ۷ پل نیاز دارد و برآورده هزینه مسیر جدید حدود ۵۰ درصد کمتر از هزینه مسیر قبلی است و تلفات انسانی در محور جدید کمتر خواهد شد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد خواستار بررسی برآورد خسارت از سوی منابع طبیعی و محیط زیست شد و گفت: این محور از فرعی درجه ۲ به جاده اصلی و از مسیر بین بخشی به شهرستانی تبدیل می‌شود.
مزایای مسیر جدید از زبان مدیرکل راه و شهرسازی
در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد گفت: اجرای قطعه آب حیات جاده باغچه سادات(یاسوج-دهدشت) به مناقصه گذاشته می‌شود.
محمد علی علیمردانی با بیان اینکه محور باغچه سادات یک محور توریستی است، اظهار داشت: طول مسیر فعلی ۳ هزار و ۱۱۰ متر است و در مسیر پیشنهادی ۵۰۰ متر کمتر می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه میزان خاکبرداری مسیر جدید ۲۸۴ متر مکعب است، عنوان کرد: در طرح قبلی باند سبقت وجود نداشت در حالی که در طرح جدید پیش بینی شده است.
وی با اشاره به اینکه تعداد قوس افقی در طرح جدید ۸ فقره است، بیان کرد: سرعت خودرو‌ها در طرح جدید ۷۰ کیلومتر در ساعت و در طرح قبلی ۲۵ کیلومتر در ساعت است.
علیمردانی ابراز کرد: تعداد پل و آبرو در طرح پیشنهادی ۷ دستگاه و در طرح قبلی ۱۵ دستگاه است و در طرح پیشنهادی دیوار حائل پیشنهاد نشده در حالی که در طرح قبلی ۱۵۰ متر دیوار حائل پیش بینی شده بود که با توجه به رانش زمین در منطقه به مرور زمان از بین می‌رود.
وی با تاکید بر اینکه هزینه تعمیرات و زیست محیطی در طرح پیشنهادی توجیه اقتصادی دارد، عنوان کرد: مسیر پیشنهادی تا حدود ۲۵ تا ۳۰ سال نیازمند ترمیم نیست در حالی که مسیر قبلی ۵ سال آینده نیازمند ترمیم است.
معاون راه و شهرسازی با بیان اینکه در مسیر قبلی ۳۵۰ هزار متر مکعب عملیات خاکبرداری انجام شود، افزود: در حالی که در مسیر پیشنهادی ۲۶۰ هزار متر مکعب خاکبرداری انجام می‌شود.
وی عنوان کرد: برآورد هزینه مسیر جدید۸٫۵ میلیارد تومان است ولی مسیر قبلی ۱۷ میلیارد تومان برآورد شده است.
علیمردانی با اشاره به خطرناک و حادثه‌ساز بودن محور فعلی سرفاریاب- باغچه سادات گفت: محور فعلی راه فرعی درجه دو و دارای شیب تند و قوس‌های فراوان است اما در مسیر پیشنهادی طول مسیر از ۳ هزار و ۴۲۹ به ۳ هزار ۱۱۰ متر کاهش می‌یابد.
۱۷ میلیارد کجا -۸ میلیارد تومان کجا
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اعتبار مسیر قبلی ۱۷ میلیارد تومان است در حالی که مسیر پیشنهادی با اعتبار ۸ میلیارد تومانی احداث می‌شود.
وی اضافه کرد: با بررسی‌های صورت گرفته طرح و مسیر جدید به صلاح استان و کشور است و مسیر جدید در صورت احداث تا ۲۵ یا ۳۰ سال آینده نیازی به تغییرات وجود ندارد.
۲۰ هکتار جنگل در مسیر قبلی از بین رفت
اما احسان نعمتی معاون منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مخالف اجرای طرح پیشنهادی هستیم، گفت: مخالف توسعه راه و زیرساخت‌های این حوزه نیستیم اما در مسیر جدید جاده آب حیات درختان زیادی از بین می‌روند.
وی اضافه کرد: در مسیر قبلی ۲۰ هکتار جنگل و درخت از بین رفت و در مسیر پیشنهادی جدید ۴۰۰ اصله درخت قطع می‌شود که مسیرهایی که احداث می‌شود و مدام تغییر می‌کند باعث خسارت و ضرر و زیان به منابع طبیعی می‌شود.
اما در پایان پژمان نیک‌اقبالی در همین خصوص گفت: جاده سرفاریاب- آب حیات در گذشته به عنوان جاده فرعی بین روستایی و بخشی با درجه دو احداث شده اما این جاده به جاده اصلی تبدیل می‌شود.
معاون امور عمرانی استاندار کهگلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۴۰۰ اصله درخت در مسیر جاده جدید قطع می‌شوند، گفت: نظرات محیط زیست و منابع طبیعی در طرح جدید لحاظ شود.
وی اضافه کرد: طول مسیر، قوس‌ها، پل‌ها و اعتبار مسیر جدید کمتر از مسیر قبلی است و از همه مهمتر مسیر پیشنهادی از امنیت بیشتری نسبت به مسیر قبلی برخوردار است.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: در مسیر پیشنهادی خسارت منابع طبیعی برآورد و در نشست بعدی ارائه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
عاقلانه ترین کاری که تا حالا در این استان انجام شده تصویب این طرح است
حقوقی
Iran, Islamic Republic of
در مدیریت جدید استان کهگیلویه و بویراحمد همه جا فراموش شده غیر از باغچه سادات
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1