تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۴۵
کد مطلب : ۲۲۰۲۶۲

اکبات گرایان و اخبات طلبان چه کسانی هستند؟

۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛حجت الاسلام محمد ادریسی

جامعه وانسان ناقص و پرتحول است. تصحیح عقاید رسالت ماست اما تعویض عقاید فقط کار خداست. زندگی انسان‌ها در مدل انتخاب آنهاست که خلاصه می‌شود.
از حواشی بگذریم. درمتون ما برای سنجیدن و انتخاب مسیر درباره‌ی چهره‌ها و تیپ‌های مختلف سخن به میان آمده است مثلاً بامسلمانان، مومنین، کافران، منافقین، متقیان، محسنین وغیره، پس بنابراین نخست باید صادق و رو راست باشیم و تکلیف خودمان را با خودمان مشخص کنیم و ببینیم که در کدام یک از این گروه‌ها قرار داریم و متناسب با روزگار و احوال خودمان آیات و روایات را انتخاب و بررسی کنیم و چه بسا با یک آیه و یا یک روایت یا یک کلمه از آن‌ها بتوانیم یک عمر زندگی کنیم و زندگی بسازیم.
اکبات گرایان چه کسانی هستند؟! در قرآن کریم می‌خوانیم که: (إِنَّ الَّذِینَ یُحَادُّونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ‏ کُبِتُوا کَما کُبِتَ‏ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ)؛ کلمه «کبت» به معناى خوار کردن و پایین کشیدن است و مکبت‌ها یا منکبت‌ها کسانی هستند که فقط برای خود سنگ به سینه می‌زنند ودر حقیقت می‌روند که رفته باشند حتی اگر هم به جایی نرسند و در خانه با خود می‌جنگند.
مشاوره و محاسبه و تدبیرشان کار گشا نیست و یا اینکه برای رسیدن به اهداف خود از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند و حقوق و حدود و خط قرمز‌ها برایشان بی‌معناست و تا آنجا پیش می‌روند که نه تنها بندگان خدا را گرفتار که با خدا و رسولان و جانشینان او هم دشمنی می‌کنند چون دوستدار کسانی هستند که دشمن‌اند و دشمن کسانی می‌شوند که دوست‌اند.
اکبات طلبان ذلت سازند خواسته یا نا‌خواسته چون به آن‌ها گفته شد ممنوع اما عبور کردند، شعله ور‌ها دیدند و خاموش نکردند، به آن‌ها اعتماد شد خیانت کردند، دست دراز شد نگرفتند، سفره پهن شد شکمبارگی کردند، نصحیت شنیدند و عمل نکردند، جرم وفساد دیدند و چشم پوشیداند، کم‌ها را زیاد دیدند یا که بلعکس و خلاصه اینکه که داده‌ها را با پست داد‌ها مقایسه نمی‌کنند و این نتیجه‌ی گرایش و خواست خود آنهاست.
اخبات گرایان چه کسانی هستند؟! در قرآن هست که: (فَلَهُ اسْلِمُوا وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتِین)؛ کلمه «خبت» به معنای تواضع کننده وگوش به فرمان متواضع است و مخبتین کسانی هستند که بهتر طلب‌اند نه بیشتر طلب و برای رسیدن به خواسته‌هایشان از هر دری وارد نمی‌شوند، مغرور به امکانات و داشته‌ها و نا‌امید در نداشته‌ها نیستند.
پناه برای بی‌پناهان هستند، صبور در بحران‌ها و مشکلات می‌شوند، نگهبان می‌شوند. هماهنگ هستند. مدافع‌اند.‌‌ رها نمی‌کنند و خدا در مشکلات و بحران‌ها و این انکسارنگهبان و مدافع آنهاست و نا‌امید ر‌هایشان نمی‌کند.
اخبات طلبان آنهایی هستند که بینات و میزان‌ها را دیدند و معیار‌ها گرفتند و پذیرفتند. در راه انسانیت خطر‌ها را به جان خریداند، آزاد از آزادی شدن و به بندگی روی آوردند، خود را خرج بی‌ارزش‌ها نمی‌کنند، لِه نمی‌کنند و لِه نمی‌شوند و می‌دانند که غذای لذیذ، دفع. لباس شیک، نخ نما. آتش شهوت، خاموش و سقف‌ها ویران می‌شود و آنکه تنها و بی‌وطن می‌ماند روح آدمی است پس فرمان بر او می‌شوند.
این یک طرح بحث بود نه یک نتیجه گیری کامل که با تحلیل‌ها و عبرت از حوادث باید ببینیم طرز تفکر و اجرا ی اخبات گریان و اکبات طلبان و تفاوت آن‌ها در طلب‌ها و گرایش‌ها چیست که این‌ها نقطه مقابل هم نیستند و آیا برای همه‌ی وضعیت‌ها و افراد زن و مرد و حتی جریانات دیروز، امروز و فردا است یا نه و لازمه‌ی آن انصاف و استدالال و نگاهی به متون اصلی و تاریخ خودمان و دیگران و گفتگو و کسب نظر است و درباره نشانه‌ها و مراحل و آثار و زمینه‌های اکبات و اخبات در فرد و جامعه‌ای که در آن بازار نقد‌ها و ایسم‌ها و تئوری‌های گذرا همچون بازار مسگر‌ها است شاید ناگفته‌ها و حرف‌های در افکار و اندیشه‌های میدان ندیده قبل از در گور خوابیدن پیدا شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
انصافا این چیه نوشتی؟
کبریت
Iran, Islamic Republic of
جامعه وانسان ناقص و پرتحول است.
میشه یکی لطف کنه بفرمایید این جمله یعنی چی؟
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1