تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۲۱۹۹۴۰

وجود حاضرِ غایب؛ بیان معضل نادیده گرفتن حقوق سیاسی زنان

۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛محسن مطهریان
امروزه یکی از مهم‌ترین معیار‌ها برای سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور میزان اهمیت و اعتباری است که زنان جامعه در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی دارا هستند. (حیدری شیخ‌طبقی، ۱۳۹۲، ۱) و نادیده گرفتن زنان به عنوان نیمی از منابع انسانی جامعه چرخ توسعه جامعه را کند می‌کند. (کریمی، *، ۱) موضوع «حقوق سیاسی زنان» یکی از موضوعاتی است که اندیشمندان گوناگونی به تناسب علایق خود با آن پرداخته‌اند، چرا که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های پویایی و توسعه «سیاسی زنان» یک جامعه حضور زنان در مشارکت اجتماعی و سیاسی آنجامعه می‌باشد. «حقوق سیاسی» آن است که فرد بتواند به مشاغل سیاسی و اجتماعی نایل آید و یا در جوامع، آزادانه عقاید و افکار خود به نحو مقتضی ابراز کند (موسوی و جلالی، ۱۳۹۲، ۲).
در این بین قانون اساسی کشور جمهوری اسلامی ایران مطابق با اصل ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی به برابری زن و مرد در اسلام و حقوق زنان پرداخته است.
در تاریخ سیاسی سرزمین کهگیلویه و بویراحمد شاهد حضور زنانی بوده‌ایم که در تصمیم گیری‌های کلان سیاسی و اجتماعی در سرنوشت ایل و طایفه پابه‌پای مردان تاثیر گذار بوده‌اند. طی سال‌های اخیر نیز شاهد حضور فعال زنان در زمینه‌های گوناگون ‌فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بوده‌ایم که هم از توانایی‌های لازم برخوردار بوده‌اند و هم وزن مناسب علمی خویش را ثابت کرده‌اند. لکن متاسفانه علی‌رغم این حضور فعال و پرشور، بهره‌مندی از استعداد‌ها و توانایی‌های زنان در نظام مدیریتی و اجرایی استان ما به صورت ضعیفی صورت گرفته است. هر چند بصورت انگشت شمار مواردی حضور زنان را در سطوح بالای مدیریتی در استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد بوده‌ایم که همین تعداد اندک هم همواره با سنگ‌اندازی‌ها و مشکلات و موانعی بیش از یک مدیر مرد همراه بوده، تا جایگاه مناسبی که بتوان از پتانسیل‌های آنان استفاده کرد فاصله‌ی بسیار زیادی دارد. این مسئله نشات گرفته از نگاه مردسالارانه مردم استان ما دارد که به این موضوع سرایت پیدا کرده است. درصورتی که این زنان، دختران مادرانی هستند که تصمیمات تاثیرگذار کلان مقیاس سیاسی و اجتماعی آنان در تاریخ استان بر همگان مشهود است.
در منشور حقوق شهروندی که اخیرا توسط دولت منتشر شده است در ماده‌ی ۱۱ خود هم به حقوق زنان اشاره شده است. که این خود نماینگر توجه به حقوق زنان در سطح کلان می‌باشد.
بنابراین میدان دادن به زنان در عرصه‌ی مدیریتی می‌تواند به شکوفایی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی منجر شود که آرزومندیم در ادامه فارغ از نگاه تبعیض جنسیتی، با ایجاد زمینه و فرصت‌های مناسب در سطح مدیریتی استان شاهد حضور فعال زنان برای توسعه و پیشرفت سرزمین عزیزمان باشیم
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
با تشکر و سپاس فراوان از جناب مطهریان که در واقع حق مطلب را خوب ادا کردند کاملا درست هست ما در تاریخ کهگیلویه و بویراحمد اولین مدیرکل زن استان در کتابخانه ها را دیدیم که بدون از هر گونه جانبگری همه ی ما شاهد شکوفایی این نهاد و تلاشهای بی وقفه ی این خانم بودیم و با توانمندی بالای خود اثبات کرد که زنان در سطح مدیرکلی بهتر از مردان هستند و منظم تر اما حیف که نه نماینده وًنه استاندار نتوانست در مقابل مدیرکل اصولگرای نهاد از این مدیر توانمند دفاع کنن و بعد از برداشتنش توسط خودشان جایگاه در شان این نیروی ارزشی ندادند و مردان در کتابخانه نتوانستند حضور یک مدیر زن قوی را تحمل کنن و جا داشت خود خانم ها در دفاع از حق شان از این خانم دفاع میکردم و تبریک میگویم بهجامعه زنان با داشتن چنین چهره های توانمند
قائدی
Iran, Islamic Republic of
حق زن کمتر از مرد نیست...زن در زندگی مایع حیاط است
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1