تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۱۴
کد مطلب : ۲۱۹۲۲۴

در خوابگاه‌های دانشجویی دختران یاسوج چه می‌گذرد؟

۴
۰
کبنا ؛غفلت شدید مسئولان از برگزاری اجرای برنامه‌های فرهنگی در خوابگاه‌های دانشجویی قابل مشاهده است، مسئله‌ای که رئیس شورای نظارت بر خوابگاه‌ها بر آن تاکید دارد.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، مستأجران خوابگاه‌های دانشجویی با فرهنگ‌ها و آداب مختلف برای مدت طولانی با هم همسایه می‌شوند و گذران زندگی و تحصیل می‌کنند، بیش از ۶۵ هزار دانشجوی دختر و پسر در دانشگاه‌های مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول به تحصیل هستند که حدود نیمی از آنها در خوابگاه‌ها سکونت دارند و بیش از نیمی از دانشجویان خوابگاهی دختر هستند.خوابگاه
اینگونه نوشته می‌شود که؛ «لزوم وجود یک خوابگاه زنده و پویا در دانشگاهی که می‌خواهد مسیر علم و دانش و فناوری را طی کند امری انکار ناپذیر است؛ چرا که از طرفی (درست یا نادرست) درصد قابل توجهی از دانشجویان زندگی دوران دانشجویی خود را در محیط خوابگاه می‌گذرانند و از طرف دیگر دوری دانشجویان از محیط گرم خانه و خانواده و شهر غریب و دیار غربت و فشار‌های تحصیل و درس شرایط خاص تری را برای دانشجویان خوابگاهی نسبت به دانشجویان بومی رقم می‌زند و عدم توجه کافی و حساب شده به فضای خوابگاه‌های دانشجویی ممکن است به نتایج غیر قابل جبرانی منتج شود: از بیماری‌های روحی، روانی و افسردگی دانشجویان تا افت تحصیلی و گرفتار شدن در دام اعتیاد و مسیرهای انحرافی و احیاناً در موارد انگشت شماری خود کشی!» و چنانچه یک خوابگاه فضای خوبی نداشته باشد دانشجویان هم نتایج تحصیلی خوبی نخواهند گرفت.
از این جهت لازم است دست اندرکاران و مسئولان ذیربط در نهادهای مرتبط و مخصوصا دانشگاه‌ها و همچنین کانون‌های فرهنگی و تشکل‌های دانشجویی برنامه‌هایی با پشتوانه فکری قوی و با در نظر گرفتن همه جوانب و مصالح دینی و اخلاقی و همچنین لحاظ شرایط و فضای حاکم بر خوابگاه‌ها تدارک ببیند و گامی موثر در ایجاد فضای مطلوب خوابگاهی بردارند.»

وجود دانشجویان غیربومی در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌توانند مسئولیت سفیران این استان در سایر شهرها و استان‌های دیگر کشور برای معرفی ظرفیت‌هاف توانمندی‌ها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری استان کهیگلویه و بویراحمد را بر عهده آنها گذاشت، اما مسئولان کهگیلویه و بویراحمد از ظرفیت این نیروهای انسانی تاکنون غفلت کرده‌اند، موضوعی که نگارنده قصد بحث در مورد آن را ندارد.
تعطیلی برنامه‌های فرهنگی در خوابگاه‌های دانشجویی
ابتدا باید گفته شود که مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر شهرهای این استان دارای خوابگاه‌های مجهز، امن و مطمئنی هستند، اما وجود آسیب‌های اجتماعی از جمله مصرف انواع مواد مخدر در برخی از خوابگاه‌های شهر یاسوج نگران کننده است موضوعی که فریبرز نیکدل رئیس شورای نظارت بر خوابگاه‌های خودگردان کهگیلویه و بویراحمد نتوانست آن را کاملاً پنهان کند، وی در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر استان گفته است؛ تاکنون موارد قابل توجهی از مصرف مواد مخدر در خوابگاه‌های خودگردان استان نداشته‌ایم و تنها تعدادی گزارش جزئی بوده که همه رسیدگی شده است.
وی البته هم گفته است؛ که خوابگاه‌های خودگردان محل‌های آسیب پذیراند که متاسفانه هیچ گونه برنامه فرهنگی در آن‌ها انجام نمی‌شود و فقط نگاه اقتصادی به این خوابگاهاست.
تنها ۸ خوابگاه مجوز دارد
نیکدل در ادامه می‌‍گوید؛ تنها ۸ خوابگاه در استان کهگیلویه و بویراحمد مجوز دارند و سایر خوابگاه‌ها هنوز مجوزی از استان دریافت نکرده‌اند.
دود سیگاری که به چشمان همه می‌رود
به گزارش کبنا، برخی از دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز، اظهار کردند: که بعضی وقت‌ها در خوابگاه‌ها متاسفانه دود سیگار، قلیان و گاهاً مواد مخدر دیده می‌شود که دود این مصیبت به چشمان همه می‌رود.
یکی از این دانشجویان که در خوابگاه دانشجویی دانشگاه ... یاسوج سکونت دارد، گفت: نظارت جدی از مسئولان در برخورد با افرادی که سیگار و قلیان می‌کشند و یا مواد مخدر مصرف می‌کنند، صورت نمی‌گیرد که ضرورت دارد در این راستا اقدامات اساسی و آگاه‌سازی‌های لازم انجام بگیرد.
بانک اطلاعاتی از آسیب‌های اجتماعی ایجاد شود
.به گزارش کبنا، فتاح محمدی معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌گوید؛ اولویت قرار دادن زنان و دانشجویان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی از سوی مسئولان ضرورت دارد، چرا که این دو قشر بیش از سایرین در معرض خطر و زمینه‌ساز گسترش آسیب‌ها هستند.
وی تصریح کرد: بانک اطلاعاتی از میزان آسیب‌های اجتماعی در دو حوزه زنان و دانشجویان بویژه در زمینه مصرف مواد مخدر ایجاد شود.
ناصر رضایی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در حوزه مصرف مواد مخدر از سال‌های گذشته در دستور کار بوده، اظهار کرد: این برنامه‌ها در سال جاری با شدت بیشتری انجام گرفته است.
اعتیاد دختران دانشجو به قرص‌های روانگردان
وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد از معدود استان‌های کشور بوده که مرکز ویژه ترک اعتیاد بانوان در آن فعال است، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده ضریب مصرف و اعتیاد به قرص‌های روانگردان بین دانشجویان دختر این استان بیشتر از دانشجویان پسر است.
به گزارش کبنا، دلیل این رشد نیز تبلیغات سوء و منفی برای مصرف این قرص‎ها به ویژه «ریتالین» عنوان شده است. بیشترین میزان مصرف این نوع قرص‎ها نیز در باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌های زنانه برای تناسب اندام، لاغری و یا زیبایی است.
یکی از دانشجویان ساکن در خوابگاه دانشجویی واقع در چهار راه... یاسوج می‌گوید؛ متأسفانه سرپرست‌های که برای خوابگاه‌ها مشخص می‌شوند، صلاحیت آنها گزینش نمی‌شود و خود آنها گاهاً دلیل تشدید برخی آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان می‌شوند.
این دانشجو می‌گوید، عدم گزارش دقیق از وضعیت خوابگاه‌ها به لحاظ استفاده از سیگار، انواع مواد مخدر به مسئولان نظارتی دانشگاه نیز بر افزایش این آسیب‌ها کمک خواهد کرد.
وی افزود: نبود نظم و مقررات دقیق و مطابق با ذات دانشجویی نیز از دیگر مشکلات خوابگاه‌ها است.
یکی دیگر از دانشجویان اظهار کرد: متأسفانه در خوابگاه‌ها مشاهده می‌شود علاوه بر دانشجویان افراد دیگری همانند کارمندان و زنان مطلقه نیز حضور دارند که این با فضای دانشجویی سنخیتی ندارد.
اسکان غیر دانشجو در خوابگاه‌های دانشجویی خلاف قانون است
به گزارش کبنا، حجت‎الاسلام غلامرضا مزارعی در نشستی با عنوان پیشگیری از وقوع جرم استان با اشاره به وضعیت خوابگاه‌های خودگردان دانشجویی در شهر یاسوج افزود: خوابگاه‌های خودگردان دانشجویی از سوی سازمان‌ها و نهادهای متولی باید ساماندهی شوند.

مزارعی با اشاره به اینکه زن مطلقه، دختر فراری، دانشجویان متاهل و مشغول به کار در سایر مشاغل در این خوابگاه‌ها اسکان دارند، تاکید کرد: نباید غیر از دانشجویان، زنان و دختران صنوف و مشاغل دیگر در خوابگاه‌های خودگردان دانشجویی دخترانه اسکان داده و پذیرفته شود چراکه این امر خلاف قانون است.

خلاء برنامه‌های فرهنگی در خوابگاه‌های خودگردان کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش کبنا، فریبرز نیکدل رئیس شورای نظارت بر خوابگاه‌های خودگردان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: خلاء برنامه‌های فرهنگی در خوابگاه‌های خودگردان کهگیلویه و بویراحمد احساس می‌شود.
نیکدل به اقدامات اساسی در ساماندهی خوابگاه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: جدا کردن کارمندان از دانشجویان از جمله اقدامات اساسی صورت گرفته برای ساماندهی وضعیت خوابگاه‌های خودگردان استان است.
وی با اشاره به اینکه در سایر شهرهای استان تاکنون هیچ مجوزی صادر نشده است، تصریح کرد: در شهرستان بویراحمد خوابگاه‌های خودگردان به خوبی ساماندهی شده و وضعیت آنها به صورت مرتب کنترل و رصد می‌شود.
وی با بیان اینکه یکی از اقدامات اساسی در بحث ساماندهی خوابگاه‌ها، جداکردن کارمندان از دانشجویان بود، ادامه داد: دانشگاه یاسوج هیچ خوابگاه خودگردانی نداشته و دانشجویان در خوابگاه‌های ملکی تحت نظر دانشگاه ساکن هستند.
رئیس شورای نظارت بر خوابگاه‌های خودگردان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این راستا، حدود یک‌هزار نفر از دانشجویان پسر دانشگاه یاسوج را در خوابگاه‌های تحت نظر دانشگاه ساماندهی شدند.
وی تاکید می‌کند؛ در خوابگاه‌های خودگردان استان هیچگونه کار فرهنگی انجام نمی‌شود که این موضوع به عنوان یک خلأ خودنمایی می‌کند، و شورای نظارت بر خوابگاه‌های خودگردان استان آمادگی لازم برای بحث آموزش در این خوابگاه‌ها را دارد.
 
در پایان ذکر چند نکته؛۱- اجرای برنامه‌های غنی و دارای محتوای بالای فرهنگی، برگزاری اردوهای کارشناسی شده و همچنین برنامه‎های جهت مقابله و پیشگیری از مواد مخدر در خوابگاه‌های دانشجویی ضروری است. ۲- حضور روانشناسان خبره و کارآمد در کنار سایر تیم سرپرستی خوابگاه‌ها الزامی می‌باشد. ۳- نظارت دقیق و مستمر بر خوابگاه‌ها از سوی مسئولان مربوطه باید مدنظر قرار بگیرد.
نباید فراموش شود که خوابگاه‌های دانشجویی بسیار آسیب‌پذیر هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرام
Iran, Islamic Republic of
برنامه های فرهنگی،برگزاری مراسمات دینی مذهبی،گفتمانهای دینی،مسابقات دینی فرهنگی،بصیرت افزایی،مشاوره در زمینه استفاده از مواد مخدر و افیونی،و...راهکار می باشد نه جلسه گرفتن و تاکید بر این موضوع که پیگیری می کنیم .کی. دیر شده مسئولین محترم و عزیز. بین دختر لر با غیرت چنین مواردی باید جایگاهی نداشته باشد . شمارا به فاطمه زهرا(س) الگوی زنان در بشریت اقدام کنید آن هم سریع. چرا که مدیون خواهید شد و در جایی باید پاسخگو باشید که پاسخی نداشته باشید .به امید موفقیت
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
ها جون ختو..همش همینه ک گفتین
خوابگاه هی
Iran, Islamic Republic of
یه خوابگاه خوب در یاسوج نسیت .
امیدوارم مسئولان به فکر باشند
خوابگاهی
Iran, Islamic Republic of
کاش یه خوابگاه خوب در یاسوج پیدا میشد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1