تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۳۱
کد مطلب : ۲۱۹۱۵۶

شخم‌زنی تپه‌ها و اراضی ملی چرام / واگذاری بهترین‌ زمین‌های کشاورزی به صنعت / رواج زمین‌خواری در چرام

۳
۰
کبنا ؛فرماندار چرام با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شهرستان چرام در راستای صیانت از حقوق بیت‌المال، گفت: در این راستا منابع طبیعی را ملزم کردیم که در حوالی شهر چرام زمین به اشخاص واگذار نکند.
ابراهیم فتاح‌پور در نشست صیانت از حقوق بیت‌المال با اشاره به حساسیت این موضوع و با ذکر این مطلب که به فرمایش امام علی(ع)، «خزانه دار اموال عمومی حق تصرف در آن را ندارد»، اظهار کرد: صیانت از حقوق بیت‌المال حتی در مدیریت خرد هم باید مورد توجه قرار گیرد.
فرماندار چرام با اشاره به این مطلب که تصرف در منابع طبیعی یکی از بحث‌های جدی ما در حوزه شورای حفاظت از منابع ملی است، عنوان داشت: زمین‌خواری و تصرفات امروزه به وفور و در سطح بسیار وسیعی مشاهده می‌شود که در این راستا باید برخورد جدی صورت گیرد.
وی، افزود: نباید تبعیض در جامعه باشد، بلکه همه باید همسان با هم در حفظ بیت‌المال همسان بوده و مشارکت همگانی داشته باشیم.
فتاح‌پور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شهرستان چرام در راستای صیانت از حقوق بیت‌المال، ابراز کرد: در این راستا منابع طبیعی را ملزم کردیم که در حوالی شهر چرام زمین به اشخاص واگذار نکند.
این مسئول در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت تغییر کاربری در چرام و با تاکید بر اینکه حساسیت بیشتری بر زمین‌های کشاورزی به خرج داده شود، اظهار تاسف کرد که مرغوبترین زمین‌های کشاورزی ما به صنعت اختصاص داده شده است.
رئیس شورای اداری شهرستان چرام از حفاری‌های انجام گرفته در این شهرستان نیز سخن گفت و با متذکر شدن این مطلب که بسیاری از تپه‌های چرام شخم زده شده‌اند، تصریح کرد: آثار ملی ما سر از موزه‌های پاریس درآورده و سران سلطه برای ایجاد اشتغال از آن استفاده می‌کنند.
وی، افزود: در راستای این وظیفه مهم و خطیر بازدید میدانی باید صورت گیرد و در حفظ منابع و آثار ملی کوشش به خرج داد چرا که اقدام بعد از عمل تبعات منفی در پی دارد.
 
انتقاد دادستان چرام از برخورد دوگانه مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
دادستان چرام با انتقاد از برخورد دوگانه مدیرکل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: دستگاه‌های متولی در روند رسیدگی به پرونده حفاری‌های شهرستان چرام اخلال ایجاد نکنند.
احمد مولایی در ابتدای این نشست با اشاره به موضوع جلسه در خصوص تعرض به منابع طبیعی و تعداد زیاد پرونده‌ها در این زمینه سخن گفت و اظهار کرد: حالت خوشبینانه این است که اداره منابع طبیعی کار خود را انجام دهد اما نیاز است به رسیدگی این مورد که چرا مردم به تصرف بیت‌المال حریص هستند.
دادستان چرام با تاکید بر افزایش و فعال شدن گشت‌ها در حوزه طسوج و سادات، اضافه کرد: متاسفانه اگر منابع طبیعی به وظایف خود در صیانت از بیت‌المال به درستی عمل نکند بعد از مدتی اراضی آن توسط عده‌ای تصرف خواهد شد.
وی با بیان اینکه پیشگیری مهمتر از برخورد بعد از تصرف است، خاطرنشان کرد: اینکه منابع طبیعی بعد از کاشتن و رشد درختان اقدام می‌کند، خود تبعات منفی زیادی به دنبال خواهد داشت.
مولایی در ادامه به بحث ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی اشاره داشت و با ذکر این مطلب که تغییر کاربری‌ها در اختیار جهاد کشاورزی قرار دارد، عنوان کرد: زمینی که کشاورزی است و کنار شهر قرار دارد، برای تغییر کاربری باید مکانیزم‌های خاص خود را طی و سپس نسبت به ساخت و ساز در آن اقدام کرد، اما متاسفانه کسی نسبت به این موضوع حساسیت ندارد.
این مسئول در زمینه جاده‌های بیرون شهری نیز سخن به میان آورد و با تاکید بر اینکه احداث کانکس و کپر در حریم جاده‌ها باعث اخلال در رفت و آمد می‌شود، گفت: در جاده‌های سرفاریاب و سادات این مورد به وفور یافت می‌شود که جان مردم را به خطر می‌اندازند و ضروری است اداره راه در این مورد پای کار باشد.
دادستان چرام با اشاره به حفاری‌های غیرمجاز و اظهار تاسف از اینکه در چرام زیرخاکی‌های متعددی مورد دستبرد سارقین قرار گرفته است، متذکر شد: حفاری غیرمجاز، تعرض به بیت‌المال است که در صورت مشاهده این موارد، برخورد لازم و اقدامات قانونی انجام می‌شود و توقع از مسئولان متولی می‌رود که دستگاه قضایی را حمایت کنند نه اینکه در روند رسیدگی‌ها، اخلال ایجاد کنند.
مولایی، ادامه داد: یکی از نکات منفی که متاسفانه ما در اداره کل میراث فرهنگی داریم این است که مدیرکل به رئیس کل دادگستری استان نامه نوشته تا نسبت به حفاری‌های انجام شده قاطعیت به خرج داده شده و برخورد شدیدتر صورت گیرد.
وی، افزود: پرونده‌ای در این زمینه داریم که رسیدگی و رای صادر شده و پنج نفر به ۲ سال حبس محکوم شدند، اما مدیرکل محترم نامه نوشته که ما نسبت به این ۵ نفر اعلام رضایت می‌کنیم، باید گفت شما مدیر کل هستید و توقع از شما این است که به عنوان متولی نسبت به افرادی که به آثار ملی تعرض می‌کنند حساس باشید چرا که این اعلام رضایت وظیفه شما را زیر سوال می‌برد.
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروندی
Iran, Islamic Republic of
شک نکنید که...با این افراد شریک وهمدست میباشد اگر این افراد مجازات شوند یقینا که .. مدیران . در میاد بحران مدیریت که میگویند همین است بقول شاعر پایین .. کشور سراندرپا..
کیان
Iran, Islamic Republic of
این مورد هم مثل منطقه ما گچسارانی ها است منطقه دشت گز که منطقه منابع ملی شده ویلاسازی وغارت زیر خاکی ها اجداد گذشته حیف که همه از قانون می گوییم اما حتی مجریان قانون نیز بخاطر برخی مصالح حکم تخریب این خانه ها را بعد از دوسال اجرا نمی کتند البته اگر کبنا مثل سایر موارد جرات قید کردن کامنتهای ما را نداشته باشد وطبق معمول حذف می کند
کوی آزادگان
Iran, Islamic Republic of
منابع طبیعی شهرستان چرام براساس قانون اراضی درمحدوده شهروحریم قانونی شهررااصلانمی تواندواگذارکندکه نیاز به مصوبه فرمانداری داشته باشدضمن اینکه براساس ماده ۱۰قانون زمین شهری بایداین اراضی به راه وشهرسازی واگذارگرددکه درچرام درقالب طرح های ۴۸ و۵۵ هکتاری به راه وشهرسازی واگذارگردیده که متاسفانه بعلت عدم نظارت راه وشهرسازی اکثرزمین های فوق تصرف وکشت گردیده اندکه راه شهرسازی می تواندبا واگذارکردن زمین های فوق به مراکزدرمانی ،دانشگاهی ،صنعتی ازتصرف آنانتوسط اشخاص جلوگیری ودرپیشرفت چرام نقش موثری ایفا کند
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1