تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۲
کد مطلب : ۲۱۸۸۲۰

مسئولان زندگی یادشان بدهید تا ...

۳
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛ذبیح‌الله فتحی فتح

ساعت پنج ُ دو دقیقه‌ی بامداد است
از سرُ صدای گربه‌ها در آن‌سوی پنجره
احساس ِ آرامش می‌کنم!
نفس ِ سرد ِ مرگ را بر گردنم احساس می‌کنم!
گاه به سرم می‌زند که خانه را به آتش بکشانم،
تا او را بسوزانم...
ولی خودکشی
بد‌ترین ُ تابلو‌ترین جلوه‌ی خودخواهی ُ غرور است!
«حسین پناهی»
برای بررسی یک موضوع نخست باید آن را فهمید و تعریف کرد؛ اما خودکشی نیاز به تعریف ندارد، زیرا همه آن را می‌­فه‌مند و راه­های مختلفی برای آن می‌­شناسند. خودکشی معضلی شده برای گچساران و گچسارانی­‌ها. این تنها معضل گچساران نیست، ولی در کنار دیگر مشکلات ما بزرگ‌تر از همه به نظر می‌­رسد. گاهی آن‌قدر در عمق حریم­های خصوصی اتفاق می‌­افتد که علت آن نیز بازگو نمی‌­شود و گاهی هم بهتر است بازگو نشود. در گچساران همه‌چیز به هم ربط دارد. مردم، مسئولین، مشکلات و راه‌حل‌های آن­‌ها؛ نه در گچساران که در همه­جا. خودکشی را یک معضل معرفی کردم؛ اما همین معضل گاهی بهترین راه­حل است برای برخی.
ما که در نظام­های آموزشی گوناگونی (۵-۵-۲!!!!!! یا ۴-۶-۱!!!!!!! یا۳-۵-۲؟؟؟؟؟؟؟ یا هر سیستمی که بتوان در فوتبال با آن ترکیب ریخت یا شبیه آن) درس‌خوانده‌ایم و کسب معرفت می‌­کنیم یاد گرفته­ایم که باید برای همه­ی پرسش‌ها پاسخ بیابیم و همه­ی مسائل را حل کنیم. منظورم از همه­ی مسائل و پرسش‌ها، آن‌هایی بود که در کتاب درسی آمده است نه چیز دیگر. از کلاس اول با اعداد و حروف آشنا می‌­شویم و تا مدارج عالی تحصیلی با آن­‌ها سروکار داریم. همیشه پدر و مادر‌ها در کنار بچه­‌ها بودند و البته بیشتر هستند که نکند دانش­آموزی نمره­ی کمی بیاورد، آخر این هم تفریحی شده برای آن­‌ها؟ نه. آن‌ها با این کار ناراحت و یا خوشحال می‌­شوند و به‌نوعی با آن زندگی می‌­کنند و کودک از‌‌ همان ابتدا درس خواندن را مهم­‌ترین اولویت خود می‌­داند و با آن زندگی می‌­کند.
در دوران کودکی کسی نمی‌­داند که چیزی مهم‌تر از درس خواندن هم هست و کسی هم به کودک نمی‌­گوید که زندگی را باید بیاموزد. زندگی، این واژه­ی مقدس درگیر و دار کتاب‌های مدرسه (و کتاب‌های کمک‌آموزشی که نمی‌­دان از کجا پیدایشان شده) گم‌شده است و وقت بلوغ و بزرگ‌سالی زندگی در ازدحام مشکلات گم می‌­شود.
گفتم زندگی، در همه­ی این سال­‌ها که در میان کتاب­‌ها و نوشته‌های آن­‌ها که نفهمیدم کجای زندگی به کار می‌­آیند هیچ­گاه فرصت نکردم که به زندگی و معنای آن یا شیوه­های زندگی فکر کنم. در این سال‌های آخر تحصیل فهمیدم که درس تنها بخش کوچکی از زندگی است که باید شیوه­ی زندگی را به ما می‌­آموخت ولی خود پرده­ی عجیبی بین من و زندگی بود که در شهر ما و شاید خیلی جا‌ها به جای زندگی کودکان و بزرگ‌سالان را درگیر خودکرده است. اینک می‌­دانم که زندگی خود مسئله‌ای است که رویارویی با آن نیاز به مهارت دارد و خداوند مراحل مختلف زندگی را برای یادگیری مهارت‌های زندگی کردن قرار داده است.
آیا کسی هست که این مهارت­‌ها را از دل کتاب‌های مدرسه و دانشگاه مطالعه کرده باشد؟ نمی‌­دانم من که نخواندم. به‌هرروی از گذشته تاکنون آموزش‌وپرورش با این اسم بامسمای خود وظیفه­ی آموزش‌وپرورش کودکان ما را به عهده گرفته است و خانواده­‌ها در کنار و همراه این اسم بامسما باید در کنار درس‌های رسمی فرصتی به فرزندان خود بدهند تا به یادگیری مهارت­های زندگی بپردازند. مهارت­هایی که به آن­‌ها می‌­آموزد که در برابر مسائل زندگی با تصمیم صحیح بهترین راه‌حل را انتخاب کنند و نه اینکه زندگی را ترک کنند به خاطر مشکلی که در زندگی است.
دکتر فرناز عطایی می‌­گوید که مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری امروزه جزو یکی از مهارت‌های زندگی محسوب می‌شود که نیاز به آموزش دارد. اجزاء روانی انسان را می‌توان به مثلثی تشبیه کرد که در رأس آن تفکر، و دو بخش دیگر شامل احساس و رفتار است. مسائل و تصمیم‌گیری‌ها ازجمله مواردی هستند که با مهم‌ترین بخش این مثلث یعنی تفکر در ارتباط‌اند. تفکر که کارکرد مغز ماست موجب می‌شود که از عهده حل یک مسئله برآییم یا تصمیمی بگیریم. حالا اگر شیوه تصمیم‌گیری ما اشتباه باشد دیگر اجزاء روانی یعنی احساس و رفتار هم تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
گاهی در مواجهه با مسئله و تصمیم‌گیری، به‌خصوص اگر در موقعیت فشارزایی باشیم، صرفاً بر اساس غریزه و احساس و هیجان پاسخ می‌دهیم تا تفکر. که ممکن است همیشه هم درست نباشد. درحالی‌که اگر در حل مسئله مهارت پیداکرده باشیم تصمیم‌گیری‌هایمان می‌تواند مبتنی بر دلیل باشد و به ما کمک می‌کند به همه جوانب موقعیت‌ها فکر کنیم.
اما در نظر داشته باشیم که مشکلات و مسائل، واقعیات زندگی هستند. اگر فکر کنیم که یک دنیای خوب دنیای بدون مشکل و بودن در موقعیت تصمیم‌گیری است، آن‌وقت در این موقعیت‌ها احساس درماندگی و ناامیدی می‌کنیم و معمولاً بدون فکر و تکانشی عمل می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Reza.f
Iran, Islamic Republic of
خودکشی دیگه خز شده اگه راست می گن زندگی کنن
دکتر
Iran, Islamic Republic of
چی نوشتی آخه. دانشگاه رفتن با شرایط اینم نتیجشه. اول خودت بعدا کسی.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
سلام .دوست عزیز چی نوشتی برادر ..میخوای درس یاد بدی یاراه خودکشی .تورا خدادیگه این خودکشیهارورسانه ای نکنید بقول روانشناسها عنوان کردن خودکشی خودش تحریک پذیره .جونهای خام وقتی این جمله روهرروز بشنونن وببین بیشترسوق داده میشن به طرفش .بابا ازمسولان دیگه بخاری نمیاد.بابا تورا خدا بس کننید ازبس هرروز کلنه خودکشی خوندیم تو این سایتها.
آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

دولت حسن روحانی که در این شرایط سخت اقتصادی تمام تلاش خود را به کار بسته است تا بتواند ...
سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

این تصاویر آن قدر طبیعی به نظر می رسند که بیننده با دیدن آن تصور می کند این سنجاب در ...
ادامه جنجال‌ها برای موضوع دختر روحانی

ادامه جنجال‌ها برای موضوع دختر روحانی

۱۲۰میلیارد تومان کمک به دانشگاه شهید بهشتی از ردیف کمک‌های تملکی صورت گرفته است.
1