تاریخ انتشار
شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۲
کد مطلب : ۲۱۸۷۴۶

ابهت و غرور کهگیلویه بزرگ چه زمانی بوده است؟

۵
۰
کبنا ؛طبیب‌زاده
در روزگذشته مطلبی با عنوان ((شکست مطلق کودتای نرم بدخواهان رشد و توسعه کهگیلویه بزرگ)) نوشته یکی از اعضای تیم رسانه‌ی نماینده محترم کهگیلویه بزرگ، آقای امیرمبحی فر در رسانه‌های استان منتشر یافت که نویسنده مذکور همانند سایراعضای تیم با بکار بردن الفاظ و کلمات نادرستی اتهاماتی را به سمت افرادی نشانه رفته است که این افراد بقول خودشان بدخواهان رشد و توسعه کهگیلویه بزرگ هستند، اما این افراد بقولأ بدخواه برای مردم مشخص نیست و ایکاش نویسنده محترم این بدخواهان رشد و توسعه کهگیلویه را بطور شفاف با سند و مدرک مستدل به مردم معرفی می‌کردند، ناگفته نباشد که این نامشخص کردن و درلفافه سخن گفتن، شگردی مناسب برای پوشاندن ضعف عملکرد خود است تافردا روز به مردم تلقین شود عده‌ای نگذاشتند ما کهگیلویه رو بسازیم.
لیکن باید دانست این چنین سخنانی را هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد و چنین حنا بستن‌های هم دیگر رنگی ندارد.
اما فارغ از این مبحث مسئله‌ی مهمی که در نوشته آقای امیر مبحی فر جای تأمل و تعقل داشت این جمله ((کهگیلویه بزرگ با همت بلند فرزند شایسته و خلف خود بار دیگر به روزهای اوج، غرور و ابهت باز خواهد گشت)) بوده که بهتر بود ایشان این جمله را دقیق و موشکافانه تجزیه و تحلیل می‌نمود نه به گفتن جمله‌ای خالی اکتفا کند، زیرا برای اینجانب و شاید هزاران نفر دیگر این جمله مبهم و سربسته است. بطور مثال سؤالی که به ذهن اینجانب متبادر گشته و شاید هم فردا روز یکی از شاگردان آقای مبحی فر درکلاس درس از ایشان سؤال کند؛
روزهای اوج کهگیلویه بزرگ چه زمانی بوده است؟
غرور و ابهت ما مربوط به چه دورانی بوده که ما می‌خواهیم با همت بلندنماینده محترم شهرمون به آن روز‌ها برگردیم.
آیا این زمان اوج و غرور و ابهت مربوط به دوران پادشاهی هخامنشیان، صفویه، زندیه، قاجار یا دوران حکومت ظالمانه پهلوی یا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حکومت جمهوری اسلامی بوده است. آقای محبی فر خود یا واقعا دوران اوج عزت و ابهت کهگیلویه را نمی‌دانستند که اشاره‌ای نکرده‌اند و یا با زیرکی خاصی از اعلام زمان آن دوران بدلایلی معلومی گذشتند و طفره رفتند.
حال نگارنده قصد دارد در یک تحلیل کوتاه و مختصر و کار‌شناسانه و با استناد به آمار و اسناد بازه زمانی این دوران را برای این نویسنده محترم، مردم شریف کهگیلویه بخصوص نسل جوان و تشنه حقیقت مشخص کند.
اگر بخواهیم دوران عزت و اوج کهگیلویه بزرگ را مشخص بنمائیم لازم است تاریخ کهگیلویه را به دو دوره قبل از انقلاب و بعد از انقلاب تقسیم کنیم.
در دوران قبل از انقلاب و حکومت خاندان پهلوی، همه چیز به گواه تاریخ و اسناد مشخص هست.
نه راه ارتباطی مناسب بود. نه آب آشامیدنی مکفی، نه از مدارس مجهز خبری بود، نه برقی در خانه‌ها بود و نه لوله گاز در منازل.
محرومیت بود و ظلم
محرومیت بود و عدم وجود هر گونه زیر ساختی.
محرومیت بود و فقط دامداری و زراعت.
حکومت سرتاسر مفسد پهلوی برای این دیار هیچگونه قدم خیری نداشته است.
پس هیچکسی نمی‌تواند ادعا کند کهگیلویه بزرگ در دوران قبل از انقلاب در اوج و ابهت دارای غرور در خصوص توسعه بوده است.
حال پس از پیروزی انقلاب اسلامی که می‌توان این دوره را نیز به دوران جنگ و پس از دوران جنگ تقسیم نمود مردم محروم کهگیلویه خواستار توجه حکومت مرکزی شده‌اند که متاسفانه بدلیل آغاز غائله‌ها و اغتشاشات داخلی همچون گنبد، کردستان، آذربایجان و از همه مهم‌تر جنگ ۸ ساله تحمیلی فرصت توجه به مناطق محروم برای حکومت می‌سر نشد و نبود و مناطقی همچون کهگیلویه همچنان در محرومیت ماند. پس این بازه زمانی تا پایان جنگ را هم نمی‌توان دوران اوج ابهت و عزت کهگیلویه در توسعه و داشتن امکانات زیربنایی و زیر ساختنی دانست هر چند رشادت‌ها و دلیرمردان فرزندان کهگیلویه بزرگ در جنگ تحمیلی هیچگاه فراموش شدنی نیست و خود موجب افتخاری برای این آب و خاک محسوب می‌شود اما مبحث مورد نظر ما در خصوص اوج در داشتن امکانات و زیر ساخت‌ها می‌باشد.
دوران پس از پایان جنگ را هم نمی‌توان دوران اوج و ابهت کهگیلویه بزرگ نامید زیرا تمام هم و غم دولت و حکومت مرکزی توجه ویژه به مناطق جنگ زده و بازسازی این مناطق بوده است و باز هم کهگیلویه بزرگ در محرومیت و نداشتن هر گونه زیر ساختی در اوج بوده است هر چند دولت مرکزی در حد توان خود اقداماتی انجام می‌داد اما این اقدامات جوابگوی این همه محرومیت و فقر نبوده است و نیاز به یک انقلاب اساسی در کهگیلویه بزرگ بود.
با عنایت به مواردی که بیان شد آقای محبی فر می‌بایست به شاگردان خود بگوید تا شروع دهه هفتاد کهگیلویه بزرگ هیچ وقت در اوج ابهت و غرور امکاناتی و توسعه‌ای نبوده است و این آغاز سالهای هفتاد و یک در دولت سازندگی هاشمی رفسنجانی تا اویل نود بوده است که روزهای اوج، ابهت وغرور در حال رقم زدن بود و راه سازندگی پیشگام‌تر از مناطق محروم دیگری
همچون سیستان و بلوچیستان، ایلام و... شروع شد و نام کهگیلویه بزرگ در کشور در حال درخشش بود.
درخلال این سال‌ها بود که برای اولین بار در تاریخ کهگیلویه بزرگ بالا‌ترین مقام رسمی کشور، یعنی مقام عظمای ولایت امام خامنه‌ای (حفظ الله تعالی) با پیگیری‌های نماینده وقت وارد خاک کهگیلویه شد و اوج محرومیت مطلق را از نزدیک مشاهده نمودند و این خود آغاز شروع دوران ابهت و غرور کهگیلویه بزرگ بوده است.
در خلال این سال‌ها بود که نهضت آسفالت جاده‌های روستایی و عشایری آغاز شد.
در این دوران بود که مشک‌های آب از دوش زنان شهرهای و روستاهای کهگیلویه بزرگ برداشته شد و بجای آن آب آشامیدنی سالم فراهم گردید و نهضت آب رسانی را عملأ مردم شریف به چشمان خود می‌دیدند.
در خلال این سال‌ها بود مردم سوق، لنده و.. با کپسول‌های گاز، شعله‌های علاء الدین خداحافظی کردند و از نعمت گاز طبیعی در منازل خود بهرمند شدند.
آیا این خدمات را جزء ابهت و غرور یک منطقه نیست؟
در خلال این سال‌ها بود که حوزه انتخاباتی کهگیلویه بزرگ از گچساران مجزا شد و کهگیلویه بزرگ برای اولین بار در تاریخ صاحب نماینده مستقل شد.
در خلال این سال‌ها بود مطالعات سد چم شیر آغاز به کار کرد.
در خلال این سال‌ها بود است که سد کوثر ساخت، بهربرداری و افتتاح شد.
در خلال این سال‌ها بود که کلنگ پروژه آبرسانی به شهر لیکک، ساخت کارخانه سیمان سپو، پتروشیمی ماهشهر، جاده ملی پاتاوه به دهدشت کلنگ زنی شد.
در خلال این سال‌ها بود که تعدادی از روستاهای استان به نقاط شهری تبدیل شده‌اند و شهرستان بهمئی موجودیت یافت.
در این دوران بود که کهگیلویه بزرگ با ساخت دانشگاه‌های آزاد و پیام نور دهدشت و صنعت معدن چرام از نقشه راه توسعه فرهنگی کشور عقب نماند. و حتی از خیلی از مناطق کشور پیشگام نیز بوده است.
در این سال‌ها بود که پای وزیر وزرای دولتی به کهگیلویه باز شده بود.
در خلال این سال‌ها بوده که بیمارستان مجهز شهر دهدشت ساخته و افتتاح شد و شاهد حضور خیل عظیم دکتران متخصص و فوق تخصص در منطقه بودیم.
در خلال این سال‌ها بود که شاهد بهسازی مسیر دهدشت به بهبهان و گچساران بودیم.
و هزاران اقدام دیگر که می‌تواند ثابت نمود دوران اوج، ابهت افتخار و عزت کهگیلویه بزرگ در دهه هفتاد تا اویل نود بوده است که کسی جزء سید محمد موحد نماینده کهگیلویه بزرگ نبوده است.
و این سید محمد موحد بوده این ابهت و غرور را برای کهگیلویه بزرگ به ارمغان آورده است.
پس با این حساب آقای امیر مبحی فر که خواهان بازگشت کهگیلویه بزرگ به دوران اوج خود هست اولأ این خواسته بحق ایشان و همه مردم کهگیلویه است اما بهتر بود اول در نوشته خود دوران اوج ابهت و عزت و غرور کهگیلویه را بدرستی برای خوانندگان علی الخصوص نسل جوان تببین کند نه با زیرکی و رندی دوران طلائی موحد در کهگیلویه و حتی گچساران را به دلایل سیاسی فاکتور بگیرد.
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود زهر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست.
۹۵/۱۰/۴
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
شما فکر میکنی که تبدیل کردن روستاها به شهر کار درستی بود؟ پولی که باید خرج زیرساختهای شهرهای،صنعتی استان میشد رو خرج تخریب روستا و تبدیلش به شهر کردن و از دو سر باعث افزایش نرخ بیکاری شدند. مثلا شهری مث گچساران چون به عنوان یک شهر صنعتی بهش توجه نشد الان امار بیکاریش،بالا هست با از بین رفتن روستاها هم عده ای کشاورز کارشونو از دست دادند و الان نسل بعدیشون در شهرهایی که زمانی روستا بودند بیکار میگردند یا به کارهایی که خارج از تخصصشونه مشغولن. مسیولین به جای اینکه به دنبال کارهای زیربنایی باشن اومدند و همون زیربناهامون رو هم نابود کردند
پورانصاری دهدشت
Iran, Islamic Republic of
مردم کهگیلویه احترام کمی برای موحد نگذاشتند ۱۶سال کم نبود
جلیل
Iran, Islamic Republic of
درهمین ساله ها بود که سد کوثر وسد تنگ تکاب ساخته شد خوزستان اباد وکهگیلویه ویران شد درهمین سالها بود که سد کلات به بهره برداری رسید ودشت کلاچو نابود شد درهمین سالها بود که رودخانه مارون به طور کامل در اختیار خوزستان قرارگرفت درهمین سالها که چه کارهای که نکرد
موحد مهره سوخته
Iran, Islamic Republic of
اگه .. الان از چشم خیلی ها افتاده بخاطر مقاله های شما و امثال شماست.. طیب زاده سووووق پسوند اسمتو نزدی
حسین
Romania
موحد ابر مردی که در تاریخ کهگیلویه تکرار نخواهد شد.حیف که کسی قدرش را نمی داند
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1