تاریخ انتشار
جمعه ۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲
کد مطلب : ۲۱۷۸۷۲

تجلیل دکتر ملک‌حسینی پدر پیوند کبد ایران (+تصاویر)

۱۴
۱
کبنا ؛ 
با حضور شخصیت‌های علمی، سیاسی، فرهنگی و دانشگاهی ایران و جهان، آیین نکوداشت پدر پیوند کبد ایران در باشگاه دانشگاه شیراز برگزار شد.

در این آیین ابتدا رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی دکتر ملک‌حسینی اظهار داشت: دکتر ملک‌حسینی با وجود داشتن پیشنهادهای بسیار از خارج کشور، خدمت در ایران را برگزید.

محمدهادی ایمانیه گفت: یکی از موضوعاتی که برای دانشجویان پزشکی همواره تدریس می‌شود، موضوع مدیریت و رهبری بوده و باید گفت یکی از موفق‌ترین مدیران حوزه سلامت دکتر ملک‌حسینی است.

وی خاطرنشان کرد: به نقل از وزیر بهداشت ایران که در چین بود، در شهر شانگهای رئیس بیمارستان این شهر ادعا کرد که در سال ۱۱۰ پیوند کبد انجام داده، درحالی‌که دکتر ملک‌حسینی ۶۰۰ پیوند کبد در ایران انجام می‌دهد.

ایمانیه افزود: زمانی رئیس بیمارستان شانگهای این حرف را شنیده است، بسیار تعجب کرده و این افتخارها به سبب وجود دکتر ملک‌حسینی و امثال وی است که برای استان فارس و کشور آبرو خریده‌اند.

این مقام مسؤول ادامه داد: اینکه فلورشیپ‌های بسیاری در بخش پیوند مشغول به خدمت هستند و بیماران سراسر دنیا در این حوزه، خدمات سلامت می‌گیرند نشان‌دهنده جایگاه علمی دکتر ملک‌حسینی است.

رئیس جامعه جراحان ایران نیز در این آیین گفت: این بزرگداشت‌ها برای جامعه و جوانان ما مهم و اینکه در زمان حیات علما این کار صورت می‌گیرد بسیار شایسته است.

ایرج فاضل خاطرنشان کرد: مدیریت یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های پیوند کبد دنیا نشان از شایستگی دکتر ملک‌حسینی است.

این استاد دانشگاه افزود: دکتر ملک‌حسینی در یک خانواده اصیل پا به زندگی گذاشت و پشتکار فوق‌العاده و تلاش شبانه‌روزی‌ وی، منجر به شکل‌گیری یکی از شخصیت‌های بزرگ علمی کشور شد.

استاندار فارس نیز در این آیین در سخنان کوتاهی گفت: نخستین ویژگی ملک‌حسینی انس با قرآن و ادبیات است و پس‌ از آن صاحب علم بودن و درد مردم را داشتن نیز از ویژگی‌های اوست.

سید محمد افشانی با اشاره به اهمیت علم و دانش گفت: انسان هرچه هست اندیشه و علم است و دانشی ارزش دارد که انسان را از خاک به افلاک کشاند و اهل خرد دین خود را به دنیا نمی‌فروشند و با خدا معامله می‌کنند.

استاندار فارس کار نیکو کردن را از ویژگی‌های بارز دکتر ملک‌حسینی دانست و گفت: قدرت مدیریت و خستگی‌ناپذیری دو شاخصه بزرگ دکتر ملک‌حسینی است که اضافه بر سازندگی باب علمی بزرگی را به شهر شیراز باز کرد و مردم ایران تا ابد قدردان زحمات این مرد بزرگ هستند.

در ادامه این آیین باشکوه معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز گفت: ۳۰ سال پیش حدود ۵ هزار نفر را در کشور به دلیل بیماری کبدی از دست می‌دادیم که بعد از فارغ‌التحصیلی دکتر ملک‌حسینی و اشتیاق وی به پیوند اعضا، امیدها در کشور زنده شد.

رضا ملک‌زاده اظهار داشت: این‌یک موفقیت بزرگ برای ایران است و من خودم باور نمی‌کردم زمانی دکتر ملک‌حسینی به آمریکا رفت، در بازگشت خود با چنین موفقیتی روبه‌رو شود.

وی خستگی‌ناپذیری را یکی از ویژگی‌های بارز دکتر ملک حسینی دانست و گفت: آنچه باعث شد که غیرممکن ممکن شود عشق به خدمت در یک فرد مؤمن مانند دکتر ملک‌حسینی بود و وی الگویی شایسته برای جوانان ما است.

پس از سخنان معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دکتر جوهان فونگ استاد جراحی و پیوند اعضای دانشگاه شیکاگوی آمریکا، دکتر ادیب‌الحسن ریزوی رئیس مرکز پیوند و دیالیز سند پاکستان و دکتر مهمت هابرال رئیس منتخب انجمن جهانی پیوند اعضا هرکدام درباره ویژگی‌های برجسته دکتر ملک‌حسینی سخنانی را ایراد کردند.

مهمت هابرال رئیس منتخب انجمن جهانی پیوند اعضا در این نشست اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در این نکوداشت شرکت می‌کنم و دنیا به داشتن دانشمندی مانند ملک‌حسینی به خود افتخار می‌کند.

وی گفت: ساختن بیمارستان کار ساده‌ای نیست اما اراده دکتر ملک‌حسینی آن‌چنان بالا است که هر کار سختی را شدنی می‌کند و با همین اراده توانسته به موفقیت‌های بسیاری در پیوند کبد در دنیا دست یابد.

در ادامه نیز امام‌جمعه شیراز با اشاره به ارزش والای انسان در مقام خلیفه خداوند، اظهار داشت: شاگرد خوب بودن و معلم خوب شدن به معرفت، آگاهی و شناخت وابسته است.

آیت‌الله اسدالله ایمانی گفت: عالمانی مانند دکتر ملک‌حسینی حجت‌های پروردگار روی زمین هستند که علم و معرفت الهی را در جهان خاکی نشر می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما در رشته‌های گوناگون باید چهره‌های خدمت‌گزار را پایدار و دائمی ساخته و به‌عنوان الگوی نسل امروز و فردا قرار دهیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس افزود: این تجلیل به‌جا نسبت به دیگر خادمان جامعه نیز که گام‌های ارزشمندی را برای پیشرفت مملکت برداشتند، باید انجام پذیرد تا تمام مردم بدانند که خدمت صادقانه هرگز گم نخواهد شد.

در ادامه این آیین پروفسور ریزوی رئیس مرکز پیوند و دیالیز سند پاکستان نیز اظهار داشت: شخصیت اخلاقی و قانون‌مدار دکتر ملک حسینی قابل‌تقدیر است و داشتن چشمان دقیق برای دیدن نکات ظریف از ویژگی‌های بارز اوست.

ریزوی افزود: احترام گذاشتن به دانشجویان و یادگیری همیشگی دو شاخصه همیشگی دکتر ملک‌حسینی است و به نظر می‌رسد این‌همه خلاقیت از جانب پروردگار به وی الهام می‌شود.

پس از وی پروفسور مصطفی الموسوی رئیس انجمن پیوند اعضای کویت نیز در سخنان کوتاهی گفت: بنده سال‌هاست که دکتر ملک‌حسینی را می‌شناسم و وی جزو پیشروان علم پزشکی در دنیا است.

وی افزود: خانواده دکتر ملک‌حسینی بسیار متدین هستند و این روحیه در دکتر ملک‌حسینی نیز به‌وفور دیده می‌شود و احداث بزرگ‌ترین مرکز پیوند اعضا در شیراز، جزو باقیات و صالحات این مرد بزرگ خواهد بود.

در ادامه این آیین، دکتر سید علی ملک‌حسینی با تشویق بی‌امان حاضران در سالن به ایراد سخن پرداخت.

پدر پیوند کبد ایران اظهار داشت: بنده شایسته این‌همه تقدیر نبوده و درواقع نماینده کوچکی از جامعه علمی کشور هستم و بعد از پروردگار، نخست باید از مادرم که شیره جانش را برای پرورش من گذاشت، قدردانی کنم.

ملک‌حسینی با تقدیر از مقام علمی محمد بهمن‌بیگی از پایه‌گذاران آموزش‌وپرورش کشور، افزود: در تاریخ تعلیم و تربیت دنیا کسی مانند محمد بهمن‌بیگی به وجود نخواهد آمد و این مرد چیزهای بسیاری به بنده یاد داد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بنده به‌صورت اتفاقی به جراحی روی آوردم، درحالی‌که نخست در بخش اطفال قصد ادامه تحصیل داشتم.

این استاد دانشگاه همچنین با تقدیر از دکتر فاضل رئیس انجمن جراحان کشور اظهار داشت: این شخص در ایجاد مرکز پیوند کبد در شیراز نقش بسیار بزرگی داشت و پس‌ از آن دکتر ایمانیه کمک شایانی در این راستا انجام داد.

ملک‌حسینی همچنین با اشاره به آغاز کار پیوند کلیه و کبد در شیراز، گفت: در آغاز راه اشخاصی مانند دکتر ملک‌زاده معاون وزیر بهداشت همکاری بسیار خوبی را با ما داشتند، ضمن اینکه دکتر جوهان فونگ مانند یک برادر در کنار بنده بود.

پدر پیوند کبد ایران با اشاره به نامه تاریخی دکتر فاضل به امام خمینی (ره) درباره مجوز پیوند عضو از میت به شخص زنده اظهار داشت: این کار بزرگ آغازی برای انجام پیوند عضو در ایران بود.

ملک‌حسینی گفت: این بزرگداشت متعلق به تمام کسانی است که در این راه به بنده کمک کردند حتی آن راننده‌ای که نیمه‌های شب از فرودگاه برای ما عضوی برای پیوند می‌آورد و یا خانواده‌هایی که در اهدای عضو پیش‌قدم می‌شوند.

وی افزود: فرزند کدام ثروتمند را دیده‌اید که عاقبت‌به‌خیر شد زمانی‌که در کار خیر قدمی برنداشت، پس چه خوب است که انسان پول و ثروت خود را درراه خدا و خدمت به خلق به کار گیرد.

پدر پیوند کبد ایران در پایان گفت: امیدوارم شایسته این‌همه لطف و محبت مردم باشم و همگی ما متوجه باشیم که ایران خانه اول ما است و باید تمام تلاش خود را برای آباد کردن آن به‌کار گیریم.

 
رئیس جامعه جراحان ایران و استادان علوم پزشکی دانشگاه‌های ایرانی و خارجی در همایش پاسداشت نخبگی دکتر سید علی ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران، از مقام علمی و خدمات وی تجلیل کردند.
استاد جراحی و پیوند اعضای دانشگاه کلیولند کلینیک اوهایو در این مراسم با بیان اینکه استاد ملک حسینی توانست با کوشش خود، بزرگ‌ترین مرکز پیوند کبد را در کشور ایجاد کند، گفت: در سال‌های گذشته، تعداد زیادی پیوند در دنیا انجام شده و در ایران هم نخستین نمونه‌های آن از هر نوع پیوند جدید، از شیراز آغاز شده است.
دکتر بیژن اقتصاد هدف از تلاش‌های بخش پیوند را بهبود وضع بیماران دانست و افزود: پیوند یک کار جمعی است و تنها با همبستگی جمعی به ثمر می‌رسد، بنابراین برای آن باید برنامه ریزی کرد.
وی با اشاره به افزایش آمار اهدای عضو در ایران، طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵میلادی، ادامه داد: از سویی کار پیوند انجام نمی‌شود، مگر با رضایت اعضای خانواده اهداکننده؛ در فارس تعداد اهداکنندگان نسبت به درصد جهانی بالا است که این به خاطر کار بزرگی است که دکتر ملک حسینی و همکاران او انجام داده‌اند.
این استاد جراحی و پیوند اعضا، تعلیم جراحان را خدمتی دیگر در این عرصه برشمرد و گفت: پرستاران نیز ستون فقرات بخش پیوند هستند که به بیماران خدمت می‌کنند.
دکتر اقتصاد، بخش پیوند شیراز را یکی از موفق‌ترین بخش‌های تحقیقاتی معرفی کرد و ادامه داد: یکی از اهداف مهم این است که بیماران هم راضی باشند و آیین امروز نشان می‌دهد که بیماران هم از استاد ملک حسینی راضی هستند.
وی افزایش تعداد پیوند‌ها در بخش پیوند شیراز را ناشی از اعتماد مردم دانست و اضافه کرد: این امر بخش پیوند شیراز را به بزرگ‌ترین بخش پیوند دنیا تبدیل کرده است.
استاد جراحی و پیوند اعضای دانشگاه کلیولند کلینیک اوهایو از احداث بیمارستان پیوند بوعلی سینا به عنوان خدمتی یاد کرد که برای تحقق اهداف آینده بخش پیوند شیراز، در حال انجام است.
استاد جراحی و پیوند اعضای دانشگاه شیکاگو هم در این آیین گفت: اگرچه در دنیا نخستین پیوند‌ها موفقیت آمیز نبود و تنها ۳۰ تا ۳۵درصد بیماران نجات می‌یافتند، اما هم اکنون این عدد به ۹۰درصد رسیده است.
دکتر جان فانگ در ادامه به کشف داروی «سیکلوسفورین» به عنوان گامی برای خدمت به این بیماران اشاره کرد و افزود: در زمانی که دکتر ملک حسینی در خارج از کشور تحصیل می‌کرد، داروی دیگری برای کمک به بیماران پیوند اعضا تولید شد که میزان موفقیت عمل‌های جراحی را تا ۸۵درصد بالا برد که ایشان با مشاهده این موفقیت، این دارو را با خود به ایران آورد.
وی جایگاه کنونی دانش پیوند اعضا در جهان را مدیون کسانی دانست که پیش از ما، قدم‌های خود را به درستی برداشتند و اضافه کرد: امیدواریم دانشجویان ما در آینده بتوانند همین راه را ادامه دهند.
استاد جراحی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم دیگر سخنران این آیین بود که با اشاره به نخستین سفر خود به شیراز در سال ۱۳۴۰، گفت: شیراز در این چند دهه بسیار پیشرفت داشته است.
دکتر فرخ سعیدی، دکتر ملک حسینی را یک ایرانی معرفی کرد که مایه افتخار همگان است و در مقایسه پیش از انقلاب و پس از آن، افزود: شکی نیست که ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون کمک مستشاران خارجی پیشرفت کرده‌ایم.
وی ادامه داد: دانشگاه شیراز که زمانی قرار بود دانشگاهی فرانسوی باشد، هم اکنون در اختیار فرزندان این مرز و بوم است.
دکتر سعیدی انگیزه دکتر ملک حسینی را از این خدمات، نه خودنمایی، بلکه ایمان و اعتقاد خواند.
رئیس جامعه جراحان ایران نیز گفت: ‌ مرحوم نمازی و دکتر ملک حسینی در شیراز خدمات بزرگی را در حوزه سلامت داشته‌اند.
دکتر ایرج فاضل جهرمی افزود: این آیین، نکوداشت مردی نخبه و کم نظیر است که در واقع نکوداشت تیم همراه او هم محسوب می‌شود.
او ادامه داد: با‌شناختی که از این مرد بزرگ دارم، می‌دانم که از چنین نکوداشتنی‌ها بی‌نیاز است، اما برای جامعه و جوانان مهم است که بدانند حاصل طی کردن چنین راهی که استاد ملک حسینی گذراند، این چنین است.
وی با اشاره به تلاش‌های شبانه روزی استاد ملک حسینی، گفت: او خصوصیاتی دارد که کمتر در یک فرد جمع می‌شود.
دکتر سید علی ملک حسینی چهره ماندگار کشور و پدر پیوند کبد ایران است. ملک حسینی، اردیبهشت ماه ۱۳۷۲ نخستین پیوند کبد در ایران و خاورمیانه را به انجام رساند و لقب پدر پیوند کبد در ایران را از آن خود کرد.
وی در ساخت بزرگ‌ترین مرکز پیوند اعضا در ایران و خاورمیانه مشارکت دارد.
وی چهره ماندگار سال۱۳۸۱، رئیس دهمین کنگره بین المللی پیوند اعضاء خاورمیانه (MESOT) در شیراز، عضو کمیته تخصصی جراحی در نهمین فستیوال پزشکی رازی است.
بررسی ابعاد شخصیتی دکتر ملک حسینی، شامل زندگی فردی، تکریم استادان، شاگرد پروری، اثر گذاری ملی و تبیین فعالیت‌های عام المنفعه و خیریه این استاد دانشگاه است.
همچنین در این همایش ابعاد علمی دکتر ملک حسینی شامل دستاوردهای پژوهشی- آموزشی، نوآوری‌ها در حیطه جراحی و خصوصاً پیوند اعضا، تاثیر در راه اندازی بخش‌های پیوند و دیگر بخش‌های پزشکی در سطح کشور و اثر گذاری ملی از بعد علمی مورد بررسی قرار گرفت.
پس از سخنان دکتر ملک‌حسینی، هدایایی به‌رسم یادبود از سوی مسئولان حاضر در این آیین به وی اهدا شد و از کتاب رمانی که برداشتی از زندگی‌نامه این شخصیت علمی بود، رونمایی شد.

این آیین نکوداشت به همت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بنیاد ملی نخبگان فارس در باشگاه دانشگاه شیراز برگزار شد.

malkhosini-1 malkhosini-2 malkhosini-3 malkhosini-4 malkhosini-5 malkhosini-6 malkhosini-7 malkhosini-8 malkhosini-9 malkhosini-10 malkhosini-11 malkhosini-12 malkhosini-13 malkhosini-14 malkhosini-15 malkhosini-16 malkhosini-17 malkhosini-18 malkhosini-19 malkhosini-20 malkhosini-21 malkhosini-22 malkhosini-23 malkhosini-24 malkhosini-25 malkhosini-26 malkhosini-27 malkhosini-28 malkhosini-29 malkhosini-30 malkhosini-31 malkhosini-32 malkhosini-33 malkhosini-34 malkhosini-35 malkhosini-36 malkhosini-37 malkhosini-38 malkhosini-39 malkhosini-40 malkhosini-41 malkhosini-42 malkhosini-43 malkhosini-44 malkhosini-45 malkhosini-46 malkhosini-47 malkhosini-48 malkhosini-49 malkhosini-50 malkhosini-51 malkhosini-52 malkhosini-53 malkhosini-54 malkhosini-55 malkhosini-56 malkhosini-57 malkhosini-58 malkhosini-59 malkhosini-60 malkhosini-61 malkhosini-62 malkhosini-63 malkhosini-64 malkhosini-65 malkhosini-66 malkhosini-67 malkhosini-68 malkhosini-69 malkhosini-70 malkhosini-71 malkhosini-72 malkhosini-73 malkhosini-74 malkhosini-75 malkhosini-76 malkhosini-77 malkhosini-78 malkhosini-79 malkhosini-80
نام شما

آدرس ايميل شما

دهدشت
Iran, Islamic Republic of
درود بر این مرد بزرگ و افتخار استان
Iran, Islamic Republic of
بهش میاد دبپلم داشته باشه.ولی استاندار فارس که بهمئی است خیلی باکلاسه.
گچساران
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر ملک حسینی و سپاس از کبنا نیوز
ظهرابی صداوسیما
Iran, Islamic Republic of
دکترملک حسینی باعث افتخار ما هست وبرای ایشان آرزوی موفقیت دارم خداوند به ایشان اجر زیاد عطا کند
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
همه استان فارس رو گرفتیم
کی لهراس
Iran, Islamic Republic of
آقای ناشناس خیلی. تشریف داری . عذر خواهی ایکنم بی ...ب تشریف داری
Iran, Islamic Republic of
سلام خداوند طول عمر با عزت به این مرد بزرگ بده انشالا
دنا
Iran, Islamic Republic of
ناشناس گفتن بهشون میاد دیپلم داشته باشن...
خب در دید آدمی مثل شما که قطعا همینطوره.
باید استاد ملک حسینی رو ببینین تا ابهت و اقتدار، شجاعت و مرد واقعی بودن رو تو وجودشون ببینین.
محمد از ياسوج
Iran, Islamic Republic of
ناشناس که نظر داده ..ا کلاس است جمع کن کاسه کوزه ات را اکر بیشم بودی دوتا . زیر . میزدم تا دیکه .. نکنی
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر ملک حسینی باعث افتخار ایران و استان کهگیلویه وبویر احمد شده
عاشق
Iran, Islamic Republic of
عاشششششششششششششششششششششششششششقتم دکتر ملک حسینی
عاشق
Iran, Islamic Republic of
عاشششششششششششششششششششششششششششقتم دکتر ملک حسینی شما فخرالطبا هستید یکی از هزاران دلیلش سادگی شماست
همنوع
Iran, Islamic Republic of
سلام ککا و ددل، سلام همه ایرانیان، دو مطلب رو عرض میکنم، اول اینکه عزیزان همیشه همه جا و همه وقت اگر کسی در فضای مجازی در چت و نظردادن توهین کرد و تهمت زد ازش رد بشید و اهمیت ندید (البته که انسانهای اصیل و آبرودار ناراحت میشن) اما این مهم رو یاد بگیریم که بسیار هستند کسانی که خانواده و فرهنگ درست و صحیحی ندارند، تمرین کنید و مطمئناً میتونید (این وقت ها ناراحتی و عصبانیت فقط به روحیه خودتون صدمه میزنید)از خدا بخواهید تا تنبیهش کنه، شک ندارم که بد میبینه، مطلب دوم اینکه انسانهای بزرگ و نژادهای مفيد و سودمند صددرصد ملی فراگیر و پررنگ میشن و همه مردم اونا رو میشناسن، از اینکه دوست و هموطنم رو میبینم که بخاطر یک حیوان ( در لباس انسان) ناراحت شده دلگیر میشم، عارتون بشه جواب این بی صفت ها رو بدید. فقط از ته دل نفرینش کنید تا خدا دهنشو سرویس کنه، دوستون دارم (لرها همیشه در تاریخ پاسدار این خاک و نوامیس ملت ایران بوده اند، همه ایرانیان مدیون لرها هستند)
هم نوع
Iran, Islamic Republic of
ان شاالله که این مرد بزگ و شریف و افتخار ایران و جهان اسلام همشه پاینده و سربلند باشندو من به عنوان یک بویراحمدی به خودم میبالم که همشهری و هم ولایتی این انسان شریف هستم.
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1