تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۲۱۷۱۳۸

دمپخت گوشتی غذای شاخص کهگیلویه و بویراحمد شد + حواشی و تصاویر اختتامیه

۲
۳
کبنا ؛جشنواره سفره ایرانی در شیراز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
به گزارش کبنا نیوز از شیراز، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور شنبه شب در جریان مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: در زمان کنونی و در دولت یازدهم خوشبختانه گردشگری از مزایایی برخوردار شد که کمتر دورانی با آن مواجه بودیم و مصداق آن اتفاقاتی است که در حوزه گردشگری رخ داده است.
مرتضی رحمانی موحد گفت: در دنیا بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر با فرآیند گردشگری و سفر، اقتصاد بزرگی را شکل می‌دهند و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی را تشکیل می‌دهند و جریانی قدرتمندی هستند که مبلغی حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار در اقتصاد جهانی نقش آفرینی می‌کند.
وی با اشاره به اینکه دو بخش مهم حوزه گردشگری بیان کرد: بخش زیر ساخت‌ها شامل حمل و نقل، اقامتگاه، راهنمایی، تبدیل جاذبه‌ها به محصول، تجاری سازی خدمات و فعالیتهایی که به بنیان‌های حوزه گردشگری کمک می‌کند محسوب م شود.
معاون گردشگری سازمان میراث فرنگی کشور گفت: در بخش دیگر که مهم‌ترین حوزه نیز به شمار می‌رود سیاست‌ها، آموزش، فرهنگ سازی و... جای می‌گیرند.
رحمانی موحد گفت: در کشور ایران فرهنگ‌های مختلف، گویش‌ها و آداب و متنوعی داریم که یک فصل مشترک آن در حوزه غذا محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: در سه سال اخیر علاوه بر اسناد بالادستی که در سند چشم انداز وجود داشت، در کلان و در مقدمات برنامه ششم تعداد هشت موضوع خاص را به برنامه مذکور اختصاص دادیم که یکی از آن‌ها گردشگری است.
این مسئول بیان کرد: وقتی همچنین نگاهی وجود دارد، آن وقتی که سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری را در برنامه ششم داریم که در بند ۵۰ به روشنی ۵ برابری شدن ایرانگردی خارجی مطرح شده و یا زمانی که احکام لایحه برنامه ششم را که می‌بینم که مجلس چگونه با دولت همراهی می‌کنند و لوایح تاثیر گذار و پشتیبان متعددی ایجاد می‌کنند و یا وقتی مناسبات خارجی را می‌بینیم که کشور‌ها با شوق و ذوق در حال تهیه بسته سفر هستند و در کنار آن نگاه می‌کنیم به همبستگی که بین دستگاه‌ها و بین فرهنگ‌های مختلف و فعالان حوزه گردشگری وجود دارد، با این مستندات می‌توان گفت بعد از برجام که یک چ‌تر ایمنی برای توسعه گردشگری کشور محسوب می‌شود، حوزه گردشگری نعمت بزرگی به شمار می‌رود.
رحمانی موحد گفت: در این سال‌ها به ویژه بعد از برجام حال و روز گردشگری بهتر شده و می‌توان روی این بنیان‌ها و ریشه‌ها بنای محکمی گذاشت.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی همچنین درباره سفره ایرانی نیز بیان کرد: اهداف جشنواره با کمک و همت همه استان‌ها به خوبی انجام شد.
وی با اشاره به اینکه در بخش سفره ایرانی اساس انتخاب استانیمان اشتراکات فرهنگی بود و احساس می‌کنیم اینجاذبه یک بخش و زنجیره جدا نشدنی از گردشگری است، افزود: امروز می‌توان به جرات بگوییم این شش جشنواره‌ای که در سطح کشور درباره سفره ایرانی و غذای ایرانی برگزاری کردیم امسال این زمینه و نگاه را تامین می‌کند که ابتکارات و ایده‌های بومی را شناسایی کنیم.
رحمانی موحد گفت: این جشنواره چه امسال و چه سالهای بعد به شناسایی ایده‌ها و ابتکارات و حمایتهایی که دستگاه‌های ملی و استانی می‌توان داشته باشند می‌پردازد تا بتوان در راستای جهانی شدن سفره ایرانی کمک کنیم.
در ادامه این مراسم مدیر کل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری بیان کرد: ماهیت صنعت گردشگری ایجاد اشتغال و درآمد پایدار است.
محسن رنجبر گردشگری را موتور محرکه پیشرفت متعادل و هماهنگی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی دانست و افزود: گردشگری بدون به مخاطره انداختن نیازهای نسل آینده، می‌تواند نیازهای نسل کنونی را تامین کند.
وی با اشاره به اینکه ۵۰ هزار روستا در کشور ظرفیت بسیار خوبی برای میهن فراهم کرده، افزود: گردشگری یکی از محورهای برنامه ششم توسعه این قابلیت را دارد که توسعه را به تمام کشور رهنمون کند و نقاط کم برخوردار ازنتایج گردشگری برخوردار شود.

مدیر کل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور از گردشگری به عنوان یکی از مصداق‌های بارز اقنصاد مقاومتی یاد کرد و افزود» توزیع عدالانه ثروت با ترویج گردشگری یکی از ویژگی‌های مهم حوزه گردشگری است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال پیادار یکی دیگر از این ویژگی‌ها است، افزود: به دلیل خشکسالی‌های متعدد و متمادی سالهای اخیر، کشاورزی با مشکل مواجه شده از این رو یکی از شاخه‌هایی که می‌تواند باعث کاهش مهاجرت روستاییان شود و کمکی برای درآمدهای خانواده‌های روستایی ا باشد حوزه گردشگری است.
وی از حفظ آداب و رسوم روستا به عنوان یکی دیگر از ظرفیتهای گردشگری یاد کرد و گفت: بحث زندگی و تنوع کوچ عشایر یکی از ظرفینهای مهم هست که گردشگران به این سمت امروزه هدایت می‌شود.
رنجبر با اشاره به اینکه صنایع دستی یکی از مبانی ایجاد اشتغال است که گردشگری به آن رونق می‌دهد، بیان کرد: یکی از وجوه بارز گردشگری اتشغال زنان است که شغل متناسب با شرایط منطقه برای زنان ایجاد می‌شود.
مدیر کل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جشنواره سفره ایرانی نیز بیان کرد: فلسفه برگزاری سفره ایرانی از آنجا نشات می‌گیرد که با توجه به اینکه عمدتا روستاییان، مولدان بخش کشاورزی هستند باید با استفاده از این ظرفیت و توان استفاده کرد و از طریق توسعه گردشگری غذا، ظرفیتهای موجود این بخش از کشور را مورد توجه قرار دهیم.
در ادامه مراسم با نظر هیئت داوران و بر اساس آرای مردمی غذای شاخص چهار استان شرکت کننده در این جشنواره اعلام شد:
فارس: غذای اصلی: شکر چلو با خورشت قیمه شیرازی
لرستان: غذای اصلی: شامی کباب با دلمه با روش طبخ محلی
چهارمحال و بختیاری: غذای اصلی: کشک کدو
کهگیلویه و بویراحمد: غذای اصلی: دمپخت گوشت
حواشی اختتامیه جشنوراه سفره ایرانی:
حضور سرکار خانم کیانی همسر مرحوم محمد بهمن بیگی درغرفه‌های کهگیلویه وبویراحمد
حضور مهندس محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد در جشنوراه
حضور دکتر بهرام باقری مدیرعامل شرکت صنعتی کوبو دنا درجشنوراه سفره ایرانی و بازدید از غرفه‌های استان
حضور سرکار خانم نظری از چهر‌های فرهنگی شهر یاسوج و کاندیدای آینده شورای شهر یاسوج در جشنوراه
حضور دکتر کامرانی از چهره‌های اصلاح طلب شهرستان کهگیلویه و استان و مدیر بنیاد ایرانشاسی استان در جشنوراه
 
dsc00116 dsc00181 dsc00204 dsc00215 dsc00216 dsc00224 dsc00226 dsc00230 dsc00231 dsc00233 dsc00240 dsc00246 dsc00258 dsc00251 dsc00247
۲۳۰۸۸۷۵
گزارش :علی اکبر پاک
نام شما

آدرس ايميل شما

maha
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی. با تشکر از همه ی هم استانیهای فعال بالاخص سرکار خانم نظری که در همه ی عرصه ها درخشش نمایان دارند??
Romania
یعنی ..کنن با این لباس ..
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1