تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۸
کد مطلب : ۲۱۶۹۷۶

جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» شیراز + (تصاویر)

۱
۰
کبنا ؛



 
این روزها بو و عطر خوش غذاهای محلی چهار استان منطقه هفت کشور در شهر شیراز دیار حافظ و سعدی با نوای موسیقی محلی همراه شده تا بر نقش غذا و تغذیه در ترویج صنعت گردشگری بیش از پیش تأکید شود.
 
به گزارش کبنا نیوز، بوی خوش نان محلی استان کهگیلویه و بویراحمد فضا را پر کرده، در یکی از غرفه ها زن بویراحمدی بر روی آتش تابه ای قرار داده و بساط کلگ و کله پاچه راه انداخته است.
 
آنسوتر زنی با لباس محلی در حال هم زدن آش دوغ است. می گوید "آش دوغ استان کهگیلویه و بویراحمد در کشور حرف ندارد". و از مردمی که از کنار غرفه عبور می کنند می خواهد این طعم دل انگیز را برای یک بار هم که شده بچشند.

 
باران ما را یاد "شُله ماشکی" می اندازد که همدم روز و شب های بارانی مردمان بویراحمد و دنا است و حالا جشنواره سفره ایرانی منطقه ۷ کشور هم بهانه ای شده تا این غذای خوش طعم محلی معرفی شود.
 
لذت نوشیدن دوغ خوش عطر کهگیلویه و بویراحمدی با رایحه دلنشین گیاهان روییده در قلب کوه‌های استوار دنا، بر این فضای دل‌انگیز افزوده است تا کمی آنورتر نیز بوی دمنوش‌های آویشن دنا بازدیدکنندگان را مست کند.
 
اجرای زیبای هنرمندان استان های کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، چهارمحال و بختیاری و فارس نیز شور و نشاط خاصی بین مردم ایجاد کرده و پوشش های سنتی مردان و زنان این استان ها که نشانی از صمیمیت، وحدت و همدلی بین مردم کشور بوده، مورد استقبال بی نظیر بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
 

زنده کردن آداب و رسوم عشایر این استان ها از دیگر نکات جالب این جشنواره است، برپایی سیاه چادرهایی که قدمت و تاریخ زندگی بزرگ مردان عشایر را یادآور می‌شود تا رقص محلی مردم کهگیلویه و بویراحمد با صدای زیبای ساز محلی استاد شاهرخ بزم حال و هوای خاصی به فضای جشنواره داده است.
 
اینجا در جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» دنیایی از طعم و رنگ برپاست و بین استان های منطقه ۷ کشور رقابت سختی برای معرفی غذاهای محلی هر استان راه افتاده است.
 

الماس قبادی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به حضور استان کهگیلویه و بویراحمد در جشنواره ملی «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری»، گفت: این جشنواره از روز پنجشنبه با حضور استان‌های منطقه ۷ کشور شامل فارس، چهارمحال و بختیاری، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.
 

وی با بیان اینکه در این جشنواره توانمندی‌های غذایی هر استان به نمایش گذاشته می‌شود، افزود: علاوه بر این، برای نخستین بار در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها از بخش خصوصی در زمینه گردشگری دعوت کرده‌ایم.
 
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هتل‌ها، دفا‌تر خدمات مسافرتی، شرکت‌های تورگردان و سرمایه‌گذاران بوم‌گردی استان برای معرفی ظرفیت‌های کهگیلویه و بویراحمد در زمینه جذب مسافر و گردشگر بیش از ۱۲ غرفه در این جشنواره دایر کرده‌اند.
 

قبادی برگزاری مسابقه آشپزی بین استان‌های مختلف را از دیگر برنامه‌های جشنواره عنوان و بیان کرد: در تلاش هستیم با معرفی غذاهای محلی بتوانیم زمینه ثبت چند غذای محلی مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد را فراهم سازیم.
 
وی با بیان اینکه فرهنگ و مکتب آشپزی ایرانی از جمله مکاتب شناخته شده در جهان است، عنوان کرد: برگزاری این جشنواره می‌تواند سبب ترویج فرهنگ مصرف غذای سالم سنتی در سفره‌های ایرانی و حتی بین‌المللی باشد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: امیدواریم آشپزهای ماهر استان بتوانند طعم خوش غذاهای مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد را در این جشنواره معرفی کرده و از این طریق به رونق صنعت گردشگری استان کمک کنند.
 
از فضای جشنواره "سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری" هر چه بنویسیم کم نوشته ایم، اما هر چه بوده و هست از قدمت، اصالت و تاریخ استان های کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، چهارمحال و بختیاری و فارس گواه می دهد.



-------------------------
علی اکبرپاک
------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

گچساران
Iran, Islamic Republic of
کاش این کارهای زیبا ادامه دار باشه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1