تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۴
کد مطلب : ۲۱۶۷۸۱

رونمایی از کتاب عکس عشایر کهگیلویه و بویراحمد/عکس حافظه تاریخ است(+تصاویر)

۳
۰
کبنا ؛کتاب عکس «روزگار سپری شده» حسن غفاری؛ عکس‌های استان کهگیلویه و بویر‌احمد در ششمین روز همایش ۱۰ روز با عکاسان رونمایی شد.
افشین شاهرودی در رونمایی این کتاب گفت: حسن غفاری را از خیلی سال پیش می‌شناسم. او عکاس پیگیری است و تمام عمر خود را روی موضوع عشایر گذاشته است. یک موضوع را به صورت مداوم پیگیری کرده و این کار قابل تقدیر است. این کار هدفمند است. موضوع این کتاب، اجتماعی و بخشی از جامعه ما است و ارزش این کار بسیار بالا است. عکاسی حافظهٔ تاریخ است. عکس‌های عشایری در این کتاب وجود دارد که بسیاری از اتفاقات و رفتارهای فرهنگی آن‌ها تغییر کرده است. عکاسی حسن غفاری هدفمند است و به آینده گزارش می‌دهد. او آیین‌هایی را ثبت می‌کند که در آینده تغییر می‌کند و شاید وجود نخواهد داشت. ارزش واقعی این کار‌ها در آینده نمایان می‌شود.
سپس جواد صفی‌نژاد؛ پژوهشگر عشایر گفت: برای اولین بار توسط حسن غفاری کتاب مستقلی درباره عشایر و روستاییان استان کهگیلویه و بویر‌احمد منتشر شد. او یک مرحله را در این کتاب گذرانده که ۲۰ سال طول کشیده و آن مرحلهٔ گذار است. تمامی عکس‌ها مورد تایید است. مساله‌ای که به عکاسان توصیه می‌کنم این است که از هر کجا عکس می‌گیرند اسامی را با نقشه و اطلاعات معرفی کنند.
در ادامه جواد صفی‌نژاد، افشین شاهرودی، محمد نبی گوهرگانی که با حمایت مالی او کتاب منتشر شده است، ابراهیم صافی، مسعود زنده روح کرمانی، سید عباس می‌رهاشمی، سعید محمودی ازناوه و حسن غفاری کتاب «روزگار سپری شده» را رونمایی کردند.
حسن غفاری بعد از رونمایی کتاب گفت: این روز‌ها در کشور ما در سازمان میراث فرهنگی جلساتی درباره مردم‌نگاری برگزار می‌شود اما چندان به آن توجه نمی‌شود و و فقط به صورت مناسبتی و فرامایشی به آن نگاه می‌شود و در زندگی مردم اتفاقی رخ نمی‌-دهد و از علاقه‌مندان این رشته هیچ حمایتی نمی‌شود. همهٔ ما که در حوزه مردم نگاری فعالیت می‌کنیم بدهکار هستیم. بدهکار به خانواده و به کسانی که اجازه دادند وارد زندگی-شان شویم و عکاسی کنیم تا اسنادی تاریخی ثبت و ضبط شود. عکاسی خیلی زود به زندگی مردم راه پیدا کرد. از بسیاری از مناطق ایران که صعب الورود بود عکاسی شد. انقلاب دیجیتال و عمومی شدن عکاسی سبب شد تا اندازه‌ای عکاسان حرفه‌ای دچار مشکل شوند و عکس‌های ما فروش نرود البته این اتفاق نوین همه گیر شدن عکاسى باعث خوشحالی ماست اما نباید موجب فراموشى حرفه اى هاى این رشته شود، ما همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهمی چون به تاثیر آن در جامعه باور داریم. عکاسی این توان را دارد که زمان را در جایی دیگر به نمایش بگذارد. در آخر ما و آرشیومان می‌مانیم. مدیون افراد زیادی هستم که اولین نفر پدرم است.
غفاری از افرادی که برای تهیه و انتشار کتاب «روزگار سپری شده» همکاری کرده‌اند، قدردانی کرد و اشک شوق ریخت.
«روزگارسپرى شده» کتابى سیاه وسفید در قطع رحلى و مشتمل بر١۵٠ صفحه است. در این کتاب ١٨٠ قطعه عکس اثر حسن غفاری از استان کهگیلویه و بویراحمد دههٔ هفتاد ارائه شده است. این کتاب به دو زبان فارسى وانگلیسى با مقدمه و نوشته‌هایى از ناصر فکوهى، افشین شاهرودى و مهدى غفارى روانه بازارکتاب شده است.
image7 image6 image5 image4 image3 image2 image1
نام شما

آدرس ايميل شما

اميد
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس محمدنبی گوهرگانی
فرزند برومند شهرستان باشت
یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
ای.. داشت، داخل ای سرما آستین کوتاه نیپوشی
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
مرحبا به حسن غفاری با این سلیقه زیبا
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1