تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۲۱۶۲۶۷

تصاویری از ویلاسازی در تنگ مهریان

۱۰
۰
کبنا ؛تصرف زمین‌های منابع ملی با کاشت و جانمایی نهال‌های مثمر در بین سایر درختان جنگلی و این بار در منطقه بکر و زیبای تنگ مهریان یاسوج زیرسایه بی‌توجهی و بی‌مهری مسئولان زنگ خطری برای تاراج ثروت ملی است.
منابع طبیعی جزو انفال عمومی است و حفاظت از آن‌ها یک وظیفه همگانی است؛ در این بین پدیده زمین‌خواری در سایه ضعف قانون و بی‌توجهی مسئولان روز به روز در حال افزایش است.
در تعریف زمین خواری می‌توان گفت؛ تصرف اراضی ملی اعم از دولتی و شخصی از سوی اشخاص یا مراجعی است که با استفاده از نفوذ و روابط خود در دستگاه‌های مختلف اداری و یا با شناسایی خلأهای قانونی و‌گاه نیز با جعل اسناد و مدارکی به سو استفاده‌های مالی و ملکی می‌پردازند.
در یکی دو هفته اخیر روزی نیست که خبری از ابعاد مختلف این ماجرا نشنویم، هر چند در سال‌های اخیر مسئولین تلاش کرده‌اند روزنه‌های قانونی را بر روی زمین خواران ببندند اما سوء استفاده کنندگان هر روز راه جدیدی پیدا می‌کنند، البته این پدیده در همه نقاط کشور وجود دارد ولی نه به یک اندازه.
بروز این پدیده شوم به عقیده کار‌شناسان، مسئولان و متولیان امر در حوزه‌های مختلف در وهله نخست نیازمند شناسایی بسترهای وقوع آن است تا بتوان از این منظر راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از بروز روزافزون آن نیز پیدا کرد.
زمین خواری بلای جان پایتخت طبیعت
البته بررسی‌ها و ارزیابی زوایای پیدا وپنهان این پدیده و واکاوی پرونده‌های خرد و کلان چند سال اخیر نیز نفوذ ونقش تعیین کننده برخی کارکنان در سازمان‌ها و نهادهای مختلف بویژه دستگاه‌های مربوطه را تا حدود زیادی آشکارا ساخته است.
به گفته مسئولان امر در کهگیلویه وبویراحمد شواهد و اسناد زیادی از نفوذ کارکنان و نیروهای دولتی در بروز بسیاری از رانت خواری‌ها و پرونده‌های زمین خواری و همراهی و همگامی آنان با چپاولگران و غارتگران بیت المال در این استان حکایت می‌دهد.
هرچند مسئولان امر به شکل مصداقی و یا آمار دقیق از نفوذ کارکنان دولت در بروز این پدیده و همراهی و همگامی آنان با چپاولگران و غارتگران بیت المال اشاره‌ای نکردند، اما نباید از این چالش اساسی و از عوامل بسترساز بروز این پدیده شوم نیز غافل ماند.
بعد از زمین خواری و ویلاسازی در منطقه سروک شهرستان بویراحمد این بار متجاوزان به اراضی ملی به منطقه تفریحی و زیبای تنگ مهریان نیز رحم نکردند و بساط زمین‌خواری را در اینجا راه انداختند.
حراج طبیعت در منطقه زیبای مهریان
منطقه بکر و زیبای تنگ مهریان در ۵ کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده و هر ساله به علت بهره‌گیری از آب فراوان و هوای خوش و مطبوع پذیرای گردشگران و مسافران زیادی است.
تنوع درختانی مانند سپیدار، بلوط، افرا، چنار، کاج، انگور وحشی و بنه در تنگ مهریان از ویژگی‌های این منطقه‌ است.
اما در پشت پرده این زمین خواری‌ها برخی سود جویان با جانمایی و کاشت درختان مثمر سیب و گردو در بین درختان بلوط منطقه سعی دارند خود را صاحب، مالک زمین و اراضی ملی جای داده و با احداث باغ و ویلا سازی در این منطقه خود را مالک این منطقه روایی خوانده‌اند.
تنگ مهریان که همه آنرا به دلیل داشتن طبیعت منحصر به فرد بهشت گمشده پایتخت طبیعت ایران می‌دانند امروز در گیر و دار این پدیده شوم قرار گرفته و در آستانه نابودی است.
در ظاهر این زمین‌ها جز اراضی ملی است ولی در واقع متصرفان با کاشت نهال، ایجاد باغ تفریحی و ویلاسازی یا‌‌ همان باغ شهر‌ها از این آب گل آلود ماهی می‌گیرند.
زمین خواری، ندیده‌ایم؟!
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد در رابطه با پدیده زمین‌خواری در منطقه تنگ مهریان شهرستان بویراحمد به خبرنگران گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر این موضوع به ما ارسال نشده است و اگر امروز شاهد کاشت نهال در حوزه اراضی ملی بودید محیط‌بانان ما تا آخر هفته آن‌ها را قلع و قمع می‌کنند.
بهشتی‌فر با بیان این موضوع که اکیپ منابع طبیعی استان به صورت مستمر در هر هفته یک منطقه را بازدید می‌کنند، تصریح کرد: اکیپ جنگل‌گردی منابع طبیعی استان در هر نقطه‌ای که به منابع ملی تجاوز شده باشد بر اساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی نسبت به رفع تصرف اقدام می‌کند.
کمبود قرقبان برگ برنده زمین‌خواران
وی با تأکید بر اینکه در بدو تصرف هرکسی در اراضی ملی بنایی احداث کرده باشد یا غرس نهال در‌‌ همان بدو تصرف قلع و قمع انجام می‌شود، بیان کرد: سال گذشته بر اساس تبصره ۵۵ حدود یک هزار و ۹۶۰ هکتار از اراضی ملی در کل استان رفع تصرف شده است.
مدیرکل منابع طبیعی استان شهرستان بویراحمد را آماج اینگونه زمین خواری‌ها دانست و اظهار داشت: اکثریت این زمین خواریهامتعلق مربوط به شهرستان‌های بویراحمد و دنا بوده و دلیل اصلی آن شرایط آب و هوایی مناسبت‌تر برای کاشت نهال است.
بهشتی‌فر بهترین راهکار برای مقابله با زمین خواری را پیشگیری براساس تبصره یک ماده ذیل ۵۵ عنوان کرد و افزود: یکی از دلایلی که شاهد تصرف و زمین‌خواری در استان هستیم کمبود قرقبان به تناسب اراضی ملی استان است.
وی با بیان این موضوع که حداقل ۳ برابر این تعداد نیرو، جنگلبان برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی استان نیاز داریم، گفت: اگر قرقبان متناسب با سطح منابع طبیعی داشتیم به طور قطع با گشت‌زنی بیشتر زود‌تر متوجه تصرف و تخریب منابع ملی می‌شدیم و چ‌تر حفاظتی و ضریب حفاظتی ارتقا می‌یافت.
کدام ویلا سازی!!
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر ویلا‌سازی در منطقه تنگ مهریان، عنوان کرد: این مسئله را تکذیب می‌کنم هیچ‌گونه ویلاسازی و احداث بنا در عرصه منابع ملی تنگ مهریان انجام نشده است.
مدیرکل منابع طبیعی استان با بیان اینکه براساس اجرای ماده ۵۶ که مالکیت دولت در منابع طبیعی را تصویب کرده و اراضی ملی دارای نقشه است، عنوان کرد: هرگونه دخل و تصرف امکان‌پذیر نیست ولی در صورت وجود نقشه کاداستر به علت یو. تی.‌ام با مشخص شدن مرز جغرافیایی امکان هیچ‌گونه دخل و تصرفی از سوی متجاوزان به اراضی ملی وجود نداشت.










































--------------------------------
روح‌اله اخلاقی

نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تنگ مهریان متعلق به مردم روستائی مهریان می باشد وازمحدودمنابع طبیعی حارج می باشد و کوه های بالای ان متعلق به محیط زیست می باشد
مهمان
چرا به خانه های ساخته شده در اراضی ملی دشت گز گچساران توجه نمیشود
Iran, Islamic Republic of
ازعکسا معلومه ک درختان مسن هستند.بیشتر تسویش اذهانه تا گزارش
قیصر
Iran, Islamic Republic of
دوست خوب جناب ناشناس اگر چه درختان کهنسال هستند ولی اینجا صرفا کاربری باغ دارد نه ویلا . بنابراین برابر با قانون این ویلاها اگر مجوز ندارند باید تخریب شوند و اگر مجوز دارند باید آن مسئولی که به اینها مجوز داده مورد بازخواست قرار گیرد .
Iran, Islamic Republic of
نظرم ی خاسته ای داشتیی و منابع طبیعی وت نداشته...هاع گلم
Iran, Islamic Republic of
اقاى به قولاً اخلاقى چرا شلوغ میکنى اینایى که نشون دادى همه سند دارن و تو نقشه منابع ملى وجود ندارن و درختایى که تو این زمین ها و به قول شما ویلا ها هستن زردالو گردو سیب ... که عمر گردو ها به هفتاد سال هم میرسه
شما میومدین اداره درست سوال میکردین بعد این گزارشو میزدین
به خدا زشته
کارمند منابع طبیعى
Iran, Islamic Republic of
چرا نمیزارید کامنت ها رو
Iran, Islamic Republic of
خبرنگارا سخت ب منابع طبیعی علاقه مند شدن علت چیست.دنبال نان و نوا.یا بی نوا...
دیدگاه
Iran, Islamic Republic of
این اراضی املاک شخص مردم است که از خارج از محدوده منابع ملی است ولی تغییر کاربری غیر مجاز صورت گرفته است
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام
خواهش اخرین نتیجه را در مورد تنگ مهریان اعلام نمایید مردم که مسخره
مسولین نیستن یه جواب قانع کننده بدهید نه اینکه ابروی تنگ مهریان را زیر سوال
ببرید واقعا حیف نیست
چرا مسولین الان بفکر افتادن
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1