تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۵۲
کد مطلب : ۲۱۳۹۸۸

باوی، ایلی متمدن

۳۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛ 
علی فلسفیbavi
ایل باشت بابوئی، به علت‌های گوناگون از مقوله راه­زنی و غارتگری به دور بوده است که این عوامل شامل:
۱-موقعیت جغرافیایی و سوق الجیشی محل زیست آنان که نزدیکترین ایل به شهرهای مجاور از جمله بهبهان، کازرون و خوزستان بوده و عبور راه های عمومی و اصلی استانهای مجاور از منطقه موجب حصول ساده احاطه و دسترسی نیروی انتظامی و دولتی به آنها بوده است. یا به دلیل واقع شدن در دشتها و مراتع بسیار فراوان همیشه غنی و ثروتمند بودند.
۲-تعیین خط و مشی سیاسی، نظامی و اجتماعی هر ایل و طایفه با رهبر و با سرپرست و خان ایل بوده که می بایست پیشاهنگ گروه بود و به نوعی ابتکار عمل را بدست می­گرفت.
۳-کشف نفت و  نهایتاً توسعه صنعت نفت در این منطقه حساسیت بسیار شدیدی را بر می‌انگیخت.
۴-به خاطر آمیزش و آمیختن این ایل با ایل­ های دیگر مناطق، نفس عمل قتل، غارت و چپاول دیگران نزد آنها خیلی پسندیده نبوده و خود راغب به این عمل نبودند.
شایان ذکر است که: سرپرستان ایل باشت باوی چه پشت کوه و چه زیر کوه همه از میان ایل خود برخاسته و با اکثر مردم طوایف از نزدیک آشنایی کامل داشته ­اند چنانچه در این اندک نوشته، آثار کمتری از قتل، غارت و زد و خورد می‌بینیم.
این نشانه علاقه به زندگی آرام و آبرومندانه مردم ایل بوده، زیرا هیچ گاه مردم این ایل طالب چپاول، دزدی، غارت، ناامنی و تجاوز به مال و حشم هیچ بیگانه یا هم ایلی خود نبوده اند. اگر مردم این ایل متمدن، در طول تاریخ توانسته است، بقا و دوام موجودیت خود را در این منطقه که از قبل هیچ گونه شناختی نسبت به آن نداشته­ اند، حفظ کنند، بهترین دلیل آن همان زندگی مسالمت آمیز و توام با الفت ، مهربانی و احترام به حقوق دیگران بوده و واضح است که هر وقت قومی اهل تجاوز و چپاول نباشد اردوکشی و حرکت دادن نیرویی از جابه جایی دیگری مفهومی ندارد.
به همین جهت در تاریخ زندگی آنان هیچ صفحه ­ای که نشان جنگ و کشتار به منظور تجاوز به ایل یا طایفه ­ای دیگر باشد وجود ندارد و شاید این خصلت پسندیده ره آورد این ایل متمدن از خاستگاه اولیه خود بوده باشد و این خصوصیات نشانی از بالا بودن شان و منزلت آنان نزد اهل فهم باشد و من نگارنده از این جهت که تاریخ زندگی این قوم را خالی از آثار تجاوز به دیگران می بینم به خود می بالم و این را نشانه تمدن و فیض اعتقادات بالای دینی و وجدانی این قوم می دانم و بس.
خوشبختانه نگارنده خود را فارغ از این می بینم که بنویسم کدام روستا را غارت و چادر کدام پیرزنی را از سرش به در آوردند.
در شجاعت و دلیری به گواهی تاریخ در میان تمام غیور مردان کهگیلویه و بویراحمد تنها دلیرمردی (شیخ محمد هاشم خان باوی در جنگ سر آب سیاه) از این ایل بوده که توانسته با ضرب شمشیر خود کتف نادرشاه افشار را به درد آورد.
در اشاعه علم و دانش و علاقمندی شخص اسدخان باشتی بوده که موجب شده برای همیشه با تابلوی مدرسه اسدیه باشت در آن زمان روبرو باشیم و رضاه شاه به خاطر همکاری وی برای سرکوب شیخ خزعل لقب هژیر السلطنه به ایشان داده بود. در اعتقادات به شعائر مذهبی شاهد وقف قنات کاولی و باغ کنار آن در باشت به وسیله اسدخان باشیم که به نام قنات سیدالشهداء نامیده شده است و هر ساله سفره اطعام وی به نام امام حسین (ع) در منزلش برقرار بود.
بنا به روایت یکی از کدخایان باوی (کی محمدخان غضنفری) از قول پدر خود نقل می نموده که:
روزی به همراه اسدالله­ خان به قدم زدن مشغول بودیم به کنار دیوار خانه ­ای دختری بسیار سیاه چهره از نوکران اطراف قلعه را دیدم تا به وسیله بردهر (سنگ آسیاب) به نرم کردن خمیر حاصله از آرد بلوط مشغول است،اسدالله خان برگشت به همراهان گفت آیا کسی هم پیدا می­شود که با این دختر ازدواج نماید از آنجائی که قسمت چنین بود پس از گذشت چند سال شخص اسدالله خان همان دختر را به همسری اختیار نمود و از وی پسری متولد شد که او را قباد نام نهادند.
مرحوم اسدالله خان و فرزندش منصورخان هر دو در پاکدامنی از حسن شهرت به سزایی برخوردار بودند. ملک منصورخان باشتی تحصیل کرده مدرسه نظامی در تهران (سند آن موجود است ۱۳۱۳)  بود.  وی قبل از اینکه خان باشد دیپلماتی به تمام معنی و سیاستمداری هم ردیف بزرگان دسته­ اول مملکتی آن روز بود.
شخصا با خانواده پادشاه تماس و آشنایی کامل داشت. در کتاب تاریخ سیاسی کهگیلویه نوشته محقق محترم دکتر سید مصطفی تقوی مقدم، تنها کسی که توانسته اعتماد و پشتیبانی عموم مردم کهگیلویه و بویرا حمد را به منظور احراز نمایندگی مجلس شورای ملی نسبت به خود جلب نماید ملک منصور خان باشتی یکی از مردان این ایل بوده و بعد از انقلاب اسلامی هم حاج بهرام تاجگردون به عنوان مرد دیگری از این ایل به عنوان اولین نماینده بومی استان به مجلس شورای اسلامی راه یافت و همچنین اولین رئیس کمسیون تاریخ استان چه قبل و چه بعد از انقلاب در مجلس هم غلامرضا تاجگردون فرزندی دیگر از این ایل متمدن برای چندمین سال متوالی منتخب شد.
شایان ذکر است، بعد از انقلاب و شروع جنگ تحمیلی شاهد و ناظر دفاع جانانه فرزندان این ایل در راه اسلام و انقلاب و لبیگ گفتن به ندای رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) و وجود سرداران جبهه و جنگ از جمله سردار مهدی درخشان پایه گذار یگانهای موشکی دریایی سپاه پاسداران کشور عزیزمان و چگونگی شرح دلاوریهای آنها در کتاب “پایی که جا ماند” از سید ناصر حسینی­ پور می­باشیم . همچنین گلزارهای کنار روستاها که آرامگاه جوانان شهید و خونین کفنان مبارزات جنگ تحمیلی بوده،گویای این موضوع می­باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

علیرضا
Iran, Islamic Republic of
درود بر هالو شیرم
احم
Iran, Islamic Republic of
درود بر محمدی تبار عزیز
احم
Iran, Islamic Republic of
درود بر محمدی تبار عزیز
برافتابی، بابکانی
Iran, Islamic Republic of
شجاعت را.. نکنید.وزبانم را..
استاد
Iran, Islamic Republic of
اصالت قوم . ..
یارممد
Iran, Islamic Republic of
نویسنده زیاد خیال پرداز بوده.....
ایل باوی...محمدزاده
Iran, Islamic Republic of
در وصف مردمان باوی درنبرد علیه عثمانی...?شهسوار جقه سفی کر خان باوی.??..مثل گله پر ایکنه سرباز شاهی..?
کوه گیلویه
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای فلسفی اگر منصورخان سیاستمدار بود این روزگارش نبود که . شود و ان هم در خاک دیگری بسپارند. حاج بهرام اگر سیاست داشت در نطق انتخاباتیش به بزرگان کشوری از جمله ( ا.. ) رئیس شورای نگهبان ت..د که این شود روزگارش. دکتر تاج گردون هم به پشتوانه بزرگان به مجلس راه پیداه کرده و در حال حاضر به تمامی طایفه ها پشت کرده و جای تآسف دارد که همراه دو ..ل جوانی بروند که هیچ جایگاهی بین مردم شهرستان ندارند.
سید مالک توسلی مهر
Iran, Islamic Republic of
بی زحمت در مورد اسد الله خان و ملک منصور خان و حادثه قلعه نیمدور ‌مطالعه کن بعد بگو قتل و دعوا تو ایل نبوده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
منصورخان ازپاک دامنی واقعا حرف نداشت هیچکس منکرش نیست بخاطر همین نمی گداشت کسی از... وارد شهر شودا باوی زورش نیرسی اگر زورش میرسید به هیچکس رحم نمی کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
منصورخان ازپاک دامنی واقعا حرف نداشت هیچکس منکرش نیست بخاطر همین نمی گداشت کسی از... وارد شهر شودباوی زورش نیرسی اگر زورش میرسید به هیچکس رحم نمی کرد
ایل باوی...محمدزاده
Iran, Islamic Republic of
کامنت شماره ۹٫٫٫ان نبرد نیمدور فرق داشت .بعدش مقصر ان نبرد اقا..ان بود که خواست به زور سرزمین نیمدور رو فتح کنه ولی باشکستی..ر گذاشت..ماهیچوقت شروع کننده نبودیم چون یاغی گری وکشتار توخونمون نیست ولی اگه کسی بخواهد بهمون زور بگه مطمین باش جواب دندان شکنی خواهد گرفت وکوتاه نخواهیم امد...
ازیادرفته
Iran, Islamic Republic of
که چی
همین شیوه نوشتن هم از ضعف است
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
مورچه چیه که کله پاچه ش چی باشه
بویر
Iran, Islamic Republic of
نبرد نیمدور و غارت سمیرم با همراهی خوانین بویراحمد و غارت ....
بی نام
Iran, Islamic Republic of
سلام برادر کاش بیشتر مطالب را باز گو می کردی؟
بی نام
Iran, Islamic Republic of
سلام برادر کاش بیشتر مطالب را باز گو می کردی
محمدی
Iran, Islamic Republic of
ایل باوی ملی ایلل از همه ی ایلل سره تانبو باوی بی راحمد از همه جا بی خبره ایل مجلسی فقط وفقط باوی
حق
Iran, Islamic Republic of
من مخالف سرفصل این نامه هستم چون متمدن نیستند ،متمدن کسی است که حداقل دارای فرهنگ خوب و انسانی باشد که دیار نامبرده اینطوری نیستند
انصاری
Iran, Islamic Republic of
ایل باوی سابقه زیادی دارد و مدتی منطقه بین باوی و چرام مرکز حکمرانی کهگیلویه قدیم بوده است که در جنگ های متعدد با اعراب و اتابکان شرکت کرده اند. ولی اکنون خود را کوه گیلویه ای نمی دانند.
باوی
Iran, Islamic Republic of
درود بر کبنا درود بر ایل غیور باوی درود بر مردی ومردانگی
بنازم کر باوی شال وترمه بهسنش
در حضور شاه ایران دس وبرنو کردنش
اشنا
Iran, Islamic Republic of
مطالب کتاب کپی شده از متن کتاب نادر عسکری ست ولی عکس کتاب دیگری روش نوشته شده است..... جالبه
همشهری
Iran, Islamic Republic of
اجازه بدهید دیگران راجع به این قوم قضاوت کنند نه خودتان
مشک ان است که ببوید نه آنکه عطار بگوید .
خقیقت
Iran, Islamic Republic of
حکایت اون بنده خدا شد که روی قبرش هی گریه میکردند که تفنگ چی بوده قطار داشته بعد دوست صمیمیش میگه بخت بوم دمش نبی. حالا شاید قصیه طور دیگه بوده ولی در اصل قضیه شکی نیست .
حسن
Iran, Islamic Republic of
هیشکه نیگو دوغم ترشه
شجاع
Iran, Islamic Republic of
تمام بی نظمی ها وبی فرهنگی های گچساران برگرفته از قوم باوی است وخودشان هم این امر را میدانند اما ازروی غرور بیجا سخن بنده را انکار می کنند . آمار درگیری وبی نظمی و... را میتوان از منابع اطلاعاتی امنیتی وناجا درآورد وبراین امرصحه گذاشت.
باوی
Iran, Islamic Republic of

شمافرهنگ حرف زدن هم نداری
افتخارمابه ان بی انتهاست
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای فلسفی مادر قباد خان از نوکران نبوده اگر نمیدونی الکی ننویس .مادر قباد خان عمو زاده اسد خان بود
پوریا
Iran, Islamic Republic of
با سلام
جناب اقای فلسفی مادر قباد خان از نوکران نبوده اگر نمیدونی الکی ننویس
مادر قباد خان عمو زاده اسد خان بود
اول از چند نفر بپرس، تحقیق کن بعد بنویس
نام این شیر زن هم مرحوم بی بی فامه (فاطمه بانو ) بوده
پوریا
Iran, Islamic Republic of
با سلام
جناب اقای فلسفی مادر قباد خان از نوکران نبوده اگر نمیدونی الکی ننویس
مادر قباد خان عمو زاده اسد خان بود
اول از چند نفر بپرس، تحقیق کن بعد بنویس
نام این شیر زن هم مرحوم بی بی فامه (فاطمه بانو ) بوده
باوی
Iran, Islamic Republic of
درود
ایل باوی ازایلات باتمدن استان میباشدکه تاسیس بخشداری ان مربوط به سال ۱۳۱۲میباشد.
مردم باوی بخاطر زمینهای کشاورزی باکیفیت ثروتمندبودندونیازی به دزدی غارت نداشتندودلیل دیگرکه باویهادزدی راازخصلتهای خیلی بدمیدانستندونیازی به دزدی وادم کشی نداشتند.مردم باوی قبل ازبقییه استان باسوادبودندومرحوم بهمن بیگی فرمودندمن قبل ازاینکه سوادرابه عشایربیاورم باویهاباسوادبودند.
همین الان هم ثروتمندترین شهردنیا(گچساران )هستند
Iran, Islamic Republic of
ککا زورشو نیرسی وگرنه و همه بتر بیین
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
1