تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۲۱۳۸۳۵

ابهام در قبوض آب روستاهای سوق / رنج روستائیان از کمبود شدید امکانات

۰
کبنا ؛ 

محرومیت در روستاهای بخش سوق بی‌توجهی مسؤولان را فریاد می زند.

به مناطق محروم که می‌رسی صحنه‌های متفاوتی از جلوی چشمانت عبور می‌کند، هر چه از شهرها بیشتر فاصله می‌گیری فریاد محرومیت رساتر می‌شود.

صحنه‌های متفاوتی در روستاهای دورافتاده از جلوی چشمانت عبور می‌کند، زندگی محرومانی که فریاد فقر و گرسنگی‌شان به گوش بالانشینان نمی‌رسد؛ همان‌هایی که روز به روز به تعداد صفرهای فیش‌های حقوقی‌شان اضافه می‌شود و حتی وقتی از مشکلات جامعه هم خبردار می‌شوند، ککشان هم نمی‌گزد.

سفرهای کاروان سلامت جمعیت هلال احمر عمق محرومیت در هر کدام از بخش‌های شهرستان کهگیلویه را بیشتر نمایان می‌کند.

 
ویزیت رایگان در روستای بی بی زلیخایی


 
روستاهای بی‌بی زلیخایی و برم سبز از توابع بخش سوق نسبت به دیگر روستاهای دور افتاده مسافت کمتری با شهر دارند با این حال خانوارهای ساکن در این روستاها روزگار را با فقر سپری می‌کنند اینجا فقر در قاب تصویر روستا خبر از نداری و محرومیت می‌دهد.

نظام جمهوری اسلامی اقدامات چشمگیری در راستای محرومیت‌زدایی بسیاری از مناطق محروم در کشور انجام داده و زمینه رضایتمندی مردم را فراهم آورده است اما محرومیت در روستاهای کهگیلویه قدمت دیرینه‌ای دارد و وضعیت موجود حاکی از این است که با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب خدمات قابل توجهی به مردم این مناطق ارائه نشده است.

 
ویزیت رایگان در روستای بی بی زلیخایی


 
با وجود ظرفیت‌های شگرف و بالقوه در بخش‌های مختلف شهرستان جهت رشد و تعالی هنوز چشم‌اندازهای محرومیت به خصوص بر روستاهای آن خودنمایی می‌کند.

اهالی روستاهای برم سبز و بی‌بی زلیخایی کمتر از یک کیلومتر با شهر سوق فاصله دارند این روزها به دلیل عدم بهره‌مندی از امکانات اولیه روزگار سختی را سپری می‌کنند و سایه محرومیت بر سر آنها سنگینی می‌کند.

شرایط حاکم بر این روستانشینان زندگی را به کامشان تلخ کرده و راهی جز مهاجرت پیش پایشان نگذاشته است.

مهاجرت؛آخرین تیر رها شده روستائیانی که از نبود امکانات رنج می‌برند

روستاهایی که به رغم داشتن زمین‌های حاصلخیز و مرغوب و استعداد دامپروری و کشاورزی در آنها و نیز انگیزه جوانان برای سکونت و فعالیت اقتصادی به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت‌های لازم از قبیل آب،جاده ،گاز و .. از کمک به تولید به حاشیه رانده شده‌اند و با مشکل مهاجرت به دیگر نقاط شهری مواجه شده‌اند.

 
ویزیت رایگان در روستای برم سبز


 
این در حالی است که اگر این محرومیت‌ها در قالب یک برنامه همه جانبه نگر متوازن و مدون و ضربتی زدوده شود شاهد جهش در برخورداری مردم شهرستان از جایگاه شایسته‌ای که باید به آن دست یابند خواهیم بود.

در صورت رسیدگی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود نه تنها روستاهای یاد شده از انزوا خارج می‌شوند بلکه به رونق روستاهای مجاور مانند زادگاه شهید طیب شهید شاخص کشوری که در وصیتنامه‌اش توصیه به رسیدگی به روستای موگر داشته است نیز افزوده می‌شود.

درد و رنج ناشی از فشار اقتصادی خانوارهای روستایی آنقدر سنگینی می‌کند که متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها به علت ضعف مالی جهت تأمین حداقل مایحتاج عمومی خود در مضیقه هستند.

مقصد چهارمین سفر کاروان سلامت هلال احمر مقصد روستاهایی از بخش سوق بود این سفر با حضور ائمه جمعه دهدشت و سوق، رئیس بیمارستان امام خمینی دهدشت،معاون جمعیت هلال احمر استان، بخشدار سوق و اصحاب رسانه همراه بود.

 


 
این کاروان که با هدف خدمات رسانی به مناطق محروم و دورافتاده از زمان تصدی مدیریت این جمعیت توسط سید عادل رهبریان نهادینه شده است دستاوردهایی خوبی همواره با خود دارد.

ویزیت رایگان روستائیان، توزیع اقلام غذایی، نوشت افزار و بیان احکام شرعی از جمله کارهایی است که در کاروان سلامت صورت می‌گیرد.

حضور مسؤولان در بین مردم نیز مایه دلگرمی اهالی است. مردم روستاهای دورافتاده حضور مسؤولان را نقطه امیدی در رسیدگی به مطالبات دیرینه خود می‌دانند.

مهاجرت از روستاها و مناطق محروم به شهر آخرین تیری است که از طرف کوخ‌نشینان برای رهایی از فقر و بیکاری رها می‌شود، گاه این تیر به هدف می‌خورد و گاه آسیب‌های حاشیه‌نشینی را برایشان به ارمغان می‌آورد.

 


 


 
آلودگی آب شرب روستای بی‌بی زلیخایی به گفته اهالی روستا به تأئید شبکه بهداشت هم رسیده اما اقدامی در جهت رفع این معضل انجام نشده است.

ارقام نجومی مندرج در قبوض آب نیز برای روستائیانی که آب غیر بهداشتی را برای شرب مناسب نمی بینند و عملا استفاده آنچنانی از آن ندارند شوک آور و تعجب برانگیز است.

خانوارهای بی‌بی زلیخایی می گویند قبض آب هر دوره آنها کمتر از ۱۰۰ هزار تومان نیست و آب بهای برخی خانوارها به ۲۰۰ هزار تومان هم رسیده است.

موضوعی که با حضور مسؤولان بخش در دفتر امام جمعه سوق هم بررسی و مقرر شد نماینده آب و فاضلاب روستایی و بخشداری کنتورها را بررسی و علت یابی کنند.

این اقدام به گفته بخشدار سوق انجام هم شد و هیچ مشکلی در کنتورهای آب مشاهده نشد و مصرف آب سبب بالا رفتن مبلغ قابل پرداخت در قبوض شده است؛ چیزی که هیچ کدام از اهالی روستا نمی‌پذیرند و حتی باورش برای آنها قابل هضم نیست.

حجت الاسلام سید نصیر حسینی که کاروان سلامت را همراهی می‌کرد با بیان اینکه با گذشت ۳۷ سال از انقلاب چنین محرومیتی شایسته نیست، افزود: مسؤولان باید توجه ویژه‌ای به مناطق محروم داشته باشند.

امام جمعه دهدشت با اشاره به مشکل آب شرب این روستاها و نگرانی مردم تصریح کرد: ظاهراً وعده‌هایی هم برای رفع این مشکل داده شده بود اما آلودگی آب هم چنان به قوت خود باقی است.

۹۰ خانوار ساکن بی‌بی زلیخایی در حالی سرمای زمستان را به نظاره نشستند که هنوز نفت در این روستا توزیع نشده و آنها مجبورند برای پخت و پز هزینه ۱۰ هزار تومانی برای هر کپسول را متحمل شوند.

بی‌نفتی در بی‌بی زلیخایی در حالی است که به گفته دهیار روستا هر خانواده ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان به تعاونی بخش پرداخت کرده و با گذشت بیش از دو ماه از فصل سرما بلاتکلیف مانده است.

رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی شهرستان هم می‌گوید نفت به عامل‌های توزیع سپرده و در روستاها توزیع می‌شود و در روستای بی‌بی زلیخایی عاملی برای تأمین نفت تاکنون مراجعه نکرده است.

تورج رزمجو درباره مشکلات بی‌بی زلیخایی  گفت: ۱۲ روستا در محدوده این منطقه واقع شده که آخرین نقطه دسترسی به آسفالت در بی‌بی زلیخایی است.

بخشدار سوق افزود: آب این روستاها از یک چشمه خدادادی تأمین می‌شود که به علت روباز بودن باعث آلودگی شده است.

رزمجو بیان کرد: تا زمان آبرسانی از سد کوثر آب روستاهای تابعه از چشمه تأمین می شود و مدیر کل آبفار استان قول سرپوش کردن چشمه مذکور را داده است.

وی با اشاره به کمک خیرین به دیگر بخش‌های شهرستان گفت: بخش سوق هم محرومیت‌هایی بسیاری دارد که دست یاری به سوی خیرین دراز کرده است.

رزمجو فاصله روستاها تا خط گاز لنده را پنج کیلومتر و تا خط لوله گاز روستای بلوط بنگان تنها ۷۰۰ متر دانست و با اشاره به سرکشی اخیر مدیر عامل گاز استان از این روستاها گفت: در این سرکشی وعده‌هایی مبنی بر بررسی و نقشه برداری داده و در صورت تأئید در سال ۹۶ گازرسانی خواهند شد.

بی‌تفاوتی به وصیت یک شهید/زادگاه شهید طیب به فراموشی سپرده شده است

وی روستای موگر زادگاه شهید هدایت الله طیب را از مناطق دارای ظرفیت گردشگری بخش سوق خواند و گفت: شهید طیب در وصیت خود خواستار خاکسپاری در زادگاهش شده و آورده بود «مرا در روستای موگر به خاک بسپارید تا نگاه مسؤولان به این روستا بیفتد».

 وصیت شهید طیب اما هم چنان در انتظار عملی شدن است.

سید امیر مولایی‌فر نیز که برای ویزیت مردم حضور پیدا کرده بود از تأمین داروهای اورژانسی برای خانه‌های بهداشت این روستاها خبر داد و گفت: با راه‌اندازی اورژانس ۱۱۵ در سوق مشکل خدمات رسانی به روستائیان بی‌بی زلیخایی و برم سبز حل می‌شود.

 


 


 
------------------------------------------------

گزارش و عکس: طیبه سادات سعادتی نیک

نام شما

آدرس ايميل شما

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1